جاذبه های گردشگری خارجی

جاهای دیدنی وان ترکیه ۱۴۰۳ + تصاویر و لوکیشن بازدید

وان ترکیه یکی از شهرهای کوچک و قدیمی در مرز بین ایران و ترکیه است که سالانه گردشگران زیادی را از ایران به خود جذب می کند. با توجه به تورهای ارزان قیمت وان ترکیه اکثر مردم ترجیح می دهند با تور به این شهر سفر کنند. در این شهر کوچک اکثر برندهای معتبر دنیا در مراکز خرید شعبه دارند و می توانید بهترین اجناس را با قیمت های مناسب بخرید. علاوه بر مراکز خرید می توانید از جاهای دیدنی وان ترکیه دیدن کنید و یک سفر تفریحی خاطره انگیز را تجربه نمایید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با جاذبه های گردشگری وان بیشتر آشنا شوید.

 

دریاچه وان | بزرگترین دریاچه ترکیه

از میان گزینه‌های مختلف گردشگری در وان ترکیه دریاچه وان، یکی از اصلی ترین گزینه‌ها است. دریاچه وان، بزرگترین دریاچه ترکیه، یکی از مهمترین جاهای دیدنی وان است. این دریاچه دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه هم به حساب می‌آید و از جاهای دیدنی طبیعی وان است که در سفر به این شهر، برای گردش و تفریح گزینه‌ای عالی خواهد بود. این دریاچه که گاهی میزبان مسابقات ورزشی مانند قایق‌رانی می‌شود. همچنین از تفریحات دریاچه وان می‌توان به پیاده‌روی، عکاسی، قایق‌سواری و ماهیگیری اشاره کرد. بهترین زمان سفر به وان برای استفاده از تفریحات دریاچه فصل تابستان است.

در اطراف این دریاچه، می‌توانید شاهد بسیاری دیگر از مکان های دیدنی وان باشید. این دریاچه تقریبا مثلثی‌ شکل است و در یک حوضه محصور قرار دارد. آب‌ شور دریاچه وان، برای شرب و آبیاری مناسب نیست. جزایر آختامار، چارپاناک، آدیر و کوس از دیگر جاذبه‌ های دیدنی دریاچه وان هستند.

تغییرات فصلی سطح آب دریاچه وان در حدود ۵۰ سانتی‌متر در سال است. در ماه‌های زمستان، این دریاچه کمترین مقدار سطح آب را دارد و پس‌ از آب‌شدن برف ها در بهار، سطح آب آن شروع به افزایش می‌کند. آب اضافی از برف‌های ذوب‌شده کوه‌های اطراف، سطح آب دریاچه را در ماه جولای به بالاترین میزان خود می‌رساند.

  • آدرس دریاچه وان ترکیه: غرب شهر وان ترکیه

قلعه وان (Castle Of Van)

اگر بخواهیم قدمت وان را فقط در یک جاذبه به گردشگران نشان بدهیم، قلعه وان بهترین نمونه به نظر می‌رسد؛ قلعه‌ای که ۹ قرن پیش از میلاد مسیح توسط پادشاه ساردوری یکم ساخته شده است. اگر از مرکز شهر و بهترین هتل‌های وان حدود ۴ کیلومتر به‌سمت غرب حرکت کنید، به این جاذبه می‌رسید. گردشگران ایرانی احتمالاً با دیدن این قلعه، قبل از هرچیز به یاد قلعه اعجاب‌انگیز الموت خواهند افتاد.

در داخل قلعه یک حمام باستانی، ویرانه‌هایی از یک کاخ، آب‌انبار و کتیبه‌های خط میخی دیده می‌شود. ضمن اینکه انواع‌واقسام صلیب‌های ارمنی نیز در قسمت‌هایی از قلعه مشاهده می‌شود. البته همان‌طور که اشاره کردیم، تاریخ این قلعه به قبل از مسیحیت و تمدن اورارتو مربوط است. توجه داشته باشید که هنگام بازدید از قلعه، کفش مناسب بپوشید؛ زیرا در مسیر بازدید باید کمی کوه‌پیمایی کنید. در اطراف قلعه وان، یک شهر قدیمی هم وجود داشته که در طول جنگ جهانی اول نابود شده است و بقایای چندانی از آن موجود نیست.

  • ساعت بازدید از قلعه وان: 8 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط قلعه وان: 30 لیر
  • آدرس قلعه وان: غرب وان، خیابان سومبول سوکاک
  • فاصله از مرکز شهر وان: 4 کیلومتر، 12 دقیقه

خانه گربه‌های وان

در خانه گربه‌های وان گونه‌های مختلف و خاص و کمیابی از گربه‌های ترکیه گردآوری شده‌اند. برخی از این گربه‌ها دارای چشم‌هایی با رنگ‌های متفاوت هستند، برخی دیگر چشم‌های کهربایی دارند و تعدادی گربه نیز بسیار پشمالو و زیبا هستند. در میان گربه‌های متعددی که در این خانه زندگی می‌کنند، یک جفت گربه بسیار متفاوت وجود دارد که برعکس دیگر گربه‌ها که از آب بیزارند، این دو از شنا کردن لذت می‌برند. به عقیده مردم محلی این جفت گربه همان دو گربه‌ای هستند که در کشتی نوح حضور داشتند! خانه گربه‌های وان همه روزه از ساعت 9 تا 12 و 13 تا 18:30 پذیرای بازدیدکنندگان است.

  • آدرس خانه گربه‌های وان: ترکیه، شهر وان، بخش شمالی شهر، دانشگاه وان
  • شماره تماس: 5377470065 90+
  • آدرس وب سایت: vankedisi.yyu.edu.tr

جزیره آختامار (Akdamar Adası)

آختامار یکی از جزیره‌های دریاچه وان است که برای رسیدن به آن باید از قایق یا کشتی استفاده کنید. جاذبه اصلی جزیره آختامار به ‌عنوان یکی از جاهای دیدنی وان، کلیسای جامع ارامنه صلیب مقدس است که قدمت آن به سال ۹۱۵ میلادی باز می‌گردد.

معماری کلیسا بسیار جذاب است، اما جذاب‌تر از آن، آثار هنری روی دیوارهای خارجی کلیسا است که صحنه‌هایی برگرفته از کتاب مقدس است. 

می‌گویند نام این جزیره برگرفته از یک داستان عاشقانه است؛ داستان مردی که عاشق دختری از اهالی جزیره بود.

او هر شب برای دیدن دختر از ساحل وان تا جزیره شنا می‌کرد. دختر نیز هر شب فانوسی روشن می‌کرد تا پسر بتواند مسیرش را در دل دریا پیدا کند. وقتی پدر دختر از این دیدارهای شبانه مطلع شد، دخترش را با دارویی به خواب عمیقی فرو برد، بعد فانوسی روشن کرد. 

پسر به خیال اینکه فانوس را دختر روشن کرده، به سمت جزیره شنا کرد. ولی پدر دختر مرتبا جای فانوس رو عوض کرد. پسر که دیگر توانی برای شنا کردن نداشت، در نهایت ناامیدی نام دختر را صدا می‌زد و می‌گفت: آه تامارا! و سپس در دریا غرق شد.

جزیره آدیر | پناهگاهی قدیمی برای هزاران ارمنی

جزیره آدیر، بزرگترین جزیره وان، هم داستانی خود را دارد؛ داستانی غم‌انگیز که واقعی و برگی از تاریخ است. در سال‌های نسل‌کشی ارامنه، حدود ۱۲ هزار ارمنی به این جزیره پناه بردند. تعداد زیادی از آن‌ها به‌ دلیل گرسنگی و وضعیت نابسامان موجود، جان خود را از دست دادند و در قبرستانی که آن هم امروزه جزو جاذبه‌های این جزیره محسوب می‌شود، دفن شدند. تعدادی از آن‌ها هم با پناه‌آوردن به این جزیره، جان خود را نجات دادند. کلیسایی ارمنی به نام کلیسای سنت جرج در این جزیره قرار گرفته که ساخت آن به صدها سال پیش برمی‌گردد و جزو مکان‌های تاریخی و دیدنی وان به حساب می‌آید.

  • آدرس: شمال وان، شمال شرقی دریاچه وان، ناحیه توشبا (Tuşba)

کتیبه خشایارشاه (Xerxes I inscription)

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌ها هنگام سفر به وان، در صخره‌‌ای بیست متری قرار دارد که روی آن سنگ‌نوشته‌ای از حکومت هخامنشیان حک شده است. این جای دیدنی وان، فاصله زیادی با قلعه وان ندارد و گفته می‌شود که دستور ساختش را داریوش صادر کرده بود؛ اما ساختن آن در زمان خشایارشاه تمام می‌شود. این کتیبه که نشانه‌ای از تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی است، به سه زبان پارسی، بابلی و ایلامی نوشته شده است. شما می‌توانید پس از صرف یک وعده جانانه از صبحانه‌های وان، به‌سمت قلعه وان و کتیبه خشایارشاه حرکت کنید.
کتیبه خشایارشاه ازنظر شکل و ساختار، شباهت زیادی با نمونه‌های داخل ایران، ازجمله کتیبه گنجنامه دارد که ابتدایش ستایش اهورامزداست و در ادامه، از پهناوری سرزمین داریوش و خشایارشاه، صحبت شده است. تا اینجا حتماً متوجه شده‌اید که مکان های دیدنی وان ترکیه به جاذبه‌های ایرانی شبیه هستند.

  • ساعت بازدید از کتیبه خشایارشاه: 8 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط کتیبه خشایارشاه: جزو بلیط مجموعه قلعه وان (30 لیر)
  • آدرس کتیبه خشایارشاه: خیابان سومبول سوکاک، صخره‌های شرقی قلعه وان
  • فاصله از مرکز شهر وان: 4 کیلومتر، 12 دقیقه

موزه وان

در گشت‌وگذار تاریخی می‌توانید به موزه وان که یکی دیگر از جاهای دیدنی وان ترکیه است نیز سری  بزنید. این موزه دارای دوره‌های تاریخی مختلف از  پیش از میلاد مسیح تا اورارتیان و عثمانی‌هاست. از جمله مواردی که می‌توان در این موزه دید، بخش‌هایی مربوط به نسل‌کشی و قتل عام خونین در وان، کتیبه‌ها و حکاکی‌های سنگی، سنگ قبرهای اورارتیانی با کتیبه‌ها، گلدان‌های سرخ، طلا و جواهرات اورارتیانی و آثار برنزی، ظروف سفالی، سکه‌های تاریخی و نسخه‌های خطی است.

آبشار مرادیه (Muradiye Şelalesi)

آبشار مرادیه یک شگفتی طبیعی خیره‌کننده در میان دیدنی های شهر وان است که در دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد. این آبشار ۶ متری از دل صخره‌های سنگی به پایین می‌ریزد و در کنار طبیعت اطرافش، چشم‌اندازی زیبا دارد.

در منطقه اطراف آبشار، گونه‌های متعددی از گیاهان، پرندگان و جانوران وجود دارد. برای تماشای این جاذبه طبیعی زیبا می‌توانید از مسیرهای جنگلی عبور کنید و به آبشار برسید. لذت استنشاق هوای خنک به همراه پیاده‌روی در مسیرهای اطراف آبشار، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است. 

آبشار مرادیه برای هر کسی که عاشق طبیعت، ماجراجویی و زیبایی‌های فضای باز است، می‌تواند یک پیشنهاد جذاب باشد. این آبشار در فاصله ۸۸ کیلومتری از شهر وان قرار دارد و در فصل‌های بهار و تابستان، سرسبزی و زیبایی‌اش‌ دوچندان می‌شود.

جزیره چارپاناک | جزیره‌ای کوچک و خاص

بعد از جزیره آکدامار، جزیره محبوب و معروف دیگری به نام جزیره چارپاناک در شهر وان ترکیه قرار دارد. این جزیره هم در دسته زیباترین جاهای دیدنی وان قرار می‌گیرد. اگر قصد بازدید از جزیره آدیر را دارید، در مسیر خود حتما سری هم به این جزیره کوچک غیر مسکونی بزنید. در حال حاضر، کسی در این جزیره زندگی نمی‌کند و بنای صومعه‌ای قدیمی و دیدنی هم از زمان‌های دور هنوز در آن پابرجاست. برای رفتن به این جزیره، به زمان کافی و پرداخت هزینه نیاز دارید؛ پس این موارد را هم از پیش در نظر بگیرید.

  • آدرس: غرب شهر وان ترکیه، شرق دریاچه وان، ناحیه توشبا

مسجد جامع وان (Van Great Mosque)

ازآنجایی‌که مذهب بخش مهمی از فرهنگ وان را تشکیل می‌دهد، قسمت چشمگیری از دیدنی های وان به مساجد این شهر مربوط است. شاید در نگاه اول، مسجد جامع وان شبیه خرابه‌ای به نظر برسد که به‌غیر از یک مناره، چیزی از آن باقی نمانده است و اگر شما پیش از این با تور ترکیه سایر مساجد این کشور را دیده باشید، ممکن است این مسجد، چندان نظرتان را جلب نکند؛ اما پیشینه مسجد جامع وان ارزش تاریخی بسیاری دارد. قدمت مسجد جامع وان به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد. این مسجد، نخستین بار در قرن ۱۹، در یک زلزله آسیب‌های جدی دید، سقفش فروریخت، در جنگ جهانی اول به‌کلی نابود شد و اکنون فقط خرابه‌هایی از آن باقی مانده است.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع وان: 8 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط مسجد جامع وان: جزو بلیط مجموعه قلعه وان (30 لیر)
  • آدرس مسجد جامع وان: غرب وان، مسیر اسکی کال، بخش جنوبی مجموعه تاریخی وان قدیم
  • فاصله از مرکز شهر وان: 4 کیلومتر، 12 دقیقه

مسجد کایا چلبی

مسجد کایا چلبی (Kaya Celebi Cami) در سال 1660 و توسط کایا چلبی شروع به ساخت نمود و پس از مرگ وی و در سال 1663 ساخت آن به اتمام رسید. این مسجد در بخش قدیمی شهر وان قرار داشته و با سنگ‌های قرمز و سفید ساخته شده است. پلان مسجد کایا چلبی مستطیل شکل بوده و در گوشه شمال غربی خود نیز یک مناره دارد. محراب این مسجد به هنر مقرنس کاری، گل و بوته و تزیینات هندسی مزین گردید. درب ورودی این مسجد نیز از بخش‌های مهم این بنا به‌ شمار می‌رود که با اشکال هندسی و طراحی‌های طبیعت تزیین شده است.

مسجد دیگری به نام مسجد خسرو پاشا (Hüsrev Paşa) در نزدیکی مسجد کایا چلبی قرار دارد که قدمت آن به یک قرن پیش، باز می‌گردد. معماری این مسجد را معمار سینان انجام داده است. اگر به بازدید از مساجد قدیمی علاقه دارید، بازدید از مسجد کایا چلبی و مسجد خسرو پاشا را در برنامه خود قرار دهید.

آدرس مسجد کایا چلبی: ترکیه، شهر وان، خیابان اسکی کاله یولو (Eski Kale Yolu)

قلعه هوشاپ | نمادی از قدرت و شکوه

قلعه افسانه‌ای هوشاپ از خاص‌ ترین مکان های دیدنی وان است که به قرون وسطی مربوط می‌شود. بر اساس افسانه‌ها، دستان سازنده این قلعه را قطع کرده‌اند تا هرگز قلعه‌ای به قدرتمندی قلعه هوشاپ ساخته نشود! این قلعه عظیم در واقع مجموعه‌ای از قلعه‌های داخلی و خارجی را داراست. ۴۰ برج، محافظ قلعه‌های خارجی هستند و این قلعه‌ها شامل مسجد و تعدادی اقامتگاه می‌شوند.

قلعه داخلی در بلندترین نقطه و داخل این مجموعه بزرگ، ۳ حیاط با دیوارهای بلند قرار دارد. این حیاط‌ها هم خود به بخش‌های مختلف با کاربردهای متفاوت تقسیم شده‌اند. این قلعه باشکوه روی تپه و شیب‌های سنگی واقع شده است. قلعه هوشاپ دفعات زیادی تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته و امروزه هم بخش‌های زیادی از آن از بین رفته؛ اما همچنان با عظمت خود، بیننده‌ها را مجذوب می‌کند. حتی کتیبه مربوط به زمان و شیوه ساخت آن هم هنوز بر سر دروازه غربی آن دیده می‌شود. پس اگر به دنبال بهترین مکان‌های گردشگری وان هستید، از دیدن این قلعه غافل نشوید.

  • آدرس: ۵۰ کیلومتری شهر وان، جاده حکاری (Hakkâri)
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

کلیسای صلیب مقدس

از جاذبه های تاریخی دیگر این شهر می‌توان کلیسای صلیب مقدس را معرفی کرد؛ کلیسای باشکوهی که بر بالای کوه در جزیره آختامار دریاچه وان قرار گرفته است. قدمت کلیسا به سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ برمی‌گردد و علاوه‌بر اهمیت مذهبی از نظر فرهنگ و معماری نیز قابل توجه است. از جمله ویژگی‌های ظاهری کلیسای صلیب مقدس می‌توان به سنگ‌های توفای سرخ اشاره کرد که از معادنی در همسایگی آن استخراج و توسط قایق به این محل حمل شده‌اند. روی دیوارهای خارجی آن نیز صحنه‌هایی از کتاب مقدس کشیده شده است. نقاشی‌های کلیسا تا حد مطلوبی سالم هستند. این نکته قابل ذکر است که کلیسا در سال ۲۰۰۵ یک بار مورد بازسازی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن ترمیم شد.

صومعه واراگاوانک (یدی کلیسه)

صومعه واراگاوانک که آن را با نام یدی کلیسه به معنای هفت کلیسا (Yedi Kilise) نیز می‌شناسند، بنایی در فاصله 9 کیلومتری از شهر وان است. این بنا در جنوب شرقی وان قرار داشته و بر خلاف نام ان، از هفت کلیسا تشکیل نشده است. یدی کلیسه شامل پنج کلیسا در دو گروه، یک برج ناقوس و یک کتابخانه خواهد بود.

قدیمی‌ترین کلیسای مجموعه صومعه واراگاوانک، کلیسای سنت سوفیا نام دارد که قدمت آن به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. کلیسای سنت جان دومین کلیسای قدیمی این مجموعه است که در مجاورت دیوار شمالی کلیسای سنت سوفیا واقع بوده و متاسفانه امروزه چیزی جز یک خرابه از آن باقی نمانده است. گروه دوم کلیساهای این مجموعه در سال‌های 1003 تا 1021 میلادی به مرکزیت کلیسای مریم مقدس و به دستور پادشاه واسپورکان ساخته شدند. صومعه واراگاوانک در زمان نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانیان مورد جمله قرار گرفت و ویرانی بخش‌های مختلف این مجموعه به همین علت است.

آدرس صومعه واراگاوانک: ترکیه، استان وان، 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر وان

دودکش جن وانادوکیا  (Vanadokya Peri Bacalari)

طبیعت همیشه پر از شگفتی و رمز‌ و راز است. یکی از شگفتی‌های طبیعت که بر اثر فرسایش باد و باران ایجاد شده است، دودکش‌های جن نام دارد؛ صخره‌هایی ستونی‌شکل با تخته‌سنگ‌های که بر فرازشان قرار گرفته است. 

جالب است بدانید این دودکش‌ها در نقاط مختلف دنیا وجود دارد که یک نمونه از آن‌ها را می‌توانید در منطقه وانادوکیای وان پیدا کنید. قدم زدن میان ۱۷ هزار دودکش جن‌وپری، مانند ورود به دنیایی اسرارآمیز است که تجربه‌ای منحصربه‌فرد در خاطرات سفرتان ثبت می‌کند.

پارک‌ های آبی وان | از بهترین جاهای تفریحی شهر وان

از دیگر موارد معروف در میان جاهای دیدنی وان، پارک‌های آبی در این شهر هستند. در این شهر، ۳ پارک آبی وجود دارند که ۲ مورد از آن‌ها، روباز و کوچک‌ترین آن‌ها سرپوشیده است. پارک آبی وان (Van Aqua Park)، بهترین پارک آبی وان به شمار می‌رود. این پارک آبی در فضایی وسیع، به زیبایی تمام و با همه امکانات رفاهی برای عموم افراد از جمله گردشگران در دسترس است. این پارک تنها در فصل‌های بهار و تابستان در اختیار مشتریان در همه سنین خواهد بود.

یکی دیگر از پارک های آبی روباز وان، دیوان بیچ (Divan Beach Aqua Park) است که فضایی شبیه به رستوران و سرسره‌های مدرن‌تر دارد. در این پارک، در کنار بهره‌مندی از تفریحات آبی، می‌توانید از خوردن غذایی لذیذ هم لذت ببرید. این پارک در تمام فصول باز و برای مردم بومی هم از مکان‌های محبوب به شمار می‌رود. پارک آبی چاغداش (Çağdaş Aqua park) سومین و کوچک‌ترین پارک محسوب می‌شود. در این پارک هم در تمام فصول سال، می‌توانید به تفریحات آبی و گذراندن زمانی خوش بپردازید.

  • آدرس پارک آبی بزرگ وان (Van Aqua Park): شهر وان ترکیه، جاده ایپک یولو (Ipekyolu)
  • آدرس پارک آبی دیوان بیچ یا همان Divan Beach Aqua Park: جنوب شهر وان
  • ساعت بازدید از پارک آبی Divan Beach Aqua Park: همه‌روزه از ساعت ۹:۴۵ الی ۲۳:۴۵
  • آدرس پارک آبی چاغداش: شهر وان ترکیه، منطقه آناتولی شرقی
  • ساعت بازدید از پارک آبی چاغداش: همه‌روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹:۰۰ الی ۲۳:۰۰

خیابان جمهوریت | معروفترین خیابان خرید وان

یکی از بهترین جاهای دیدنی وان برای خرید و گشت‌وگذار، خیابان جمهوریت است. این خیابان در مرکز شهر وان قرار دارد و یکی از مکان‌های مناسب برای خرید و تهیه سوغاتی در این شهر محسوب می‌شود. اگر قصد دارید عصر یک روز را به گشتن میان مغازه‌ها و پاساژها و در کنار آن، خوردن غذا یا خوراکی‌هایی دلپذیر و خوشمزه اختصاص دهید، در سفرتان به این شهر از خیابان جمهوریت دیدن کنید.

شما می‌توانید سوغاتی‌ ها و غذاهای محلی شهر وان را هم از مغازه‌ها و بازارهای این خیابان تهیه کنید و خریدی لذت‌بخش از میان برندهای معروف دنیا داشته باشید. با خوردن غذاهای محلی و خوش‌طعم در رستوران‌ها و کافه‌های خیابان جمهوریت، گشتن در این خیابان را برای خود به‌یاد‌ماندنی کنید.

  • آدرس: شهر وان ترکیه، خیابان جمهوریت در مرکز شهر

مراکز خرید وان

ترکیه یکی از بهترین مقاصد برای خرید کردن به شمار می‌رود. وجود برندهای مختلف جهانی، تنوع مراکز خرید و تنوع محصولات باعث شده است تا ایرانی‌های زیادی این کشور را برای گشت‌وگذار و خرید انتخاب کنند. اما سفر به استانبول ترکیه به دلیل داشتن هزینه‌های بالاتر شاید همیشه به‌صرفه نباشد. این در حالی است که می‌توانید به عنوان یک گزینه مقرون‌به‌صرفه شهر وان را برای سفر و خرید انتخاب کنید.

در این شهر در کنار گشت‌وگذار در جاهای دیدنی وان ترکیه، می‌توانید به مراکز خرید متنوعی بروید که در آنها علاوه‌بر انواع برند‌های ترک، سایر برندها نیز عرضه می‌شوند.

از جمله معروف‌ترین مراکز خرید وان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکز تجاری وان ای‌وی‌ام
  • مرکز تجاری آیدین پریهان
  • مرکز تجاری تورکوآز وان
  • مرکز تجاری آتایوس سیلور
  • مرکز تجاری انور ای‌وی‌ام
  • مرکز تجاری وان یویانیکلار ای‌وی‌ام
  • مرکز خرید وان
  • حیات ای‌وی‌ام
  • بازار لیمون وان
  • آروبانی بدستنی ساوات چارشیسی
  • بوینر وان مرکز
  • مرکز خرید متروپولیتن وان
  • بازار روسی‌ها

سخن آخر

جاهای دیدنی وان در تابستان و زمستان، گردشگران بسیاری را به این شهر دیدنی می‌کشاند. سفر زمینی به وان ترکیه، از سفرهای پرطرف‌دار بین ایرانیان است. ازآنجایی‌که هزینه‌های سفر به وان بسیار مقرون‌به‌صرفه است و فاصله خیلی کمی با ایران دارد، پیشنهاد می‌کنیم دست‌کم یک بار به وان سفر کنید. با توجه‌ به فاصله وان از شهرهای دیگر ترکیه، بسیاری از مسافران تصمیم می‌گیرند علاوه‌بر وان، چند شهر دیگر این کشور را هم در سفرشان بگنجانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا