ایران گردی

جاهای دیدنی همدان ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

همدان به عنوان یکی از شهرهای قدیمی دنیا و ایران شناخته می شود که جاذبه های تاریخی متعددی را در خود جای داده است. همدان که از گذشته به هگمتانه معروف بود آرامگاه بزرگانی چون بوعلی سینا و باباطاهر عریان را در خود جای داده است. البته به جز این آرامگاه ها شاید غار علیصدر هم یکی از معروف ترین جاهای دیدنی همدان باشد. به جز این مواردی که نام بردیم جاذبه های طبیعی و تفریحی زیادی در همدان وجود دارد که متاسفانه چندان شناخته شده نیستند و به همین دلیل هم ما در این مطلب از تودی تریپ قصد معرفی آنها را دارید.

 

غار علیصدر از جاهای دیدنی همدان

اگر قرار باشد دست روی مهم‌ترین گزینه در بین جاهای دیدنی همدان بگذاریم، غار علیصدر حرف اول را می‌زند. این غار، یکی از طولانی‌ترین غارهای آبی در جهان است که در شمال‌غربی همدان، شهرستان کبودرآهنگ و در روستای علیصدر واقع شده است.

این غار آبی با دالان‌های پیچ‌درپیچ، یکی از جاذبه‌های طبیعی همدان است که قدمتی بیش‌از ۱۹۰ میلیون سال دارد. جالب است بدانید که تابه‌حال حدود ۱۲ کیلومتر از مسیر این غار شناسایی شده و فقط ۲.۵ کیلومترش برای گردشگران قابل بازدید است. شما می‌توانید با قایق در آب حرکت کنید و از تماشای اشکال طبیعی که در درون غار به‌چشم می‌خورد شگفت‌زده شوید.

غار علیصدر که بیست‌وسومین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران است، در بعضی از جاها عمقی نزدیک به ۵۵ متر دارد و یک خاطره به‌یادماندنی برای آن‌هایی است که از آب می‌ترسند و نمی‌ترسند! تماشای فضای درونی این غار در مسیر طولانی قایق‌سوای، چیزی شبیه به خواندن یک کتاب زمین‌شناسی از نزدیک است که هیچ‌جای دیگر مشابه‌ش را نخواهید دید.

اطلاعات بازدید از غار علیصدر همدان

  • دیدنی‌ها: طولانی‌ترین غار آبی و بقایای طبیعی غار
  • ساعت کاری: همه روزه (حتی ایام تعطیل) | در شش ماه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ غروب | در شش ماه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ غروب
  • هزینه بازدید: دارد
  • آدرس غار علیصدر همدان: کبودرآهنگ، جاده بیجار، مجتمع تفریحی گردشگری علیصدر

میدان امام‌ خمینی همدان

میدان امام‌خمینی، بهترین نقطه برای شروع یک گشت‌وگذار جانانه است. از این میدان به هر سمتی حرکت کنید، به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی همدان دسترسی خواهید داشت. خود میدان مرکزی همدان هم از نظر تاریخ و معماری بلندآوازه است. تهرانی‌هایی که اولین بار قدم به میدان امام‌خمینی همدان می‌گذارند، تصویر میدان حسن‌آباد تهران برایشان تداعی می‌شود؛ اما اصلی‌ترین تفاوت این دو میدان، وسعت مثال‌زدنی میدان امام در همدان است.

تاریخ ساخت این جاذبه همدان، به حدود 90 سال پیش برمی‌گردد. زمانی که یک شهرساز آلمانی، مأمور شد تا با تلفیق معماری بروک و عناصر مهم شهرسازی ایرانی، میدانی را بنا کند که خیابان‌های مهم شهر را به هم برساند. در پی احداث این میدان، همدان به یک شهر متحدالمرکز تبدیل شد. اگر دلتان می‌خواهد همدان را از تراس‌های این میدان تماشا کنید، کافی است به یکی از رستوران‌های اطرافش بروید. همچنین یک ویترین باستانی در مرکز میدان ساخته شده که چند اثر تاریخی کشف‌شده در این میدان آنجاست.

  • ساعت بازدید از میدان امام‌خمینی همدان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط میدان امام‌خمینی همدان: رایگان
  • آدرس میدان امام‌خمینی همدان: مرکز شهر

آرامگاه بوعلی سینا همدان

همدان برای همه یادآور آرامگاه طبیب و فیلسوف معروف ایرانی بوعلی سینا است که یکی از مکان‌های گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. آرامگاه بوعلی سینا که نماد و نشان شهر همدان است در میدان مرکزی شهر قرار دارد و شهرت جهانی پیدا کرده است. این آرامگاه در میدانی قرار دارد که اطراف آن را درختان چنار و آب نماهای زیبا فرا گرفته است. طراحی و معماری این بنا را از برج قابوس شهر گنبد کاووس الگو گرفته‌اند که قدیمی‌ترین بنای اسلامی محسوب می‌شود.

تفاوت‌های مهمی در این دو بنا دیده می‌شود که مهم‌ترین آن می‌توان به فاصله و تعداد ستونها از هم اشاره کرد. ابعاد ستون‌های قابوس‌نامه را بسیار بیشتر از ستون‌های بوعلی سینا می‌دانند. دو تالار شمالی و جنوبی در این آرامگاه وجود دارد که قسمت جنوبی موزه‌ای برای نگهداری سفال، سکه و برنز است و در قسمت شمالی کتابخانه‌ای مخصوص قرار گرفته است. همدان آب و هوایی کوهستانی دارد بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان است و آرامگاه بوعلی سینا یکی از جاهای دیدنی همدان در بهار محسوب می‌شود.

آدرس و مدت بازدید از آرامگاه بوعلی سینا

آدرس

استان همدان، شهر همدان، میدان ابوعلی سینا 

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

تپه هگمتانه | اولین پایتخت ایران

هگمتانه مکانی باستانی و به جامانده از کاخ‌ها و عمارت‌های باقی مانده از حکومت مادها و هخامنشیان است. تپه هگمتانه یکی از مکان های دیدنی همدان به شمار می‌رود که دارای قصر، خزانه داری و اقامتگاه نظامی بوده است. این شهر به صورت هفت قلعه متصل و تودرتو طراحی شده که ساختمان‌‌های مسکونی مردم در نزدیکی این قلعه‌ها ساخته شد. تپه هگمتانه در داخل شهر همدان امروزی و در دو طرف خیابان اکباتان قرار گرفته است.

چشمه فرشه همدان

چشمه فرشه همدان یا چشمه فرشته یکی از چشمه‌هایی است که در دل کوه الوند می‌جوشد. این چشمه باعث شده که طبیعت سرسبز و زیبایی در ناحیه اطراف ایجاد شود و از آب آن برای آبیاری باغ‌ها در روستای سیلوار و مردابیگ استفاده می‌شود. جالب است بدانید که چشمه فرشه یکی از جاهای دیدنی همدان است که در فهرست میراث طبیعی ملی کشور جای گرفته است. 

اطلاعات بازدید از چشمه فرشه

  • دیدنی‌ها: طبیعت بکر و سرسبز اطراف چشمه
  • ساعت بازدید: ندارد
  • هزینه بازدید: ندارد
  • آدرس: همدان، شهرستان همدان، مسیر دره مرادبیگ

بازار سنتی همدان (سبزه میدان)

درست مثل هر شهر تاریخی دیگری، همدان هم از حال‌وهوای بازارهای سنتی بی‌نصیب نیست و اتفاقاً یکی از بهترین جاهای دیدنی همدان، بازارهای سنتی آن است. بازار سنتی همدان را می‌توانیم یکی از بهترین جاهای دیدنی همدان بدانیم. این بازار تقریباً تمام کوچه‌پس‌کوچه‌های بین خیابان اکباتان و باباطاهر را در بر می‌گیرد و شامل چندین راسته با نام‌ها و مغازه‌های مختلف می‌شود. یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی در این بازار، راسته فرش‌فروشان است. در طول روزهای هفته، جمعیت زیادی از سراسر استان همدان برای خرید و گشت‌وگذار به این بازار می‌روند.

درباره تاریخ بازار مرکزی همدان بحث بسیار است؛ اما می‌گویند ماجرای ساخت آن به نبرد بین ایرانیان و اعراب در جنگ نهاوند بازمی‌گردد. یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه بازار سنتی همدان، کاروان‌سراهای قدیمی آن است که رنگ‌وبوی سنتی خود را کاملاً حفظ کرده‌اند. یکی از مهم‌ترینشان کاروان‌سرای شریفیه است.

  • ساعت بازدید از بازار سنتی همدان: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بازار سنتی همدان: رایگان
  • آدرس بازار سنتی همدان: میدان اما‌م‌خمینی، خیابان باباطاهر

مجموعه گنجنامه همدان

مجموعه گنجنامه، گنجی آشکار برای گردشگران و مردمان استان همدان است. این دهکده بزرگ گردشگری یکی از جاذبه‌های زیبا و تاریخی در همدان بوده که کتیبه‌های باستانی آن قدمتی 2500 ساله دارند و متعلق به دوره هخامنشیان هستند. همچنین نوشته‌های روی کتیبه‌های این گنجنامه به خط میخی نوشته شده است. این کتیبه‌ها جزء میراث ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. امکانات تفریحی بسیاری در این مجموعه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • پارک سرپوشیده
  • تله کابین
  • بانجی
  • جامپینگ

تله‌کابین گنجنامه در شهر همدان از روی عروس کوه‌های ایران عبور می‌کند و از ارتفاع تماشای صخره‌های مرتفع، رشته کوه‌های الوند و آبشار گنجنامه بسیار لذت بخش خواهد بود. در گذشته کتیبه‌ها را راه و نقشه‌ای برای گنج باستانی میدانستند و به این علت نام گنجنامه را به این منطقه نهادند. این مجموعه یکی از جاهای دیدنی همدان در عید نوروز است.

آدرس، مدت بازدید و تلفن مجموعه گنج نامه

آدرس

استان همدان، نهاوند، بخش مرکزی، روستای ملوسان 

مدت زمان بازدید

نصف روز

آرامگاه بابا طاهر عریان | مقبره‌ ای فیروزه فام

پس از ورود به شهر همدان، آرامگاه فیروزه‌ای رنگ باباطاهر عریان چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. معماری چشم‌نواز این آرامگاه به همراه اشعار زیبای حک شده بر دیوارهای آن، محفلی شاعرانه برای عاشقان شعر و ادبیات فارسی است. بنای کنونی در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس هوشنگ سیحون و فروغی ساخته شد.

گنبد فیروزه‌ای و منشوری شکل آن به همراه دیواره‌های متساوی الساقینی به مفهوم عروج اشاره دارد. شاید جالب باشد که بدانید مفهوم لقب بابا عریان چیست؟ «بابا» به مفهوم پیروان وارسته و «عریان» به مفهوم بریدن از تعلقات دنیوی یاد می‌شود.

ساعات بازدید از آرامگاه باباطاهر در فصل‌های بهار و تابستان از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۹:۳۰ و در پائیز و زمستان از ۸:۳۰ الی ۱۷ خواهد بود. با درشکه سواری در میدان باباطاهر می‌توانید از فضای اطراف آرامگاه لذت ببرید.

چشمه ملک از جاهای دیدنی همدان

منطقه چشمه ملک یکی از جاهای دیدنی همدان است در دل یک منطقه خوش آب‌وهوا قرار گرفته و محل مناسبی برای افرادی است که دوست دارند چند ساعتی را در طبیعت بگذرانند. چشمه ملک، استراحت‌گاهی برای کوهنوردان است که قصد صعود به قله‌های خط‌الراس الوند را دارند. طبیعت و سکوت بی‌نظیر چشمه، شما را به‌دور از هیاهوی شهر، به یک روز آرام دعوت می‌کند. 

  • آدرس: همدان، بخش مرکزی، روستای چشمه ملک

مسجد جامع همدان

اگر از جاهای دیدنی همدان در تابستان دیدن می‌کنید، بعد از یک گردش حسابی در بازار سنتی شهر، می‌توانید در سایه مسجد جامع کمی استراحت کنید. معماری چشم‌نوازی که امروز در مسجد جامع می‌بینید، در زمان قاجار بنا شده است و در کتیبه‌های آن به سال 1253 اشاره کرده‌اند؛ اما طبق مستندات تاریخی، در این محل مسجد قدیمی‌تری وجود داشته است.

حیاط مسجد جامع همدان تقریباً 2 متر پایین‌تر از سطح بازار قرار دارد و با چند پله به آن می‌رسید. کاشی‌کاری‌های رنگارنگ گنبد و دیوارهای مسجد، اولین چیزی است که توجه گردشگران را جلب می‌کند؛ اما با ورود به شبستان مسجد، فقط رنگ‌های یکدست ستون‌های سنگی و طاق‌های آجری را می‌بینید. البته نظم و تعداد این عناصر معماری در بخش شبستان، زیبایی‌های خودش را دارد و حتماً با دیدنشان به فکر عکاسی می‌افتید.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع همدان: از ۸ صبح تا چند ساعت پس از اذان مغرب
  • قیمت بلیط مسجد جامع همدان: رایگان
  • آدرس مسجد جامع همدان: میدان امام‌خمینی، بین خیابان اکباتان و باباطاهر

روستا و سراب ملوسان همدان

سراب ملوسان جزو زیباترین روستاهای گردشگری استان همدان است. این روستا با وجود طبیعتی بکر، چشمه‌های گوارا و زلال، دو غار تاریخی، کوه‌های سراب و دشت‌های وسیع و ‌سرسبز لقب عروس ایران را به خود اختصاص داده است. اردیبهشت ماه با آب و هوایی معتدل و بهاری گردشگران بسیاری را به این روستا جذب می‌کند.

آدرس و مدت زمان بازدید از روستا و سراب ملوسان

آدرس

استان همدان، نهاوند، بخش مرکزی، روستای ملوسان 

مدت زمان بازدید

نصف روز

برج قربان | یادگار قرن هفت و هشت

در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی همدان به برج قربان می‌رسیم. این بنای یادبود شخصی به نام قربان است که در زمان حمله افغان‌ها به محله زندیه همدان، با قرار دادن این محل به عنوان سنگرگاه خود، از مردم دفاع کرد. ارتفاع این برج به ۸ متر می‌رسد که از جنس آجر و ساروج ساخته شده است. برای بازدید از برج قربان باید خود را به خیابان آیت‌الله طالقانی برسانید. بازدید از برج قربان برای گردشگران رایگان در نظر گرفته می‌شود.

دشت میشان

دشت یا میدان میشان همدان، محلی برای طبیعت‌گردی در این شهر است که جاهای دیدنی همدان از جمله آبشار و سنگ‌نوشته‌های گنجنامه در آن قرار دارد. دشت میشان نزدیک به قله الوند است و جلوه سرسبز طبیعت را برای گردشگران طبیعت‌دوست به‌نمایش گذاشته است.

البته باید حواستان باشد که گردش در میشان نیاز به تجهیزات طبیعت‌گردی و کفش مخصوص دارد و شما می‌توانید شب را در این دشت زیبا کمپ کنید یا در اقامتگاه‌های دهکده گنجنامه بمانید.

  • آدرس: همدان، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه

میدان شیر سنگی همدان

اشاره کردیم که هریک از میدان‌های پایتخت تاریخ و تمدن، یکی از دیدنی های همدان را در خود جای داده‌اند. همان‌طور که از نامش پیداست، در میدان شیر سنگی همدان که در میان مردم همدان به «سنگِ شیر» شهرت دارد، مجسمه‌ای نه‌چندان واضح از یک شیر سنگی می‌بینید که قدمتی 2 هزار ساله دارد. همین قدمت باعث شده که بسیاری از جزئیات این مجسمه پاک شود و یک شکل کلی از آن باقی بماند.

درباره ماجرای ساخت این شیر هم روایت‌های بسیاری دیده می‌شود. عده‌ای عقیده دارند که سلیمان نبی این شیر را تراشید و طلسمی را برای دفع سرمای شدید همدان، ضمیمه‌اش کرد؛ اما جدا از باورهای محلی، طبق اندک مستنداتی که از این شیر سنگی باقی مانده، گفته می‌شود که تاریخ آن به دوران سلوکیان و اشکانیان مربوط است. برخی از مورخان نیز بر این باورند که اسکندر مقدونی این شیر را به افتخار یکی از سردارانش ساخته است.

  • ساعت بازدید از شیر سنگی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط شیر سنگی: رایگان
  • آدرس شیر سنگی: بلوار طالقانی، خیابان ابن‌سینا

گنبد علویان همدان

گنبد علویان همدان گنبدی دیدنی و کهن است که متعلق به دوره سلجوقیان بوده و دارای معماری بسیار زیبایی است. در ساخت این اثر از گچ‌بری‌های ویژه‌ای استفاده شده است و این گنبد در اطراف میدان امامزاده عبدالله قرار دارد. این بنای بی‌نظیر که شهرت بسیاری دارد در سال 1310 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از جاهای دیدنی همدان در تابستان محسوب می‌شود. در سفر به همدان نباید بازدید از این جاذبه‌ی تاریخی زیبا را فراموش کرد.

آدرس، مدت زمان بازدید و تلفن گنبد علویان

آدرس

استان همدان، چهارباغ علویان، نزدیک امامزاده عبدالله 

مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

تلفن

08132523064

تخت نادر از جاهای دیدنی همدان

تخت نادر یکی از زیباترین دشت‌هایی است که در مسیر صعود به قله الوند از کوهنوردان استقبال می‌کند. این محوطه، فضایی به مساحت یک‌ونیم هکتار با شیب بسیار کم است که سطح آن با چمن پوشیده شده است. کوه‌های صخره‌ای، چشمه پرآب الوند و چمنزار تخت نادر جزو جاذبه‌های تماشایی آن هستند که البته برای دیدن هرکدام باید کمی کوهنورد باشید و تجهیزات لازم برای صعود تا تخت نادر را همراه خود ببرید.

  • آدرس: همدان، میدان گنجنامه، مسیر صعود به قله الوند

دره عباس‌آباد

دره عباس‌آباد یکی از جاذبه های گردشگری همدان است که در شمال شهرستان همدان واقع شده است. این دره به‌دلیل طبیعت بکر و زیبای خود مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به گردش و تفریح در فضای سبز قرار گرفته است. دره عباس‌آباد رودخانه، چشمه، آبشار، جنگل، مراتع و باغ‌های میوه دارد که با هم ترکیب شده‌اند و منظره‌ای خیره‌کننده را به نمایش می‌گذارند. در کنار این طبیعت زیبا یک مجموعه تفریحی به‌نام مجتمع تفریحی سیاحتی تپه عباس‌آباد نیز دایر شده که پذیرای گردشگران است. در این دره می‌توانید از فعالیت‌های مختلفی مانند پیاده‌روی، کوه‌نوردی و چادر زدن لذت ببرید. این مکان یک مقصد مناسب برای کسانی است که دوست دارند با تاریخ و فرهنگ منطقه آشنا شوند و از طبیعت و هوای پاک استفاده کنند.

  • ساعت بازدید از دره عباس‌آباد: از 9 صبح تا 12 شب
  • قیمت بلیط دره عباس‌آباد: رایگان
  • آدرس دره عباس‌آباد: کوهستان الوند

موزه هگمتانه همدان

موزه هگمتانه موزه‌ای باستانی و تاریخی در قلب شهر همدان است. این موزه از مهم‌ترین و بهترین آثار دیدنی این شهر و همینطور از معروف‌ترین موزه‌های کشور محسوب می‌شود. در این موزه اشیا باستانی بازمانده از دوره‌های مختلف تاریخ به نمایش گذاشته شده است و البته اشیا اسلامی در آن نیز موجود است. اشیای دوران اشکانی، مادها، هخامنشیان و ساسانی مربوط به قسمت تاریخی موزه است. قسمتی از موزه متعلق به کتابخانه بوده و در آن کتاب‌های مهم و گران‌بهایی که مربوط به تاریخ کشور ایران هستند را نگهداری می‌کنند. سنگ‌های تزیینی متنوع، ظروف سفالی، مهره‌های قدیمی و… از دیگر وسایلی است که در موزه نگهداری می‌شود.

آدرس و تلفن موزه هگمتانه

آدرس

استان همدان، تپه هگمتانه، بلوار علویان، میدان اکباتان 

تلفن

08132524005

تالاب آبشینه

تالاب آبشینه یکی از جاذبه‌های طبیعی همدان است که پست سد خاکی آبشینه تشکیل شده. این تالاب زیبا، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی است که در حال‌حاضر شکار در آن ممنوع است.

پرندگانی مانند پلیکان، چوبیا، حواصیل، فلامینگو، کشین و… جزو پرندگانی هستند که به این تالاب مهاجرت می‌کنند. در اطراف تالاب هم گیاهان مختلفی مثل شب‌بو، چتریان، نعنا، آفتابگردان و… دیده می‌شود. اگر اهل سکوت و تجربه پرنده‌نگری باشید، تالاب آبشینه بهترین پیشنهادی‌ست که برای شما داریم.

  • آدرس: همدان، ۵ کیلومتری همدان، مرکز دهستان سنگستان

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه استر و مُردخای از مهم‌ترین آثار تاریخی در جهان است که در کنار میدان امام و بازار طلافروشان شهر قرار دارد. درباره شخصیت‌های مذهبی استر و مردخای، گفته‌ها و ناگفته‌های بسیاری داریم؛ اما چیزی که پیداست، حاکی از آن است که استر، برادرزاده مردخای است. این زن با خشایارشاه ازدواج کرد و در برهه‌ای از تاریخ، از کشتار دسته‌جمعی یهودیان جلوگیری کرد. سالروز این اقدام استر در تاریخ یهود مهم است و عید پوریم نام دارد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، قدمت بنای آرامگاه به زمان هخامنشیان می‌رسد؛ ولی گنبدی که امروز در این بنا جلب‌توجه می‌کند، در زمان ارغنون‌خان در قرن هفت و هشت ساخته شده است. برای ورود به این بنا باید کفش‌ها را درآورید و از یک در کوتاه، به صندوق‌های چوبی برسید. این صندوق‌ها 200 سال قدمت دارند و کار دست یک هنرمند تویسرکانی هستند. جالب‌توجه است که کتیبه‌هایی در قسمت داخلی آرامگاه دیده می‌شود که یکی از آن‌ها شجره‌نامه استر و مردخای است.

  • ساعت بازدید از آرامگاه استر و مردخای: از 9 صبح تا 1 ظهر  و از 3 بعدازظهر تا 6 عصر
  • قیمت بلیط آرامگاه استر و مردخای: رایگان
  • آدرس آرامگاه استر و مردخای: میدان امام‌خمینی، ابتدای خیابان شریعتی

دریاچه و سد اکباتان همدان

دریاچه و سد اکباتان، دریاچه‌ای زیبا در شرق همدان است که یکی از جاذبه‌های پربازدید شهر همدان بشمار می‌آید. اطراف این دریاچه امکانات تفریحی و گردشگری، سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌های مناسبی برای مسافران وجود دارد. درون دریاچه اکباتان ورزش‌های آبی مانند اسکی روی آب و قایقرانی می‌توان انجام داد. سد اکباتان مهم‌ترین منبع تامین آب همدان است که فصل تابستان بهترین فصل کشتو‌گذار در کنار این دریاچه است.

آدرس و مدت زمان بازدید از سد اکباتان

آدرس

استان همدان، ۱۱ کیلومتری همدان

تلفن مدت زمان بازدید

بین ۱ تا ۲ ساعت

 

روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه یکی از روستاهای تاریخی همدان است که به دوره صفوی برمی‌گردد و ۴۰۰ سال از عمر آن گذشته. ورکانه به‌خاطر معماری متفاوتی که دارد، تبدیل به یکی از مقصاد گردشگری ایران شده که هرساله پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی است. جالب است بدانید که روستای ورکانه یکی از جاهای دیدنی همدان است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

احتمالا برایتان سوال شده که معماری ورکانه چه شکلی‌ست؟ ورکانه ساختاری کاملا سنگی دارد، به همین خاطر خیلی‌ها آن را به نام روستای سنگی می‌شناسند. کوچه‌های سنگفرش و خانه‌های سنگی این محل، یادآور تصویری از مناطق اروپایی در دوره رنسانس است، مخصوصا که سنگ‌ها با تابش نور آفتاب به‌رنگ قهوه‌ای تیره درآمده‌اند.

بازدید از روستای ورکانه

  • دیدنی‌ها: آرامگاه امامزاده غریب، اصطبل تاریخی پرورش اسب، قلعه مهری خانم، گورستان ورکانه، طبیعت بی‌نظیر منطقه و اقامتگاه‌های بومگردی
  • زمان بازدید: بهترین زمان برای بازدید، فصل بهار و تابستان است.
  • هزینه بازدید: ندارد
  • آدرس: همدان، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی همدان، بعد از سد اکباتان

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا