ایران گردی

جاهای دیدنی لرستان ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

لرستان یکی از استان های زیبای ایران در غرب کشور است که جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوعی را در خود جای داده است. از بجنورد گرفته تا خرم آباد و دورود همگی جاذبه های طبیعی مختلفی را در خود جای داده اند که شما با دیدن آنها به وجد می آیید. از آبشارها گرفته تا دشت ها و کوه ها و چشمه ها و جنگل ها همگی از جاهای دیدنی لرستان هستند که در این مطلب از تودی تریپ با آنها بیشتر آشنا می شوید.

 

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان است که به‌عنوان بزرگترین دریاچه آب‌شور کشور شناخته می‌شود. با وجود ماهی قزل‌آلا و قله‌های مرتفع اشترانکوه، این منطقه بهترین انتخاب برای ماهیگیران و کوه‌نوردان خواهد بود. یکی از دلایلی که این دریاچه تاکنون بکر و دست‌نخورده باقی مانده، عدم وجود جاده ماشین‌رو است. دریاچه گهر با وجود درختانی چون بید و بوته‌های گل، در فصل بهار و تابستان چهره‌ای خیره‌کننده دارد.

وسعت منطقه دریاچه گهر دورود 85 هکتار است و مساحت حوزه آبخیز آن نیز 52.5 کیلومترمربع است. حداکثر عمق این دریاچه در برخی مناطق حتی به 28 متر نیز می‌رسد. دریاچه گهر روی گسل اصلی زاگرس قرار گرفته و برخی کارشناسان معتقدند که بر اثر زمین‌لرزه بوجود آمده است. دریاچه گهر به‌عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان در منطقه محافظت‌شده اشترانکوه و در مرز الیگودرز، دورود و ازنا قرار گرفته است.

آبشار بیشه | محصور در میان جنگل های بلوط

حتما عکس های زیبا آبشار بیشه را دیده‌اید و یا وصف این آبشار بلند را شنیده‌اید. آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای لرستان به حساب می‌آید که در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی ایران محسوب می شود. فاصله این آبشار تا خرم آباد حدود ۶۵ کیلومتر است که به دلیل قرارگیری در مسیر راه آهن تهران جنوب و دسترسی راحت آن، از محبوبیت بالایی در میان گردشگران برخوردار است. ارتفاع آبشار به ۴۸۰ متر می‌رسد که به دریاچه‌ای به طول ۱۰ متر می‌پیوندد و در نهایت به رود سزار می‌ریزد.

زیبایی آبشار بیشه رود زمانی به اوج می‌رسد که با جنگل های بلوط می‌آمیزد و صدایی طنین اندازی در محیط جاری می‌کند. سرسبزی محیط اطراف آبشار، این منطقه را به یکی جاهای دیدنی لرستان در بهار تبدیل کرده است. در اطراف آبشار بیشه، امکانات رفاهی نظیر چادرهای اسکان، پارکینگ، سرویس بهداشتی و سایر امکانات موجب شده تا گردشگران بتوانند از بودن در این منطقه لذت ببرند. همچنین پس از تماشای آبشار، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به روستای بیشه بزنید و معاشرت با مردم مهمان نواز روستا، لذت ببرید.

قلعه فلک الافلاک؛ نگین دیدنیهای لرستان

حتی اگر هیچ چیز از لرستان ندانید احتمالا اسم فلک الافلاک به گوشتان خورده باشد. این قلعه برجسته‌ترین نماد شهر است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده. موقیت مکانی آن روی تپه‌ی مشرف به خرم آباد قرار داد و به همین دلیل تقریبا از همه جای شهر قابل مشاهده است. این دژ پر رمز و راز، از زمان ساسانیان تا قاجار مورد استفاده حاکمان مختلفی بوده و اتفاقا نامش نیز حداقل سه چهار باری عوض شده است! (نام‌های دژ شاپور، قلعه اتابکان، قلعه دوازده برجی و… از اسامی قدیمی برج هستند.)

تا زمان قاجار، کاربری برج به صورت مرکز فرماندهی یا محل زندگی حاکمان بود. اما در حال حاضر به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خرم آباد مطرح است. معماری قلعه فلک الافلاک به صورت پلان هشت ضلعی نامتقارن با الگوی مستطیل است. ۳۵۰۰ متر مساحت، دو حیاط و دوازده برج دارد و در تزئینات آن از آجرکاری، کاشی‌کاری و گچبری استفاده شده است. در این مجموعه تاریخی، موزه مردم شناسی ارزشمندی هم قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید. آثار جالبی از آداب و رسوم مردم لرستان تا اشیای دوره هخامنشی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

دره خزینه

دره خزینه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی لرستان به‌صورت طبیعی و در اثر سال‌ها فرسایش بوجود آمده است. این منطقه شباهت زیادی به گرندکانیون آمریکا دارد و بلندترین پل معلق روی آن ساخته شده است.

این دره که در اواسط جاده پُل‌دختر به اندیمشک واقع شده با عبور رودخانه سیمره (یکی از سرشاخه‌های سیمره) و در اثر سالیان سال فرسایش بوجود آمده و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی لرستان است.

پل معلق دره خزینه بلندترین پل معلقی است که در ایران و خاورمیانه ساخته شده و طول آن 112 متر است. این پل حدود 85 متر از زمین ارتفاع داشته و دهانه ورودی آن نیز 80 متر است. برای ساخت این پل از چوب روسی و طناب کابلی استفاده شده اما متأسفانه در سال 1397 افرادی ناشناس این پل را تخریب کردند.

پیج نعل اسبی یکی از جاهای دیدنی لرستان در دره خزینه است که صخره‌ میانی با آب احاطه شده و به دلیل فرسایش آب در طول زمان به شکل نعل اسب درآمده است. با وجود رود، این منطقه در فصل بهار و تابستان آب و هوایی بسیار معتدل و دلچسب دارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سفر به جاهای دیدنی لرستان مانند دره خزینه را دارید، این دو فصل را انتخاب کنید.

این دره یک خواهر دوقلو هم دارد، گرند کانیون آریزونا. این شباهت‌های بی‌نظیر را می‌توانید در بسیاری از جاهای ایران پیدا کنید.

دریاچه کیو | گوشه ای از طبیعت در دل شهر

دریاچه کیو را به دلیل آب تیره و کبود رنگ آن، کیو نام گذاری کردند. این دریاچه سال‌ها پیش، محل جوشش چشمه کیو بوده که پس از همت شهردار وقت، طراحی برای بهبود و نوسازی دریاچه کیو انجام شد که آن را امروزه به یکی از جاهای دیدنی لرستان تبدیل کرده است. در کنار دریاچه کیو، می‌توانید از تفریحات دریاچه نظیر قایق موتوری و پدالی، شهربازی، پیک نیک و پیاده روی لذت ببرید. برای اقامت در نزدیکی دریاچه کیو، پیشنهاد می‌کنیم چند روزی در هتل جهانگردی سراب کیو اقامت داشته باشید و از منظره بی‌نظیر آن لذت ببرید.

دشت لاله‌های واژگون، پیراهن سرخ طبیعت لرستان

باورتان می‌شود بزرگترین دشت لاله‌های واژگون دنیا در ایران و لرستان باشد؟ این دشت شگفت انگیز در شهرستان الیگودرز قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی لرستان است. دو نوع لاله بسیار کمیاب با نام سوسن چلچراغ و اشک مریم در دشت الیگودز گل می‌دهند (حتی اسم‌هایشان هم باشکوه است!). چشم انداز رویایی گل‌ها از جنوب شرقی الیگودرز آغاز می‌شود و تا دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. فقط توجه کنید که برای تماشای دشت لاله‌های واژگون در زیباترین حالت، حتما سفرتان را در فصل بهار برنامه‌ریزی کنید.

تنگه هلت

تنگه هِلت از جمله جاهای دیدنی لرستان در شهرستان پُل‌دختر و یکی از مقاصد پُرطرفدار برای صخره‌نوردی است. اینکه تنگه با طولی حدود 4 کیلومتر در میان صخره‌هایی زیبا و بلند قرار گرفته و از میان آن رودخانه‌ای جریان دارد که بر زیبایی این منطقه افزوده است.

این تنگه در اثر فرسایش آب و به مرور زمان ایجاد شده است و لایه‌های رسوبی و آهکی نیز در اثر وجود چشمه‌ و عبور آب بوجود آمده‌اند. جالب است بدانید که تا چند سال پیش ورودی تنگه هلت زیر آب بود و به‌همین دلیل امکان دسترسی به آن وجود نداشت. اما در اثر بروز سیلاب‌هایی، مسیر تنگه باز شد و حالا به محلی برای عاشقان طبیعت و دیدنی‌های لرستان تبدیل شده است. به‌دلیل بارش باران و برودت هوا، بهترین زمان سفر به تنگه هلت لرستان، فصل تابستان خواهد بود.

تنگه شیرز | قدیمی ترین موزه طبیعی زمین

در ۵۰ کیلومتری کوهدشت، حاشیه رودخانه سیمره، تنگه‌ای شگفت انگیز قرار دارد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است. در میان لایه‌های دره شیرز می‌توانید آثار به جامانده از زندگی چند هزار ساله انسان‌ها را مشاهده کنید. از عجایب دره شیرز می‌توان به صخره‌ های رسوبی، آبشارها و رودخانه‌ها و حتی ماهیان قزل آلای شناور در این آب‌ها اشاره کرد. البته از آب و هوای مطبوع و سرسبزی طبیعت این تنگه نیز، نباید غافل شد.

دره شیرز را تا انتها که بروید، به غار خدا دره شیرز که مردم محلی به آن، پل خدا دره شیرز می‌گویند، می‌رسید. در دل این غار ۱۵۰ متری، رودخانه‌ای جاری است که به دلیل نرسیدن نور آفتاب، آبی به سردی یخ دارد. اگر قصد پیاده روی در این غار را دارید، بهتر است حتما مجهز و سبک سفر کنید.

آبشار سفید در جاهای دیدنی لرستان

کمی در جاده الیگودرز که پیش برویم به آبشار سفید می‌رسیم. در اینجا جریان آب از دل صخره می‌گذرد و در دامنه زاگرس جاری می‌شود. ارتفاع ۷۰ متری آبشار باعث شده آب و هوا ترکیب شوند و با فشار به سنگ ها برخورد کنند. در نتیجه این فرآیند، حالت حبابی و سفیدی ایجاد می‌شود که آب آبشار کاملا سفید بنظر می‌رسد. به همین دلیل این جاذبه در میان مردم به آبشار سفید معروف است. پوشش گیاهی و جنگلی منطقه، زیبایی کوه‌ها و صخره‌های اطراف (مخصوصلا قالی کوه) و آب گوارا و معدنی، هر ساله گردشگران زیادی را برای دیدن آبشار سفید به جاذبه‌ های دیدنی لرستان می‌کشاند.

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان در شهرستان بروجرد است که در قرن‌های دوم و سوم قمری و درست در جایگاه یکی از آتشکده‌های بزرگ ساسانی ساخته شده است. مسجد جامع بروجرد در اصل یک بنای مجموعه‌ای و شامل ساختمان غریب‌خانه، آب‌انبار و میدان است. شواهد امر نشان می‌دهد که در دوره‌های صفویه، زندیه و قاجار، تعمیراتی اساسی در مسجد انجام شده و بخش‌های جدیدی نیز به آن اضافه شده است.

‌کتیبه‌ای آجری به خط کوفی در یکی از دیوارهای جنوبی گنبدخانه و درست بالای محراب قرار گرفته که نشان از قدمت مسجد جامع بروجرد دارد. این بنای تاریخی در سال 1314 به ثبت ملی رسیده است.

مخمل کوه | شگفتی طبیعت لرستان

مخمل کوه‌ حاصل چین خوردگی آخرین دوره زمین شناسی، سنوزوئیک یا نوزیستی است که با ارتفاع ۱۹۰۰ کتری، بخشی از رشته‌ کوه‌های شرق زاگرس را تشکیل می‌دهد. آنچه مخمل کوه‌ را از سایر کوه ها متمایز می‌کند، وجود گلسنگ هایی‌ است که با تابش آفتاب و در هر فصل، رنگی متفاوت به خود می‌گیرند. بکر بودن و تمیز بودن این منطقه را می‌توان به وجود همین گلسنگ‌ها نسبت داد.

علاوه بر تماشای اقتدار مخمل کوه، می‌توانید پارک جنگلی اطراف مخمل کوه لذت ببرید و تنگه تاریخی شبیخون و آبشار شبیخون را از نزدیک ببینید. در فصل بهار و اردیبهشت، از دیدن طبیعت مخمل کوه حیرت زده خواهید شد.

بام لرستان

بعد از گشت و گذار در جاهای دیدنی لرستان دلتان کمی آرامش و سکوت می‌خواهد؟ به بام لرستان بروید. این جاذبه گردشگری در شرق خرم آباد و بالای کوه مدبه قرار دارد. راستش را بخواهید کوه مدبه پوشش گیاهی و طبیعت چشمگیری ندارد؛ اما مزیت آن اشراف داشتن به کل شهر است. با رفتن به بام لرستان می‌توانید در آرامش کامل به تماشای زیبایی شهر (مخصوصا در شب) بشینید. آب و هوای خوش و مطبوع، امکانات رفاهی و رصدخانه کاسین از دیگر ویژگی‌های این جاذبه گردشگری خرم آباد هستند.

خانه ابو

خانه ابو یکی از جاهای دیدنی تاریخی لرستان است که در شهر خرم‌آباد واقع شده و قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برمی‌گردد. عمارت ابو از سنگ، چوب، خشت و آهک ساخته شده و پنجره و درهایی آبی‌ رنگ دارد. معماری این عمارت به سبک شاه‌نشین پنج‌دری و اتاق‌های سه‌دری است و دو بخش تابستانه و زمستانه دارد.

این خانه که در اواسط دوره قاجار ساخته شده متعلق به قاضی منطقه یعنی قاضی میرزا محسن قاضی بوده و دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. عمارت ابو در دو طبقه ساخته شده و دو ورودی، مهمان‌خانه و سالن بزرگ دارد. این بنا در شهریور سال 1378 به ثبت ملی رسیده است.

آبشار نوژیان | نزدیکترین آبشار به خرم آباد

صدای جوش و خروش آب در میان صخره‌ها در کنار طبیعتی بکر، تصویری فراموش نشدنی از سفر لرستان می‌سازد. روایت های متفاوتی از نامگذاری آبشار نوژیان وجود دارد که برخی آن را به دلیل وجود کشتزارهای عدس در اطراف آبشار و برخی به دلیل کم و زیاد شدن آب آبشار در مواقع مختلف سال نسبت داده‌اند. آبشار نوژیان، در فاصله ۳۸ کیلومتری جاده خرم آباد، در نزدیکی آبشار بیشه واقع شده است. از دیگر جذابیت های آبشار نوژیان می‌توان به کوه تاف، رویش گیاهان دارویی و دریاچه اشاره کرد.

دره نی گاه، رود در آغوش صخره

بعد از آبشارها، تنگه و دره‌ها هستند که در بین مکان های دیدنی استان لرستان اهمیت ویژه‌ای دارند. دره نی گاه یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت لرستان است که در نزدیکی دریاچه گهر قرار دارد. نی گاه حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و در نهایت به روستای تی ختم می‌شود.

گشت و گذار در این دره به دلیل نقاط صعب‌العبود، به مهارت در طبیعت‌گردی و کوهنوردی نیاز دارد. مخصوصا در فصل‌های پرآب مثل اردیبهشت که رود کاملا بالا می‌آید و گذر از آن به ابزار نیاز دارد. در هر صورت قشنگی نی گاه با وجود گیاهان خوراکی ریواس، درختان بادام و گلابی، همنشینی رود و صخره و… به سختی‌های مسیرش می‌ارزد.

آبشار گریت | آبشار پله ای ایران

آبشار گریت یا آبشار سرکان، یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان به حساب می‌آید که حدود ۵۰ کیلومتر با خرم آباد فاصله دارد. برای رسیدن به آبشار گریت با هفت چشمه، مسافتی حدود یک ساعت را باید پیاده روی کنید. پوشش گیاهی و درختان بلوط اطراف این آبشار به زیبایی این منطقه می‌افزاید. فصل بهار و تابستان،آبشار پرآب تر از همیشه و منطقه پوشیده از گل های رنگارنگ است، بهترین زمان بازدید از آبشار گریت محسوب می‌شود.

تپه چغا، مجموعه‌ای تفریحی در دل شهر

تپه چغا یکی از جاهای دیدنی لرستان در شهرستان بروجرد است. شهر از بالای این تپه نمای بسیار جذابی دارد. همین دید و منظر زیبا، گردشگران و مردم زیادی را به خودش می‌کشاند. امکانات تفریحی متنوعی در تپه چغا قرار گرفته است. برای مثال در قسمتی از تپه، باغ پرندگانی با ۷۸ گونه مختلف قرار دارد. در سمت دیگر تپه هم باغ فدک، با سه دریاچه و تفریحات آبی قرار دارد. آلاچیق‌ها، وسایل بازی کودکان، گلزار شهدای گمنام و تندیس‌های زیبا از دیگر جاذبه‌های تپه چغا هستند.

تونل برفی ازنا | از آثار طبیعی لرستان

برای تماشای شگفت انگیز ترین جاذبه لرستان، حدود ۸۲ کیلومتر از خرم آباد فاصله بگیرید تا به شهرستان ازنا برسید. این شهرستان به دلیل دشت های حاصلخیزی که دارد، حدود ۱۰ درصد لوبیای کشور را تامین می‌کند. در دامنه اشترانکوه، در روستان کمندان ،تونل برفی با عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۲٫۵ متری به طور طبیعی از انباشته شدن هزاران تن برف و یخ تشکیل شده، که به یکی از بکرترین جاهای دیدنی لرستان تبدیل شده است.

بهار، تابستان و اوایل پاییز می‌توانید از تونل برفی ازنا بازدید کنید، البته حتما لباس گرم به همراه خود داشته باشید، زیرا با ورود به غار، دما به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

دره کهمان، شاه نشین طبیعت لرستان

دره باستانی و گردشگری کهمان از جاهای دیدنی لرستان در شهر الشتر است. این دره آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد، اهمیت تاریخی آن بالاست و پوشش گیاهی زیبایی سرتاسرش را پوشانده است. در دره کهمان تا دلتان بخواهد چشمه‌های طبیعی می‌بیند که از دل زمین جوشیده‌اند و جان تازه‌ای به طبیعت لرستان داده‌اند. در کنار دره کهمان، رودخانه‌ای با همین نام قرار دارد که طرفین آن درخت های بادام و گردو به چشم می‌خورند. اگر دلتان می‌خواهد از نزدیک با زاگرس زیبا معاشرت کنید، دره کهمان (معروف به تخت شاه) یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست.

تنگه لی لی | تنگه ای رویایی با صخره های بلند

در ادامه معرفی دیدنی های لرستان، به تنگه لی لی می‌رسیم. درست در میان صخره‌های زاگرس، تنگه لی لی تشکیل شده که حاصل فرسایش آبی و بادی در طول سالیان دراز است. عبور آب در میان این صخره‌ها، تصویری اعجاب انگیز بوجود آورده که به دلیل داشتن آب خنک، یکی از بهترین مقاصد گردشگری لرستان در تابستان به حساب می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا