جاذبه های گردشگری خارجی

جاهای دیدنی قبرس شمالی 2024 + آدرس و تصاویر

قبرس شمالی از کشورهای کوچکی است که در این سال ها به مقصد ایده آل برای سفر و مهاجرت ایرانیان تبدیل شده است. اقامت در این کشور کار نسبتا آسانی محسوب می شود و با وجود جاذبه های گردشگری و متنوع به یک مقصد ایده آل برای گردشگران تبدیل شده است. اگر اطلاعات زیادی درباره بهترین جاهای دیدنی قبرس شمالی ندارید این مطلب از تودی تریپ می تواند به شما کمک کند.

شهر قدیمی نیکوزیا – Nicosia Old City – جاذبه های قبرس شمالی

شهر قدیمی نیکوزیا که به عنوان شهر محصور شده نیکوزیا نیز شناخته می‌شود، این شهر به صورت همزمان پایتخت دو کشور قبرس شمالی یا همان قبرس ترکیه و قبرس جنوبی است. دیوارهای ونیزی که در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده، این شهر قدیمی را به صورت کامل احاطه کرده و خیابان‌های باریک شهر قدیمی نیکوزیا (Nicosia Old City) مملو از آثار و بناهای تاریخی است.

یکی از برجسته ترین نقاط دیدنی شهر قدیمی که یکی از جاذبه های قبرس شمالی هم است، مسجد سلیمیه می‌باشد که قبلا کلیسا بوده و پس از حمله عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شده است، همچنین از دیگر مکان‌های دیدنی که در این شهر قرار دارد می‌توان به بازار سنتی نیکوزیا که در دوره عثمانی ساخته شده و یا موزه‌های شهر نیکوزیا اشاره کرد. شهر قدیم نیکوزیا به خاطر فضای پرجنب‌ و جوشی که دارد مملو از مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی است که از صبح تا پاسی از شب مشغول کار و ارائه خدمات به مشتریان خود هستند.

بندر گیرنه

کیرنیا نام یک شهر ساحلی در جنوب‌ غربی قبرس است. به دلیل وجود یک بندر قدیمی به نام گیرنه و قلعه‌ای به همین نام در آن به بندر گیرنه شهرت دارد. اگر گذرتان به این شهر افتاد حتما سری به بندر بزرگ قدیمی آن که در میان کافه‌ها و رستوران‌های مختلف محصور شده است بزنید. تجربه طعم‌های مختلف غذاهای محلی در این مکان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

آدرس: گیرنه، جنوب غربی قبرس شمالی

قلعه گیرنه | نگهبانی دیدنی از جواهر قبرس

اگر به بندر گیرنه رفتید، احتمالا اولین جایی که در ورودی این شهر توجهتان را به خودش جلب می‌کند، قلعه تاریخی گیرنه خواهد بود. این قلعه که از جاذبه‌های گردشگری قبرس شمالی به‌ شمار می‌رود، مانند نگهبانی از جواهر قبرس یعنی همان بندر زیبای گیرنه، محافظت می‌کند.

از شاهکار هنری این قلعه در معماری که بگذریم، باید به شگفت‌انگیزترین جاذبه در آن اشاره کنیم؛ موزه‌ای تاریخی از بقایای قدیمی‌ترین کشتی شکسته و ویران‌شده در جهان که لذت ماجراجویی در سفر را برای شما کامل می‌کند. تاریخ ویرانی این کشتی به ۳۰۰ سال قبل از میلاد، جایی در حوالی سال ۱۹۶۵ باز می‌گردد. بدون شک، دیدن اولین کشتی کشف‌شده در بستر ناآرام دریا، هیجان خاص خودش را دارد.

کاخ وونی (Vouni Palace)

اگر از ماجراجویان و دوستداران تاریخ و باستان‌شناسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از کاخ وونی را در فهرست برنامه‌های خود در سفر به قبرس شمالی بگنجانید. این کاخ که از پنج قرن پیش از میلاد به یادگار مانده، بر تپه‌ای با چشم‌انداز مدیترانه قرار دارد و اکنون سایت باستان‌شناسی است.

دوکساندروس، فرمانروای شهر ماریون، فردی طرفدار ایرانیان بود و با هدف کنترل‌کردن شهر سولی، کاخ وونی را بر فراز این شهر بنا کرد. در سال 449 پیش از میلاد که حکومت یونان جانشین حکومت ایران در آن منطقه شد، شاهزاده‌ای طرفدار یونان جایگزین حاکم ماریون شد و کاخ وونی به کاخ سلطنتی تبدیل شد. تا سال 380 پیش از میلاد، این کاربری ادامه داشت تا اینکه در این سال در اثر آتش‌سوزی ویران شد. برخی اسناد نشان می‌دهد ساکنان سولی در تخریب کاخ وونی نقش داشته‌اند؛ زیرا وجود این کاخ تهدیدی برای آن‌ها بوده است. برخی از بقایای کاخ وونی عبارت‌اند از: ورودی، اتاق‌های مسکونی، اتاق نشیمن، اداره‌ها، حیاط آشپزخانه، حیاط ستون‌دار، حمام و آب‌انبار.

  • آدرس کاخ وونی: در نزدیکی شهر لفکا
  • زمان بازدید از کاخ وونی: تابستان از ساعت 8 صبح تا 6 عصر. زمستان از ساعت 8 صبح تا 3.5 عصر.
  • قیمت بلیط کاخ وونی: 9 لیر

مسجد سلیمیه یا کلیسای جامع سنت سوفیا

ساخت مسجد سلیمیه که با نام کلیسای جامع سنت سوفیا نیز شناخته می‌شود در سال ۱۲۰۹ میلادی آغاز شده است و در ساخت آن از سبک معماری گوئتیک استفاده شده است. ساخت این بنای تاریخی سالیان دراز به طول انجامیده و تاج‌گذاری پادشاهان زیادی را به خود دیده است.

جالب است بدانید این بنا در دوره لوزینیان باهدف ایجاد یک کلیسا برای عبادت مسیحیان ساخته شده است؛ اما بعد از حمله عثمانی به این جزیره نام آن به مسجد سلیمیه تغییر یافته است تا نمادی از دین مبین اسلام در جزیره باشد. گردشگران عزیزی که قصد بازدید از مسجد سلیمیه را دارند باید به شهر نیکوزیا قبرس شمالی سفر کنند.

بویوک هان نیکوزیا – جاذبه های قبرس شمالی

از دیگر جاذبه های قبرس شمالی می‌توان به بویوک هان اشاره کرد که مسافرخانه‌ای مربوط به دوره‌ عثمانی است و یک بازار سرپوشیده مربوط به قرن شانزدهم دارد. همچنین چند موزه دارد و تاریخچه‌ صوفی‌گری مولوی را به‌نمایش می‌گذارد.

ساحل لاک پشت ها

اگر به تماشای مردم محلی قبرس علاقه‌مند هستید این ساحل بهترین گزین برای شما است. چرا که محلی‌ها اغلب روز‌های تعطیل را در این مکان می‌گذرانند. علت نام‌گذاری این ساحل به ساحل لاک‌پشت‌ها این است که در فصل تابستان تعداد زیادی لاک‌پشت سبز رنگ برای تخم گذاشتن به این ساحل ماسه‌ای می‌آیند.

آدرس: ساحل آلگادی، کنار Esentepe در سمت شرقی کیرنیا

شبه جزیره کارپاس | جزیره ای ناشناخته در قبرس

یکی دیگر از جاهای دیدنی قبرس شمالی، شبه‌جزیره‌ای دورافتاده و ناشناخته در آن، تحت عنوان کارپاس است. شوربختانه شهرت و محبوبیت این منطقه با توجه به جاذبه‌های خیره‌کننده‌ای که دارد، بسیار کمتر است. به همین دلیل هم از آن، می‌توان به‌عنوان منطقه‌ای فوق‌العاده آرام و بدون سکنه یاد کرد. از جذابیت‌های بی‌نظیر این شبه‌جزیره، وجود بناهای تاریخی پنهان و روستاهایی با شکل‌وشمایل عجیب‌وغریب است. از بهترین روستاهای این منطقه که لحظاتی فراموش‌نشدنی از سفر به قبرس را برای شما رقم می‌زند، بایستی به روستای سپاهی و روستای دیپ کارپاز اشاره کرد.

از جاذبه‌های دیگر این منطقه هم زیست الاغ‌های وحشی در آن است که یک سرگرمی جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود. در گوشه‌ای دیگر از این جزیره هم مناظری باشکوه از صومعه قدیمی آندریاس به‌ چشم می‌خورد که دیدن آن برای اهالی دوستدار تاریخ، خالی از لطف نیست.

شهر دیواری فاماگوستا (Famagusta Walled City)

شهر دیواری فاماگوستا یکی از جاذبه‌هایی است که در بازدید از جاهای دیدنی قبرس شمالی نباید از دست بدهید. این شهر که منطقه‌ای تاریخی واقع در ساحل شرقی قبرس شمالی محسوب می‌شود، در قرون‌وسطا ساخته شده و مرکز تجاری مهمی در آن دوران بوده است. ونیزی‌ها در قرن پانزدهم، دیوارهای شهر را ساختند.

دیوارهای این شهر به‌گونه‌ای طراحی شده بود که از این شهر در برابر حمله‌های ترکان عثمانی و دشمنان دیگر محافظت می‌کرد. متأسفانه از سال 1974 یعنی هنگام حمله ترکیه به قبرس، فاماگوستا تا حد زیادی متروک شد و بسیاری از بناهای آن از بین رفته‌اند. در سال‌های اخیر، برای بازسازی و حفظ آثار تاریخی این شهر، تلاش‌هایی صورت گرفته است.

  • آدرس شهر دیواری فاماگوستا: قبرس شمالی
  • زمان بازدید از شهر دیواری فاماگوستا: بهار و تابستان از دوشنبه تا جمعه ساعت 10 صبح تا 1 ظهر و 5 عصر تا 8 شب. پاییز و زمستان از دوشنبه تا جمعه ساعت 10 صبح تا 1 ظهر و 4 ظهر تا 7 شب. شنبه و یکشنبه تعطیل.
  • قیمت بلیط شهر دیواری فاماگوستا: رایگان

موزه کشتی عتیقه در گیرنه

در قبرس شمالی، در داخل قلعه گیرنه، یک کشتی عتیقه نگهداری می شود. قدیمی ترین کشتی که تا کنون از بستر دریا بیرون آمده است. قدمت کشتی به بیش از 2500 سال پیش برمیگردد. مانند یک موزاییک، کشتی از 6000 قطعه جداگانه ساخته شده که در بستر دریا و در امتداد ساحل گیرنه قرار دارد.

ساحل شمالی جزیره توسط شهر قدیمی گیرنه که با بندر جذاب نعل اسبی آن قابل تشخیص است تاج گذاری شده است. در کنار آن قلعه باستانی گیرنه قرار دارد – یکی از درخشان ترین جاذبه های قبرس شمالی. به هر حال، در پشت دیوارهای قلعه، موزه معروف یک کشتی عتیقه با یک نمایشگاه منفرد به شکل، در واقع، خود کشتی پنهان شده است. از بین تمام کشتی هایی که تا کنون از بستر دریا بلند شده اند، این قدیمی ترین کشتی است.

قلعه سنت هیلاریون

در دل شهر گیرنه یک جاذبه تاریخی دیگر هم وجود دارد. این قلعه که در ارتفاع 670 متری از سطح دریا ساخته شده است در ابتدا محل زندگی سنت هیلاریون بود. به همین علت نیز به این نام شهرت یافته است. قلعه سنت در سه طبقه ساخته شده که طبقه سوم آن با پله‌های باریک و پیچ در پیچ به برج پرنس جان و خانه‌های سلطنتی می‌رسد. این قلعه چشم‌انداز بسیار زیبایی به شهر گیرنه و روستاهای اطراف دارد.

آدرس: گیرنه، قبرس شمالی

قلعه بوفاونتو

قلعه بوفاونتو بلند‌ترین قلعه این منطقه بوده که در فاصله شانزده کیلومتری از شهر گیرنه واقع شده است. ارتفا 954 متری این قلعه سبب شده تا چشم‌انداز بسیار زیبایی به منطقه داشته باشد. رفتن به این قلعه بیشتر برای افرادی که به کوه‌نوردی علاقه‌مند هستند مناسب است. زیرا برای رسیدن به آن نیاز به 45 دقیقه کوه‌نوردی کردن خواهید داشت. قلعه بوفاونتو معماری شگفت‌انگیزی دارد که البته در اثر گذشت زمان بخش قابل توجهی از آن تخریب شده است.

آدرس: شهر نیوزیکا، شانزده کیلومتری بندر  گیرنه، ارتفاعات کوه پنج انگشت

کلیسای بلاپایس | شکوهی تمام‌ عیار از جاهای تاریخی قبرس شمالی

وقت آن رسیده است که به معرفی برخی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قبرس شمالی که تاریخی هستند، بپردازیم. کلیسای بلاپایس یکی از بهترین آن‌هاست که به‌عنوان یکی از آرام‌ترین جاذبه‌ های قبرس شمالی شناخته می‌شود. این کلیسا در روستایی آرام و کوچک با همین نام در مجاورت با شهر گیرنه قرار دارد. لورنس دورل که تجربه‌های زندگی خود در دهکده بلاپایس را به زیبایی هر چه تمام به تحریر درآورده است، به تمام گردشگران توصیه می‌کند بازدید از این بنای تاریخی را از دست‌ ندهند.

کلیسای بلاپایس، یادگاری تاریخی از قرن سیزدهم است که آثاری دیدنی و ارزشمند از دوره پادشاه هوگ سوم را در دل خود جای داده است. معماری جذاب و چشم‌نواز گوتیک، اولین دلیلی است که گردشگران را شیفته و مجذوب این بنای تاریخی می‌کند. بعد از آن، بایستی به خرابه‌های به‌جای‌مانده و طاق‌های نمادین آن اشاره کرد که جلوه‌ای متمایز از تاریخ را به‌ تصویر می‌کشند.

مسجد لالا مصطفی پاشا (Lala Mustafa Pasha Mosque)

اکنون با مهم‌ترین بنای تاریخی در فاماگوستا و یکی از بناهای برجسته مذهبی در قبرس شمالی، یعنی مسجد لالا مصطفی پاشا آشنا می‌شوید. این مسجد که به‌نام کلیسای سنت نیکلاس نیز از آن یاد می‌شود، یکی از جاهای دیدنی قبرس شمالی است که در قرن چهاردهم، به‌عنوان کلیسای جامع توسط سلسله لوزینیان ساخته شد و پس از تسخیر شهر، به‌دست امپراتوری عثمانی، به مسجد تبدیل شد.

لالا مصطفی پاشا، فرمانده معروف عثمانی بود که رهبری فتح فاماگوستا را بر عهده داشت و نام این مسجد برگرفته از نام اوست. مسجد لالا مصطفی پاشا، شاهکار معماری عثمانی است و بازدید از آن، از قسمت‌های جذاب سفر به قبرس شمالی خواهد بود.

  • آدرس مسجد لالا مصطفی پاشا: قبرس شمالی، فاماگوستا
  • زمان بازدید از مسجد لالا مصطفی پاشا: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر. جمعه‌ها از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر
  • قیمت بلیط مسجد لالا مصطفی پاشا: رایگان

قلعه کانتارا

قلعه کانتارا در دوره بیزانس و در سال 965 با هدف محافظت از جزیره کارپاس احداث شد. این قلعه که پس از حمله اعراب به کارپاس ساخته شد در ارتفاع 610 متری از سطح دریا قرار دارد و به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. شما می‌توانید با رفتن به این قلعه از چشم‌اندازهای آن رو به شبه جزیره کارپاس، خیلج سالامیس و فاماگاستا لذت ببرید.

آدرس: قبرس شمالی، استان کایرنیا، شبه جزیره کارپاس در شمال شرقی قبرس

سالامیس (Salamis)

از دیدنی های قبرس شمالی، شهری است که قرن‌ها قبل پایتخت قبرس بوده است. سالامیس، واقع در ساحل شرقی قبرس، مرکز مهم تجارت و بازرگانی بوده و به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود، در زمینه نظامی حضوری قوی داشت. علاوه بر این‌ها، سالامیس مرکزی فرهنگی و هنری بود و بناهای مذهبی مهمی در آنجا قرار داشتند.

امپراتوری‌ها و ملت‌های گوناگونی از جمله ایرانی‌ها، آشوری‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها و بیزانسی‌ها در طول تاریخ این شهر را فتح و بر آن حکومت کرده‌اند. در نهایت در قرن هفتم میلادی، سالامیس به‌دلیل حمله‌های اعراب متروک شد و اکنون جایی برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی است.

  • آدرس سالامیس: شمال فاماگوستا
  • زمان بازدید از سالامیس: 24 ساعته
  • قیمت بلیط سالامیس: 12 لیر

سواحل نقره ‌ای فاماگوستا

سواحل نقره‌ای فاماگوستا، یکی دیگر از جاذبه‌ های قبرس شمالی است که دارای تپه‌های آب گرم متعددی است و مکانی ایده‌آل برای لذت بردن از طبیعت بکر و آب‌و‌هوای دلپذیر این شهر است. ساحل بدیز، آیاناپا و لارناکا نیز از دیگر سواحل زیبای فاماگوستا است که خاطرات به‌یاد ماندنی را برای شما به یادگار خواهد گذاشت.

دروازه دریایی فاماگوستا

دروازه دریایی فاماگوستا، حدود ۶ قرن قدمت دارد و جزو زیباترین نقاط فاماگوستا به‌شمار می‌آید. این دروازه از داخل به‌صورت چوبی طراحی شده و دروازه‌های آهنی غول پیکری به مرور زمان به آن اضافه شده است.

کلیسای سنت بارناباس

این کلیسا به علت وجود قبر سنت بارناباروس در آن یکی از زیارتگاه‌های اصلی یونانی‌هایی است که در قبرس شمالی زندگی می‌کنند. این کلیسای زیبا و بزرگ در سال 1756 ساخته شده است. گنبد‌های سفید رنگ و نمای آجری، زیبایی خاصی به این بنای مقدس می‌بخشد.

آدرس: مرکز شهر فاماگوستا

شهر باستانی سولی | از بهترین دیدنی های قبرس شمالی

جاهای دیدنی قبرس شمالی که آثاری از تاریخ را می‌توان در آن‌ها جست‌وجو کرد، هنوز تمام نشده‌اند. شهر باستانی سولی، یکی دیگر از این بناهای تاریخی است که به‌طرز عجیبی، سالم باقی مانده است. به این شهر باستانی که سفر می‌کنید، زمان به‌طرز شگفت‌آوری به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. گشت‌وگذار میان آثار و ویرانه‌های به‌جای‌مانده از رومی‌ها، قطعا لذتی وصف‌نشدنی به‌ دنبال دارد که آن را فقط گردشگران شیفته تاریخ می‌توانند درک کنند.

سخن نهایی درباره جاذبه های قبرس شمالی

همان طور که در ابتدا صحبتمان هم گفتیم دلایل زیادی برای سفر به جزیره قبرس شمالی در آب‌های زلال دریای مدیترانه وجود دارد، خط سبز و طبیعت بکر، جاذبه‌های تفریحی متنوع و بناهای تاریخی ارزشمند اما اصلی ترین دلایل اغلب گردشگران برای سفر به جزیره قبرس شمالی است. سواحل شنی و طبیعت بکر این منطقه برای دوستداران زیبایی‌های طبیعی بهشتی زمینی محسوب می‌شود که در روزهای مختلف سال می‌توانند از آن دیدن کنند و تعطیلات خود را همراه با خانواده در این جزیره رویایی بگذرانند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا