ایران گردی

جاهای دیدنی فیروزکوه در پاییز 1403 + آدرس و تصاویر

فیروزکوه یکی از شهرهای استان تهران محسوب می شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، جاذبه های طبیعی زیادی از جمله دامنه های کوه دماوند را در خود جای داده است. در این منطقه می توانید به چشمه ها، دشت ها و دریاچه های زیبایی دسرتسی داشته باشید که شما را شگفت زده می کنند. قطعا با توجه به ترافیک و دوری راه نسبت به شهرهای شمالی، سفر به فیروزکوه و بازدید از جاذبه های این منطقه برای مردم تهران شیرین خواهد بود. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با جاهای دیدنی فیروزکوه در پاییز آشنا شوید.

 

دریاچه آهنک

در فاصله 35 کیلومتری فیروزکوه، دریاچه‌ای بسیار زیبا به نام دریاچه آهنک را می‌بینید. این دریاچه دو حوضچه عمیق گوگردی به عمق 8 و 32 متر دارد که در بالادست آن چشمه کوچکی به نام بالا چشمه نیز دیده می‌شود.

اگر اهل سفرهای یکروزه هستید، این دریاچه انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود که البته بهترین فصل رفتن به آنجا بهار و پاییز است. چنانچه در ورزش غواصی مهارت دارید، می‌توانید وارد این دریاچه شده و به تماشای دنیای زیر آب بپردازید.

روستای زرین دشت

در ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۴۰ کیلومتری شهرستان فیروزکوه روستایی خوش آب و هوا و سرسبز به نام زرین دشت قرار دارد که به واسطه شرایط اقلیمی و داشتن باغات آلبالو، گیلاس، سیب و توت، کوه‌ها، چشمه‌ها و رودخانه پرآب حبله رود، یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه و مقاصد مناسب طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان محسوب می‌گردد. قدم زدن در کوچه‌های قدیمی این روستا و لذت بردن از هوای پاک و طبیعت بکر و رودخانه پرآب آن، خاطره‌ای خوش برای گردشگران در فصول مختلف رقم خواهد زد.

تنگه واشی

هرچند که ذائقه افراد در طبیعت گردی باهم متفاوت است؛ اما اگر تنگه واشی را زیباترین دیدنی فیروزکوه معرفی کنیم؛ کمتر کسی با ما مخالفت می‌کند. از سمت تهران، پس از روستای جلیزجند به تنگه واشی می‌رسید؛ جایی که روزگاری برای شکار و طبیعت گردی شاهان قاجار قُرق می‌شده است.

اگر با تور آمده‌اید که هیچ، در غیر اینصورت خودروی خود را در پارکینگ قرار دهید و برای پیاده‌روی در مسیر رودخانه آماده شوید. نگران نباشید؛ تا به حال کسی در تنگه واشی غرق نشده است؛ زیرا ارتفاع آب در فصل‌های پربارش نهایتا تا کمر بالا می‌آید.

از نقطه آغاز تا رسیدن به آبشار پانزده متری تنگه واشی، چیزی در حدود سه کیلومتر پیاده‌روی دارید. قسمت اول مسیر در حالی طی می‌شود که آب جوی زیرپایتان جاری است و طرفین خود را به بلندای آسمان در محاصره سنگ و صخره می‌یابید.

اگر تابستان باشد؛ خنکای آب حالتان را جا آورده و گرمای شهر را فراموش کرده‌اید؛ اما اگر یک روز سرد بهاری (پاییزی) باشد؛ همه چیز به تجهیزات، کفش و لباسی که پوشیده‌اید بستگی دارد!

این پیاده‌روی پس از دویست و پنجاه متر به اتمام می‌رسد و شما دو کیلومتر پیش‌رو را در یک دشت وسیع، سرسبز و چشم‌نواز طی خواهید کرد. این دشت که ساواشی نام‌دارد؛ معمولا فضایی است برای چاق کردن نفس، صرف ناهار، تر و خشک کردن تجهیزات و کسب آمادگی برای هشتصد متر دیگر تا آبشار، در تنگه دوم که البته عرض وسیع‌تری دارد.

به این ترتیب، تنگه واشی به عنوان یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه با یک تنگه آغاز می‌شود، به یک دشت می‌رسد و دوباره یک تنگه است با آبشاری باصلابت و پانزده متری در انتهایش.

دوست داشتیم به کتیبه دوره قاجار که در تنگه دوم قرار گرفته، یادگار فتحعلی شاه است و به عشق آثار باستانی شیراز، دو قرن پیش، هنرمندانه در دل کوه تراشیده شده است هم اشاره کنیم؛ اما یادمان آمد یادگاری نویسی‌های عجیب بازدیدکنندگان، منظره کتیبه را مخدوش کرده و چندان صفایی ندارد.

بگذریم؛ به خاطر داشته باشید در تنگه واشی حتما خیس خواهید شد؛ در نتیجه آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید. همچنین، بد نیست که از دستفروش‌ها یا فروشگاه‌های اطراف دمپایی‌های بندی تهیه کنید؛ از آنجا که مسیر در بستر آب طی می‌شود؛ ضرر نخواهید کرد.

آب آشامیدنی به همراه داشته باشید؛ از قطع شدن آنتن موبایل نترسید و بدانید بهای بهره‌گیری از طبیعت بکر تنگه واشی، علاوه بر پرداخت یک ورودی ناچیز (کمتر از بیست هزار تومان) سپری کردن یک روز بدون سرویس بهداشتی تمیز خانگی است.

چشمه آب معدنی خُمده

در نزدیکی روستای خمده فیروزکوه، در ۱۵ کیلومتری جاده تهران-فیروزکوه به چشمه‌ی زلال خمده می‌رسید که بهترین انتخاب برای یک آبتنی حسابی در فصل تابستان است.

این چشمه آب معدنی خاصیت درمانی دارد و با بخش بندی قسمت‌های مختلف آن امکان شنا برای آقایان و خانم‌ها فراهم است.

روستای هرانده | روستایی با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال

این روستا، محلی خوش‌آب‌و‌هوا با کوچه‌باغ‌های سرسبز و باغ‌های سیب سرخ است که در فصل تابستان، میزبان عشایر ایل اصانلو و ایل الیکایی می‌شود. دو رودخانه خروشان نمرود و قزقان چای از این روستا عبور می‌کنند و طراوت و زیبایی خاصی به آن می‌بخشند. وجود نهرها و رودهای پرآب، درختان بلند تبریزی و چشم‌اندازهای دیدنی از دشت و کوه‌های اطراف، هرانده را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی فیروزکوه تبدیل کرده است.

گشت‌و‌گذار در کوچه‌باغ‌های این روستا، تجربه‌ای دل‌انگیز و خاطره‌ای به‌یادماندنی خواهد بود. عکاسی از مناظر پاییزی این منطقه نیز بسیار جذاب است. غار بورنیک در نزدیکی روستای هرانده، یکی از اصلی‌ترین دیدنی های فیروزکوه به شمار می‌رود. آثار تاریخی به‌جا‌مانده در روستای هرانده، گواه قدمت این منطقه و سابقه طولانی سکونت انسان در آن هستند. این آثار تاریخی به قرن پنجم و ششم هجری قمری بازمی‌گردند.

  • آدرس: استان تهران، شهر فیروزکوه، روستای هرانده.

غار بورنیک

همیشه دیدن مکان‌های جدید، آدمی را به وجد می‌آورد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد ما به شما غار بورنیک است. این غار در جنوب روستای هرانده واقع شده که در دسته غارهای باستانی به‌شمارمی‌رود. رسیدن به غار بورنیک نیازمند یک پیاده‌ر‌وی 2 ساعته در یک مکان با درجه سختی بالا است.

در دوره پیش از تاریخ، غار بورنیک، محلی زندگی انسان‌‌ها بود که به‌عنوان مامنی در مواقع خطر مورد استفاده قرار می‌گرفت. به‌همین دلیل داخل این غار، دیوارنگاره‌هایی خواهید دید. برای رفتن به داخل این غار باید از یک لیدر مجرب کمک بگیرید تا بتوانید از میان راه‌های پیچ‌درپیچ آن، مسیر خود را پیدا کنید.

روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

یکی از مناطق زیبای اطراف فیروزکوه روستای سله بن می‌باشد که در نزدیکی دریاچه سد نمرود قرار گرفته است. سدی که بر روی رودخانه حبله رود ساخته شده است باعث ایجاد یک دریاچه زیبا و پرآب در ۲ کیلومتری جنوب این روستا شده است. این منطقه برای طبیعت‌گردی و همچنین کمپ زدن بسیار مناسب است.

برای دسترسی به سد نمرود روستای سله بن باید نرسیده به فیروزکوه، به جاده لاسم وارد شده و در دوراهی اول، سمت چپ را امتداد دهید تا در حدود نیم ساعت به این روستای زیبا برسید.

میشینه مرگ از جاهای دیدنی فیروزکوه

تنگه میشینه مرگ که در کنار تنگه واشی یکی از گل‌های سرسبد جاهای دیدنی فیروزکوه به شمار می‌آید؛ تکه‌ای است از بهشت که به جهان خاکی منتقل شده و در روستای لزور کنار دریاچه لزور فیروزکوه قرار گرفته است. زیبایی طبیعی ناحیه طوری منحصر به فرد است که افراد آن را به مناطق بکر و دست نخورده چهارمحال و بختیاری تشبیه می‌کنند.

خاستگاه دقیق نام مرموز میشینه مرگ مشخص نیست؛ اما معروف است که قسمت میشینه به دلیل مجسمه‌های میش‌مانند مخفی در مسیر صعود شکل گرفته و مرگ به واسطه کشنده بودن آب چشمه‌ای اضافه شده که جان پرندگان را می‌گیرد.

برای رسیدن به این ناحیه، باید در سی کیلومتری جنوب فیروزکوه، به غرب برانید و پس از یک ساعت رانندگی، خود را به روستای لزور برسانید. از آنجا عازم ارتفاعات شوید و فرح رود را بیابید. دنبال کردن این رودخانه در دل کوه و تنگه، آبشار، دشت و چشمه‌ای به نام معجر را مقابلتان قرار می‌دهد.

البته تجربه و همجواری با این همه زیبایی مفت به دست نمی‌آید و باید با آمادگی کامل بدنی، آماده از میان برداشتن موانع، ارتفاعات، سنگ و حرکت در مسیر رودخانه باشید. در ضمن به خاطر داشته باشید که علاوه بر این مسیر زیبا و دیدنی‌هایی که به آن‌ها اشاره شد؛ یک دریاچه زیبا در بالای سد سیاه رود مکان مناسبی برای کمپ کردن فراهم می‌آورد.

توصیه ما این است که در ماه‌های گرم سال، به همراه تجهیزات مناسب و یک راهنمای آشنا به منطقه عازم میشینه مرگ شوید.

قلعه لاجورد فیروزکوه

در مسیر جاده فیروزکوه-سمنان به تپه‌ای با ارتفاع ۲۴۷۸ متر می‌رسید که قلعه لاجورد بر فراز آن قرار گرفته.

قلعه لاجورد را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های تهران به حساب آورد که قدمت آن به حدود ۳۰۰۰ سال پیش و دوران تیموران برمی‌گردد.

غار رودافشان

در 60 کیلومتری جنوب فیروزکوه و در روستای رودافشان، غاری به نام رودافشان قرار دارد. اگر بخواهید با اتومبیل از روستای رودافشان به سمت غار بروید، یک فاصله زمانی نیم ساعته را در پیش خواهید داشت.

غار رودافشان چندیدن ستون و راهرو دارد که در آن سنگ‌های بلوری و مخروطی زیادی دیده می‌شود. برای وارد شدن به غار رودافشان و طی مسیر یک کیلومتری، به راهنمای باتجربه نیاز خواهید داشت. قبل از اینکه به دالان پایانی برسید، وارد دهلیزی خواهید شد که نامش معبد آناهیتا است.

روستای لزور و دریاچه سد لزور

از دیگر جاهای دیدنی فیروزکوه که در میان کوه‌های البرز قرار دارد، می‌توان روستای لزور و دریاچه سد لزور را نام برد. این روستا در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده است. روستای لزور یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران از توابع شهرستان فیروزکوه محسوب می‌گردد. در نزدیکی این روستا سد لزور وجود دارد که به نام‌های دیگری همچون سد سیاه‌رود و معجزه چشمه شناخته می‌شود.

آب و هوای عالی و طبیعت و مناظر بکر این منطقه باعث شده علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان به اینجا سفر کنند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند. برای اقامت در این منطقه می‌توان در کنار دریاچه کمپ زد و یا از کلبه‌های روستایی استفاده نمود.

مجموعه گردشگری سیبلند فیروزکوه

مجموعه سیبلند فیروزکوه با داشتن امکانات تفریحی متفاوت مثل تله کابین، پیست اسکی، فضای برف بازی و تیوپ سواری، تله سیژ، گیم سنتر، کافی شاپ و رستوران‌های متعدد آن هم بالای کوه و با چشم‌انداز قله دماوند، بهترین انتخاب‌ برای ساختن یک روز پرهیجان و خاطره‌انگیز در فیروزکوه است.

مجموعه سیبلند در جاده فیروزکوه قرار دارد و برای دسترسی آسان در میانه‌ی جاده‌ی فیروزکوه مسیر ارتباطی ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.

جمع‌بندی

در این نوشته در حد بضاعت، جاهای دیدنی فیروزکوه را از نظر گذراندیم. متاسفانه به دلیل محدودیت و در حوصله نگه داشتن نوشته، مجال معرفی به روستای زیبای مزداران و قلعه لاجورد نرسید؛ اما اگر شما یاری کنید و نظر، تجارب و دیدگاه‌های ارزشمند خود را در اختیار ما قرار دهید؛ در بازنویسی‌های آتی نوشته را هم از نظر کیفی و هم از منظر کمی ارتقا خواهیم داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا