ایران گردی

جاهای دیدنی سوادکوه ۱۴۰۳ + تصاویر و لوکیشن بازدید

سواد کوه کجاست؟ شهرستان سوادکوه هم مرز با استان های تهران و سمنان و مازندران است و یکی از زیباترین جاذبه های شمال کشور محسوب می شود. در این شهر می توانید انواع و اقسام جنگل ها و دریاچه ها و آبشارها را مشاهده کنید که هرکدام از آنها شما را شگفت زده خواهند کرد. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی سوادکوه بپردازیم.

 

سوادکوه کجاست؟

شهرستان سوادکوه در شرق استان مازندران و در مرز تلاقی سه استان مازندران، سمنان و تهران قرار دارد. بهترین راه دسترسی به این شهر از مبدا تهران، رانندگی در جاده فیروزکوه است که حدودا سه ساعت طول می‌کشد. فاصله سوادکوه تا فیروزکوه ۶۵ کیلومتر و فاصله این شهر تا قائمشهر ۵۵ کیلومتر است. حال بیایید ببینیم بعد از رسیدن به سوادکوه باید از چه جاذبه‌هایی بازدید کنید.

هفت آبشار تیرکن

در بین جاهای کمترشناخته شده سوادکوه، اول از همه باید سراغ هفت آبشار کوچک و بزرگ برویم که در دل جنگل بکر لفور جا خوش کرده‌اند.

با دوساعت جنگل‌نوردی در منطقه غرب جنگل لفور به هفت آبشار تیرکن خواهید رسید.

این هفت آبشار کوچک و بزرگ، فضایی خنک و سرسبز ایجاد کرده‌اند که بهترین موقعیت برای اتراق کردن، آب بازی و لذت بردن از فضای جنگلی در سوادکوه است.

برای رسیدن به هفت آبشار از شیرگاه وارد جاده گنج افروز به سمت بابل شوید، در اواسط مسیر به سمت جاده فرعی درازکلا بروید. جاده را مستقیم تا انتها ادامه دهید و بعد مسیر دوساعته پیاده ‌روی از دل جنگل تا آبشار آغاز می‌شود.

پل ورسک

پل ورسک، از معروف‌ترین جاذبه های سوادکوه است. این پل چشم‌انداز بسیار زیبا و ارزش تاریخی خاصی دارد و ساخت آن در سال ۱۳۱۳ شروع شد و بعد از دو سال یعنی در اردیبهشت ۱۳۱۵ به پایان رسید. پل ورسک با ارتفاع ۶۱متری از سطح زمین دو کوه را به هم متصل می‌کند.

این پل نقش تاریخی مهمی در جنگ جهانی دوم داشت و یکی از عوامل پیروزی سپاه متفقین در روسیه بود. به همین علت در کشورهای جبهه متفقین، پل ورسک با نام «پل پیروزی» شناخته می‌شود.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست دریاچه‌ای چهارفصل در شهر سوادکوه است که به دلیل زیبایی‌های بکر و مناظر چشم‌نوازش مقصد گردشگران از شهرهای نزدیک شده است. شورمست تنها دریاچه طبیعی در سوادکوه است. این دریاچه آب‌و‌هوایی دل‌چسب در بهار و تابستان دارد. در طبیعت دریاچه سوادکوه یا شورمست سوادکوه شاهد مناظری رنگارنگ خواهید بود. این دریاچه در زمستان نیز مناظر بکر و جذابی دارد، اما هوای منطقه بسیار سرد است.

قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری و پیاده‌روی در طبیعت از جمله تفریحات اطراف دریاچه شورمست است. اگر هوس جنگل نوردی در اطراف دریاچه کردید، از جنگل راش که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سوادکوه است غافل نشوید.

آدرس دریاچه شورمست: مازندران، جنوب غربی سوادکوه، دریاچه شورمست

روستای آلاشت

روستای ییلاقی آلاشت، با طبیعت بکر و دست نخورده و حیات وحشی حفاظت شده، هر ساله مسافران بسیاری را مجذوب خود می کند. نام این روستای تاریخی به معنای آشیانه عقاب است. ناگفته نماند که این روستا در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

سفر به آلاشت از تهران، سفری حدودا 3 تا 4 ساعته است که با گذر از هر پیچ و خم جاده، زیبایی های بی همتا طبیعت شمال ایران بیشتر به چشم می آید. خنکای نسیم کوهستانی، سرسبزی درختان، و صدای دلنشین پرندگان، نویدبخش سفری خاطره انگیز در این روستای ییلاقی است. روستای آلاشت در استان مازندران، شهرستان سواد کوه و بعد از پل سفید واقع شده است.

پارک جنگلی آذر رود

اگر به دنبال منطقه‌ای با امکانات مورد نیاز برای کمپینگ مثل آلاچیق و سرویس بهداشتی در سوادکوه هستید، پارک جنگلی آذررود در جنگل لفور بهترین موقعیت برای این منظور است.

این پارک جنگلی در نزدیکی روستای نفت‌چال در شیرگاه قرار دارد.

برای دسترسی به پارک از شیرگاه وارد جاده گنج افروز به سمت شهر بابل شوید، پس از رسیدن به جاده فرعی سد لفور وارد جاده شده، مسیر را تا انتها ادامه دهید تا به پارک جنگلی آذررود برسید.

قلعه کنگلو یا عقاب مازندران

قلعه کنگلو یا عقاب مازندران یکی از جاذبه های تاریخی سوادکوه است که بر روی صخره‌ای بلند قرار دارد. در این دژ باستانی نشانه‌ها و علائمی از آیین میتراییسم کشف شده است. اگر چه تاریخ دقیق ساخت این قلعه مشخص نیست اما باستان‌شناسان قدمت آن را مربوط به قرون اولیه اسلام می‌دانند.

آبشار گزو

آبشار گزو در سوادکوه قرار دارد که به دلیل دشوار بودن و طولانی بودن مسیر، جزو مناطق بکر و کمتر شناخته شده به حساب می‌آید. این آبشار ارتفاعی حدود ۷۰ متر دارد و زیبایی این محل بسیار دل‌فریب و چشم‌نواز است. دیواره‌های آبشار گزو، از سنگ است و علاوه بر جاذبه‌های دیدنی، محل مناسبی برای کوه‌نوردان و صخره‌نوردان است. در پایین آبشار هم حوضچه‌ای قرار دارد که برای شنا کردن مناسب است.

آدرس آبشار گزو: مازندران، سوادکوه، روستای زیرآب، آبشار گزو

پل شاپور

ایران سرزمینی کهن با تاریخ و تمدنی غنی است و در هر گوشه از آن، شاهد آثار باشکوهی از دوران های مختلف هستیم. پل ها از جمله این آثارند، که همواره نظر گردشگران را به خود جلب می کنند. در میان این پل ها، پل شاپور در سوادکوه مازندران، با زیبایی و شکوه خود، درخششی خاص دارد و از مهم ترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

پل شاپور در دوران صفویه بنا شده است و از نظر معماری، نمونه ای ارزشمند از هنر و ذوق ایرانیان آن دوران به شمار می رود. طاق های قوسی، ستون های سنگی و تزئینات آجری این پل، گویای ذوق و مهارت معماران ایرانی در آن زمان است. پل شاپور روی رودخانه اونجون در نزدیکی اراضی چای قرار دارد.

منطقه پلنگ دره

منطقه پلنگ دره یک مجموعه طبیعی سرسبز، خنک با منظره‌های طبیعی خیره‌کننده در شهرستان سوادکوه و یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

جنگل پلنگ دره یک مسیر سرسبز با عطر گیاهان خوشبو مثل پونه جنگلی، درختان توسکا، انجیلی، پر سیاوشان آن هم در مسیر رودخانه زلال و پرآب پلنگ دره است.

در امتداد مسیر این رودخانه، رطوبت لایه‌ای مخملین و سبز رنگ بر تن درختان و صخره‌ها کشیده و فضایی خیال انگیز ساخته است.

در ادامه عبود رودخانه با رسیدن به آبشار پلنگ‌دره با منظره‌ای جذاب از آبشار، فضایی خنک از پاشش قطرات و ایجاد حوضچه‌هایی در پایین دست که از سقوط آب شکل گرفته روبه رو می‌شوید.

در مسیر این رودخانه پرآب می‌شود تنی به آب زد و در حوضچه‌های عمیق غوطه ور شد.

جنگل‎نوردی، رودخانه‌نوردی، کمپینگ، پیاده‌روی، آبتنی و عکاسی از مناظر طبیعی از تفریحات این منطقه زیبا است.

کلیسای سرخ‌آباد

کلیسای سرخ‌آباد معروف به کلیسای آلمان‌ها یا کلیسای کوچک یکی دیگر از جاذبه های سوادکوه است که در روستای سرخ‌آباد قرار دارد. برای رسیدن به این کلیسا باید کمی جلوتر از پل ورسک و در میانه مسیر پل سفید به طرف روستای سرخ‌آباد بروید. گفته می‌شود سازندگان ایتالیایی و مهندسان پل ورسک، در هنگام ساخت پل، این کلیسا را هم برای عبادت ساختند.

روستای ارفع ده

منطقه ارفع‌ده یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که هرسال طبیعت گردان بسیاری برای کوه‌پیمایی، جنگل نوردی و  گذراندن شب در دل طبیعت راهی آن می‌شوند.

روستای ارفع کوه در ۳۰ کیلومتری پل سفید در شهرستان سوادکوه قرار گرفته است. این منطقه با آب‌وهوای کوهستانی بهترین انتخاب برای گشت‌وگذار در تابستان، بهار و پاییز است؛ با این حال زمستان‌های سخت و در عین حال زیبایی دارد. جنگل ارفع ده با داشتن درختان سردار یا سرخدار، توسکا، ملچ، راش و افرا دارای یکی از با ارزش‌ترین پوشش‌های گیاهی ایران است.

آدرس روستای ارفع ده: مازندران، سوادکوه، ۳۰ کیلومتری پل سفید، روستای ارفع ده

دریاچه لفور

این جنگل، با درختان سر به فلک کشیده و رودخانه های خروشان، بهشتی برای دوست داران طبیعت است. در دل این جنگل، می توانید از تماشای آبشارهای گزو، تیرکن و اسکلیم لذت ببرید، یا در کنار رودخانه آذررود، اتراق کرده و از طبیعت بکر آن بهره ببرید. در این جنگل پیاده روی و کوهنوردی کنید، از آبشارها و چشمه ها دیدن کنید، یا در یکی از روستاهای ییلاقی آن اقامت داشته باشید. جنگل و سد لفور در کنار دهستان لفور قرار دارد.

جنگل هلی دار

جنگل بکر وانبوه هلی‌دار یکی دیگر از جاهای کمتر شناخته شده سوادکوه در منطقه مرتفع کوهستانی با درختانی کمیاب و تکه‌های مه است که طبیعتگردها را به تجربه فضایی بکر و جنگلی دعوت می‌کند.

برای رسیدن به جنگل هلی دار باید از طریق جاده فیروزکوه به شهر پل سفید برسید و از مردم محلی نشانی رسیدن به جنگل هلی‌دار را بپرسید.

راه‌آهن رویایی شیرگاه

راه‌آهن رویایی شیرگاه یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین جاذبه های سوادکوه برای علاقه‌مندان به عکاسی است. شیرگاه یکی از توابع شهرستان سوادکوه است که به داشتن پل‌های زیبا، راه‌آهن رویایی و جنگل‌های بکر مشهور است. اگر به دنبال پس‌زمینه جذاب و رویایی راه‌آهن برای عکس‌های خود هستید حتما سری به این منطقه بزنید.

برج لاجیم

در میان جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان استان مازندران، برج لاجیم همچون ستاره ای درخشان خودنمایی می کند. این برج، یادگاری از دوران ساسانیان است و با معماری منحصر به فرد خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می کند.

این بنا، یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی استان مازندران به شمار می رود و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. لاجیم، با معماری منحصربه فرد و قدمت دیرینه اش، گویی رازهای ناگفته تاریخ را در دل خود نهفته دارد و هر گردشگری را به سفری در اعماق تاریخ ایران دعوت می کند. برج لاجیم در روستای لاجیم از توابع شهرستان سوادکوه و در 30 کیلومتری محلی به نام «زیرآب» قرار دارد.

جنگل راش

جنگل راش، بهترین جاذبه سوادکوه در تابستان است. این جنگل که با نام «جنگل راش سنگده» هم شناخته می‌شود محل رشد یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های درخت یعنی راش است. با فرا رسیدن گرمای تابستان جنگل راش با آب و هوای خنک خود، به یکی از بهترین مقاصد برای فرار از گرما تبدیل می‌شود. این جنگل در ارتفاع نسبتا بالایی قرار گرفته و آب و هوای خنک و کوهستانی دارد. همچنین در این جنگل زیبا و سرسبز یک آبشار بسیار تماشایی وجود دارد که توصیه می‌کنیم در هنگام سفر به جنگل راش حتما از آن بازدید کنید. بهترین زمان سفر به جنگل راش از اواسط بهار تا اوایل زمستان است. همچنین تماشای پاییز رنگارنگ در این منطقه تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای عاشقان طبیعت خواهد بود.

جنگل لفور

یکی دیگر از جاهای دیدنی سوادکوه جنگل لفور است که در دل دهستان لفور جای گرفته است امکانات رفاهی و گردشگری متعددی دارد. جدا از درختان و طبیعت سرسبز، این جنگل دارای روستاهای دیدنی نیز هست. روستاهایی همچون بورخانی، گشنیان، نفت‌چال، چاکسر، اسبوکلا، گالش‌کلا، میرارکلا، غوزک‌رودبار از جذاب‌ترین نقاط این منطقه هستند. پس یادتان باشد حتماً سری به آن‌ها بزنید.

آدرس جنگل لفور: مازندران، سوادکوه، دهستان لفور، جنگل لفور

جنگل اوریم

روستای اوریم در دهستان راستوپی و شهرستان سوادکوه جای گرفته است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای سوادکوه است که آب‌وهوایی دل‌چسبی، خنک، مه‌آلود و معتدل دارد. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از مسافران، تابستان خود را در این روستا و طبیعت ویژه‌اش سپری کنند. روستای اوریمی یکی از مهم‌ترین ییلاق‌های سوادکوه است.

گام برداشتن در جنگل اوریم و کوهستان‌های آن بسیار لذت‌بخش است و اوقات خوشی برای شما و نزدیکانتان به ارمغان خواهد آورد. این روستا دیدنی‌های طبیعی و سازه‌های گوناگونی دارد که حسابی ارزش دیدن دارند. اگر به این روستا رفتید و مناطق جنگلی و طبیعی آن را دیدید، یادتان باشد سری به پل راه‌آهن اوریم هم بزنید. دیرینه‌ی این راه‌آهن به ۷۰ سال پیش و دوره‌ی پهلوی برمی‌گردد و همچنین در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آدرس روستای اوریم: مازندران، سوادکوه، روستای اوریم

سخن آخر

اگر اهل طبیعتگردی باشید سفر به سوادکوه با جنگل‌های زیبای متراکم، رودخانه‌های پرآب، آبشارهای خروشان و مناطق کوهستانی جذاب، تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما خواهد بود.

در این نوشته سراغ جاهای کمتر دیده شده و مناظر طبیعی خاص و تماشایی سوادکوه رفتیم تا به سوال “سوادکوه کجا بریم” پاسخ دهیم و  برای سفری متفاوت‌ به سوادکوه برنامه‌ریزی کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا