ایران گردی

جاهای دیدنی دشت ارژن را از دست ندهید

تودی تریپ: دشت ارژن یکی از دیدنی های اطراف شیراز در فصل بهار است. دشت وسیعی در دامنه رشته کوه زاگرس است که به لطف تنوع گیاهی و جانوری طبیعت فوق العاده زیبایی را به گردشگران عرضه می کند.

با گرم شدن هوا، عشایر چادرهایی در اطراف این دشت برپا می کنند که می توانید با زندگی آنها آشنا شوید و با آنها ارتباط برقرار کنید. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، دشت ارژن با لاله های واژگون تزیین شده و منظره ای خیره کننده را خلق کرده است.

این دشت دیدنی دارای آبشاری به نام ارژن است که حتی در زمستان نیز جذاب است، به خصوص اینکه آب آبشار در اثر سرما یخ می زند و کریستال های یخی جذابی ایجاد می کند. آب این آبشار به سمت دشت سرازیر شده و در سرسبزی آن نقش موثری دارد.

دریاچه آب شیرین و تالاب ارژن که مکانی مناسب برای پرندگان مهاجر است، فرصت بعدی گردشگری در این منطقه خواهد بود.

دهکده گردشگری دشت ارژن واقع در جاده اصلی شیراز به کازرون یکی از زیباترین روستاهای ایران است که می توانید آن را در برنامه خود قرار دهید.

برخی از جاذبه های دشت ارژن شیراز

راستش را بخواهید، اگرچه در دشت ارژن شیراز جاذبه های زیادی وجود ندارد، اما دیدنی هایی که در آنجا هستند، هر کدام ده ها ستاره بر دوش دارند.

دیدنی های دشت ارژن را از دست ندهید

این دشت را نباید دست کم گرفت، به خصوص فصل سرد زمستان آن. 90 درصد مواقعی که شیراز بوده‌ام، شب‌ها به دشت رسیده‌ام، آن شب‌های زمستانی که هوا سرد است.

دشت ارژن در شب های زمستانش چنان سرد است که گویی سرما ضربان قلب هوا را می شمارد! در این سرما هنوز عاشق این دشت و هوای پاک و مطبوعش هستم و دوباره روز شماری می کنم. اگرچه من تنها شیفته دشت نیستم و همه کسانی که به این منطقه رفته اند کاملا احساس من را درک می کنند و از طرفداران ارژن هستند.

آبشار شرونیز

شرط می بندم آبشار چرونیز که از دل کوه در جاده اصلی این دشت پایین می آید، یکی از خارق العاده ترین مناظری است که در زندگی خود خواهید دید. این منظره در فصل زمستان بسیار دیدنی‌تر است زیرا آب آبشار قندیل به دلیل سردی هوا بسته می‌شود و جاذبه‌ای بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان است.

آبشار چرونیز از کوه‌های کوهمره سرچشمه می‌گیرد و با ریزش آب از صخره‌ای مرتفع، منظره‌ای چشم نواز را می‌بینیم. رودخانه دالکی به طول 170 کیلومتر از دامنه های جنوبی دشت ارژن سرچشمه می گیرد. این رودخانه در سفر طولانی خود از چندین روستا عبور کرده است رودخانه هله به پایان می رسد

این آبشار در بالای استراحتگاه در این دشت قرار دارد و مانند الماس با عظمت و زیبایی خود چشم ها را خیره می کند. شما از من خواهید شنید، به نزدیکترین مکان ممکن به آبشار شرونیز برسید و چند دقیقه ای را در سایه آرام آن سپری کنید. صدای آرامش بخش ریزش آبشار آنقدر دلنشین است که فکر رفتن قلبت را غرق می کند.

فصل بهار را می توان بهترین زمان برای سفر به دشت ارژن شیراز دانست. در این فصل به ویژه در ماه های فروردین و اردیبهشت، زیبایی دشت ارژن به اوج خود می رسد. بوته های وحشی شکوفه می دهند، دریاچه و آبشار آن پر آب است و چمنزارها سرسبزتر از همیشه.

دیدنی های دشت ارژن را از دست ندهید

دشت ارژن از اواخر بهار تا اواسط تابستان میزبان کوچ عشایر کشلگی است که یکی از جاذبه های این دشت به شمار می رود. آشنایی با شیوه زندگی عشایری برای شهرنشینان جذابیت خاصی دارد. اما نباید در زندگی عشایر دخالت کرد و در زندگی عادی آنها اختلال ایجاد کرد.

دریاچه دشت ارژن

یکی از زیباترین دیدنی های شیراز در 60 کیلومتری دشت ارژن قرار دارد. اگرچه راه دسترسی به این دریاچه سخت و کمی خسته کننده است، اما دریاچه پرشان بدون شک ارزش آن را دارد و خستگی سفر را از تن خواهد زد.

نگاه کردن به این صحنه رویایی دقیقاً ما را به یاد نقاشی های مناظر طبیعی می اندازد که روی دیوارهای خانه قرار دارند. دریاچه ای محصور در کوه، پوشش گیاهی سبز محصور در دریاچه و… لازم نیست به شما بگویم که همه چیز در این منطقه برای یک گردش و تعطیلات دلپذیر عالی است.

دریاچه آشفته استخوان ران اونا هم زنگ میزنن آب این دریاچه شیرین است و یکی از زیستگاه های ماهیان شیراز است. پس اگر ماهیگیر خوبی باشید و تجهیزات لازم را داشته باشید، جایی بهتر از مقصد پیدا نخواهید کرد.

دیدنی های دشت ارژن را از دست ندهید

پس از بازدید از دشت ارژن می توانید از روستای ارژن که در نزدیکی آن قرار دارد نیز دیدن کنید. در این صورت فرصت بازدید از بازار محلی روستا را خواهید داشت که بازتابی کامل از فرهنگ و سبک زندگی مردم این منطقه است. در حال حاضر بیشتر شهرت روستای دشت ارژن به خاطر بازار آن است که توسط مردم محلی اداره می شود.

در این بازار انواع محصولات غذایی محلی از جمله نان پیتا، ترشی، گردو، میوه و سیر به فروش می رسد. همچنین کنگر فرنگی یکی از محصولاتی است که تقاضای زیادی دارد و با خرید آن به اقتصاد مردم منطقه کمک خواهید کرد. در واقع بسیاری از اهالی روستای دشت ارژن با فروش محصولات خود در این بازار امرار معاش می کنند. سوپرمارکت بازارچه نیز گزینه خوبی برای خرید ملزومات سفر است.

علاوه بر این، رستوران ها و باغ رستوران های زیبایی در اطراف دشت ارژن وجود دارد که می توانید دلی عزادار داشته باشید و به این ترتیب تفریح ​​خود را کامل کنید. این رستوران ها دارای امکانات مناسب با نظافت و کیفیت خوب در دشت ارژن بوده و غذاهای سنتی سرو می کنند. برخی از رستوران ها در کنار آبشار قرار دارند، بنابراین شنیدن صدای آب هنگام غذا خوردن می تواند لذتی دوچندان به شما بدهد.

دیدنی های دشت ارژن را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا