ایران گردی

جاهای دیدنی خوانسار در تابستان ۱۴۰۳ + معرفی جاهای بکر

شهرستان خوانسار در شمال غرب استان اصفهان قرار گرفته و با شهرستان های گلپایگان، نجف آباد، بوئین دشت و فریدن همسایه است. خوانسار با آب و هوای فوق العاده ای که دارد مقصد ایده آلی برای سفر در تابستان محسوب می شود و اکثر مردم برای سفرهای تابستانی خود خوانسار را انتخاب می کنند. بهتر است قبل از سفر آشنایی کلی نسبت به این شهر بدست آورید به همین دلیل در این مطلب از تودی تریپ به معرفی جاهای دیدنی خوانسار در تابستان می پردازیم.

 

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گلستان

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گلستان کوه از جمله مناطق بکری است که در 15 کیلومتری خوانسار قرار دارد، مساحت این منطقه 17 هکتار است، در ارتفاع 3631 متری از سطح دریا واقع شده، آب و هوای معتدلی دارد و طبیعت آن بسیار چشم نواز و دیدنی است. در گلستان کوه پوشش گیاهی فوق العاده‌ای از گیاهان دارویی، درخت و درختچه وجود دارد، گونه‌های جانوری متعددی نیز در آن زندگی می‌کنند، اما چیزی که بیشتر از همه این منطقه را معروف کرده، دشت لاله‌های واژگون آن است که در دامنه‌های زاگرس واقع شده و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به گُل نشسته و به اوج زیبایی می‌رسد. گلستان کوه دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، پارکینگ و نمازخانه است و در نزدیکی آن چند هتل و اقامتگاه برای اقامت گردشگران وجود دارد، برای ورود به منطقه‌ی گلستان کوه، باید مبلغ اندکی برای ورود ماشین به داخل پارکینگ پرداخت کنید.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، بعد از روستای دره بید، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی گلستان

تونل سبز از جاهای دیدنی خوانسار

اگر می‌خواهید یک پیاده‌روی لذت‌بخش را میان سایه و باد خنک درختان سبز و بلند قامت چنار تجربه کنید، به خیابان امام‌خمینی از جاهای دیدنی خوانسار بروید. البته این خیابان آن‌قدر با صفا و خوش‌آب‌وهواست که حتی رانندگی‌کردن هم در اینجا کیف می‌دهد. دو طرف خیابان امام‌خمینی خوانسار را درختان بلندقد چنار محاصره کرده به همین دلیل به این خیابان تونل سبز می‌گویند.

آدرس کوچه باغ‌های خوانسار: خوانسار، خیابان امام‌خمینی

کوچه باغ‌های دیدنی خوانسار

قدم زدن در کوچه باغ‌های خوانسار و بوییدن عطر خوش حاصل از درختان سربه‌فلک‌کشیده‌ی این کوچه‌ها، حس‌وحال نابی برایتان رقم خواهد زد. هنوز خانه‌هایی با دیوارهای خشتی در این کوچه ‌باغ‌ها به چشم می‌خورند و غم را از دلتان بیرون می‌آورند. اگر به قدم زدن در ابن کوچه باغ‌ها علاقه دارید، می‌توانید به محله‌های «چشمه آخوند»، «مالگاه»، «پایتخت»، «محله دو راه» و «صفائیه» بروید و از قدم زدن و تماشای درختانی که در این کوچه‌ها سایه افکنده‌اند لذت ببرید.

روستای دره بید

روستای دره بید یکی از روستاهای خوش آب و هوای اطراف خوانسار است که طبیعتی فوق العاده و هوایی بی نظیر دارد، این منطقه بسیار وسیع است و چشمه‌های متعدد، درختان بسیار و حتی آثار تاریخی آن، جذابیت دره بید را بیشتر کرده‌اند. دشت لاله‌های واژگون که در بهار به ائج زیبای خود می‌رسد و مجموعه‌ی تفریحی گردشگری گلستان کوه از نقاط پرطرفدار دره بید هستند. ویرود به روستای دره بید و بازدید از آن رایگان است و هزینه‌ای ندارد.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، روستای دره بید

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار

درصد زیادی از چشمه‌های خوانسار در پارک جنگلی سرچشمه قرار گرفته‌اند. حوضچه‌های این پارک جنگلی از «کوه سیل» سرچشمه گرفته‌اند و آبی به زلالی اشک و شیرینی عسل دارند، بنابراین اگر از این منطقه‌ی زیبا دیدن کردید حتما با خیال راحت مقداری از آب چشمه‌ی آن را بنوشید. «چشمه شترخون» و «چشمه مرزنگوش» از مشهورترین چشمه‌های این پارک جنگلی هستند. پارک جنگلی سرچشمه خوانسار وسعتی به اندازه‌ی ۱۵ هکتار دارد و مکان مناسبی برای استراحت بسیاری از مسافران است.

آدرس پارک جنگلی سرچشمه خوانسار: استان اصفهان، خوانسار، میدان ۲۲ بهمن

پارک ملی قمیشلو

قمیشلو از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده در جهان است که در زما ناصر الدین شاه به تمکل پسر او ظل السلطان درآمد و او در این نطقه به شکار می‌پرداخت. امروزه قمیشلو تی=بدیل به پارک ملی شده و گونه‌های گیاهی و جانوری خاصی در آن زندگی می‌کنند. از پارک ملی قمیشلو آثار اشیای تاریخی فراوانی هم کشف شده که بر اهمیت آن افزوده است، با پرداخت ورودی اندکی می‌توانید وارد پارک ملی قمیشلو شده و از تماشای زیبایی‌هایش لذت ببرید.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، پارک ملی قمیشلو

چشمه مرزن گشت

چشمه مرزن‌گشت از جاهای دیدنی خوانسار به همراه تعدادی از چشمه‌ها از میان کوچه‌های شهر خوانسار به جریان می‌افتد و به همراه آب‌های شرقی، رودخانه خوانسار را به وجود می‌آورد. این چشمه در پارک ملی سرچشمه قرار دارد و یک نوع چشمه آهکی است. آب چشمه مرزن‌گشت علاوه بر زیبایی و حیاتی که به شهر خوانسار می‌دهد، برای کشاورزی و مصرف خانگی مردم هم کاربرد دارد.

آدرس چشمه مرزن گشت: کوه‌های جنوب غربی خوانسار، پارک ملی سرچشمه

خانه تاریخی ابهری‌ها

«حاج سید محمد باقر ابهری» خانه‌ای در خوانسار ساخته که امروزه به یکی از دیدنی‌های تاریخی خوانسار تبدیل شده است. این خانه‌ی تاریخی مربوط به دوره قاجار است و به وضوح می‌توان معماری، نقاشی‌ و گچبری‌های معروف دوره‌ی قاجار را در آن مشاهده کرد. این خانه‌ی تاریخی به تازگی بازسازی شده است. اگر می‌خواهید به روزگاران گذشته سفر کنید و از حس‌وحال تاریخی گذشته‌ی ایران لذت ببرید، کافیست خود را به خانه تاریخی ابهری‌ها برسانید.

آدرس خانه تاریخی ابهری‌ها: استان اصفهان، خوانسار، خیابان آیت الله خوانساری

خانه‌ی حبیبی‌ها

خانه‌ی حبیبی‌ها یکی از خانه‌های تاریخی خوانسار است که در زمان قاجار و برای حاج حبیب الله که از تاجران سرشناس شهر خود بود ساخته شد، این خانه در دو طبقه و از آجر و چوب بنا شده و کاشی‌کاری‌های زیبایی دارد. مهم‌ترین قسمت خانه‌ی حبیبی‌ها سردر باشکوه آن است، معماری دیدنی، تزئینات چشم نواز، پنجره‌های پرتعداد چوبی، حوض وسط حیاط و چشمه‌ای که از نزدیکی خانه می‌گذرد، این عمارت را به یکی از جاذبه‌های معروف خانسار تبدیل کرده است. خانه‌ی حبیبی‌ها امروزه به حسینیه تبدیل شده و مراسم‌های مذهبی در آن برگزار می‌شود.

آدرس: استان اصفهان، خوانسار، خیابان امام خمینی، خانه‌ی حبیبی‌ها

آسیاب خوانسار

در زمان قدیم هر جا که آب زیاد بود نمی‌گذاشتند انرژی آب هدر رود و از آن برای به حرکت ‌درآوردن چرخ‌های آسیاب استفاده می‌کردند. خوانسار هم شهری است که همیشه پر از آب و چشمه و رودخانه بوده به همین خاطر صدها سال پیش مردم خوانسار تصمیم گرفتند تا از این آب برای به حرکت ‌درآوردن دستگاه آسیاب استفاده کنند.

از بین تمام دستگاه‌های آسیاب خوانسار حالا فقط یکی از آنها کار می‌کند و از بقیه چیزی باقی نمانده. آسیاب خوانسار در ۳۰۰ سال قبل ساخته شد و برای مدتی طولانی کار نمی‌کرد اما خوشبختانه یکی از اهالی خوانسار برای راه‌اندازی دوباره این آسیاب کمر همت بست تا همچنان این دستگاه یکی از دیدنی های خوانسار بماند و آرد نانوایی و شیرینی‌فروشی‌ها را تامین کند.

برای بازدید از آسیاب از جاهای دیدنی خوانسار باید به یکی از کوچه‌های فرعی نزدیک پارک سرچشمه بروید و مبلغی کمی را برای ورود به آن پرداخت کنید. در نزدیکی آسیاب خوانسار محوطه‌ای هست که می‌توانید در آنجا روی تخت‌هایش بنشینید و چای بنوشید.

برای حرکت‌کردن و چرخاندن آسیاب، اول آب در یک جایی شبیه به چاه مخروطی‌شکل به نام تنوره جمع می‌شود. بعد از اینکه آب با فشار از تنوره بیرون آمد، پره‌های زیر سنگ را می‌چرخاند. این پره‌ها انرژی آب را به سنگ آسیاب منتقل می‌کنند تا دستگاه آسیاب حرکت کند و گندم آسیاب شود.

راستی یک چیز جالب درباره آسیاب از جاهای دیدنی خوانسار و به طور کلی همه آسیاب‌ها بگویم. اگر به ساختار آسیاب‌ خوانسار دقت کنید زنگی را می‌بینید که به آن وصل است و صدا می‌دهد. این زنگ به این دلیل به آسیاب وصل شده تا اگر زمانی آسیاب درست نچرخید یا کار نکرد شما با قطع صدای زنگ متوجه این موضوع شوید. جالب است واقعا مگر نه!

آدرس آسیاب خوانسار: خوانسار، نزدیک پارک سرچشمه

روستای دماب

وقت آن رسیده تا شما را با یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران آشنا کنیم. روستای دماب بیش از هزار و دویست سال قدمت دارد که حتی امروزه آثار باستانی زیادی را در خود جای داده است. اگر به مکان‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از این روستای قدیمی و تماشای آثار زیبای آن برایتان لذت‌بخش خواهد بود. نکته‌ی جالب درباره این روستا، آبادی آن به دست دو برادر است! می‌گویند دو برادر به نام‌های صالح و محب با تلاش بسیار زیاد این روستا را آباد کردند. در این روستا قلعه حاج حسن، قلعه سنگ، قلعه علی و کاروانسرای جلوگیر قرار دارند که می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

آدرس روستای دماب: استان اصفهان، شمال غربی اصفهان، فاصله صد کیلومتری شهر نجف آباد، ۶۰ کیلومتری شهر گلپایگان و ۴۰ کیلومتری خوانسار

بازار و خرید از خوانسار

متاسفانه تعدادی از بازارهای خوانسار مانند بازار بالا و پاساژ شهدا چند وقتی است که تعطیل شده‌اند اما یکی از این بازارها به نام دوراه هم‌چنان فعال و پررونق است. بازار دوراه چون در محله‌ای به نام دوراه قرار گرفته آن را به این نام می‌شناسند. دوراه یک بازار قدیمی با فروشندگان مسن است که انواع خشکبار مثل گردو، بادام و آلو را می‌فروشند.

آدرس: خوانسار، محله دوراه

سخن آخر

بهتر است گاهی سفر به نقاط مشهور و پرگردشگر را فراموش کنیم و سری به نقاطی از کشورمان بزنیم که هنوز خیلی شناخته‌شده نیستند. برعکس تصور عموم، بسیاری از این نقاط جاهای دیدنی و تاریخی زیادی را در خود جای داده‌اند که با زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی‌نظیر خود، گردشگران را مسحور می‌کنند. خوانسار دقیقا یکی از همین نقاط است که در استان اصفهان قرار دارد و دیدنی‌های تاریخی و زیبای بسیاری را در خود جای داده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا