ایران گردی

جاهای دیدنی خراسان شمالی ۱۴۰۳ + لیست مکان های تفریحی

خراسان شمالی که یکی از شهرهای شمال شرقی کشور است جاذبه های طبیعی و دیدنی متعددی را در خود جای داده است. مرکز این استان شهر بجنورد می باشد و فاصله زیادی با مشهد مقدس ندارد. اگر به خراسان شمالی و بجنورد سفر کردید بهتر است اطلاعات کافی درباره جاهای دیدنی خراسان شمالی داشته باشید تا بتوانید از تمام جاذبه های این استان زیبا دیدن کنید. در این مطلب از تودی تریپ به معرفی این جاذبه ها پرداخته ایم.

 

گردشگاه بابا امان

گردشگاه بابا امان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خراسان شمالی، در گروه خاص‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های طبیعت‌گردی ایران به شمار می‌رود. این پارک با طبیعت چشم‌نواز خود، سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و زائر حرم امام رضا (ع) است. مسافرانی که به‌قصد سفر به شهرهای شمالی کشور، به‌ویژه مشهد مقدس، راهی می‌شوند، می‌توانند برای استراحتی کوتاه و دلچسب، سری به بابا امان بزنند.

چشمه‌ای جوشان از دل صخره‌های این پارک جاری است و آبی گوارا را به استخرهایی با اختلاف سطح هدایت می‌کند. این استخرها، آبشارهای مصنوعی زیبایی را به وجود آورده‌اند و زیبایی و شادابی خاصی به فضای پارک بخشیده‌اند. هوای مطبوع و دل‌انگیز بابا امان به‌همراه شب‌های خنک و پرستاره آن، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، ۱۰ کیلومتری جاده شهر بجنورد به شهر شیروان.

روستای گردشگری پاقلعه

روستای گردشگری پاقلعه یکی از جاهای دیدنی بجنورد در خراسان شمالی است. این روستا در دهستان آلاداغ قرار گرفته باغ‌های زیادی دارد که در شمال، شرق، جنوب و جنوب‌شرقی روستا قرار دارند. این روستا به دلیل چشم‌انداز زیبایی که دارد بین گردشگرها خیلی محبوب است.

اگر هوس سفر به جایی آرام و دور از آلودگی صوتی و آلودگی هوا کرده‌اید این روستا بهترین انتخاب‌تان خواهد بود.

روستای پاقلعه از جاهای دیدنی بجنورد که قدیم‌ترها به آن پایین‌قلعه می‌گفتند، یکی روستای گردشگری است؛ پس امکانات کافی برای اقامت را دارد. اطراف روستا رودخانه‌های خروشان، دره‌ها، درخت‌های قدیمی و کوه‌های مرتفعی وجود دارد. این روستا در تمام فصل‌های سال، زیبا و دلفریب است.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، دهستان آلاداغ

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده است که در نزدیکی اسفراین قرار گرفته است. این پارک سرشار از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی در نزدیکی این منطقه وجود دارد که از مشهورترین آن‌ها‌ می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه و چشم انداز پشت سد اسفراین اشاره کرد.

چشمه آب‌گرم ایوب پیغمبر

روستای ایوب پیغمبر به‌عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی خراسان شمالی، پذیرای گردشگران و علاقمندان به طبیعت است. در این روستا، چشمه آب‌گرمی به‌نام ایوب پیغمبر وجود دارد که بر فراز تپه‌ای در ارتفاع ۳۰۰ متری از دره گیفان واقع شده است. حوضچه اصلی این چشمه به‌شکل چند‌ضلعی است و با حصارهایی محصور شده تا امنیت بازدیدکنندگان و جلوگیری از سقوط افراد و حیوانات را تضمین کند.

نکته قابل توجه این است که آب تمام چشمه‌های این روستا از نوع گوگردی و برای درمان و تسکین بیماری‌های مختلف، به‌خصوص بیماری‌های پوستی، بسیار مفید است. به همین دلیل، بسیاری از اهالی خراسان شمالی و گردشگران دیگر استان‌ها، برای التیام و درمان دردها و بیماری‌های خود، راهی چشمه آب‌گرم روستای ایوب پیغمبر می‌شوند.

  • آدرس: استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، دهستان گیفان، روستای ایوب پیغمبر.

روستای اسفیدان

روستای اسفیدان یکی از دیدنی های بجنورد است که در سال ۱۳۸۵ به‌عنوان یکی از زیباترین روستاهای کشور انتخاب شد. این روستا با معماری پلکانی خیلی به ماسوله شبیه است. غیر از بافت تاریخی، اینجا جاذبه‌های دیگری مثل آبشارها، دره‌ها، چشمه‌، غار و قلعه دارد. پس دستتان برای انتخاب جاهای دیدنی بجنورد در این روستا باز است.

از کوچه‌باغ‌های این روستا از جاهای دیدنی بجنورد که رد می‌شود رایحه خوش زندگی سالم را استشمام می‌کنید. خانه‌هایی که در دو طرف کوچه‌ها قرار گرفته‌اند دو طبقه هستند و در طبقه پایین درهای بزرگی هست که اکثرا به رنگ آبی فیروزه‌ای هستند. برای ساخت خانه‌ها از الوار چوب، کاه‌گل و آجر استفاده شده و ظاهرشان رنگی و جذاب است.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر

منطقه نمونه گردشگری میلانلو

این منطقه ییلاقی که در نزدیکی اسفراین واقع شده است، از چندین روستا با نام‌های حسن آباد، اردغان، پرکانلو، بیدواز، سرچشمه و سارکانلو تشکیل شده است. طبیعت این منطقه بسیار بکر و دیدنی است. غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و منطقه تفریحی چمن نیز در این منطقه واقع شده‌اند که همگی بسیار زیبا و دیدنی هستند.

غارهای کفترک

در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درق، غارهایی قرار گرفته‌اند که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آن‌ها می‌توان وارد غار شد. این غارها به دلیل انباشت رسوبات آهکی که در طی چندین سال گذشته صورت گرفته است، تشکیل شده اند. قندیل‌های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته‌اند که بسیبار دیدنی هستند. این کوه در دامنه کوه قره میغ واقع شده است. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید، از یک راهنما کمک بگیرید.

روستای زوارم

این روستا در ارتفاعات آلاداغ و در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی جاده شیروان به مشهد قرار گرفته است. این روستا بیش از ۸۰ چشمه دارد که در بین دره‌ای زیبا و دور و دراز واقع شده‌اند. از دیگر جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد.

روستای دشت

در شمال غرب گرمه و در ۸۰ کیلومتری این منطقه روستایی با آب و هوای بسیار خوب و طبیعت چشم نواز قرار گرفته است. این منطقه در مسیر جاده بجنورد به گرگان قرار گرفته است. آب و هوای مرطوب و معتدل این منطقه سبب شده است تا جنگل‌های سرسبز و بکری در این منطقه شکل بگیرند.

آبشار اسطرخی یا آبشار شار شار

آبشار اسطرخی که با نام آبشار شارشار نیز شناخته می‌شود، یکی از گنجینه‌های پنهان این استان است که در ۲۸ کیلومتری جنوب شیروان و در دل روستای ییلاقی اسطرخی واقع شده است. این آبشار، بلندترین آبشار منطقه محسوب می‌شود و از میان درختان تنومند بید، گردو و سپیدار به پایین سرازیر می‌شود. برخورد آب با صخره‌ها، منظره‌ای تماشایی از قطرات سفید و ابری پدید می‌آورد که برای بازدید‌کنندگان بسیار جذاب خواهد بود.

در بالای آبشار، بقایای آسیاب آبی قدیمی به چشم می‌خورد که ظاهرا مربوط به زمان‌های دور است. این روستا در دره‌ای نسبتا عمیق قرار دارد. رودخانه‌ای پر‌آب نیز از میان دره و روستا می‌گذرد. در مجموع، آب‌و‌هوای خنک و دلپذیر این منطقه در کنار طبیعت بکر و سرسبز آن، اسطرخی را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی خراسان شمالی تبدیل کرده است.

  • آدرس: استان خراسان شمالی، ۲۸ کیلومتری قسمت جنوبی شهرستان شیروان، روستای اسطرخی.

منطقه حفاظت شده قرخود

منطقه محافظت شده قرخود از جاهای دیدنی بجنورد که به آن قره‌خود هم می‌گویند با مساحتی حدود ۴۳.۷۷۸ هکتار در شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. این منطقه در حاشیه رشته‌کوه تکلان و در کنار پارک ملی گلستان قرار گرفته و به‌همین‌دلیل هم گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی داشته و ارزش بالایی از نظر شرایط زیستگاهی نادر دارد.

قرخود از جاهای دیدنی بجنورد کوهی است که در شرق این منطقه قرار گرفته و معنی آن در زبان محلی، «ترسناک» است. این منطقه بیشترین متوسط بارندگی در خراسان شمالی را دارد و از نظر منابع آبی، غنی است. خرس قهوه‌ای یکی از حیوانات این منطقه است پس در زمان بازدید مواظب باشید. اینجا امکاناتی برای گردشگران ندارد پس با خودتان خوراکی و آب آشامیدنی ببرید.

آدرس: خراسان شمالی، شرق بجنورد، کنار پارک ملی گلستان

شهر تاریخی بلقیس

قدمت این شهر تاریخی به چهارهزار سال پیش برمی‌گردد و در نزدیکی اسفراین واقع شده است. در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از خندق، مقبره شیخ آذری و ارگ در این شهر باستانی باقی مانده است. اما مشهورترین جای دیدنی آن نارین قلعه است که در سال ۱۳۸۰ جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه سد شیرین دره

سد شیرین‌دره از جاهای دیدنی بجنورد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سدهای استان خراسان شمالی است. این سد روی رودخانه شیرین‌دره ساخته شده که یکی از سرشاخه‌های رود اترک است. هدف از ساخت این سد، تامین آب آشامیدنی بجنورد و روستاهای اطراف، تامین آب مورد نیاز برای صنایع و کشاورزی و مهار سیلاب‌هاست.

طبیعتی که اطراف سد شکل گرفته گردشگران زیادی را از راه‌های دور ‌و نزدیک به‌خود جلب می‌کند. از جذاب‌ترین تفریحات این منطقه از جاهای دیدنی بجنورد می‌توانم به ماهیگیری و قایق‌رانی اشاره کنم. چراغ‌های روشنایی در کنار دریاچه وجود دارد که روشنایی کافی برای اقامت در شب را فراهم می‌کند.

آدرس: خراسان شمالی، ۶۵ کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان سملقان و مانه

آبشار اسفجیر

در میان انبوه جاهای دیدنی خراسان شمالی، آبشار اسفجیر یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین گزینه‌ها است. این آبشار زیبا در روستای اسفجیر و در شمال‌غربی شهرستان فاروج واقع شده و با آب‌و‌هوایی معتدل، پذیرای طبیعت‌گردان از سراسر ایران است. مسیر رسیدن به آبشار اسفجیر، خود سفری دل‌انگیز است.

پس از عبور از این روستا، با یک ساعت پیاده‌روی در کنار رودخانه، به دره‌ای با دیواره‌های بلند و منظره‌ای چشم‌نواز می‌رسید. با ادامه راه، محوطه چشم‌نواز آبشار دیده خواهد شد. گذر از این مسیر برای رسیدن به آبشار، نیازمند تجهیزات و مهارت کوهنوردی است. به‌گفته اهالی، با ادامه مسیر می‌توان از آبشارهای کوچک و بزرگ دیگر و طبیعت بکر این منطقه، لذت برد.

  • آدرس: استان خراسان شمالی، محدوده ۲۵ کیلومتری قسمت شمال‌غربی شهر فاروج، روستای اسفجیر.

بند خاکی عبدل آباد

بند خاکی عبدل‌آباد از جاهای دیدنی بجنورد در نزدیکی روستایی با همین اسم قرار گرفته و یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد است. وقتی سروکله زمستان پیدا شود، بند خاکی عبدل‌آباد از آب رودخانه‌های اطراف، سیراب مب‌شود. از آبی که پشت بند جمع شده برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در فصل‌های کم‌آب مثل تابستان استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای این بند، پرورش ماهیان گرم‌آبی است.

بند خاکی عبدل‌آباد برای قایق‌سواری مناسب است اما نمی‌دانم محلی‌ها اجازه ماهیگیری به گردشگران می‌دهند یا نه. این بند خاکی امکاناتی ندارد و سرسبزی زیادی اطراف آن نیست و فقط توسط چند رشته کوه احاطه شده.

آدرس: خراسان شمالی، حصار گرمخان، روستای عبدل‌آباد

آرامگاه امامزاده سلطان سیدعباس

در میدان دفاع مقدس بجنورد آرامگاهی قرار گرفته است که مردم آن را با نام معصوم‌زاده می‌شناسند. سلطان سیدعباس از فرزندان امام موسی کاظم در قرن دوم هجری است.

عمارت سردار مفخم

عمارت سردار مفخم یکی از آن‌ جاذبه های گردشگری بجنورد است که نمایی از رنگ‌های فیروزه‌ای دارد. این عمارت ۲ طبقه یکی از شاخص‌ترین معماری‌های دوره ناصرالدین‌شاه قاجار و یکی از جاهای دیدنی بجنورد است. در گذشته‌های دور، عمارت مفخم در باغی بزرگ و در کنار بناهای زیبای دیگری مثل کلاه‌فرنگی، آینه‌خانه، سردر و حوض‌خانه قرار داشت. این بناها، مجموعه دارالحکومه را تشکیل می‌دادند.

عمارت سردار مفخم حالا به موزه‌ای تاریخی و بزرگ تبدیل شده و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. این عمارت در شهر قرار گرفته بنابراین به امکانات مختلفی دسترسی دارید. دلبری‌های خراسان شمالی در بهار و تابستان به اوج خود می‌رسد پس این فصل‌ها را برای سفر انتخاب کنید.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان شریعتی شمالی

گورستان روستای باغلق

گورستان روستای باغلق یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد است که در زمینی با تکه سنگ‌های کوچک و بزرگ قرار گرفته. اینجا چیزی به‌عنوان سنگ‌قبر وجود ندارد و بالای هر قبر می‌توانید یک تنه تراشیده چوبی را ببینید که به‌صورت عمودی قرار گرفته و نام متوفی و اطلاعات آن روی آن حکاکی شده است.

گورستان روی تپه است و بنابراین شیب کمی دارد، پس زمان قدم برداشتن مواظب باشید. اگر فصل بهار را برای سفر انتخاب کنید، می‌توانید از زیبایی‌های این منطقه و گل‌های وحشی که هر جا روییده‌اند لذت ببرید. اگر می‌خواهید شب بمانید شاید یکی از روستائیان یک اتاق به شما اجاره دهند در غیر این‌صورت، چادر بزنید یا به مرکز شهر بجنورد بروید.

آدرس: خراسان شمالی، شهرستان راز و جرگلان، منطقه جرگلان، روستای باغل

پارک ملی سالوک

از بین مناطق دیدنی خراسان شمالی، پارک ملی سالوک هم بسیار مهم و برجسته است. این پارک در شمال‌غربی شهرستان اسفراین واقع شده و با دارا‌بودن دره‌های سرسبز، جنگل‌های انبوه و حیات‌وحش متنوع، هر ساله طبیعت‌گردان و دوستداران محیط زیست را به‌سوی خود می‌کشاند. دره‌های زاری، جوزی و چهار برج، هر کدام با زیبایی منحصر‌به‌فرد خود، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

در این دره‌ها، می‌توانید جریان آب خنک چشمه‌ها را در میان سنگ‌ها و درختان کهنسال دنبال کنید و از نغمه دلنشین پرندگان لذت ببرید. همچنین، پوشش گیاهی متنوع پارک، شامل درختان وحشی، جلوه‌ای رنگارنگ به این منطقه بکر بخشیده است. حیات‌وحش غنی پارک ملی سالوک نیز زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران از جمله آهو، میش، قوچ و پرندگان گوناگون است.

  • آدرس: استان خراسان شمالی، قسمت شمال‌غربی شهرستان اسفراین.

خانه بانک ملی

خانه بانکی ملی از جاهای دیدنی بجنورد از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی به‌جای مانده و معماری آن تلفیقی از سبک معماری سنتی ایرانی و اروپایی است. این خانه با آن معماری خاصش برای گردشگران خیلی جذاب است. نمای آجری، ستون‌های سفید، سقف شیروانی تیره، آینه‌کاری، گچ‌بری‌های گل و منبت‌کاری درها و پنجره‌ها از زیبایی‌های این خانه هستند.

این خانه زیبا در شهر بجنورد قرار گرفته پس به امکانات لازم دسترسی دارید. بازدید از خانه بانک ملی ایران زمان زیادی نمی‌برد و می‌توانید بعد از آن به دیدن دیگر جاهای دیدنی بجنورد بروید.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان امیریه جنوبی

حسینیه جاجرمی‌

حسینیه جاجرمی یکی از بناهای تاریخی اواخر دوره قاجار و از جاهای دیدنی بجنورد است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بجنور شناخته می‌شود. کتیبه‌ای در این حسینه وجود دارد که بانی ساخت آن را «بنا استاد غلام‌رضا بنا یزدی» در سال ۱۳۲۵ هجری معرفی می‌کند. این حسینیه در محدوده بافت تاریخی شهر قرار گرفته مردم بجنور برای عزاداری محرم از آن استفاده می‌کنند.

ستون‌ها، گچ‌بری‌های روی دیوارها، طاق‌هایی با گچ‌بری‌های ظریف، درهایی با طاقی از شیشه‌های فیروزه‌های و تابلوها و آثاری قدیمی مجموعه‌ای وصف‌ناشدنی از این بنا هستند. مدتی است که حسینیه جاجرمی که یکی از دیدنی های بجنورد است به مرکز آفرینش صنایع دستی و هنرهای سنتی تبدیل شده است.

خراسان شمالی آب‌وهوایی معتدل کوهستانی دارد پس بهتر است در فصل بهار و تابستان به بجنورد سفر کنید.

آدرس: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی پرداختیم. جاهای دیدنی دیگری نیز در این استان وجود دارد که همگی آن‌ها بسیار چشم‌نواز هستند. راه‌های زیادی برای سفر به این استان وجود دارد. می‌توانید از خودروی شخصی یا اتوبوس‎‌های بین شهری استفاده کنید. اما راحت‌ترین راه برای سفر به این استان خرید بلیط هواپیما و استفاده از این وسیله نقلیه است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا