ایران گردی

جاهای دیدنی جزیره هرمز کجاست؟

تودی تریپ: این جزیره که در دهانه تنگه استراتژیک هرمز قرار دارد، یکی از جزایر مهم خلیج فارس است.

مساحت آن حدود 42 کیلومتر مربع است و در 18 کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و 18 کیلومتری شمال شرقی قشم قرار دارد.

فاصله این جزیره تا ساحل جنوبی دریای عمان حدود 78 کیلومتر است. بخش قابل توجهی از مساحت این جزیره (حدود 80 درصد) را تپه های نمکی تشکیل می دهد.

بنابراین می توان آن را جزیره درجه نامید.

در فاصله شمال غربی تا شمال شرقی جزیره دشتی نسبتا هموار به عرض حدود 1.5 کیلومتر و وسعت حدود 10 کیلومتر مربع وجود دارد که شیب کمی به سمت دریا دارد.

شهر هرمز در قسمت شمالی این دشت قرار دارد.

بیشتر دست اندازهای این جزیره در جنوب و جنوب غربی جزیره قرار دارد و بلندترین نقطه این جزیره با ارتفاع 186 متر از سطح دریا در مرکز جزیره قرار دارد.

سطح جزیره را لایه های رسوبی و آتشفشانی تشکیل می دهند و لایه های نمکی به شکل تپه های نمکی قسمت بزرگی از جزیره را پوشانده است.

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز جزیره ای است در 42 کیلومتری خلیج فارس. شکل این جزیره روی نقشه شبیه یک مخروط ناتمام است. فقط یکی از روستاهای هرمز ساکن است و در بقیه هیچ کس ساکن نیست.

دیدنی های جزیره هرمز کجاست؟

اگر می خواهید به جزیره هرمز برسید دو راه پیش روی شماست. راه اول رسیدن به این جزیره از طریق اسکله شهید حقانی بندرعباس است که بیش از نیم ساعت (بسته به شرایط آب و هوایی و دریا) زمان می برد.

جزیره هرمز به خاطر خاک سرخش معروف است. ذخایر زمین شناسی و مواد معدنی خاک هرمز این جزیره را به بهشت ​​زمین شناسان تبدیل کرده است. بلندترین نقطه جزیره هرمز 186 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

بهترین فصل سفر به هرمز نیمه دوم سال است. اواسط پاییز تا اواخر زمستان که هوای خلیج فارس بهاری و دلپذیر می شود بهترین زمان برای دیدن هرمز زیبا است.

می توانید با قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی و زمینی به بندرعباس بروید. هرمز در 8 کیلومتری این شهر قرار دارد.

بنابراین پس از ورود به بندرعباس می توانید با بازدید از اسکله حقانی و استفاده از قایق به این جزیره زیبا برسید.

با توجه به فاصله کمی بین جزایر هرمز و قشم، پس از رسیدن به قشم می توانید از طریق دریا و با طی 50 دقیقه به هرمز برسید.

دیدنی های جزیره هرمز

سطح جزیره از لایه های رسوبی و آتشفشانی تشکیل شده است.

یکی از مهمترین منابع درآمدی مردم این منطقه استخراج و صادرات خاک سرخ از این جزیره است.

دیدنی های جزیره هرمز کجاست؟

علاوه بر این، زمین شناسان به دلیل وجود سنگ های رنگارنگ و کانی های مختلف و خاص در این منطقه به آن لقب موزه زمین شناسی و بهشت ​​داده اند و همین امر باعث شده سالانه مسافران و گردشگران زیادی برای سفر از دیدنی های جزیره هرمز دیدن کنند.

بیایید با دیدنی های جزیره هرمز آشنا شویم تا دلیل این نام گذاری را متوجه شویم.

  1. خاک و سنگ های رنگی: یکی از جاذبه های جزیره هرمز وجود مواد معدنی و سنگ های زیبا و رنگارنگ است که به آن لقب جزیره رنگین کمان داده و آن را از سایر جزایر جنوبی متمایز می کند.
  2. بیابان ها: جنگل ها و کوه های زیبای اطراف این جزیره زیبایی این جزیره را دو چندان کرده و چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند.
  3. کوه سرخ گلک: یکی دیگر از جاذبه های هرمز کوه سرخ گولک است که حدود 2000 متر ارتفاع دارد و از خاک آن در سرامیک سازی، رنگ و حتی به عنوان یک ماده غذایی استفاده می شود.
  4. کاخ بی بی گل: کاخی کوچکی در قسمت غربی شهر هرمز وجود دارد. اهالی هرمز دو خواهر را به این کاخ نسبت می دهند. آنها معتقدند هفت خواهر در گذشته به استان هرمزگان آمده اند که دو نفر از آنها در هرمز و بقیه در میناب و قشم و … کاخ هایی برای حکومت داشته اند. در سفر به این جزیره زیبا بازدید از این کاخ دیدنی را فراموش نکنید.
  5. فرش خاکی هرمز: قالیچه کاکی هرمز از رنگ های مختلفی ساخته شده و توسط بومیان این منطقه ساخته شده است. هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این فرش خاکی رنگارنگ به این جزیره سفر می کنند. البته این فرش خاکی هر از چند گاهی در اثر باد و آب از بین می رود و مردم هرمز فرش جدیدی می سازند.
  6. کوه سفید: یکی دیگر از جاذبه های هرمز کوه سفید است که به دلیل سفیدی بسیار زیاد به کوه برفی نیز معروف است.
  7. دشت آهو یا دشت جبیر: دشت آهو هرمز نیز بسیار شگفت انگیز است و حتما در سفر به این جزیره باید از دشت آهو و آهوهای بومی و زیبای این منطقه دیدن کنید.
  8. شنا و غواصی: اگر به غواصی علاقه دارید می توانید از تورهای غواصی نیم روزه در هرمز استفاده کنید و از دیدن سواحل مرجانی، ماهی های زیبا، دلفین ها و حرا لذت ببرید.
  9. دره رنگین کمان: این دره در هرمز قرار دارد و بیشترین رنگ را در این جزیره دارد. رسوبات معدنی مختلف باعث ظاهر شدن این رنگ ها می شود. ذخایر معدنی مختلف باعث ایجاد رنگ های متفاوت می شد. با نگاهی به این دره، گویی رنگین کمان زیبایی را بر زمین می گسترانند. وجود رنگ هایی مانند قرمز، زرد، سفید، نقره ای، سیاه و غیره. جلوه خاصی به این دره می دهد. جدای از آنها در این دره صخره بزرگی دیده می شود که مانند دو دست رو به آسمان است و هنگام بارندگی آب وارد گودال زیر آن می شود.
  10. دیدنی های جزیره هرمز کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا