ایران گردی

جاهای دیدنی تهران ۱۴۰۳ + جاذبه های ثبت شده جهانی

تهران به عنوان پایتخت کشور اماکن تفریحی و دیدنی فوق العاده ای را در خود جای داده است. در این شهر بزرگ به عنوان بزرگترین شهر ایران شما می توانید انواع و اقسام جاذبه های تاریخی، جاهای تفریحی، پارک ها، شهربازی ها، رستوران ها، مراکز خرید، اماکن زیارتی و حتی جاهای طبیعی را مشاهده کنید. اما با وجود تمام این جاذبه ها شاید شما هم برای روزهایی شده که نمی دانید در کجای تهران به تفریح بپردازید. به طور کلی بهتر است بخشی از جاذبه های گردشگری تهران را دسته بندی کنیم تا بتوانید بهترین جاهای دیدنی تهران برای نوجوانان، کودکان، جوانان و یا میانسالان را در فصول مختلف پیدا کنید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با بهترین جاذبه های گردشگری در تهران بزرگ آشنا شوید.

 

مکان های تفریحی تهران: پارک های تهران

در کنار تمام جاهای دیدنی تهران، فضاهای سبز فوق‌العاده‌ای دارد که در تابستان و بهار بیشتر پاتوق مردم می‌شود. اگر قرار است به تهران سفر کنید، دیدن این پارک‌ها و مراکز تفریحی تهران را از دست ندهید. اگر هم ساکن تهرانید و این پارک‌ها را نمی‌شناسید حالا که تابستان است و فصل پارک‌رفتن با دوستانتان قرار بگذارید و راهی طبیعت در دل پایتخت شوید، پس معرفی پارک های تهران را از دست ندهید.

دریاچه چیتگر، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور

دریاچه چیتگر که بعدها اسم آن به دریاچه شهدای خلیج فارس تغییر پیدا کرد، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران و از جاهای دیدنی تهران است. البته هنوز هم این دریاچه به چیتگر معروف است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی تهران به حساب می‌آید. این دریاچه در شمال غرب تهران و در منطقه ۲۲ قرار دارد.

مجموعه دریاچه چیتگر تقریبا به یک شهرک تفریحی تبدیل شده است و امکانات زیادی برای خوش‌گذرانی دارد. اینجا هم به جمع‌های دوستانه خوش می‌گذرد هم به جمع‌های خانوادگی با کودکان. قایق‌سواری، راید اسکیت هوایی، سرسره‌های سقوط آزاد، پیست پرش در آسمان، سینما شش‌بعدی و سافاری پارک وحشت ازجمله تفریح‌هایی است که می‌توانید در محوطه دریاچه از آن لذت ببرید.

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در امتداد دریاچه یکی از بخش‌های اصلی در بازدید از این مجموعه تفریحی است. عکاسی، پرنده‌نگری و لذت‌بردن از اجراهای زنده را از دست ندهید.

  • آدرس: تهران، انتهای اتوبان همت غرب، دریاچه چیتگر

پارک آب و آتش، آبی روی آتش خستگی

پل طبیعت که این روزها یکی از تفریح‌گاه‌های اصلی و معروف تهران است، دو پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به هم وصل می‌کند. پارک آب و آتش یک پارک مدرن و جدید در تهران است که در آن مجسمه‌های انتزاعی، تندیس‌های افسانه‌های ایرانی، رصدخانه گنبد مینا، کبوترخانه‌ها، فانوس دریایی، برج آتش و آب‌نماهای بزرگ و آلاچیق وجود دارد. بهترین کافه های تهران و رستوران‌های مختلف، پارک آب و آتش را به مرکزی برای شکم‌گردی در تهران تبدیل کرده‌ است.

  • آدرس: تهران، خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

پارک لاله، اصالت از قد درختانش پیداست

پارک لاله در خیابان کارگر شمالی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های ایران است. زمین پارک قبلا زمین سوارکاری و رژه ارتش بوده است و در دوره پهلوی دوم به پارک تبدیل شد. درختان چنار و سرو و اقاقیا، فضای سرسبز و سایه‌ سار فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده که باعث شده پارک به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شود. پارک لاله زمین بسکتبال و والیبال و میز شطرنج دارد و همچنین یک کتابخانه کودک که این پارک را برای کودکان هم مناسب کرده است.

در غرفه‌های دائمی پارک لاله خوراکی و صنایع دستی می‌فروشند و گاهی اوقات نمایشگاه‌های صنایع دستی و غذاهای محلی هم برپا می‌شود.

  • آدرس:تهران، خیابان کارگر شمالی،‌ تقاطع بلوار کشاورز

پارک ساعی، حتی یک باغ بوتانیکال

قدمت پارک ساعی به سال ۱۳۲۴ برمی‌گردد و یک پارک قدیمی در دل تهران است. این پارک به‌همت مهندس کریم ساعی ساخته شده و ۱۷ نوع گونه گیاهی در محوطه سرسبز آن دیده می‌شود. یکی از بخش‌های دیدنی پارک که آن را به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده، بخش حیات وحش و پرندگان است که به شیوه باغ‌های ژاپنی طراحی شده. اینجا انواع پرندگان و حیواناتی مثل همستر، غاز، قوو مرغابی و سنجاب را می‌بینید.

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان ونک

پارک ملت، نمایشگاهی از هنر انتزاعی

پارک ملت در شمال تهران یکی از معروف‌ترین پارک‌های پایتخت و از مکان های دیدنی تهران است که تقریبا هیچ‌چیزی برای گردشگران کم نمی‌گذارد. در امتداد پارک ملت در خیابان ولی‌عصر مجسمه‌های انتزاعی از هنرمندان ایرانی قرار گرفته که ورود به این پارک را متفاوت می‌کند.

آب‌نمای پلکانی، دریاچه، باغ‌وحش کوچک، سینما ۴ بعدی و امکانات ورزشی فضای این پارک را هم برای بزرگ‌سالان و هم کودکان ایده‌آل کرده است. پردیس سینمایی ملت هم جذابیت این پارک را دوچندان می‌کند.

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)

پارک جمشیدیه، پاییز اینجا معنای دیگری می‌گیرد

پارک جمشیدیه در انتهای خیابان نیاوران در شمال تهران قرار دارد و از پارک‌های معروف و جاهای دیدنی تهران است. هرچند این پارک در تمام فصل‌ها زیبایی‌های خودش را دارد اما پاییز آن واقعا دیدنی است. آب از آبشار مصنوعی این پارک در پلکان پارک جاری می‌شود و فضای بسیار زیبا و باطراوتی ایجاد می‌کند. در گوشه‌وکنار پارک هم مجسمه‌ها و نمادهای انتزاعی را می‌بینید.

  • آدرس: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

پارک قیطریه، به قدم‌زدن طعم دیگری می‌دهد

پارک قیطریه یکی از بهترین پارک‌های تهران و تجربه طبیعت ناب در دل ترافیک و شلوغی شهر است. صدای پرندگان را به گل‌های رنگارنگ گوشه‌وکنار پارک، فواره‌ها، استخر مرکزی، خنکای درختان سبز و بالابلند این پارک اضافه کنید و ببینید چه فضای رویایی در دل شهر خلق می‌شود. جایی که می‌توانید هم برای پیاده‌روی و هم برای خلوت‌کردن با خودتان روی آن حساب کنید. 

گربه‌ها، یکی از زنده‌ترین دیدنی های تهران هستند، از ویژگی‌های خاص پارک قیطریه، گربه‌هایش است که گربه‌دوست‌ها را بیشتر به این پارک می‌کشاند. سینمای ۶ و ۷ بعدی، غرفه عکاسی، تجهیزات ورزشی، زمین بازی کودکان و اسکیت‌سواری این پارک را یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تهران تبدیل کرده است. البته یادتان نرود که به بازارچه فرهنگ‌سرای ملل که صنایع دستی و غذاها و خوراکی‌های محلی می‌فروشند، سر بزنید.

همچنین مسیر این پارک تا بازار گل محلاتی بسیار سرراست است و می‌توانید از این مبدا به آنجا هم سری بزنید.

  • آدرس: تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

پارک نیاوران، یک روز خوب را اینجا قاب کنید

کاخ نیاوران در جنوب پارک نیاوران قرار دارد و در بازدید از کاخ می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. این پارک به دستور محمدرضا شاه ساخته شده و نقشه آن را هم انگلیسی‌ها طراحی کرده‌اند، به همین دلیل هم به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل شده. بوستان نیاوران بخش‌های مختلفی مثل کتابخانه، آمفی‌تئاتر، زمین تمرین اسب‌سواری، سالن ورزشی برای خانم‌ها، ۴ استخر بزرگ و زمین اسکیت دارد.

  • آدرس: تهران، میدان باهنر یا نیاوران، انتهای شمالی خیابان پاسداران (سلطنت آباد پیشین)

پارک نهج‌البلاغه، سرسبزی مطلق در دل پایتخت

این روزها پارک نهج‌البلاغه در شمال غربی تهران و در دره فرح‌زاد، یکی از پررونق‌ترین پارک‌های پایتخت و جاهای قشنگ تهران است. رودخانه‌ای که از وسط پارک می‌گذرد، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

سافاری پارک وحشت، قایق پرش در آب، پیست پرش در آسمان، پیست دوچرخه‌سواری، شهربازی بیلینو، سینما روباز و آمفی‌تئاتر از تفریح‌هایی است که می‌توانید در این پارک تجربه کنید.

  • آدرس: تهران، بین بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و بزرگراه همت، غرب بزرگراه یادگار امام (ره)

پارک ژوراسیک، دایناسورها را به غرب تهران آورده

پارک ژوراسیک در سعادت‌آباد تهران یک فضای فوق‌العاده برای کودکان فراهم کرده است. در پارک ژوراسیک مجسمه‌های دایناسورهای مختلف در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شده است. دیدن این دایناسورها از نزدیک و آشنایی با آن‌ها کودکان را حسابی هیجان‌زده می‌کند.

با بردن کودکانتان به این پارک، سرزدن به کارگاه‌های آموزشی و فیلم، استودیو ژوراسیک، سینما سه‌بعدی و ژوراسیک‌شاپ و گرفتن عکس‌ یادگاری با دایناسورها می‌توانید یک روز به‌یادماندنی در یکی از جاهای دیدنی تهران برای آن‌ها رقم بزنید.

  • آدرس: تهران، سعادت آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهروز، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز

پارک چیتگر، از بهترین جاهای دیدنی تهران

پارک چیتگر در حاشیه دریاچه چیتگر قرار دارد. این پارک به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده که بخش غربی آن بیشتر حالت جنگلی و وحشی دارد درحالی‌که تمام امکانات رفاهی و ورزشی آن در بخش شرقی پارک قرار دارند. با این تقسیم‌بندی به‌راحتی می‌توانید انتخاب کنید چه استفاده‌ای می‌خواهید از این پارک ببرید. اگر می‌خواهید از طبیعت‌گردی لذت ببرید به سمت غرب بروید و اگر می‌خواهید در پارک قدم بزنید و در رستوران یا کافه‌ چیزی بخورید به شرق بروید.

ازجمله امکاناتی که می‌توانید در بخش شرقی پارک پیدا کنید می‌توان به باغ راز هستی اشاره کرد. انواع گیاهانی که در این پارک کاشته شده‌ است اکثرا گیاهان دارویی هستند. حیواناتی هم در این پارک وجود دارند که در بخش‌های مختلف زندگی می‌کنند. پارک راز هستی کافی‌شاپ و کافه دمنوش هم دارد که در آن‌ها می‌توانید ساعاتی را استراحت کنید.

اگر به‌همراه گروهی از خانم‌های گروه دوستان و فامیل به پارک چیتگر آمده‌اید باید بدانید این یکی از جاهای تفریحی تهران است که بخش را فقط به بانوان اختصاص داده است. بوستان ریحانه انواع امکانات ورزشی و تفریحی را برای شما تدارک دیده است.

  • آدرس: تهران، اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

پارک شهر

اگر در فصل‌ه تابستان می‌خواهید یکی از جاهای دیدنی تهران را برای تفریح و عکاسی انتخاب کنید، پارک شهر حتما باید یکی از گزینه‌های شما باشد. این پارک را معمولا به دو چیز می‌شناسند: یکی لاله‌های رنگین و زیبای آن در نیمه اول سال و دیگری دریاچه مصنوعی و آب‌نماهای زیبا.

البته این آخر کار نیست!‌ از دیگر امکانات پارک شهر می‌توان به موزه صلح تهران اشاره کرد که در آن می‌توانید انواع ابزارآلات جنگی مانند ماسک ضدشیمیایی را ببینید. پارک شهر تهران یک باغ پرندگان و یک آکواریوم هم دارد که دیدن آن برای کودکان جذاب خواهد بود. کتابخانه مرکزی پارک شهر هم یکی دیگر از جاذبه‌های این پارک محسوب می‌شود که مجموعه کتب نفیس آن در زیرزمین همیشه ارزش دیدن را دارد.

  • آدرس: تهران، محدوده خیابان‌های خیام و شهید فیاض‌بخش

پارک هنرمندان

می‌دانید چرا نام این پارک را پارک هنرمندان گذاشته‌اند؟ به‌خاطر خانه هنرمندان که در دل این پارک جا خوش کرده! محلی‌ها پارک هنرمندان را به نام پارک ایرانشهر هم می‌شناسند. بوستان هنرمندان یکی از جاهای دیدنی تهران است که هنرمندان و هنردوستان به آن علاقه دارند. چرا؟ چون جای‌جای پارک می‌توانید انواع مجسمه‌ها و تندیس‌های ساخته‌شده توسط هنرمندان مشهور کشورمان را ببینید.

خانه هنرمندان هم همیشه مانند آهن‌ربایی عمل می‌کند که عاشقان هنر را به خود جذب می‌کند. رویدادهای هنری و نمایشگاه‌های گاه‌وبیگاه در این خانه برگزار می‌شوند و گالری‌های دائمی امکان خرید آثار هنری را برای شما فراهم کرده. علاوه‌براین‌، کافه‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی مکان‌هایی است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، چیزی بخورید و بنوشید یا یک یادگاری بخرید.

  • آدرس: تهران، خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر

پارک دانشجو

پارک دانشجو یکی از خاطره‌انگیزترین جاهای دیدنی تهران است. چرا؟ به‌خاطر وجود ساختمان زیبای تئاتر شهر. اگر از تئاترهای این ساختمان و نیمکت‌های اطراف آن‌ها خاطره‌ای ندارید حتما در اولین فرصت باید به پارک دانشجو بروید. چه نمایش‌های خیابانی را دوست داشته باشید، چه ترجیح می‌دهید به یکی از سالن‌های نمایش بروید، فرصت دیدن یک تئاتر در این پارک را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید.

ساختمان تئاتر شهر را بیژن صفاری به سفارش فرح پهلوی طراحی و اجرا کرد. در طراحی این ساختمان از نقوش اصیل ایرانی به‌همراه نقش‌های مدرن از سرتاسر جهان الهام‌گرفته‌شده. البته این روزها ایستگاه متروی چهارراه ولی‌عصر هم به جاذبه‌های این پارک اضافه شده‌است. نکته جالب درباره ایستگاه متروی پارک دانشجو این است که برخی افراد آن را یکی از جاذبه های دیدنی تهران می‌دانند و برخی فکر می‌کنند سازه دروازه مترو چهره تئاتر شهر را مخدوش کرده است.

  • آدرس: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، نزدیک چهارراه ولیعصر

پارک طالقانی

بعد از این‌همه گشت‌وگذار در جاهای دیدنی تهران، وقت آن رسیده به یک پارک زیبا بروید و نفسی تازه کنید. پارک طالقانی یکی از مناطق دیدنی تهران است که به‌خاطر دسترسی راحت و نزدیکی به ایستگاه متروی تهران و بزرگ‌راه‌های همت، مدرس و حقانی به‌راحتی می‌توانید چند ساعتی در آن خوش بگذرانید.

ازجمله امکانات این پارک می‌توانیم به زمین بازی کودکان، زمین ورزش برای بزرگ‌سالان، مسیر پیاده‌روی چوبی و تعداد زیادی آلاچیق اشاره کرد. به‌خاطر مسیر دسترسی آسان و همین آلاچیق‌هاست که پارک طالقانی می‌تواند بهترین گزینه برای پیک‌نیک خانوادگی روز جمعه شما باشد. یک نکته جالب دیگر درباره پارک طالقانی این است که در سال‌های اخیر پل طبیعت آن را به پارک آب و آتش وصل کرده و همین فرصت غنیمتی ا‌ست که سه تا از جاهای دیدنی تهران را در یک روز ببینید.

  • آدرس: تهران، منطقه سه، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس

پارک ولایت

بی‌شک می‌توان گفت که پارک ولایت یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی تهران است. این پارک در جنوب تهران قرار دارد و با امکانات متنوع و بی‌نظیر خود می‌تواند روز زیبایی را برای شما رقم بزند. این پارک کمتر از ۱۰ سال پیش افتتاح شد و تمام امکانات تفریحی و رفاهی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده.

ازجمله امکانات تفریحی این پارک می‌توان به بانجی جامپینگ، قعله شادی، شهر ورزش، دیوارنوردی، صخره‌نوردی، پاراگلایدر، اتوموبیل‌رانی سرعت، پاراگلایدر، کارتینگ و… اشاره کرد. در پارک ولایت می‌توان انواع ورزش‌های روباز مانند فوتبال، تنیس، والیبال و بسکتبال را بازی کرد. حدود ۶۰ هزارمتر از فضای پارک هم به بانوان اختصاص داده شده که در آنجا بتوانند به‌راحتی به بازی و تفریح بپردازند.

  • آدرس: تهران، انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان

پارک جنگلی لویزان

اگر می‌خواهید یکی از جاهای گردشگری تهران را تجربه کنید که در آن کاملا از شلوغی و سروصدای شهر دورید حتما پارک جنگلی لویزان را انتخاب کنید. جالب اینجاست که منطقه لویزان اصلا جنگل نبوده و به‌صورت یک زمین بایر در شمال شرقی تهران قرار داشته تا اینکه در سال ۱۳۴۲ جنگل شیان به‌صورت مصنوعی در آن ایجاد شده.

یکی از بهترین بخش‌های پارک که دیدن آن را نباید از دست بدهید باغ پرندگان تهران است. این باغ ۲۳ هکتاری خانه ۶۵۰۰ پرنده است که در قفس یا زیر توی سرتاسری زندگی می‌کنند. دیدن این پرندگان می‌تواند هم برای شما لذت‌بخش باشد و هم برای کودکانتان تجربه جدیدی فراهم کند. خلاصه اینکه اگر جمعه است و نمی‌خواهید در خانه بمانید، رفتن به این پارک تنوع خیلی خوبی از روزمرگی زندگی شهری برایتان فراهم می‌کند.

  • آدرس: تهران، شمال شرق تهران، بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

پارک ملی سرخه حصار

حالا وقت آن رسیده کمی بیشتر به شرق تهران بپردازیم. این بخش از پایتخت بزرگ و شلوغ کشورمان خانه یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده در تمام جهان است. در واقع قدمت پارک سرخه حصار به دوره قاجار می‌رسد، زمانی که پادشاهان این سلسله منطقه را به‌عنوان شکارگاه شخصی شاه قُرق کردند. گونه‌های جانوری این پارک در آن زمان تنوع خیلی زیادی داشت و بهترین مکان های دیدنی تهران برای شکار و خوش‌گذرانی بود.

حتی امروز هم انواع نادر گونه‌های جانوری و گیاهی را می‌توان در این منطقه پیدا کرد. البته اگر به اصول اولیه طبیعت‌گردی آشنا نیستید، باید در رفتن به این پارک  دقت بیشتری داشته باشید چون در بخش‌هایی از آن جانوران خطرناکی مانند افعی هم پیدا می‌شود. اما اگر نمی‌خواهید خود را به دل طبیعت وحشی پارک بسپارید می‌توانید به دهکده تفریحی ورزشی پارک بروید و از ورزش‌ها و تفریحاتی مانند پینت‌بال، تنیس، فوتبال‌دستی و بیلیارد لذت ببرید.

خلاصه اینکه پارک ملی صرخه‌حصار یکی از جاهای دیدنی و تفریحی تهران است که هم برای طبیعت‌گردان حرفه‌ای ایدئال است و هم برای خانواده‌هایی که یک روز زیبا و یک پیک‌نیک خانوادگی را در دامان طبیعت می‌خواهند.

  • آدرس: تهران، شمال شرق تهران، پارک جنگلی سرخه حصار

پارک پردیسان

وقتی به پارک می‌روید استفاده از دخانیات در گوشه‌گوشه پارک آزارتان می‌دهد؟ پس پارک پردیسان را برای تفریحات خود انتخاب کنید. این پارک یکی از جاهای تفریحی تهران است که در آن استعمال دخانیات ممنوع است، تا جایی که محلی‌ها به آن ریه‌های تهران هم می‌گویند.

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های پارک پردیسان، مرکز بازپروری حیوانات وحشی است. اگر به این بخش از پارک بروید می‌بینید که کارشناسان و متخصصان به درمان حیوانات آسیب‌دیده از دست شکارچیان غیرقانونی و قاچاقچیان حیوانات نادر می‌پردازند. به‌علاوه این مرکز بخش احیا و حفاظت از یوز ایرانی هم دارد که جالب‌توجه است. موزه تنوع زیستی و سینمای محیط زیست ازجمله بخش‌هایی است که ممکن است توجه شما را در پارک پردیسان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران به خود جلب کند. پس هروقت که توانستید خود را به شهرک غرب برسانید و از این پارک زیبا بازدید کنید.

  • آدرس: تهران، ضلع شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام

پارک ایران‌ زمین

پارک ایران‌زمین در خیابان ایران‌زمین در شهرک غرب تهران قرار دارد. این پارک باغ‌راه فدک هم نامیده می‌شود و یکی زا بهترین جاهای تهران است که بعد از یک روز سخت کاری چند دقیقه‌ای را در آن قدم بزنید و خستگی در کنید. پارک ایران‌زمین انواع امکانات ورزشی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. 

علاوه‌بر مسیر پیاده‌روی که دورتادور پارک قرار دارد، انواع زمین‌های فوتبال، بستکبال، والیبال، بدمینتون و دوچرخه‌سواری در پارک در انتظار شماست. البته کودکان هم در این پارک فراموش نشده‌اند. زمین‌های بازی کودکان در این پارک فرزندان دلبند شما را ساعت‌ها سرگرم می‌کند. بعد از اینکه حسابی خسته ‌شدید، بوفه‌ها و کافه‌های پارک هم استراحت‌گاه خوبی را برای شما مهیا کرده‌ است.

  • آدرس: تهران، شهرک غرب، بلوار خوردین، خیابان ایران زمین

پارک گفت‌وگو

پارک گفت‌وگو بر پایه گفت‌وگوی تمدن‌ها بنا شده که انواع باغ‌های مختلف از کشورهای مختلف جهان در این پارک ساخته شده‌. به همین خاطر هم می‌گویند یکی از جاهای دیدنی تهران که در آن می‌توان تمام دنیا را دید همین پارک گفت‌وگوست. انواع باغ‌هایی که می‌توان در این پارک پیدا کرد باغ ایرانی، باغ انگلیسی، باغ ایتالیایی، باغ فرانسوی و باغ چینی است.

در میان باغ ایرانی یک کوشک قرار دارد که یادآور معماری دوران قاجار است، باغ ایتالیایی هم با مجسمه مریم مقدس از دیگر بخش‌ها متمایز شده است. از امکانات دیگری که در این پارک فراهم شده می‌توان به مسیر دوچرخه‌سواری، خانه اسباب‌بازی، زمین بازی کودکان و زمین اسکیت اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، بزرگراه شهید حکیم، محله کوی نصر

پارک شفق

بوستان شفق یا پارک شفق، یک پارک قدیمی مربوط به دوران محمدرضا پهلوی است. این پارک یکی از جاهای دیدنی تهران است که به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده. 

ساختمان داخل پارک، بنایی از کامران دیبا است که دیدن زیبایی آن خالی از لطف نیست. از جمله بخش‌های مختلف پارک شفق تهران می‌توان به فرهنگسرا و کتابخانه، گالری شفق، سالن نمایش مجهز، کارگاه‌های آموزشی، سرای کودک، کافه، فضای بازی، فضای پیاده‌روی، نمازخانه، سفره‌خانه و… اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، یوسف‌آباد، خیابان سید جمال‌الدین اسد‌آبادی، خیابان ۱۹

پارک آبشار تهران

اگر دلتان می‌خواهد یک طبیعت‌گردی و ساده و بی‌دردسر داشته باشید، پارک آبشار تهران یکی از پیشنهادات ما در بین جاهای گردشگری تهران است. پارک آبشار، فضایی سرسبز به همراه یک آبشار مصنوعی است که چند ساعتی شما را مهمان طبیعت خواهد کرد، بدون اینکه لازم باشد از تهران خارج شوید. 

از جمله امکانات پارک آبشار می‌توان به کافه، رستوران، بوفه، پارکینگ، سرویس بهداشتی و نمازخانه اشاره کرد. اینجا می‌توانید اط گردش در طبیعت زیبا و تماشای آبشار لذت ببرید، کوه‌پیمایی کنید، با دوستان خود کلی عکس بگیرید و از وسایل ورزشی و بازی پارک استفاده کنید.

  • آدرس: تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران

پارک پرواز

پارک پرواز یکی از آن جاهای دیدنی تهران است که یک نمای ۳۶۰ درجه از کل شهر به شما نشان می‌دهد. از جمله امکانات و تفریحات پارک پرواز باید به زمین ورزشی، آلاچیق، شهربازی روباز، زمین بازی کودکان، سینما پنج‌بعدی، مجسمه‌های هنری، رستوران، پارکینگ و غرفه‌های خوراکی اشاره کرد. 

  • آدرس: تهران، سعادت آباد، میدان بهرود، رو‌به‌روی هتل اسپیناس پالاس

بوستان شریعتی (پارک کوروش)

پارک کوروش یکی از پارک‌های قدیمی تهران و از جاهای دیدنی تهران است که در خیابان شریعتی قرار گرفته. این پارک در گذشته، تنها پارک منطقه بوده که با درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده سدروس، سپیدار، بلوط و گل‌های رنگارنگش، هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد. 

این پارک مثل بقیه مکان های گردشگری تهران دارای امکانات تفریحی و ورزشی مختلفی مثل زمین بازی مخصوص کودکان و بزرگسالان، آلاچیق، سرویس بهداشتی، کتابخانه،  حوض و آبنما، کافه و… است.

  • آدرس: تهران، خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از سیدخندان

باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران که خیلی‌ها آن را با نام باغ گیاه شناسی تهران می‌شناسند، یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای علاقمندان به طبیعت و گل‌وگیاه است. باغ گیاه شناسی تهران، بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی در خاورمیانه و یکی از ۲۰ باغ برتر جهان به‌شمار می‌رود. 

از جمله بخش‌های مختلف این باغ به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران می‌توان به کلکسیون‌های گیاهی، رویشگاه‌های ایران، رویشگاه‌های جهان، باغ گیاهان صنعتی و دارویی، کارگاه‌های آموزشی و… اشاره کرد.

آدرس: اتوبان تهران­-کرج، خروجی پیکانشهر ، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید علی گودرزی، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان در واقع بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور است، به همین دلیل هم به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران به‌شمار می‌رود. در باغ پرندگان تهران حدود ۲۵۰ گونه پرنده از سراسر جهان جمع‌آوری شده و شما می‌توانید گونه‌های کمیاب و پرندگان زینتی زیادی را در این باغ ببینید. 

از جمله امکانات باغ پرندگان می‌توان به کلینیک تخصصی پرندگان، رستوران و کافه، آلاچیق، پارکینگ، کارگاه نقاشی کودکان،زمین بازی کودکان، سیستم حمل‌ونقل داخلی، بخش تاچ برد و غرفه عکاسی با پرندگان اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، شمال شرق تهران، نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان

بوستان بازیافت تهران

بوستان بازیافت یکی از اماکن دیدنی تهران است که نسبت به بقیه پارک‌ها ساختار متفاوتی دارد. این بوستان پر از مجسمه‌های حیوانات، آثار حجمی و تندیس‌هایی است که با استفاده از پسماندهای خشک و زباله‌های دورریختنی ساخته شده‌اند. 

بوستان بازیافت یکی از جاهای دیدنی تهران است که به‌نوعی جنبه آموزشی و فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت و استفاده بهینه از پسماندها دارد.

  • آدرس: تهران، بالاتر از بزرگراه آزادگان غرب، بلوار دستواره، خیابان باستانی پور

پارک پلیس

بوستان پلیس تهران یکی از جاهای دیدنی در تهران و از پارک‌های قدیمی تهران است. این پارک به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده که در بخش شمالی مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و عمارت ارباب هرمز (اولین موزه گرافیک تهران) قرار گرفته. 

بسیاری از خانواده‌ها این پارک را برای شب‌گردی و پیک‌نیک انتخاب می‌کنند و از تماشای چشم‌انداز زیبای تهران لذت می‌برند. یکی از ویژگی‌های این پارک، وجود پارک آموزش ترافیک برای کودکان است که یک تجربه آموزشی مفید و هیجان‌انگیز برای آن‌ها خواهد بود.

  • آدرس: تهران، تهرانپارس، خیابان توحید، پارک پلیس

پارک جنگلی کوهسار از جاهای دیدنی تهران

بوستان جنگلی کوهسار یا پارک جنگلی کوهسار شهران یکی از جاهای دیدنی تهران و بزرگ‌ترین پارک جنگلی این شهر است. امکانات تفریحی پارک کوهسار را می‌توان به دو دسته امکانات ورزشی و تفریحات هوایی تقسیم‌بندی کرد. 

از جمله امکانات رفاهی و تفرحی این پارک جنگلی می‌توان به پاراگلایدر، تله‌کابین، بالن‌سواری، پرتاب بومرنگ، کایت‌سواری، پیست موتورسواری، پارکینگ، آلاچی، کافه و رستوران، بوفه، زمین‌های بازی، شهربازی، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، بزرگراه آبشناسان، بلوار شهران شمالی

پارک جنگلی لتیان از زیباترین جاهای دیدنی تهران

اگر به فکر گشت‌وگذار در جاهای دیدنی تهران هستید و دلتان هوای طبیعت کرده است، پارک جنگلی لتیان یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این پارک جنگلی در جنوب سد لتیان و ده کیلومتری تهران قرار گرفته. طبیعت پارک و دوری از هیاهوی شهر یک روز خاطره‌انگیز برای شما خواهد ساخت. 

  • آدرس: تهران، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، جنوب سد لتیان

پارک جنگلی لتمال از جاهای دیدنی تهران

بوستان جنگلی لتمال کن یکی از دیدنی های تهران است که در شمال بزرگراه همت قرار گرفته. این پارک جنگلی با مساحتی بیش‌از ۱۰۰ هکتار و پوشش گیاهی درختان کاج، ارغوان و زبان گنجشگ، آب‌وهوای مناسبی برای یک پیک‌نیک خانوادگی دارد.

از این پارک جنگلی می‌توانید منظره چشم‌نوازی از تهران را ببینید و از امکانات تفریحی و رفاهی آن از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی، باربیکیو سیستم روشنایی و مسیر پیاده‌روی استفاده کنید.

  • آدرس: تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، بلوار کاشان، بلوار پنج آبشار

پارک جنگلی خرگوش دره

پارک جنگلی خرگوش دره یکی از بهترین مکان های تفریحی تهران است که در آزادراه تهران- کرج قرار گرفته. این پارک جنگلی در سال ۱۳۴۰ شمسی تاسیس شده و همین آن را به یکی از جاهای دیدنی تهران تبدیل کرده. خیلی‌ها این پارک را به‌عنوان ریه تنفسی شهر و کمربند سبز پایتخت می‌شناسند چراکه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است.

پارک جنگلی خرگوش دره یکی از پارک‌های خوش‌آب‌وهوای شهر محسوب می‌شود که امکانات رفاهی مختلفی مثل سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی، آلاچیق و… دارد.

  • آدرس: اتوبان آزادگان شمال، بعد از خروجی اتوبان تهران کرج، خیابان وفایی

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو یا پارک جنگلی غزال در منطقه لواسانات تهران قرار دارد. این پارک یکی از جاهای دیدنی تهران است که آب‌وهوای دلچسبی در روزهای بهاری دارد. از جمله امکانات پارک جنگلی تلو می‌توان به آلاچیق، زمین بازی مخصوص کودکان، سرویس بهداشتی، نمازخانه و… اشاره کرد. 

  • آدرس: تهران، بابایی شرق خروجی تلو شمال، ورودی جاده شهرداری،انتهای خیابان ورودی پارک

مراکز خرید و بازارهای تهران؛ مکان‌های تفریحی گرم تهران در زمستان

نیاز به توضیح نیست که اگر اهل خرید کردن هستید، هیچ جایی بهتر از تهران پیدا نمی‌کنید. تعداد به حدی زیاد است که برای خرید کردن حتماً باید نیارها و اولویت‌های خود را بدانید تا مرکز خرید مناسب با توقع‌تان را پیدا کنید. در ادامه تعدادی از بزرگترین مراکز خرید تهران را معرفی می‌کنیم. برای اشنایی بیشتر، مقاله مراکز خرید در تهران را بخوانید.

ایران مال؛ مدرن‌ترین پاساژ ایران

بازار بزرگ ایران مشهور به ایران مال به عنوان یکی از پنج مال یا همان مرکز خرید برتر جهان است. ایران مال از مکان‌های دیدنی تهران یکی از عظیم ‌ترین پروژه‌‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی بین دو کلان‌شهر تهران و کرج قرار دارد. ایران مال در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار متر مربع در میان ۳ فرودگاه مهرآباد، پیام و امام خمینی (ره)، در شمال غربی تهران بزرگ و حاشیه پارک چیتگر، همجوار دامنه‌‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز و نزدیکی دریاچه خلیج فارس، در منطقه ۲۲ و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی ساخته شده است. ایران مال حدود ۵۰۰ هزار متر را به واحد‌های تجاری اختصاص داده است و ۲۰۰ رستوران و ۴۰ سینما را در خود جای داده است.

نشانی: تهران، اتوبان شهید خرازی غرب به شرق، نرسیده به خروجی دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس)

بازار تجریش؛ دنیایی از رنگ

گشت زدن در بازار یکی از لذت بخش ‌ترین تجربه‌‌های سفر است. بازار تجریش بدلیل معماری قدمی و حجره‌های گنبدی شکل را می‌توان یکی از مکان‌های دیدنی تهران دانست. بازار تجریش در واقع نمایشگاهی از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌‌هایی که با نظم و زیبایی و با طراوت بی انتها کنار هم چیده شده‌اند، است. اگر شما با قصد خرید به بازار تجریش نرفته باشید، دیدن این همه رنگ و زیبایی شما را به وجد می‌آورد و بدون شک تصمیم خود را عوض خواهید کرد.

همچنین شما می‌توانید اشیایی مانند چینی، ترمه و ظروف مسی را به عنوان سوغات تهران و یادگاری از سفر به تهران و بازدید از بازار تجریش خریداری کنید.

نشانی و نحوه دسترسی: برای دسترسی راحت آسان به بازار تجریش باید در آخرین ایستگاه خط یک مترو؛ ایستگاه تجریش از قطار پیاده شوید. پس از خروج از خروجی جنوبی ایستگاه با پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب به ورودی بازار تجریش خواهید رسید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید.

بازار تهران

اگر به خرید و گردش در مراکز خرید علاقه دارید بازار بزرگ تهران که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای تهران است. قدمت بازار تهران به سال‌های ۹۰۰ تا ۹۲۰ خورشیدی باز می‌گردد. سقف‌های در بخش‌های قدمی بازار به شکل طاق و گنبد ساخته شده است و نور داخل بازار از روزنه‌های آجری این گنبد‌ها تامین می‌شود. بهتر است بدانید که شما با رفتن به بازار تهران در واقع یک تیر با دونشان خواهید زد. اول اینکه از یک بنای تاریخی و قدیمی بازدید می‌کنید. نکته دوم اینکه با کمترین هزینه، بیشترین خرید را خواهید کرد چون قیمت اجناس در بازار تهران خیلی ارزان‌تر نسبت به سایر مراکز خرید است. شایان ذکر است که بازار تهران روز‌های تعطیل باز نیست.

نشانی و نحوه دسترسی: شما می‌توانید با خط یک مترو یعنی تجریش – کهریزک از ایستگاه‌های خیام و ۱۵ خرداد به بازار بروید. همچنین از پایانه‌های صادقیه و آزادی می‌توانید از تاکسی هم استفاده کنید.

بازارچه عودلاجان؛ بزرگ‌ترین بازار صنایع دستی ایران

اگر به صنایع دستی و هنر‌های تجسمی علاقه دارید؛ بازارچه عودلاجان، نخستین بازارچه دایمی صنایع دستی کشور و از مکان‌های دیدنی تهران است. بد نیست بدانید که مرمت و بازسازی بازارچه عودلاجان از سال ۱۳۹۱ با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری تهران و کسبه بازار آغاز شده است. بازارچه عودلاجان در سال ۹۵ افتتاح گردید. بازارچه عودلاجان، نخستین بازارچه و نمایشگاه دائمی هنرهای سنتی و صنایع دستی در پایتخت است. اگر شما قصد خرید هم نداشته باشید اجناس رنگارنگ و سنتی خوشگل و با سلیقه شما را حتما از تصمیم خود منصرف می‌نماید. این بازارچه در منطقه ۱۲ تهران، خیابان ۱۵ خرداد واقع شده است.

پردیس‌های سینمایی تهران

بعد از اینکه مظفر الدین شاه در سال 1279، اولین دستگاه سینماتوگراف را وارد کشور کرد، مثل همه کشورهای دیگر، تماشای فیلم و سینما رفتن به یکی از تفریح‌های محبوب ما هم تبدیل شد. چند سالی می‌شود که دیگر پردیس‌های سینمایی جای خودشان را به سینماهای قدیمی با حداکثر دو سالن داده‌اند. پردیس‌ها از آن جاهایی هستند که معمولاً چندین طبقه دارند و هر طبقه مثل فودکورت، مراکز خرید، شهربازی‌های سربسته و … هم به‌تنهایی یک جای تفریحی و گردشگری محسوب می‌شود. رفتن به سینما یکی از بهترین فعالیت‌های پیشنهادی در تهران است و به همین دلیل در ادامه چند مورد از معروف‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران را معرفی می‌کنیم:

پردیس سینمایی آزادی، سینما شهرفرنگ گذشته

پردیس سینمایی آزادی یا سینما شهرفرنگ یکی از قدیمی‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران است که در سوم اردیبهشت 1348 در چهارراه عباس‌آباد تهران آغاز به کار کرد. این مجموعه فرهنگی یکی از با کیفیت‌‌ترین و ایدئال‌ترین پردیس‌های سینمایی کشور است که شامل 4 طبقه تجاری، دو رستوران و سه کافی‌شاپ می‌شود.

آدرس پردیس سینمایی آزادی: خیابان بهشتی، نبش خالد اسلامبولی (وزرا) – مترو میرزای شیرازی (خط سه مترو) | ایستگاه BRT بهشتی

پردیس سینمایی چارسو

یکی از پردیس‌های سینمایی مدرن تهران که به‌محض افتتاح حسابی سروصدا کرد، پردیس سینمایی چارسو است. پردیس سینمایی چهار سو در یک مجتمع 6 طبقه‌ای قرار دارد که به‌جز سینما، عشاق تکنولوژی و به‌خصوص موبایل هم زیاد به آن سر می‌زنند. طبقه پنجم این مجتمع هم به فودکورت و کافی‌شاپ‌های مختلف اختصاص دارد که گزینه‌های خوبی برای صرف غذا یا میان وعده، قبل یا بعد از تماشای فیلم هستند. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که پردیس چارسو چند جای تفریحی تهران را در خود جای داده است.

آدرس پردیس سینمایی چارسو: خیابان جمهوری، بعد از خیابان حافظ

از دیگر پردیس‌های سینمایی معروف تهران می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پردیس سینمایی کورش: بزرگراه ستاری، خیابان پیامبر
  • پردیس سینمایی ایران مال: انتهای بزرگراه شهید همت غرب، طبقه سوم مجتمع ایران مال
  • پردیس سینمایی ارگ: میدان تجریش، مجتمع تجاری ارگ
  • پردیس سینمایی مگا مال: شهرک اکباتان، فاز 2

شهر بازی های تهران

شهربازی‌ها یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی هستند که با داشتن انواع وسایل بازی و دستگاه‌های هیجان‌انگیز، لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز را برای گردشگران در تمام گروه‌های سنی به همراه می‌آورند.در تهران شهربازی‌های روباز و سرپوشیده متعددی وجود دارد که می‌توانند یک روز به‌یادماندنی را برای بزرگ‌سالان و کودکان رقم بزنند.

ازجمله بهترین شهربازی‌های تهران عبارت‌اند از:
• شهربازی پارک ارم
• شهربازی بیلینو
• شهربازی سرزمین شگفت‌انگیز
• شهربازی پارک پرواز
• شهربازی رازی
• شهربازی بعثت
• شهربازی المهدی
• شهربازی پامچال
• شهربازی کیدز گاردن بام لند
• شهربازی باغ علم نوجوان
• شهربازی ایرانمال
• شهربازی سرزمین شگفت‌انگیز دریاچه چیتگر

پارک ارم تهران

پارک ارم تهران یکی از بزرگترین پارک‌های تفریحی ایران است که در کیلومتر ۴ اتوبان تهران-کرج واقع شده است. این پارک با وسعتی بیش از ۷۲ هکتار، دارای امکانات متنوعی از جمله شهربازی، باغ وحش، دریاچه، رستوران، کافی‌شاپ و … است.

شهربازی پارک ارم یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین شهربازی‌های ایران است که دارای بیش از ۶۰ دستگاه بازی متنوع برای تمامی سنین است. باغ وحش پارک ارم نیز یکی از بزرگترین باغ‌وحش‌های ایران است که میزبان بیش از ۱۶۰ گونه جانوری از سراسر جهان است.

پارک ارم یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی تهران است که سالانه میزبان میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر ایران و جهان است.

برخی از نکات جالب در مورد پارک ارم تهران:

  • این پارک در سال ۱۳۵۰ توسط رحیم علی خرم تاسیس شد.
  • شهربازی پارک ارم در سال ۱۳۵۲ افتتاح شد.
  • باغ وحش پارک ارم در سال ۱۳۵۴ افتتاح شد.

پارک ارم فرصتی بی‌نظیر برای تفریح و سرگرمی خانواده‌ها و کودکان است. این پارک با امکانات متنوع خود، می‌تواند پاسخگوی نیازهای همه گروه‌های سنی باشد.

باغ وحش ارم

باغ وحش ارم تهران یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین باغ وحش‌های ایران است که در کیلومتر ۴ اتوبان تهران-کرج واقع شده است. این باغ وحش با مساحتی بیش از ۵ هکتار، میزبان بیش از ۱۶۰ گونه جانوری از سراسر جهان است. باغ وحش ارم تهران در سال ۱۳۵۴ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون، پذیرای میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر ایران و جهان بوده است.

این باغ وحش دارای امکانات مختلفی از جمله آکواریوم، خانه پرندگان، باغ خزندگان و … است. برخی از گونه‌های جانوری که در باغ وحش ارم تهران نگهداری می‌شوند عبارتند از: شیر، ببر، پلنگ، خرس، فیل، زرافه، اسب آبی، کرگدن، گورخر، شتر، میمون، فیل هندی، زرافه، شترمرغ، گوزن، پرندگان شکاری و غیره

باغ وحش ارم تهران فرصتی بی‌نظیر برای آشنایی با حیات وحش و فرهنگ‌های مختلف است. این باغ وحش برای همه گروه‌های سنی، به ویژه کودکان و نوجوانان، جذاب است.

کاخ‌های تهران؛ شاهانه‌ترین مکان دیدنی تهران

در تهران کاخ‌های زیبایی از دوران قاجار و پهلوی به جا مانده است که یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای تهرانگردی به حساب می‌آید. در ادامه با چند کاخ زیبایی تهران بیشتر آشنا خواهید شد.

کاخ گلستان؛ نگین کاخ های پایتخت

دیدار و بازدید از کاخ‌ها یکی از جذاب ترین فعالیت‌ها در مسافرت و گردش در تهران است. در کاخ‌ها می‌توان با سبک زندگی مردمان قدیمی و سر گذشت آنها بیشتر آشنا شد. کاخ گلستان مجموعه‌ای فاخر و ارزشمند در بین مکان‌های دیدنی تهران است. کاخ گلستان آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. کاخ گلستان در دوران صفویه ساخته شده است ولی در زمان حکومت قاجار و انتخاب تهران بعنوان پایتخت شهرت این کاخ هر روز بیشتر و بیشتر شد. کاخ شگفت انگیز گلستان سر انجام در سال ۱۳۹۲ شمسی در سی و هفتمین جلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو با عنوان میراث بشری از طرف یونسکو به ثبت جهانی رسید.

نشانی: تهران، خیابان ۱۵ خرداد، شمال میدان ارگ

عمارت شمس العماره؛ بلندترین برج دوران قاجاریه

شمس العماره یکی از بنا‌های مرتفع و مشخص و از مکان‌های دیدنی تهران است. ناصرالدین شاه قبل از سفر اروپا با دیدن تصاویر ساختمان‌های بلند و آسمان خراش‌های کشور‌های غربی تصمیم می‌گیرید که ساختمانی با ارتفاع زیاد در پایتخت کشور درست کند تا خود و خانواده بتوانند منظره شهر تهران و دورنمای اطراف را تماشا کنند. شمس العماره دارای ۵ طبقه و ۳۵ متر ارتفاع است. نشانی و نحوه دسترسی: برای رفتن به شمس العماره می‌توانید توسط خط یک مترو در ایستگاه ۱۵ خرداد پیاده شوید و به سمت شرق تا خیابان داور پیاده روی کنید.

کاخ موزه سعدآباد؛ بهشت عکاسان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی تهران کاخ موزه سعدآباد است. بد نیست بدانید که مجموعه‌ فرهنگی و تاریخی سعدآباد، در واقع مجموعه‌ عمارت‌‌ها و کاخ‌‌های خاندان پهلوی در یکی از خوش‌ آب‌ و ‌هواترین مناطق تهران یعنی دربند ساخته شده است. کاخ موزه سعدآباد حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سار، قنات، باغستان، گل‌خانه را در دل خود جای داده است. نکته جالب توجه درمورد باغ موزه سعدآباد اینکه چهار دوره‌ تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. کاخ موزه سعدآباد در خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری در جوار کاخ فعلی ریاست جمهوری قرار دارد.

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران کاخی با چند پادشاه

کاخ نیاوران با روی کار آمدن خاندان پهلوی در سال ۱۳۴۶ با دستور محمد رضا پهلوی برای زندگی شاه و خانواده شاه مورد توجه قرار گرفت و نواقص آن رفع و بطور کامل ساخته شد. در واقع کاخ نیاوران در زمان قاجار در زمینی که قبلا نیزار بود در نزدیکی روستای گرده ساخته شد به همین دلیل نی آوران نامگذاری شد. کاخ نیاوران محلی برای زندگی پادشاه و فرزندانش بود و تا آخرین روز‌ها هم در همین مکان سکونت کرده بودند. پس از انقلاب و با گذشت چند سال، درهای کاخ بعنوان موزه برای بازدید عمومی گشوده شد. برای رفتن به کاخ نیاوران فقط کافی است با استفاده از هر وسیله عمومی خود را به میدان تجریش برسانید، بعد با اتوبوس یا تاکسی براحتی می‌توانید به نیاوران بروید.

نشانی: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

پارک ‌های آبی تهران

پارک های آبی از آن جاهایی هستند که هر بار بروید تا مدت‌ها حس و حال خوبی خواهید داشت. پارک‌های آبی خاطره‌سازهای ماهری هستند، پس فهرست زیر را به خاطرتان بسپارید و در اولین فرصت سری به پارک های آبی تهران بزنید:

پارک آبی اپارک

پارک آبی اپارک، یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین پارک های آبی تهران است. این مجموعه در سال 1396 در فضایی به وسعت 55 هزار مترمربع افتتاح شد. در پارک آبی اپارک به‌قدری تفریحات هیجان‌انگیز وجود دارد که شاید در بدو ورود سردرگم شوید؛ اما کمی که در مجموعه بگردید و صدای خنده و شادی دیگران را بشنوید، خودتان راحت تصمیم می‌گیرید که اول سراغ کدام سرسره یا چاله فضایی بروید.

از امکانات رفاهی این مجموعه می‌توان به خدمات ماساژ مختلف، پارکینگ، کافی‌شاپ، فست فود و … اشاره کرد.

آدرس پارک آبی اپارک: بزرگراه تهران-کرج، خروجی شهرک گلستان، خیابان شمیم، پارک آبی اپارک

سایر پارک های آبی تهران عبارت‌اند از:

  • پارک آبی آزادگان
  • پارک آبی جماران
  • پارک آبی اکباتان
  • پارک آبی سوپارک یا پارک آبی ساحل خلیج فارس
  • پارک آبی ارم سبز

جاده‌های سلامتی تهران

با اینکه در سال‌های اخیر تهران بیشتر با شلوغی، ترافیک و هوای آلوده شناخته می‌شود؛ اما در این شهر مسیرهای تندرستی مختلف در بوستان‌ها و باشگاه‌های ورزشی وجود دارد که جان می‌دهند برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در هوایی پاک و به دور از هیاهوی شهر. در ادامه سه تا از معروف‌ترین مسیرهای پیاده‌روی تهران را معرفی می‌کنیم:

باشگاه انقلاب

باشگاه ورزشی انقلاب یکی دیگر از جاهای تفریحی در تهران است که با سایر پارک و بوستان‌ها فرق می‌کند. در این باشگاه انواع و اقسام تفریحات و امکانات ورزشی در دسترس شما خواهند بود و می‌توانید در مسیرهای پیاده‌روی آن‌ که با درختان احاطه شده‌اند، لحظات به‌یادماندنی ثبت کنید. در این مجموعه می‌توانید از امکانات ورزشی دیگری مانند زمین تنیس، باشگاه اسکواش، صخره‌نوردی، سالن‌های بدنسازی، تیراندازی و بولینگ هم استفاده کنید.

آدرس باشگاه انقلاب: خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش، مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب

جاده سلامتی بوستان پردیسان

بوستان پردیسان یکی دیگر از پارک‌های متفاوت تهران است. این بوستان در منطقه‌ای وسیع قرار دارد و بیشتر مساحت آن را مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تشکیل می‌دهند. در بوستان پردیسان می‌توانید به‌راحتی کالری غذاهای اضافه را بسوزانید، آن‌هم درحالی‌که هوا پاک است و خبری از هیاهوی شهر وجود ندارد. همچنین این بوستان یک فضای عالی برای بادبادک‌بازی است. اگر بادبادک هم ندارید، نگران نباشید؛ فروشنده‌های بادبادک را می‌توانید در سمت ورودی اتوبان همت ببینید.

آدرس بوستان پردیسان: این بوستان در شمال غربی پایتخت قرار دارد و از بزرگراه حکیم، بزرگراه همت و بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

مسیر دوچرخه‌سواری بوستان چیتگر

پارک جنگلی چیتگر، یکی از بوستان‌های قدیمی تهران است که در سال 1342 احداث شد. سال‌هاست که دلیل اصلی محبوبیت بوستان چیتگر، مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری آن است. مسیری پر فراز و نشیب در دل جاده‌ای جنگلی.

کسانی که عاشق دوچرخه‌سواری هستند ولی به دلایل مختلف نمی‌توانند از این وسیله در طول روز و رفت‌وآمد استفاده کنند، یا کسانی که دوچرخه ندارند می‌توانند به‌راحتی به این بوستان بروند و با کرایه کردن دوچرخه، از این مکان تفریحی تهران لذت ببرند.

اطراف مسیر دوچرخه‌سواری و جاده جنگلی هم جان می‌دهد برای گروهی که حوصله دوچرخه‌سواری ندارند و می‌خواهند یک روز آرام را در دل جنگل، به پیک‌نیک و استراحت اختصاص بدهند.

آدرس پارک جنگلی چیتگر: اتوبان تهران-کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن، پارک جنگلی چیتگر

پیست‌های اسکی تهران

پیست‌های اسکی تهران، در گروه جاهای تفریحی لاکچری تهران قرار می‌گیرند. به خاطر موقعیت جغرافیایی تهران و محاصره شدن آن با کوه‌های مختلف، عشاق اسکی گزینه‌های مختلفی برای لذت بردن از این تفریح لوکس را دارند.

موارد زیر از جمله معروف‌ترین پیست های اسکی تهران هستند:

پیست اسکی توچال

یکی از محبوب‌ترین و درعین‌حال نزدیک‌ترین پیست‌های اسکی به مرکز شهر، پیست اسکی توچال است. پیست اسکی قله یکی از پیست‌های اسکی توچال است که از ایستگاه هفت تله‌کابین شروع می‌شود. در پیست اسکی قله می‌توانید در مسیری 1200 متری، از این تفریح لذت ببرید. پیست اسکی قله برای کسانی که در این ورزش حرفه‌ای نیستند، انتخاب مناسبی است.

آدرس پیست اسکی توچال: انتهای خیابان ولنجک، مجموعه توچال، ایستگاه هفت تله‌کابین

پیست اسکی شمشک

اگر می‌خواهید برای اسکی کمی از شهر فاصله بگیرید، پیست اسکی شمشک انتخاب خوبی است. این پیست، دومین پیست بین‌المللی ایران است که در سال 1337 افتتاح شد. کمترین ارتفاع پیست 2550 متر و بلندترین بخش آن 3050 متر ارتفاع دارد. اگر وسایل اسکی ندارید می‌توانید از مغازه‌های اطراف پیست، وسایل اسکی را اجاره کنید.

آدرس پیست اسکی شمشک: بزرگراه بابایی، جاده لشگرگ، جاده اوشان-فشم، پیست اسکی شمشک

سایر پیست‌های اسکی معروف در اطراف تهران عبارت‌اند از:

  • پیست اسکی دیزین: کیلومتر 90 جاده چالوس
  • پیست اسکی آبعلی: رودهن، بین آبعلی و امامزاده هاشم
  • پیست اسکی دربند سر: بزرگراه بابایی، شمشک، دربند سر

اتاق های فرار تهران

اتاق فرار یا اسکیپ روم یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌هایی است که در چند سال اخیر در کشور رایج شده است. تهران هم که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران است میزبان اصلی اسکیپ روم در ایران است و اسکیپ‌روم‌های این شهر از بهترین مراکز تفریحی تهران محسوب می‌شوند. در حال حاضر بیشتر از 150 اتاق فرار در جای‌جای این شهر، برای تمام گروه‌های سنی با حداقل 300 بازی در ژانرهای مختلف ترسناک، کارآگاهی، دلهره‌آور، معمایی و غیره وجود دارد.

در این بازی هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان با جمعی از دوستان و همکاران خود در یک محیط ترسناک و عجیب قرارگرفته و با حل معما و هم‌فکری هم قفل‌ها را باز و از محیط خارج می‌شوند. اتاق فرارهای تهران به‌قدری هیجان‌انگیز و متنوع هستند که نه‌تنها ساکنان تهران بلکه بسیاری از گردشگران و مسافران را به سمت خود جذب می‌کنند.

ازجمله بهترین اتاق فرارهای تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
• مجموعه اتاق فرار اسکیپ می واقع در منطقه پنج تهران
• مجموعه اتاق فرار اسپیرال واقع در صادقیه
• مجموعه اتاق فرار دژاوو واقع در صادقیه
• مجموعه اتاق فرار انگیما واقع در برج میلاد
• مجموعه اتاق فرار اسکیپ روم دات آی آر واقع در سعادت‌آباد
• مجموعه اتاق فرار ذهن برتر واقع در ونک
• مجموعه اتاق فرار اسکیپ مستر واقع در نارمک
• مجموعه اتاق فرار بوم اسکیپ واقع در سعادت آباد
• مجموعه اتاق فرار تهرومز واقع در امیریه
• مجموعه اتاق فرار گریت اسکیپ واقع در میدان ولیعصر
• مجموعه اتاق فرار دالون واقع در شمیرانات

جاهای دیدنی تهران برای طبیعت‌گردی

تهران به‌عنوان پایتخت معمولا به ترافیک و ساختمان‌های بتنی بلند معروف است اما در گوشه‌وکنار شهر، هنوز هم گنجینه‌های سبز دست‌نخورده‌ای داریم که شما را از یک کلان‌شهر پرهرج‌ومرج به آرامش و سبزی طبیعت مهمان می‌کنند. دور شدن از زندگی شهری، حتی برای چند ساعت می‌تواند حال‌وهوای شما را دگرگون کند. در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از جاذبه های طبیعی تهران را بخوانیم.

بام تهران، بهترین جای دیدنی تهران

این‌همه از جاهای دیدنی‌ تهران شنیده‌ایم، از ترافیک و شلوغی‌اش گلایه داشتیم و هیچ‌وقت نمی‌دانستیم تهران دقیقا تا کجا ادامه پیدا می‌کند. الان کافی است که قدم به بام تهران بگذارید. زمانی که به بام تهران می‌رسید کل شهر مثل یک فرش پر رنگ‌ونگار زیر پایتان پهن می‌شود و حتی چند تا از جاهای دیدنی تهران مثل برج میلاد را از آن‌جا به‌راحتی می‌توانید ببینید. 

  • آدرس بام تهران: تهران، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران

دربند و درکه

دربند و درکه که از جاهای دیدنی تهران است و در واقع باقیمانده‌ای از طبیعت تهران شناخته شده است که بین ساکنان تهران محبوبیت زیادی دارند. تقریبا هر آخر هفته، گروه‌های زیادی از همه سن‌وسال، با امکانات خاص خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند تا چند ساعتی در درکه و دربند وقت بگذرانند. 

دلیل اصلی جذابیت دربند برای مردم این است که کوچه‌های و ساختمان‌هان این منطقه هنوز تا حدودی سبک قدیمی و طبیعی خودش را حفظ کرده؛ یعنی قرار است از کوچه‌هایی عبور کنید که آب از وسطشان جاری است و کوچه هم عرض چندانی ندارد اما هر دو طرف با گل و گیاهان طبیعی پوشیده شده. 

اما اگر بیشتر اهل ماجراجویی و کوه‌نوردی هستید، یک کوله‌پشتی از تجهیزاتی که فکر می‌کنید به کارتان می‌آید ببندید (مثل کفش کوه‌نوردی، لباس گرم، کمی بیسکوئیت و چای و…) و این ماجرا را از نو شروع کنید. دقت کنید که آب و هوای درکه تهران درست مانند فشم تهران در فصل زمستان خیلی سرد است و در خیلی از نقاط آن هنوز بارش برف هم ممکن است ادامه‌دار باشد.

  • آدرس درکه: تهران، شمال غربی تهران
  • آدرس دربند تهران: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند

بام محک از مکان های دیدنی تهران

اگر دنبال بهترین جاهای دیدنی تهران هستید، باید سری هم به بام محک بزنید. بام محک یکی از جاهای زیبای تهران است که کم‌تر موردتوجه قرار گرفته. این بام در مرتفع‌ترین مناطق تهران، دور از شلوغ و آلودگی است که خیلی از جوانان برای تماشای منظره شهر زیر پای خود به آن سر می‌زنند. اما باید بدانید که بام محک امکانات رفاهی خاصی ندارد و بهتر است با آمادگی کامل از آن دیدن کنید. 

  • آدرس: تهران، شمال بلوار ارتش، انتهای بلوار اوشان، بلوار اردستانی، بام محک

سورتمه تهران

سورتمه دربند یا سورتمه گلابدره یکی از جاذبه های گردشگری تهران است. سورتمه تهران با طول ۱۲۰۰ متر، طولانی‌ترین مسیر سورتمه‌سواری کشور است که با سرعت ۴۰ کیلومتربرساعت در مسیر پیچ‌درپیچ حرکت می‌کند. 

از جمله امکانات تفریحی و رفاهی این مجموعه می‌توان به آلاچیق، زمین بازی کودکان، رستوران، پارکینگ، پیست دوچرخه‌سواری، فضای سبز، پیست دوچرخه‌سواری، سافاری وحشت، سینما سه‌بعدی و ماشین برقی تصادفی اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، دربند، خیابان گلابدره، خیابان الفت، خیابان پندار، خیابان شکیبایی

روستای افجه از جاهای دیدنی تهران

روستای افجه یکی از جاهای گردشگری تهران است که در ۵ کیلومتری لواسان قرار گرفته. سفر چند ساعته به این روستای خوش آب‌وهوا می‌تواند خستگی روزهای شلوغ را از تن‌تان در کند. روستای افجه دیدنی های طبیعی زیادی برای طبیعت‌گردان دارد که از بین آن‌ها می‌توان به آبشار پسچویک، آبشار موآب، محله چراغات، قصر ناصرالدین شاه و… اشاره کرد. 

  • آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، ۵ کیلومتری شمال شرق لواسان، روستای افجه

دشت هویج از بهترین جاهای دیدنی تهران

دشت هویج یا گُرچال یکی از دشت‌های بخش لواسان در روستای افجه است که حالا به یکی از جاهای زیبای تهران برای گردش طبیعت‌گردان تبدیل شده. این دشت در فصل بهار و آب‌وهوای پاک و خنک حسابی حال‌تان را جا می‌آورد. خیلی‌های برای صعود به قله‌های اطراف و کمپینگ به دشت هویج می‌روند، شما هم اگر دوست داشته باشید می‌توانید با امکانات کافی برای گردش در دشت هویج برنامه‌ریزی کنید. 

  • آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه

روستای آهار از جاهای دیدنی تهران

روستای آهار یکی از جاذبه های طبیعی اطراف تهران است که از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. اطراف روستای آهار آنقدر سرسبز و دیدنی است که ساعت‌ها می‌توانید آن‌جا گردش کنید. در این منطقه می‌توانید در کوه‌های اطراف کوهنوردی کنید یا از جاهای دیدنی مانند آبشار شکرآب، رودخانه شکرآب و پیش‌کنک، چشمه‌های روستا و کوچه‌باغ‌های آن دیدن کنید. 

  • آدرس: تهران، شهرستان شمیرانات، منطقه رودبار قصران، روستای آهار

روستای وردیج

روستای وردیج یکی از مناطق ییلاقی و از جاهای دیدنی تهران است که در منطقه‌ای مرتفع و خوش آب‌وهوا قرار گرفته. سراسر روستا پر از درختان توت، شاتوت، گیلاس، آلو و زردآلو است و چشمه‌های طبیعی اطراف به سرسبزی هرچه بیشتر منطقه کمک می‌کنند. از جاذبه های دیدنی تهران در روستای واریش می‌توان به ارتفاعات پهنه حصار، امامزاده بی‌بی زرین قمر، دامنه ارواح سنگی، آبشار لت مال،  و… اشاره کرد. 

  • آدرس: تهران، بخش کن و سولقان، روستای وردیج

گلابدره

گلابدره یکی از جاذبه های گردشگری تهران است که یکی از محله‌های قدیمی تهران است. در این منطقه بسیاری از کوهنوردان و طبیعت‌گردان را خواهید دید که برای کوهپیمایی و دوری از شلوغی شهر به دل طبیعت زده‌اند. 

طبیعت سرسبز گلابدره و آبشارهای کوچک و بزرگ در مسیر فضا را زیبا و خوش آب‌وهوا می‌کند. باید توجه داشته باشید که این منطقه امکانات رفاهی زیادی ندارد و خبری از رستوران و مغازه نیست. بنابراین بهتر است با امکانات کافی به طبیعت‌گردی در این منطقه بروید.

  • آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره

آبشار ایگل در روستای ایگل

روستای ایگُل یکی از جاهای دیدنی تهران است که در یک گوشه دنج در حاشیه شمال شهر قرار گرفته. این روستا جزو روستاهای کوهستانی تهران است که پوشش گیاهی مناسبی برای زندگی حیوانات مختلف دارد. در این روستا یکی از دیدنیهای تهران، یعنی آبشار ایگل را خواهید. 

آبشار ایگل در دامنه‌های کوه توچال جاری می‌شود و حال‌وهوای پرجوش‌وخروش آن، حس‌وحال زندگی را در شما تقویت می‌کند. خیلی‌ها این منطقه را برای گردش، پیک‌نیک و کوهنوردی انتخاب می‌کنند.

  • آدرس: تهران، ۲۵ کیلومتری تهران، چهار کیلومتری غرب اوشان

تالاب عشق آباد ری

اگر به فکر کشف جاهای دیدنی تهران هستید و می‌خواهید یک جای کم‌تر دیده شده را پیدا کنید، تالاب عشق آباد ری را در برنامه گردش‌تان قرار دهید. این تالاب یک تالاب چهارگوش با طول ۷۰۰ متر است که در فضل‌های مختلف، پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر است. تالاب عشق آباد یکی از بهترین مراکز پرنده‌نگری در حاشیه تهران به‌شمار می‌رود که تا حالا حدود ۱۵۱ گونه پرنده در آن دیده شده. 

  • آدرس: تهران، ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان ری، ۲ کیلومتری روستای عشق آباد

چشمه علی شهر ری از دیدنی های تهران

چشمه‌علی یکی از جاهای دیدنی تهران در شهر ری است که از نظر گردشگری و باستانی اهمیت ویژه‌ای دارد. این چشمه از میان صخره بزرگی جاری شده و پیشینه آن به ۸۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. از جمله تفریحات در چشمه علی می‌توان به آب‌تنی، پیک‌نیک در اطراف چشمه، بازدید از تپه باستانی و کتیبه فتحعلی شاه قاجار اشاره کرد. 

  • آدرس: تهران، شهر ری، بزرگراه آوینی، بین بلوار صفائیه و بلوار شهید غیوری

روستای زرنان

روستای زرنان از آن جاهای دیدنی تهران است که چشم‌انداز زیبای آن هر مسافر گذری را هم مسحور می‌کند. سرسبزی این منطقه در بهار و برگ‌ریزان پاییز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روستا است. شما می‌توانید با کم‌ترین هزینه، یک روز به‌یادماندنی در طبیعت روستا داشته باشید. 

از جمله امکانات روستای زرنان به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران می‌توان به مجموعه سینمایی، مدرسه سوارکاری، گلخانه‌ای پرورش گل‌وگیاه، رستوران و… اشاره کرد.

  • آدرس: تهران، کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، شهرک دانش، روستای زرنان

موزه‌های تهران؛ قدیمی و باشکوه

اگر قرار باشد در راهنمای تهران گردی، فقط یک مکان برای دیدن را انتخاب کرد، بی‌شک موزه‌ها را نباید فراموش کرد. در مقاله موزه‌های تهران، این مکان‌های خارق‌العاده را بیشتر معرفی کرده‌ایم. لیست زیر، گلچینی از بهترین‌هاست که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید کنید.

خانه موزه مقدم؛ معماری حیرات‌انگیز بنیان‌گذار پردیس تهران

بازدید از محل زندگی برخی بزرگان علم و ادب همواره برای گردشگران هیجان‌انگیز و جذاب بوده است، به‌خصوص اگر مکان مدنظر قدمتی صدساله داشته و توسط چند تن از بزرگ‌ترین معماران کشورمان طراحی گردیده باشد: خانه موزه مقدم نه‌تنها مالک ویژگی‌های ذکر گردیده است، بلکه مجموعه گران‌بهایی از اشیاء ارزشمند عتیقه و قدیمی را در میان دیوارهای خود جای داده است. این منزل اعیانی، مدت‌ها سکونتگاه محمدتقی‌خان احتساب‌الملک بود. او پس از مرگ خود، این عمارت باشکوه را برای پسرش دکتر محسن مقدم که یکی از برجسته‌ترین اساتید باستان‌شناسی وقت و بنیان‌گذاران پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، به ارث گذاشت. دکتر محسن مقدم به همراه همسر فرانسوی‌اش سلما، مدت‌ها در این خانه اشرافی سکونت داشتند و جای‌جای آن را با سلیقه خود دکور و طراحی کردند. فضاسازی دل‌انگیز، آرایه‌بندی دل‌پسند و تزئینات دل‌فریب و روح‌نواز این عمارت کهن همگی نشان از طبع هنری والای دکتر مقدم و ظرفیت معماری سنتی ایرانی در خلق فضایی رؤیایی و شگفت‌انگیز دارد. گفتنی است که خانه موزه مقدم وسعتی بالغ‌بر ۲۱۰۰ مترمربع دارد و از بخش‌های مختلف بیرونی، اندرونی و سرایداری تشکیل شده است. ارزش هنری، فرهنگی و تاریخی بنای این موزه و محتویات گران‌بهای داخلش موجب شده است که به یکی از گران‌قیمت‌ترین منازل جهان مبدل گردد.

نشانی: تهران، منطقه ۱۱، تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان امام خمینی، نبش خیابان شیخ هادی، پلاک ۲۴۹

باغ موزه سینما تهران؛ سینمای‌ترین دیدنی تهران بزرگ

یک باغ و عمارت تاریخی قدیمی بسیار زیبا در خیابان ولیعصر و نرسیده به میدان تجریش به نام باغ فردوس قرار دارد. در واقع باغ فردوس یکی از معروف‌ترین باغ‌های تهران است که امروزه این عمارت زیبا به باغ موزه سینما تغییر کاربری داده است. موزه سینما تهران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در پاییز قدم زدن در این باغ واقعا لذت بخش است.

نشانی و نحوه دسترسی: اگر مترو را برای رفتن به باغ موزه سینما انتخاب می‌کنید، در خط یک مترو به ایستگاه تجریش بروید، در ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید. بعد از ۱۵ دقیقه پیاده روی خود را در باغ موزه سینما تهران خواهید دید. اگر هم مایل به استفاده از بی‌آرتی هستید؛ می‌‌توانید از اتوبوس‌‌های مسیر تجریش – راه‌آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شوید.

موزه هنر‌های معاصر

یکی از معروف‌ترین موزه‌های تهران موزه هنرهای معاصر که بزرگترین گنجینه‌های هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکای شمالی را در خود جای داده است. موزه هنرهای معاصر دارای ۹ گالری است: در ۳ نمایشگاه از این موزه گنجینه‌ای از ۴۰۰۰ اثر نقاشان و هنرمندان ایران و جهان نگه داری می‌شود. همچنین ۶ گالری برای نمایشگاه‌ها موقتی و فصلی دایر است. موزه هنر معاصر موزه مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه‌ی مهم هنر نوگرا در دنیا است.

نشانی و نحوه دسترسی: برای بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران بهتر است در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شوید و بقیه مسیر را با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به پارک لاله و ورودی موزه هنرهای معاصر که مسیر نسبتا کوتاهی است؛ بروید. اگر هم مایل به استفاده از اتوبوس هستید؛ اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه خواهید رسید.

موزه جواهرات ملی ایران؛ از الماس دریای نور تا تاج فرح

موزه جواهرات ملی که جواهرات سلطنتی مربوط به دوره‌های صفوی، افشار، قاجار و پهلوی در آن نگه داری می‌شود، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. موزه جواهرات ملی ایران که در حال حاضر تحت اختیار بانک مرکزی است؛ جواهرات معروفی نظیر: الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهر نشان، تخت طاووس و تخت نادری را در خود جای داده است.

نشانی و نحوه دسترسی: برای دسترسی راحت به موزه جواهرات ملی ایران فقط کافی است تا با استفاده از مترو خود را به ایستگاه امام خمینی برسانید. بعد از چند دقیقه پیاده روی در خیابان فذدوسی به ساختمان بانک مرکزی خواهید رسید.

موزه فرش؛ تماشای شاهکارهای اصیل ایرانی

موزه فرش ایران یکی از مکان‌های دیدنی تهران در پارک لاله است که آنجا می‌‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. بعد از کلی تفریح در پارک بزرگ و قدیمی لاله می‌توانید از موزه فرش ایران که قدمتی ۴۰ ساله دارد بازدید کنید. موزه فرش ایران که حدود ۱۳۵ تخته فرش از هنرنمایی و شاهکار‌های هنرمندان اصیل ایرانی به نمایش گذاشته است، در میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، تقاطع دکتر فاطمی، ضلع جنوب شرقی چهارراه واقع شده است. لازم به ذکر است که موزه همه روزه بجز دوشنبه‌ها و ایام سوگواری باز است.

موزه آبگینه

یکی از مکان‌های دیدنی تهران که می‌تواند هرکسی را شیفته خود نماید؛ موزه آبگینه و سفالینه تهران است. ساختمان موزه آبگینه در واقع خانه قوام السلطنه با طراحی خاص و منحصر بفرد معمار مشهور اتریش به نام هانس هولاین بوده است. قدمت خانه قوام السلطنه به دوران قاجار باز می‌‌گردد. در موزه آبگینه آثار باستانی سفالی هنرمندانی نگه داری می‌شود که قدمت برخی از آنها به هزاران سال پیش مربوط می‌شود. موزه آبگینه در خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر برای بازدید عموم مشغول بکار است.

نشانی و نحوه دسترسی: تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹
اگر بخواهید با وسیله نقلیه عمومی به موزه آبگینه بروید؛ نزدیک‌ترین ایستگاه‌‌های مترو به این مکان ایستگاه امام خمینی (ره)، ایستگاه سعدی و ایستگاه میدان حسن‌آباد است.

موزه تماشاگه زمان؛ اعیانی‌ترین موزه تهران

در خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی یک باغ فوق العاده زیبا و دلباز واقع شده است که موزه تماشاگه زمان نامیده شده است. موزه تماشاگه زمان در هر چهار فصل سال به اندازه‌ای زیبا است که بعنوان یکی از بهترین و خاص ترین مکان‌های دیدنی تهران شهرت دارد. نشستن زیر سایه درختان باغ خستگی ناشی از زندگی ماشینی را از ذهن و روح آدمی پاک می‌کند. همچنین رستورانی معروف نیز در موزه تماشاگه زمان با انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ آماده خلق اوقات خوش برای مهمانان باغ است.

نشانی و نحوه دسترسی: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی، موزه زمان. برای استفاده از مترو نیز می‌توانید در ایستگاه میدان تجریش پیاده شده و بقیه مسیر را با تاکسی طی کنید.

موزه کمال ‌الملک؛ بهشت دوست‌داران نقاشی

موزه کمال ‌الملک یکی از مکان‌های دیدنی تهران است که در آن آثار نقاشی، نیمکت‌‌های دانش‌سرای عالی، مجسمه‌های قدیمی و جذاب، فرش‌های اصیل قدیم، کاشی‌های هنری و آثار ملک ‌الشعرای بهار در انجا نگه داری می‌شود. موزه کمال الملک در باغ نگارستان که بنای باغ در سال ۱۲۲۲ ساخته شده است قرار دارد. محمد غفاری، ملقب به کمال الملک یکی از مشهور ترین شخصیت‌های هنری دوره قاجار بود. در موزه‌ کمال الملک نقاشی‌های هنری زیادی نگه داری می‌شود که این دلیلی بر نامگذاری این موزه به باغ نگارستان شده است.

نشانی و نحوه دسترسی: اگر مایل به استفاده از مترو هستید؛ در مسیر مترو، ایستگاه مترو بهارستان پیاده شوید. با خروج از مترو تابلوی راهنما به سمت باغ نگارستان را خواهید دید. پس از ورود به خیابان دانشسرا بعد از چند دقیقه پیاده‌روی در باغ نگارستان هستید.

باغ موزه مینیاتور؛ ایران کوچک

باغ موزه مینیاتور یا بوستان مینیاتوری یکی از بوستان‌‌های منحصر به فرد و از مکان‌های دیدنی تهران است. باغ موزه مینیاتور در شرق شهر تهران در شمال خیابان جانبازان غربی (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان واقع شده است. در واقع باغ موزه مینیاتور مدل کوچک شده ایران است. شما می‌توانید بسیاری از جاها و جاذبه‌های ایرانی را در سایز کوچک ببینید.

موزه موسیقی الهیه؛ خوش‌صداترین اماکن دیدنی تهران

یکی از مکان‌های دیدنی تهران که در تجریش، بعنوان مرکز فرهنگی وجود دارد موزه موسیقی الهیه است. موزه موسیقی که محفلی برای آشنایی با دنیای موسیقی ایران در چند سده گذشته است. در بخش‌های مختلف در موزه موسیقی تهران مجموعه‌ای نفیس از ساز‌های مناطق مختلف کشور که ساز و ضرب و ریتم اقوام بزرگ و پر افتخار ایران زمین را در نمایشگاه دائمی نگهداری می‌شود. در قسمت گنجینه‌ی موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز در معرض دید علاقمندان به هنر موسیقی قرار گرفته است.

نشانی و نحوه دسترسی: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹. برای دسترسی با مترو همانند دیگر مکان‌های دیدنی در تجریش باید خودتان را از طریق خط یک مترو به میدان برسانید و بعد مسیر را با تاکسی تا موزه ادامه دهید.

برج های تهران

برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها بخشی از هویت شهر تهران هستند. در ادامه سراغ دو تا از معروف‌ترین برج‌های تهران می‌رویم:

برج میلاد

مرتفع‌ترین جاذبه‌ی گردشگری تهران برج میلاد است. اگر موقع شام به این برج بلندبالا برسید، می‌توانید در رستوران گردان برج یا رستوران‌های زنجیره‌ای آن دلی از عزا دربیاورید و یک غذای حسابی نوش جان کنید. شب‌هنگام، چراغ‌ها و پروژکتورهای برج بسیار درخشان هستند. اغلب مواقع در محوطه برج هم برنامه‌های موسیقی و تفریحی شاد و برگزار می‌شود. در طبقات برج می‌توانید از فروشگاه‌ها دیدن کنید و سوار آسانسور شوید و از بالای برج، تهران را زیر پای خود ببینید. یادتان باشد که شما روی ششمین برج بلند مخابراتی جهان ایستاده‌اید!

آدرس برج میلاد: بزرگراه همت غرب به شرق، بزرگراه شیخ فضل‌الله جنوب، خروجی مسیر اختصاصی برج میلاد

برج آزادی

اولین نماد تهران، برج آزادی است. برجی که نشان‌دهنده اوج هنر معماری حسین امانت در سال 1348 است و از بناهای مدرن تهران به حساب می‌آید.

برج آزادی 4 طبقه دارد و با تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی ساخته شده است. ورودی برج 5 متر از سطح زمین پایین‌تر است و شما را به طبقه زیرزمین می‌رساند. در این طبقه سالن تشریفات، سالن ایران‌شناسی، تالار کهن، تالار آینه، نگارخانه اقوام، سالن مولتی ویژن و یک سالن سینمای کوچک وجود دارد.

در طبقه دوم می‌توانید از تماشای معماری بنا که به تقلید از مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان ساخته شده است لذت ببرید. طبقه سوم با پنجره‌های لانه‌زنبوری‌اش هم فرصت خوبی برای تماشای شهر از بالای برج را به وجود می‌آورد.

در نیمه اول سال می‌توانید همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر از برج آزادی بازدید کنید. ساعت کاری برج در روزهای تعطیل، ایام شهادت و نیمه دوم سال تغییر می‌کند. برای اطلاع از آخرین ساعت کاری و قیمت بلیط با شماره تماس 66023951-021 تماس بگیرید.

آدرس برج آزادی: خیابان آزادی، میدان آزادی، برج آزادی

اماکن مذهبی تهران

حتی جاذبه‌های مذهبی تهران هم دیدنی است. در ادامه بععضی از آن‌ها را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

آتشکده بهرام ری یا تپه میل از جاهای دیدنی تهران

اگر برای دیدن جاذبه های دیدنی تهران دل به جاده‌های اطراف شهر زده‌اید، پس حتما سری هم به تپه میل بزنید. این آتشکده باستانی ازنظر وضعیت ظاهری موقعیت خیلی بهتری از آتشکده تخت رستم دارد و ساختمان آن حتی از دوردست هم کاملا تشخیص داده می‌شود. این آتشکده ۱۲ کیلومتر با شهر ری فاصله دارد و آن را به بهرام گور نسبت داده‌اند.

همان طور که از نام آتشکده برمی‌آید تپه میل بر روی یک تپه بناشده. اما از روی نیزارهایی که در اطراف تپه پیدا می‌شود می‌توان حدس زد دورتادور تپه زمانی پوشیده از آب بوده.

  • آدرس: تهران، شهرری، ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرری، روستای چالطرخان

کلیسای سرکیس مقدس

وقت آن رسیده کمی در تاریخ سفر کنیم و به دورانی نزدیک‌تر به زمان حال بیاییم. کلیسی سرکیس مقدس در سال ۱۳۵۲ ساخته شد و از همان زمان به‌بعد محل گردهمایی و عبادت مسیحیان و کلیمیان پایتخت بوده. در سال ۱۳۹۱ تحت مرمت و بازسازی جزئی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن بازسازی شد.

حتی امروز هم تمام مراسم‌های مذهبی مسیحیان کشور در این کلیسا برگزار می‌شود و روزهایی از هفته تنها مسیحیان می‌توانند وارد کلیسا شوند. اما در روزهای دیگر کلیسا برای بازدید همگان آزاد است و می‌توانید از این شاهکار تاریخی مذهبی بازدید کنید. بهتر است قبل از رفتن به کلیسا از بازبودن آن مطمئن شوید و با مسئولان کلیسا هماهنگ باشید.

  • آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی

حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی

امکان ندارد به‌همراه خانواده و بزرگ‌ترها به تهران رفته باشید و برای زیات به حرم شاه‌عبدالعظیم نرفته باشید. انگار که برای مادرها و مادربزرگ‌ها هیچ سفر و تفریحی بدون زیارت از حرم شاه‌عبدالعظیم کامل نمی‌شد. شاه‌عبدالعظیم حسنی یکی از نوادگان امام حسن مجتبی بود که در منطقه شهر ری به خاک سپرده شده بود.

در طول سالیان دراز حرم این امامزاده ارجمند بارها بازسازی و مرمت شده، اما دوره‌های ایلخانی در ابتدا و دوره‌های صفوی و قاجار در ادامه به‌جد به کار ساخت و مرمت حرم مشغول بوده‌اند. آرامگاه افراد مشهور زیادی هم در حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی قرار دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ستارخان، شیخ محمد خیابانی، محمد قزوینی و ناصرالدین شاه قاجار اشاره کرد. به‌همین دلیل هم اینجا به یکی از مهم ترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده.

  • آدرس: تهران، شهرری، حرم عبدالعظیم حسنی

آرامستان ظهیرالدوله

آرامستان ظهیرالدوله یکی از جاهای دیدنی تهران است که اگر به اهل قبور و سنگ قبرهای قدیمی علاقه‌مند هستید برای شما جذاب خواهد بود. قدمت آرامستان ظهیرالدوله به دوران قاجار بازمی‌گردد و بسیاری از چهره‌های سرشناس لشکری و کشور آن دوران در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند.

  • آدرس: تهران، میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله

بقعه جوانمرد قصاب

نام جوانمرد قصاب را کجا شنیده‌اید؟ بله درست است، ایستگاه متروی جوانمرد قصاب که احتمالا بارها و بارها از آن گذشته‌اید. اما آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید این نام از کجا آمده و جوانمرد قصاب که بوده و چه کرده؟ روایت درباره جوانمرد قصاب زیاد است و هرکدام به یک سمت‌وسو رفته‌اند. اما نکته اصلی این است که در تمام این روایت‌ها جوانمرد قصاب انسانی پاک و درستکار بوده که از ضعیفان و فقرا دست می‌گرفته  است.

بقعه جوانمرد قصاب یکی از جاهای دیدنی تهران است که درنهایت سادگی بنا شده و تزئین خاصی ندارد. اما بازدید از آن برای شناخت بیشتر این شخصیت تاریخی خالی از لطف نیست.

  • آدرس: تهران، ایستگاه مترو جوانمرد قصاب

کلیسای مریم مقدس از جاهای دیدنی تهران

کلیسای مریم مقدس هم یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران است مکانی مذهبی است. این کلیسا از سال ۱۳۲۴ محل برگزاری مراسم‌های مذهبی مسیحیان تهران بوده. این کلیسا ظاهری ساده و بی‌آلایش دارد و در خیابان جمهوری واقع شده. کلیسای مریم مقدس یک موزه هم دارد که در آن می‌توانید انواع لباس‌های مذهبی و سنتی ارامنه و وسایلی را که استفاده می‌کردند ببینید.

موزه کلیسای مریم مقدس تهران در سال ۲۰۰۸ میلادی برپا شد و آثار هنرمندان ارمنی هم در آن دیده می‌شود.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید مسیحیان در روزهای شنبه و یکشنبه مراسم‌های و جلساتی را برگزار می‌کنند. علاوه‌بر آن روز‌های عید شکرگزاری و کریسمس از روزهای مقدس مسیحیان به‌شمار می‌آید. اما به غیر از این روزها هر وقت مراسمی مذهبی در این کلیسا برقرار نبود می‌توانید از کلیسا و موزه بازدید کنید.

  • آدرس: تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزا کوچک خان جنگلی

امامزاده صالح تهران از بهترین جاهای دیدنی تهران

تجریش است و امامزاده صالح! در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که فرهنگ و معماری محله تجریش تهران را شکل داده حضور امامزاده صالح در این منطقه است. امامزاده صالح از برادران امام رضا بوده که در منطقه تجریش تهران ساکن شده و همان جا در گذشته. آرامگاه ایشان برای اولین بار در سال ۷۰۰ هجری قمری ساخته شد و البته از آن موقع تابه‌حال بارها و بارها بازسازی و مرمت شده است.

پیشنهاد تودی تریپ این است که امامزاده صالح را حتما در لیست جاهای دیدنی تهران که می‌خواهید ببینید قرار دهید. بعد از آن هم به بازار تجریش بروید و از دیدن خوراکی‌های هیجان‌انگیز و انواع وسایل و لباس‌های عرضه شده‌ در این بازار و مراکز خرید اطراف آن لذت ببرید.

  • آدرس: تهران، میدان تجریش

قبرستان دولاب از جاهای دیدنی تهران

میان این‌همه جاهای دیدنی تهران، چرا باید قبرستان دولاب را برای بازدید انتخاب کنید؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل این بازدید می‌تواند نقوش جالبی باشد که روی سنگ‌های قبور حکاکی شده. البته جالب است بدانید که قبرستان دولاب محل دفن طبعات لهستان، ایتالیا و فرانسه ساکن در ایران بوده و همچنین مسیحیان ایرانی هم در آن دفن شده‌اند. این قبرستان به دوران کریم‌خان زند بازمی‌گردد و بازدید از بخش‌های مختلف آن می‌تواند جالب توجه باشد.

  • آدرس: تهران، اتوبان شهید محلاتی، خیابان دهم فرودین، میدان امام حسن، شمال خیابان پاسدار گمنام، بین خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیذ

امامزاده داوود تهران

اسم کَن را شنیده‌اید؟ منظورمان شهر فرانسوی و محل برگزاری جشنواره معروف فیلم کن نیست. نسخه ایرانی کن جایی است که می‌توانید امامزاده داوود، یکی از دیدنی های تهران را پیدا کنید. برای زیارت این امامزاده بهتر است اهل کوه‌نوردی یا حداقل طبیعت‌گردی باشید چون این یکی از جاهای دیدنی تهران است که به این راحتی‌ها در دسترس مردم نیست.

امروزه البته جاده‌های آسفالت به این مکان دورافتاده هم نفوذ کرده و راه را برای زیارت امامزاده داوود آسان کرده‌ است. اما راه موردعلاقه کوهنوردان همچنان از طریق مسیر کوهستانی است که باید برای رسیدن به آن تا قله شاه‌نشین بالا بروید و بعد به سمت روستای شهرستانک رهسپار شوید.

  • آدرس: تهران، بخش مرکزی کن، جاده سولقان

مقبره بی‌بی شهربانو

بی‌بی شهربانو همسر امام حسین(ع) بود. درباره ایشان داستان‌های زیادی در کتب مختلف ذکر شده که تقریبا هیچ کدام پایه و اساس تاریخی ندارد. اما آنچه مسلّم است این است که مقبره بی‌بی شهربانو یکی از زیارت‌گاه‌های مورد علاقه تهرانی‌ها در دل کوه است.

کارشناسان باستان‌شناسی اعتقاد دارند مقبره بی‌بی شهربانو در دوران ساسانی ساخته شده و خیلی قدیمی‌تر از دوران اسلامی است. برای همین هم داستان دیگری درباره این زیارتگاه حاکی از آن است که بی‌بی شهربانو همان آناهیتا، الهه آب دوران باستان بوده و این مقبره هم به یکی از کارکنان عبادتگاه تعلق داشته. به‌هرحال اصل داستان هرچه که باشد تهرانی‌های زیادی حاضرند در یک روز تعطیل به دل کوه بزنند و مقبره بی‌بی شهربانو را پیدا کنند.

  • آدرس: تهران، شهرری، جاده امین آباد، جاده بی بی شهربانو

جاهای دیدنی تهران برای جوانان

همه می‌دانیم که جوانان سلیقه‌های متفاوتی برای گردش دارند و ترجیح می‌دهند هیجان بییشتری را تجربه کنند. جدول زیر برخی از جاهای دیدنی تهران برای جوانان است که جزئیات و آدرس مربوط به هرکدام را می‌توانید در مطلب جاهای دیدنی تهران مجله علی‌بابا بخوانید.

جاهای دیدنی تهران برای جوانان
کارتینگ اتاق فرارهای تهران شهربازی ارم سبز
باغ کتاب تهران باغ وحش ارم هیومن پارک
برج آزادی برج میلاد فلای لند
دربند و درکه بام تهران و توچال دریاچه چیتگر و بام‌لند
پارک آبی اُ پارک پاراگلایدر باشگاه بولینگ
تئاتر شهر پارک پرواز بانجی جامپینگ
مجموعه بازی‌های آبی فشافویه دریاچه چیتگر فرحزاد

جاهای دیدنی تهران برای کودکان

شهربازی های تهران برای کودکان کم نیست، اگر قرار باشد برای تعطیلات یا حتی روزهای عادی، بچه‌های خود را سرگرم کنید، گزینه‌های زیادی پیش‌روی خود دارید. در این بخش از معرفی مکان های دیدنی تهران، چندمورد از جاهای دیدنی تهران برای کودکان را به‌شما معرفی می‌کنیم تا برای تفریحات‌تان برنامه‌ریزی کنید.

جاهای دیدنی تهران برای بچه ها
پارک ژوراسیک باغ پرندگان باغ‌وحش ارم سبز
باغ کتاب تهران موزه حیات‌وحش دارآباد هیومن پارک
برج میلاد اقیانوس پارک تهران پارک‌های تهران

جاهای دیدنی تهران در شب

یک جاهای هستند که جان می‌دهند برای شب‌گردی. امروزه دیگر زندگی شبانه در جاهای گشتنی تهران طرفداران زیادی پیدا کرده و خیلی‌ها دنبال پیدا کردن جاهای دیدنی تهران در شب هستند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید به یکی از جاهای دیدنی تهران در لیست زیر سر بزنید:

  • پارک پرواز: در پارک پرواز می‌توانید ساعت‌ها شهر را با چراغ‌های روشن زیر پای خود ببینید و از هوای خوش استفاده کنید.
  • خیابان سی تیر: خیابان سی تیر از بهترین جاهای دیدنی تهران برای شبگردی و شکم‌گردی است که با یک‌عالم خوراکی پذیرای شماست.
  • ایران مال: بازار بزرگ ایران هم یکی از مراکز خرید پرطرفدار است که شب‌ها همچنان شلوغ است و تفریحات زیادی برای مردم دارد.
  • پل طبیعت: پل طبیعت یکی از جاهای دیدنی تهران است که به‌خاطر چشم‌انداز شهر، شب‌ها طرفداران زیادی دارد.
  • بام تهران: اگر پیاده‌روی‌های شبانه را دوست دارید و از تماشای چشم‌انداز شهر لذت می‌برید، بام تهران یکی از جاهای دیدنی تههران برای شماست.
  • برج میلاد: برج میلاد با تفریحات متنوع و فروشگاه‌ها مختلفی که دارد، فضایی سرزنده و دیدنی در شب دارد.

نتیجه گیری از جاهای دیدنی تهران

کافی است کمی جستجو کنید تا حتی در تهرانی که به نظر نمی‌رسد هیچ جادبه دیدنی‌ داشته باشد، موارد جذاب بسیاری را بیابید و برای بازدید از آن‌ها برنامه ریزی و اقدام نمایید. تهران پیشینه تاریخی غنی و پر حادثه‌ای دارد و به همین جهت پر از جاذبه‌های گردشگری است. تنها باید کمی زمان صرف کنید تا آن‌ها را بشناسید و به دیدنشان بروید. تهران تنها پایتخت سیاسی ایران نیست، بلکه می‌تواند به نوعی پایتخت فرهنگی ایران نیز به شمار بیاید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا