جاذبه های گردشگری خارجی

جاهای دیدنی تفلیس گرجستان ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان جاذبه های گردشگری و تفریحی این کشور را در خود جای داده است. گرجستان یکی از کشورهای کوچک قاره اروپا محسوب می شود که می توانید با تور و یا بدون تور به آن سفر کنید. البته توجه داشته باشید که برای سفر از ایران به گرجستان باید ویزای این کشور را دریافت کنید. در این کشور انواع جاذبه های تاریخی، تفریحی، مراکز خرید، رستوران ها، شهربازی ها و جاذبه های طبیعی وجود دارد. اگر قصد خرید تور گردشگری تفلیس گرجستان را دارید این مطلب از تودی تریپ می تواند به شما کمک کند تا با شناخت بهتری از جاذبه ها پا به تفلیس بگذارید.

 

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا، بر فراز قدیمی‌ترین منطقه پایتخت یعنی آبانوتوبانی و روی تپه‌ای شیب‌دار، در میان چشمه‌های سولفور و باغ گیاه‌شناسی قرار دارد. قدمت این ساختمان آجری به قرن چهارم برمی‌گردد؛ زمانی که تفلیس، ارگی پارسی بود. کلیسای سنت نیکولاس که در حیاط این قلعه دارد و ساختمان جدیدی (۱۹۹۷-۱۹۹۶) به شمار می‌آید؛ در حقیقت، جایگزین کلیسایی از قرن سیزدهم شد که در اثر آتش‌سوزی، از بین رفت. شما می‌توانید از میدان Maidan راهی تپه شوید و از آن بالا بروید یا از تله‌کابین استفاده کنید.

  • دسترسی و مخاطبان: دوستدار حیوان‌ها، دوستدار کودکان، محیطی خانوادگی
  • جو: فضای آزاد، خوش منظره، اینستاگرامی
  • آدرس: Abanotubani, Tbilisi, Georgia

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

جاهای دیدنی تفلیس را از سمبل این شهر شروع کنیم. همانطور که پاریس برج ایفلش را دارد و لندن برج ساعت را، نماد تفلیس هم مجسمه مادر است. بخش جالب ماجرا این است که شما در هر نقطه‌ی تفلیس که بایستید کارتلیس ددا را می‌بینید.

این مجسمه ۲۰ متری آلومینیومی بر فراز تپه‌های سولالاکی قرار دارد و یک جورهایی مثل چشم نگهبان تفلیس است. در دست راست بانوی گرجی شمشیری به تعبیر سلحشوری و تهدید دشمنان، و در دست چپ او جامی به معنای خوشامدگویی به مهمانان قرار دارد. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ به مناسبت جشن ۱۵۰۰سالگی شهر تفلیس انجام شد.

خیابان روستاولی

اگر بخواهیم لیست جاهای دیدنی تفلیس را معرفی کنیم، خیابان روستاولی در ردیف بهترین جاذبه­ های گردشگری این شهر قرار می­گیرد. جالب است بدانید که بیشتر بومیان، این خیابان را با نام گلوینی می­ شناسند. علت این نامگذاری، به شهرت شاعر بزرگ گرجستنانی، گلوینی، مربوط می ­شود که برای مردم تفلیس جایگاه ارزشمندی دارد.

کلیسای جامع تثلیث تفلیس (Tsminda Sameba Cathedral)

کلیسای جامع تثلیث یا کلیسای جامع تسمیندا سامبا اصلی‌ترین کلیسای ارتودکس تفلیس و به‌گفته بسیاری، یکی از بزرگترین کلیساهای ارتودکس جهان است. هر چند که این کلیسا قدمت زیادی ندارد و ساخت آن در سال 2004 به پایان رسیده‌ است، اما به‌دلیل جذابیت‌هایی که دارد، خیلی زود به یکی از مکان های دیدنی تفلیس تبدیل شد.

این کلیسا طراحی مدرن دارد و از 9 کلیسای گوناگون، صومعه، هتل، مدرسه و آکادمی الهیات تشکیل شده است. در ضمن پیشنهاد کاربران لست سکند که پیش از این به سراغ جاذبه های تفلیس رفته‌اند، این است که تلاش کنید در زمان غروب آفتاب در آنجا حاضر باشید تا یکی از زیباترین غروب‌های خورشید را بتوانید ببینید، همچنین نورپردازی زیبایی که پس از غروب آفتاب دیه می‌شود و به صورت ویژه برای این مکان طراحی شده، ظاهر خاصی به آن می‌دهد.

  • ساعات بازدید از کلیسای جامع تثلیث مقدس: 8 صبح تا 10 شب
  • هزینه بازدید از کلیسای تثلیث مقدس: رایگان

کلیسای متخی (Metekhi)

کلیسای متخی، روبه‌روی قلعه ناریکالا و در کنار مجسمه پادشاه واختانگ (بنیان‌گذار شهر تفلیس) قرار دارد و محلی مهم و مشهور به حساب می‌آید. در همین محل بود که پادشاه، قصر خود و اولین کلیسای منطقه را در قرن پنجم ساخت. قدمت کلیسای امروزی به قرن سیزدهم برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون، چندین بار مورد بازسازی و تعمیر گسترده قرار گرفته است.

  • تلفن: ۹۹۵۳ ۲۲۲۲ ۸۵ ۳۲+
  • آدرس: Metekhi Street, Dzveli Tbilisi T’bilisi, Tbilisi, Georgia

پل صلح تفلیس

پل صلح و چشم انداز خیره کننده آن از جاهای دیدنی تفلیس در شب هستند. این پل ۱۵۰ متری بر روی رود کر قرار گرفته است. چراغ‌هایی که در پل به کار رفته‌اند (۶۰۴۰ لامپ LED!) کمی قبل از غروب آفتاب روشن می‌شوند و انعکاس مسحورکننده‌ای روی آب ایجاد می‌کنند. پل صلح با پوسته فولاد و شیشه ساخته شده و یک پل پیاده رو به حساب می‌آید.اگر اهل قدم زدن در شب هستید حتما سری به پل صلح بزنید. به خصوص که در شب‌ها برنامه‌هایی مثل موسیقی کلاسیک و رقص آب در این مکان برگزار می‌شود.

کلیسای سیونی

یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است و بازدید نکردن از این مکان تاریخی سفری ناقص محسوب می­شود. این کلیسا نه تنها به عنوان یک مکان مذهبی، بلکه به عنوان نمادی از هنر و فرهنگ گرجستان شناخته می‌شود. راهروها و دیوارهای آن حکایت از داستان‌ها و رویدادهای مهم تاریخی دارند که با هر قدم، بازدیدکنندگان را به گذشته‌های دور می‌برد.

محله ­های تاریخی تفلیس

علاوه بر کلیسای سیونی، محله های قدیمی شهر نیز از جاهای دیدنی تفلیس به حساب می­آیند و بازدید از این محله ها سفرتان را کامل­تر می­کند. این محله با کوچه‌های باریک و خانه‌های رنگارنگ با بالکن‌های چوبی منحصربه‌فرد، چهره‌ای دیگر از تفلیس را به نمایش می‌گذارد. با قدم زدن در این محله، گویی صفحات کتاب تاریخ را ورق می‌زنید و در هر گوشه و کنار آن، داستان‌هایی نهفته است که منتظر شنیده شدن هستند. این تجربه نه تنها برای علاقه‌مندان به تاریخ، بلکه برای هر کسی که به دنبال لمس فرهنگ و زندگی روزمره در تفلیس است، غنی و جذاب خواهد بود.

صومعه جواری (Jvari Monastery)

صومعه جواری یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس است. این صومعه به قرن ششم پیش از میلاد باز می‌گردد. آنچه که این مکان را از دیگر جاذبه های گردشگری تفلیس متفاوت می‌کند، ثبت صومعه جواری در فهرست میراث جهانی یونسکو است. صومعه جواری در اصل در بخشی از پارک ملی تفلیس قرار گرفته و داخل شهر نیست. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از این بنای باستانی از طبیعت زیبا و سرسبز پارک ملی تفلیس هم لذت ببرید.

  • ساعات بازدید از صومعه جواری: 9:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر
  • قیمت بازدید از صومعه جواری: رایگان

آکوا پارک تفلیس

اگر در ماه‌های خرداد تا پایان مهر به پایتخت گرجستان سفر کردید، شنا در آکوا پارک تفلیسAqua Park Tbilisi را ازدست ندهید. شنا در این پارک آبی فوق‌العاده نه‌تنها برای بزرگسالان خاطره‌ به‌یادماندنی ایجاد می‌کند، بلکه هیجان سرخوردن روی سرسره‌ها و شنا در استخر کودکان، برای همسفرهای کوچک شما به‌یادماندنی خواهد بود. در اغلب ماه‌های سال این پارک جمعیت این مجموعه را افرادی که در استخر، باشگاه و جکوزی مشغول تفریح هستند، تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد رفتن به آکوا پارک را داشتید، حتماً از خدمات ماساژ مجموعه نیز استفاده کرده و ساعتی را در رستوران یا کافه پارک به استراحت بپردازید.

اگرچه آکوا پارک در خارج شهر تفلیس واقع شده است، اما دسترسی بسیار راحتی دارد. شما می‌توانید با مترو از ساعت 9 تا 20 خود را به این مجموعه بی‌نظیر رسانده و با پرداخت ورودی 30 لاری یک روز خاص در کنار همسفران خود داشته باشید. اگر هم تمایل داشته باشید آخر هفته به شنا و استراحت بپردازید، به خاطر داشته باشید ورودی مجموعه در آخر هفته 40 لاری است.

آدرس و شماره تلفن آکوا پارک تفلیس:

3 Vakhtang Ninua St, Tbilisi 0103, Georgia

Tel: +995(32)2923388

برج ساعت تفلیس

یکی از نمادهای محله قدیمی و البته یکی از شاخص‌ترین مکان های دیدنی تفلیس برج ساعت است. این ساعت آنقدر جذاب و عجیب غریب است که انگار از دل قصه‌های والت دیزنی بیرون آمده. شاید انیمیشنی بودن سازه چندان بی‌ربط به سازنده آن نباشد. چند سال قبل ریزوگابریازده عروسک گردان و نمایشنامه نویس کودک این ساعت را طراحی کرده است. تمام قطعات و بیش از ۱۰۰ کاشی استفاده شده در برج، کار صنعتگران گرجستان است.

ماجرای ساعت تفلیس همینجا تمام نمی‌شود! هر روز راس ساعت ۱۲ فرشته‌ای از در ساعت بیرون می‌آید و با چکش به زنگ ضربه می‌زند! علاوه بر ظهر، هر روز ساعت ۷ غروب هم توریستها در مقابل این برج می‌توانند شاهد نمایش عروسکی کوتاه با نام «چرخه زندگی» باشند. در کنار سایر جاهای دیدنی تفلیس، این ساعت یک جاذبه متفاوت است که روح قصه و رویا را در شهر جاری کرده. پس فراموش نکنید در ۲ زمان ظهر یا ۷ غروب حتما سری به اینجا بزنید.

حمام ­های سولفور

به علاوه، به خاطر داشته باشید که هیچ تفلیس گردی بدون بازدید از حمام‌های سولفور معروف شهر کامل نیست. این حمام‌ها، که در محله‌ تاریخی و زیبای ابانوتوبانی قرار دارند، نه تنها برای خواص درمانی آب‌های معدنی‌شان مشهورند، بلکه معماری شرقی و دل‌انگیزشان نیز توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

دیوارهای رنگارنگ و گنبدهای زیبای این حمام‌ها، که هر یک داستانی از گذشته‌های دور را روایت می‌کنند، فضایی سحرآمیز و خاطره‌انگیز برای گردشگران به ارمغان می‌آورند. تجربه‌ یک استراحت آرام‌بخش در این حمام‌های سنتی، نه تنها برای تجدید قوا پس از یک روز پر از کاوش و گشت‌وگذار عالی است، بلکه فرصتی منحصربه‌فرد برای آشنایی با فرهنگ و سنن دیرینه‌ مردم این دیار فراهم می‌کند. این تجربه یکی از گنجینه‌های نهفته در قلب تفلیس است که هر گردشگری باید از آن بهره‌مند شود.

میدان لیبرتی (liberty square)

میدان لیبرتی یا آزادی از آن دست جاذبه های تفلیس است که شما به احتمال زیاد حتی اگر در برنامه‌ سفرتان هم نباشد، باز هم از آن بازدید خواهید کرد. این میدان در میان شاهراه‌های شهر قرار گرفته (6 خیابان به این میدان ختم می‌شود) و اگر بخواهید بسیاری از دیدنی های تفلیس را ببینید، باید از این میدان عبور کنید. در مرکز میدان لیبرتی، مجسمه‌ای از جرجیس مقدس است که از طلا، برنز و سنگ ساخته شده‌ است. بسیاری از هتل‌هایی که گردشگران بیشتر در آن اقامت دارند هم در حوالی همین میدان هستند و از طرفی بسیاری از برنامه‌های اجتماعی و گردهمایی‌های شهری هم در این میدان برگزار می‌شود.

  • ساعت بازدید از میدان لیبرتی: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از میدان لیبرتی: رایگان

شهر سنگی اوپلیستیخه

گشت‌وگذار در تفلیس هیجان خاصی به‌همراه دارد و شما را هرلحظه با شگفتی‌های بی‌نظیری روبه‌رو می‌کند. شهر سنگی اوپلیستیخه Uplistsikhe Stone City که یکی از همین شگفتی‌هاو دیدنیهای تفلیس است، در 10 کیلومتری شهر «گوری» گورجستان قرار داشته و به ‌عنوان بزرگ‌ترین شهر سنگی دنیا شناخته شده است. قدمت این شهر به 1000 سال پیش بازمی‌گردد، تا پیش از قرن 13 میلادی دارای سکنه بود. این شهر ساختاری شبیه به غار داشته و به 3 قسمت زیرین، میانی و رویی تقسیم می‌شود. بیشترین ساختار سنگی این شهر در بخش میانی قرار دارد که توسط یک تونل به بخش رویی راه دارد.

شهر سنگی از قرن ششم قبل از میلاد تا قرن یازدهم میلادی یکی از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از «مسیحیت کارتلی» گرجستان محسوب می‌شد. این شهر فوق‌العاده زیبا 40 هزار متر مربع وسعت داشته و در قسمت بالایی آن یک قصر سلطنتی سنگی مربوط به دوران مسیحیت (قرن دهم میلادی) قرار گرفته است. شما گردشگران عزیز برای بازدید از این مجموعه جذاب می‌توانید از ماشین یا مینی‌بوس استفاده نمایید. از تفلیس تا شهر گوری حدود 1 ساعت و از گوری تا شهر سنگی 20 دقیقه طول خواهد کشید.

پارک رایک

یکی از فضاهای تفریحی در بخش قدیمی تفلیس، پارک رایک است که شامل استخرها، چشمه‌ها، یک صفحه شطرنج غول‌پیکر و ده‌ها صندلی می‌شود. در طول عصرهای تابستانی، محلی‌ها و بازدیدکنندگان، از نمایش چشمه‌های رقصان به‌همراه موسیقی و نمایش نور، لذت می‌برند.

  • آدرس: Dzveli Tbilisi Tbilisi, Tbilisi, Georgia

مسجد جمعه تفلیس

مسجد؟ آن هم در بافت قدیمی و اصلی تفلیس؟ بله درست متوجه شدید! این مسجد زیبا در واقع یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است. اگر سری به بافت قدیمی شهر زدید حتما یک عکس یادگاری در مسجد جمعه هم بگیرید. این مسجد در واقع نمادی برای اتحاد مسلمانان شیعه و سنی گرجستان است. علاوه بر جنبه مذهبی، مسجد جمعه به دلیل قدمت و سرگذشت پر فراز و نشیب اهمیت تاریخی ویژه‌ای دارد.

چاپخانه زیرزمینی استالین

چاپخانه زیرزمینی استالین، مکانی تاریخی است که استالین جوان و همکارانش از آن برای انتشار تبلیغات اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌کردند. این چاپخانه در ۱۷ متری زیر زمین ساخته شده است و از طریق یک چاه به آن دسترسی پیدا می‌شود.

موزه ملی گرجستان (Georgian National Museum)

یکی دیگر از جاهای دیدنی تفلیس که به ایرانی‌ها بسیار پیشنهاد می‌شود، موزه ملی گرجستان است. علت اصلی این تاکید برای ایرانیان، وجود بخشی برای دوران هخامنشیان در این موزه است. هر چند که موزه ملی گرجستان به تنهایی یک موزه مستقل نیست و در واقع مجموعه‌ای از موزه‌ها و ساختمان‌های فرهنگی از جمله موزه هنرهای زیبا، گالری ملی، موزه تاریخ تفلیس، موزه اسوانتی و موزه سیگناگی است، اما خود ساختمان موزه ملی گرجستان در سه طبقه ساخته شده، طبقه اول مختص دوران باستان (جمجمه‌های انسان‌های اولیه را می‌توانید در اینجا به عنوان یکی از جاذبه های تفلیس ببینید) و طبقات بعدی مربوط به تاریخ گرجستان، جنگ جهانی دوم و گرجستان در دوران حکومت شوروی است.

  • ساعات بازدید از موزه ملی گرجستان: 10 صبح تا 6 بعد ازظهر
  • قیمت بازدید از موزه ملی گرجستان: 3 تا 15 لاری (بسته به اینکه از کدام بخش و موزه بازدید می‌کنید)

آتشگاه تفلیس

یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان و تفلیس در محدوده محله قدیمی، آتشگاه تفلیس است. قدمت این بنا حدودا به قرن پنجم تا هفتم برمی‌گردد. ساخت آتشگاه تفلیس به زمان حکمرانی ایران در این منطقه برمی‌گردد. در واقع زمانی که دین بخشی از مردم زرتشت بود. این مکان با توجه به اهمیت تاریخی و بازماندن از حمله اعراب ارزش بالایی دارد. در نگاه اول آتشگاه مانند یک اتاق آجری ساده بنظر می‌رسد. اما با پله‌های سمت راست می‌توانید به داخل آتشگاه بروید و از عظمت آن لذت ببرید.

معبد سامتاورو

معبد سامتاورو، یکی از جاذبه‌های مذهبی تفلیس است که در ۳۰ کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. این بنا در قرن چهارم میلادی ساخته شد و در قرن یازده بازسازی شد. معبد سامتاورو، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی گرجستان است و از نظر مذهبی نیز اهمیت بالایی دارد.

سد ژینوالی تفلیس (Jinvali Water Reservoir)

سد ژینوالی از آن دست جاذبه های گردشگری تفلیس است که اگر در فصل گرما به گرجستان سفر کردید، نباید آن را از دست بدهید. این سد منظره‌ای زیبا در میان کوه‌ها دارد به‌همراه محیطی سرسبز و خوش آب و هوا، مناسب کسانی است که به طبیعت علاقه دارند. سد ژیوالی در 60 کیلومتری تفلیس قرار دارد و یک نیروگاه برق آبی پر اهمیت در گرجستان به شمار می رود. این سد یکی از استراحتگاه‌های رایج در میان تورهای گرجستان برای کسانی است که به سراغ جاذبه های تفلیس خارج از شهر می‌روند.

  • ساعات بازدید از سد ژینوالی تفلیس: 24 ساعته
  • قیمت بازدید از سد ژینوالی تفلیس: رایگان

خانه اپرای پالیاشویلی

در هنگام پیاده روی در خیابان روستاولی از قلب موزیکال تفلیس یا خانه اپرای پالیاشویلی Paliashvili Opera House نیز دیدن نمایید. این ساختمان فوق‌العاده به خانه تئاتر باله و اپرا تفلیس نیز معروف است. معماری باشکوه و سبک کلاسیک جذاب این ساختمان در کنار معماری بیزانس، رومی و رنسانس ترکیب خارق‌العاده‌ای ایجاد نموده است. شما می‌توانید به منظور جلوگیری از ازدحام، پیش از حضور خود در این مجموعه بلیط مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.

خانه اپرای پالیاشویلی که قدمتی 160 ساله دارد، دارای تالارهای زیبا و شگفت‌انگیز با دیواره‌های مخملی و لوسرهای فوق‌العاده است. بازدید از این ساختمان رویایی مانند قدم زدن در قصری جادویی بوده که می‌تواند نظر همه هنردوستان و علاقمندان به این سبک را جلب نماید. برای بازدید از این مکان دیدنی می‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

آدرس: 25Shota Rustaveli Ave, Tbilisi 0108

تلفن: +995 322004466

پارک آبی تفلیس

بعد از حمام سنتی، بد نیست یک آبتنی مدرن را هم معرفی کنیم. تفلیس چندین پارک آبی دارد. کسی چه می‌داند شاید برای فرار از گرمای تابستان است که گرجی‌ها اینقدر به تفریحات آبی علاقه دارند! در هر صورت اگر دلتان هیجان و تفریح می‌خواهد با این ۳ پارک جذاب آشنا شوید:

  • پارک آبی جینو پارادایس: این مجتمع چندمنظوره، بخش‌های متنوعی برای تفریح تمام سنین دارد. دسترسی آن مناسب است و در ۵ کیلومتری مرکز شهر تفلیس قرار دارد. اسپا، باشگاه، فودکورت، بخش کودک، بخش ساحلی، مرکز سلامت و… از امکانات جینو پارادایس هستند.
  • آکوا پارک تفلیس: یکی از پرطرفدارترین پارک‌های آبی گرجستان آکوا پارک تفلیس است. این پارک در خارج شهر قرار دارد اما دسترسی آن با مترو بسیار ساده است ( بین ایستگاه مترو Gotsiridze و  Didube) استخر، جکوزی، باشگاه، خدمات ماساژ، رودخانه مصنوعی، رستوران و کافه از امکانات آکوا پارک هستند. ورودی این پارک آبی در طول هفته ۳۰ لاری و در آخر هفته‌ها ۴۰ لاری است.
  • پارک آبی متاسمیندا: اگر به دنبال تفریحات تفلیس برای کودک‌تان هستید پارک آبی متاسمیندا را انتخاب کنید. این پارک انواع بازی‌ها و تفریحات مناسب کودکان را دارد. در اطراف پارک هم کافه‌هایی با غذای محلی گرجی قرار دارند که چشیدن آنها خالی از لطف نیست.

بهترین زمان سفر به تفلیس به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در ماه‌های گرم سال به این شهر سفر می‌کنید، تفریح در این پارک‌های آبی را از دست ندهید.

بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی

بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی به‌دلیل بزرگ بودن یا فتوحات آن شاه به یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس تبدیل نشده است،‌ بلکه همه شهرتش مربوط به یک افسانه است،‌ افسانه‌ای که از شکل‌گیری شهر تفلیس برای شما می‌گوید،‌ شاه واختانگ گورگاسالی برای شکار به منطقه سرسبز می‌رود (همان تفلیس امروزی)، اما طی شکار شاهین، پاشاه و کبکی که به آن حمله کرده بود در چشمه آب گرمی  می‌افتند و هر دو جانشان را از دست می‌دهند. شاه با دیدن این اتفاق تصمیم به برپایی یک شهر در این منطقه را می‌گیرد و قصر و کلیسایی در آن می‌سازد. اما از تمام این قصه برای گردشگردان یکی از جاهای دیدنی تفلیس که همان بنای یادبود باشد، باقی مانده است.

  • ساعت بازدید از بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی: صبح تا 10 شب
  • هزینه بازدید از بنای یادبود شاه واختانگ گورگاسالی: رایگان

قطار کابلی تفلیس

سال 1905 یک راه آهن صخره‌ای با قطار کابلی تنیس و به اسم فیونیکولار در قسمت بالای فلات متاتسمیندا با ارتفاق 500 متر ساخته شد. قطار کابلی دارای 3 ایستگاه است که ایستگاه اصلی آن هم یک منظره عالی به تفلیس را نشان می‌دهد. اولین ایستگاه این قطار در خیابان چانکادزه، ایستگاه دوم آن در متاتسمیندا پانتئون و آخرین ایستگاه آن هم در متاتسمیندا قرار گرفته است. پروژه حمل و نقل در میان کوه‌های شیب دار در ابتدا یک کار غیر عقلانی و خطرناک بود و افراد را با بیم و هراس مواجه می‌کرد.

خوشبختانه چیزی نگذشت که تمام نکات ایمنی درباره ساخت آن رعایت شد و این راه آهن با اصول و قواعد ایمنی افتتاح گردید. مسافران در بالای فلات و همچنین پارک متاتسمیندا از داخل واگن‌های این قطارها مناظر و چشم اندازهای زیبایی را می‌دیدند. قطار کابلی تفلیس یکی از جاهای دیدنی تفلیس است که شما می‌توانید به وسیله آن به یکی از بهترین رستوران های تفلیس که غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد، بروید. علاوه بر آن به مجتمع فونیکلر که در بالای متاسمیندا قرار دارد نیز دسترسی پیدا خواهید کرد که رستوران گرجستانی نیز در همین مکان است.

شهربازی متاتسمیندا

هیجان را دوست دارید؟ سری به شهربازی متاتسمیندا بزنید. یک پارک مجهز و تفریحی که در تپه مرتفع شهر تفلیس قرار دارد. چرخ و فلک بلند این پارک پنجمین شهربازی مرتفع دنیاست. به طوری که هر دور آن حدودا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. دیدن کل شهر تفلیس از این ارتفاع تجربه بسیار هیجان‌انگیزی است. علاوه بر چرخ و فلک، قطارهای مارپیچ ۶۰ متری در متاتسمیندا قرار دارد که نمونه آن را حتی در اروپا به سختی پیدا می‌کنید. حدود ۶۰ وسیله بازی دیگر در شهربازی بزرگ تفلیس برای هیجان دوستان قرار دارد.

دریاچه لاک پشت تفلیس

در نواحی جنوب غربی شهر قدیمی تفلیس یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس فوق العاده دریاچه‌ای بسیار بی‌نظیر به نام دریاچه لاک پشت یا کورک وجود دارد. دریاچه لاک پشت تفلیس از نظر مکانی در شیب‌های شمالی کوه متاتسمیندا و تقریباً 686 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. قطعاً بازدید از این دریاچه زیبا برای گردشگرانی که علاقه‌مند به طبیعت و ارتفاع هستند جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود. یکی از شاخه‌های رود کر و از طریق رود ورزیس خووی آب دریاچه لاک پشت تأمین می‌شود. نه تنها رود کر بلکه بر میزان آب این دریاچه آب‌های باران و چشمه‌های زیرزمینی نیز تأثیر می‌گذارد.

علت پیدایش این رود در ابتدا بسیار جالب بوده و آن بر اثر لغزش و یا رانش زمین به وجود آمده است. پیدایش دریاچه‌ها به این شکل در کره زمین بسیار اتفاق می‌افتد که نمونه‌ی دیگری از آن دریاچه‌های گهرو چورت هستند. بسیار جالب است که بدانید لاپشت‌های کوچک و بزرگ بامزه‌ زیادی در این دریاچه زندگی می‌کنند. بنابراین به همین دلیل این نام برای دریاچه کورک در نظر گرفته شده است.

سخن آخر

شما می‌توانید برای سفر به یک کشور خارجی به‌ سادگی از قاعده‌های ثابتی مانند سرزدن به رستوران‌های زنجیره‌ای بین‌المللی یا استفاده از امکانات ثابت بسیاری از هتل‌ها پیروی کنید. از طرفی هم در بیشتر تورهای خارجی مانند تور تفلیس در کنار امکانات رفاهی که برای مسافران در نظر گرفته‌ می‌شود و روزهایی‌که مختص گشت با تور است، زمان آزاد زیادی در نظر گرفته شده. این زمان‌های آزاد، بهترین فرصت برای کشف یک فرهنگ تازه و لذت بردن از سفر با چاشنی سلیقه شخصی است،‌ شاید شما از آن دست افرادی باشید که برای بازدید از جاهای دیدنی تفلیس اول به سراغ ابنیه تاریخی می‌روید،‌ یا شاید هم برای شما مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تفلیس، خوردن غذاهای محلی یا شرکت در آیینی مختص آن فرهنگ باشد.

در این مطلب تلاش کردیم تا برخی از مشهورترین و مهمترین مکان‌های دیدنی تفلیس را به شما معرفی کنیم اما اینکه شما قصد دارید سفرتان به گرجستان را چطور به خاطره‌ای فوق العاده تبدیل کنید تا اندازه زیادی به سلیقه شخصی و حس ماجراجوییتان برمی‌گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا