ایران گردی

جاهای دیدنی بندرعباس ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

بندرعباس یکی از زیباترین شهرهای جنوب کشور در جوار خلیج فارس محسوب می شود که اماکن تفریحی و دیدنی زیادی را در خود جای داده است. از جاذبه های تاریخی گرفته تا جاذبه های طبیعی، اماکن تفریحی، اماکن زیارتی و… همگی باعث جذب گردشگران به این شهر زیبا در جنوب ایران شده اند. اگر شما هم قصد سفر به بندرعباس را دارید بهتر است این مطلب از تودی تریپ را مطالعه کنید تا با بهترین جاهای دیدنی بندرعباس آشنا شوید.

 

آبگرم گنو از معروف‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس

برای آغاز ماجراجویی در بندرعباس چه چیزی بهتر از حضور در آبگرم؟ عده‌ای معتقدند آبگرم‌ها به دلیل خواص ویژه‌ی معدنی، بسیاری از بیماری‌های استخوانی، حرکتی و پوستی را درمان می‌کنند؛ اما اگر برای این مدعا دلیل علمی هم پیدا نشود؛ صرف رفع خستگی سفر می‌ارزد تا به یکی از دو میلیون نفری بیپوندیم که سالانه به ۳۴ کیلومتری شمال بندرعباس می‌روند تا از جکوزی و وان انفرادی آبگرم گنو استفاده کنند.

در نظر داشته باشید که تنها پیشنهاد منطقه گنو برای شما آب گرم بیرون آمده از دل زمین نیست؛ بلکه پوشش گیاهی ویژه با زیره و پونه و آویشن؛ نخلستان‌های باصفا، نهرهای بالا دست و آبشارهای پایین دست آبگرم در کنار پیست دورچرخه و درشکه سواری آماده‌اند تا خاطره‌ای فراموش نشدنی برای بازدیدکنندگان فراهم آورند.

 

کوه‌های گنو

اگر در یکی از صبح‌های سرد زمستانی خودتان را به کوه‌های آهکی گنو برسانید، عجیب‌ترین منظره زندگی‌تان را می‌بینید. یک کوه آتش‌فشان که از پایین بخار می‌کند! اگر نزدیک‌تر شوید متوجه می‌شوید که این بخار به دلیل چشمه‌های آب گرم پای کوه ایجاد می‌شود. در واقع این بخار آب گرم است که به تن سرد کوه و مه زمستانی می‌خورد و فضای وهم آلود عجیبی را به وجود می‌آورد. منظره‌ای که شاید تا چند لحظه نتوانید از خیره ماندن به آن دست نگه دارید.

قله گنو یکی از بلندترین قله های بندرعباس که در منطقه جادویی گنو قرار دارد. منطقه‌ای محافظت شده که پوشش گیاهی عجیبی دارد. پر سیاوش، سرخس، بومادران و ده‌ها  گونه گیاهی دیگر که هیچ کجا جز گنو پیدا نمی‌شود. کافی است کمی در این منطقه قدم بزنید تا متوجه این پوشش عجیب بشوید.

در این منطقه، ممکن است پامچال صخره ای ببینید، با خزنده‌های عجیب روبرو شوید یا چیزهایی را تماشا کنید که پیش از شما کسی به چشم ندیده است. طبیعت بکر گنو برای هرکسی یک تجربه منحصربه‌فرد دارد. اگر شما هم مثل خیلی از گردشگران مشتاق پیدا کردن جاهای دیدنی بندرعباس در زمستان هستید، به‌هیچ‌وجه کوه‌های گنو را از دست ندهید.

 

حمام گله‌ داری بندرعباس

حمام گله داری بندرعباس یکی از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی این شهر است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

موزه مردم شناسی استان هرمزگان هم در این حمام تاریخی قرار دارد. این حمام تاریخی توسط شیخ احمد گله داری که یکی از خیران و تاجران هرمزگان بود ساخته شده و آن را وقف مسجد گله داری کرده‌است. این حمام تا چندسال پیش که حمام‌های اختصاصی در خانه‌ها وجود نداشت، همیشه شلوغ بود و گاهی اوقات از قبل باید نوبت گرفته می‌شد.

اگرچه که حمام گله داری در حدود سال‌های 1333 تا 1338 بازسازی شد، اما در دهه 40 و با لوله کشی آب شهری و ورود حمام به خانه‌های مردم، کم کم از رونق افتاد و متروکه شد.

حمام گله داری در دهه 70 به اداره میراث فرهنگی واگذار شد و پس از مرمت در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی بندرعباس شناخته می‌شود.

آب مصرفی این حمام از طریق یک چاه تامین می‌شده که این آب پس از عبور از محفظه آتش دان، گرم می‌شده و برای استفاده، وارد محیط حمام می‌شده‌است.

همچنین روشنایی این حمام از طریق روزنه‌های تعبیه شده در سقف تامین می‌شده‌است.

برای بازدید از حمام گله داری به عنوان یکی از جاهای تفریحی بندرعباس و همچنین موزه مردم شناسی، می‌توانید همه روزه به جز تعطیلات رسمی، از ساعت 9:30 صبح تا 17:30 شب به حمام گله داری بندرعباس واقع در بلوار ساحلی، خیابان دلگشا مراجعه کنید؛ لطفا قبل از مراجعه به این حمام برای هماهنگی با شماره‌ای که در ادامه ذکر شده است تماس بگیرید 09391633300.

 

مسجد جامع بندرعباس

شهر بندرعباس شهری با اهالی شیعه و سنی است. در سال ۱۱۷۵ هجری قمری برای اهل تسنن مسجدی بی نظیر در این شهر ساخته شده است تا برای خلوت با خدا به این مسجد سر بزنند. مسجدی تاریخی به نام دلگشا با بیش از دو سده قدمت در دو طبقه با بیش از ۲۰ درب است، همچنین کاشی‌ کاری های ظریف در این اثر تاریخی توجه شما را به سوی خود جلب خواهد کرد و در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به عملیات بازسازی این مسجد مشغول بودند. در واقع می توان گفت مسجد دلگشای بندرعباس یکی از کامل ترین مساجد در جنوب کشور است، پس به یاد داشته باشید تا در هنگام سفرتان به بندرعباس، حتما به بلوار ساحلی طالقانی رفته و زمانی را برای بازدید از این مسجد تاریخی و زیبا اختصاص دهید. بازدید از این مسجد زیبا برای عموم رایگان است و همه روزه می توانید از صبح تا بعد از نماز مغرب و عشا به این مسجد سر بزنید.

 

آبشار تزرج

از جاهای دیدنی طبیعی بندرعباس، که محبوبیت زیادی بین گردشگران و افراد بومی دارد، می توان به آبشار تزرج اشاره کرد. فضای سبز و صدای بی‌نهایت زیبای آبشار تزرج، دل همه را می‌برد و هم برای طبیبعت‌گردی و هم از نظر تفریحات بندرعباس گزینه مناسبی است.

این آبشار در حقیقت در فاصله‌ی ۱۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس قرار گرفته و محیطی زیبا و سرسبز به وجود آورده است. آبشار تزرج در شهرستان حاجی آباد واقع شده و از ارتفاع ۵۰ متری میان نخلستانی زیبا جاری می‌شود.

 

روستای شمیل

روستای شمیل در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شرق بندرعباس قرار گرفته و اگر در سفر به بندرعباس برنامه‌ریز داشته باشید می‌توانید یک روز کامل را برای بازدید از این روستا و گشت‌وگذار در آن صرف کنید.

روستای شمیل با آب‌وهوای مطبوع و مناظر زیا و جاهای دیدنی مختلف می تواند گزینه مناسبی برای گردش و تفریح باشد و در لیست تفریحات بندرعباس قرار می‌گیرد. در بازدید از این روستا می‌توانید سد شمیل، قلعه شمیل، کنبد سرخ، چشمه آب‌گرم و آبشار نیان و… را ببینید و صنایع دستی مردم محلی مانند حصیرباقی، سفال و لباس‌های محلی و گلابتون دوزی‌شده را به‌عنوان سوغاتی و یادگاری بخرید.

 

غار خرسین، بکر و سحر آلود

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس، غار خرسین است. این غار در بخش سیاهو و در شمال شرق بندرعباس قرار دارد. محیط اطراف غار از سنگ‌های ناپایدار و نمکی تشکیل شده است و به همین دلیل برای پیشروی در این غار باید بسیار احتیاط کنید.

ارتفاع دهانه غار خرسین در حدود 3 متر و عرض آن 4 متر است. بعد از طی چند متر، وارد تالاری خواهید شد که تنها تالار این غار است. بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم است. به علت ریزش و ناپایدار بودن دیواره‌های غار و به‌طور کلی محیط این کوه، بازدید از غار در فصل‌هایی که با بارش شدید همراه است به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

آدرس غار خرسین: هرمزگان، بندرعباس، روستای خرسین، غارخرسین

 

معبد هندوها، یادگاری دوران سکونت هندی‌ها در بندرعباس

در اواخر دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار معبد هندوها برای هندی‌های ساکن بندرعباس ساخته شد و طراحی آن به سبک معماری هندی است. گنبد بزرگی که روی ساختمان سفیدرنگ معبد قرار گرفته جلوه‌ باشکوهی را به بنا بخشیده است. اطراف معبد چهار راهرو وجود دارد که از محل‌های عبادت زائران بوده است. این معبد در فهرست آثار ملی ثبت شده و یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است.

آدرس معبد هندوها: هرمزگان، بندرعباس، بلوار امام خمینی، چهارراه برق، روبروی بازار روز، معبد هندوها

ساعت بازدید: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر. معبد هندوها جمعه‌ها تعطیل است.

 

دره داماش

تماشای غروب خلیج فارس همیشه لذت‌بخش است، اما تماشای غروب از بالای یکی از زیباترین دره‌های ایران حس‌وحال دیگری دارد. دره داماش یکی از بکرترین دره‌های جنوب محسوب می‌شود. دیواره‌های این دره شکل عجیبی دارد، تصویری که هرکسی را مشتاق دره‌نوردی می‌کند. البته چیزی که داماش را به یک دره منحصربه فرد تبدیل می‌کند فقط شکل جالب کوه‌ها نیست. رودخانه‌ای که از میان این دره می‌گذرد، پس از عبور از پیچ‌وخم‌های این دره اسرارآمیز به دریای خلیج فارس می‌ریزد.

اگر دوست دارید در وسط زمستان حس دره‌نوردی در بهار را داشته باشید، حتما باید یک بار دره داماش را از نزدیک تجربه کنید. این دره یکی از مقاصد محبوب طبیعت گردها در بندرعباس است. اگر عاشق لذت بردن از طبیعت بکر، سکوت و کمی هیجان هستید، داماش باید گزینه اول در میان تمام جاهای دیدنی بندرعباس در زمستان باشد.  پس اگر برنامه بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس در زمستان را دارید، حتما سرلیست برنامه های خود را بازدید از دره داماش قرار دهید.

 

عمارت کلاه‌ فرنگی بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس در گذشته به عنوان محل اصلی گمرک و کانون تجارت بندرعباس استفاده می‌شده‌است.

این عمارت دو طبقه که طبقه اول آن محل نگهداری وسایل و کالا و طبقه دوم آن محل قرارگیری دفاتر اداری بوده، عمدتا با استفاده از چوب ساخته شده‌است.

عمارت کلاه فرنگی که به دلیل شباهت به کلاه مردمان اروپایی به این نام مشهور شده، یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندرعباس است. این عمارت در سال 1384 به عنوان اثر ملی در ایران ثبت شده‌است.

عمارت کلاه فرنگی بندرعباس مدتی به عنوان دارالحکومه بندرعباس و همچنین مدتی به عنوان گمرک استفاده می‌شده‌است.

این عمارت زیبا دارای 33 اتاق و چندین سالن کوچک و بزرگ است. عمارت کلاه فرنگی به عنوان یکی از مکان های دیدنی بندرعباس در بلوار آیت الله طالقانی، روبروی بندر مسافری شهید حقانی قرار دارد.

متاسفانه به دلیل آسیب به بخشی از این بنا، در حال حاضر امکان بازدید از فضای داخلی عمارت کلاه فرنگی ممکن نیست.

 

آب انبارهای برکه باران

پنج آب انبار در شهر بندرعباس در لیست جاهای دیدنی این شهر قرار دارند و در سال ۱۳۵۴ هر ۵ آب انبار به ثبت ملی رسیده اند. آب انبارهای برکه‌ های باران از جنس سازه‌ های سنگی هستند و گنبدهای منحصر به فرد این آب انبارها از مصالحی مانند سنگ و ملات ساروج ساخته شده‌ اند که محلی برای ذخیره‌ آب بوده است. در طی چندین سال اخیر یکی از برکه ها به آمفی‌ تئاتر تبدیل شده و دو آب انبار دیگر نیز در محدوده موزه‌ خلیج فارس قرار دارند؛ یک مورد نیز در محوطه‌ دیوارکشی شده و مورد دیگر در بافت شهری پشت موزه قرار گرفته است. آب انبارهای این شهر جزو جاذبه های گردشگری مهم به شمار می روند و هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

 

موزه حیات وحش بندر عباس

آیینه تمام‌نمای حیات‌وحش منطقه بندرعباس را می‌توان در موزه حیات وحش این استان دید. ساختمان و بنایی دو طبقه با مساحت ۱۸۵ متری که طراحی شده تا گونه‌گونه‌های زیست محیطی منطقه هرمزگان را مشاهده کنید. در این موزه گونه‌های مختلف جانوری مثل حیوانات، پستانداران، پرنده‌ها و ماهی‌ها آماده خودنمایی مقابل چشمان شما هستند.

در این موزه باتوجه به کثرت در گونه‌های جانوری و گیاهی سعی شده آن‌ها را به‌صورت منطقه‌ای دسته‌بندی کنند. مثلا محیط و حیوانات مناطق حواظت شده مثل حرا، جزایر فارو، دشت طارم و…. شبیه‌سازی شده‌اند.

 

اسکله قدیم شهر، جایی برای آرامش و غرق شدن در نیلی خلیج فارس

اسکله قدیم بندرعباس در سال‌های گذشته محل تبادل کالا و تجارت بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس بوده است. بنای اسکله در سال ۱۳۱۸ ساخته شده و هم‌اکنون به یکی از جاهای دیدنی بندرعباس برای گردشگران تبدیل شده است. جایی که می‌توانید از ساحل آن خلیج همیشه فارس را ببینید و خودتان را مهمان لحظاتی آرامش‌بخش و باصفا کنید.

آدرس اسکله قدیم بندرعباس: هرمزگان، بندرعباس، بلوار آیت‌الله طالقانی، بعد از بندر مسافری شهید حقانی، اسکله قدیم بندرعباس

 

حمام گپ

حمام خوب، حمامی است که گرم و بخار گرفته باشد! بندری‌ها هم در همین فکر بودند که حمام گپ را در دل زمین ساختند! البته امروز گرمی و رطوبت گذشته را ندارد، اما دیدنش به اندازه گذشته جذاب است.

بندری‌ها اگر بخواهند از بزرگ بودن چیزی حرف بزنند، از کلمه گپ استفاده می‌کنند. حمام گپ در واقع بزرگ ترین و قدیمی ترین حمام بندرعباس است. اگر ۱۰۰ سال پیش یا حتی پیش‌تر در بندرعباس زندگی می‌کردید، حتما گذرتان به آن‌جا می‌افتاد.

قدم زدن در بین اتاقک‌های ساروجی این حمام و نفس کشیدن بوی دیوارهای سیمانی مرطوب، حس جالبی دارد. اگر از دیدن معماری های متفاوت تاریخی لذت می‌برید، حمام گپ یکی از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس و مناطق دیدنی استان هرمزگان برای بازدید است.

 

باغ پرندگان

اگر جزو افرادی هستید که به پرندگان علاقه دارید، در شهر بندرعباس مکانی تحت عنوان باغ پرندگان وجود دارد که می توانید چند ساعتی را در این باغ بگذرانید و از صدای پرندگان لذت ببرید. لازم به ذکر است در این باغ می توانید انواع پرندگان آبزی، شکاری، زینتی یا پرندگانی مانند کرکس و کلاغ و جغد را تماشا کنید. برای بازدید از این باغ باید به چهار کیلومتری جاده بندرعباس-میناب بروید و یکی از نکات جالب توجه در مورد این باغ در نحوه نگهداری پرندگان است که به صورت مجزا در قفس های جداگانه نگهداری می شوند. این مجموعه دارای هفت بخش مجزا برای نگهداری پرندگان آبزی، کنارآبزی، شکاری، ماکیان سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ ها و طاووس هاست که در حال حاضر ۹۰ گونه پرنده در این باغ نگهداری می شود. ساعت بازدید از این باغ نیز همه روزه از ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر است.

 

بازار مرکزی سیتی سنتر بندر عباس

ایستگاه چهارم سفر ما به دیدنی های بندرعباس یک مرکز خرید درجه یک به نام سیتی سنتر است. در این بازار چیزی بالغ بر پانصد غرفه، انواع و اقسام کالاهای برند را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. از موبایل گرفته تا پوشاک و از لوازم خانگی تا آرایشی و بهداشتی، همه چیز در سیتی سنتر بندرعباس قابل دسترسی است.

تنها نکته اینکه، با این دید که کالای ارزان و تخفیف‌دار خواهید خرید به سیتی سنتر نروید؛ بلکه اگر به دنبال اجناس درجه یک و کمیاب با قیمت منصفانه هستید به میدان شهربانی، بلوار امام خمینی بندرعباس مراجعه کرده و جنب خیابان ۱۷ شهریور، زمانی که یک بنای عظیم مدرن با معماری بومی دیدید؛ وارد بازار سه طبقه سیتی سنتر شوید.

 

ساحل سورو، محبوب‌ترین ساحل بندرعباس

یکی از اصلی‌ترین لذت‌های سفر به شهرهای ساحلی و بندری، بازدید از پارک‌های ساحلی است. به همین خاطر یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی بندرعباس پارک ساحلی سورو است. در این پارک می‌توانید به چند روش اوقات خوش و خاطره‌انگیزی را خلق کنید. اگر دنبال آرامش و مدیتیشن هستید، گوشه‌ای دنج پیدا کنید و به تماشای دریا و گوش دادن به صدای امواج بنشینید. اگر هم دنبال هیجان هستید پس سراغ قایق‌سواری، موتور چهارچرخ و … بروید. در ضمن آلاچیق‌های ساحل سورو هم جای مناسبی برای استراحت و پیک‌نیک هستند؛ همه این امکانات تفریحی و رفاهی باعث شدند که اگر در اولین روزهای بهار در این شهر باشید و از اهالی بپرسید سیزده بدر بندرعباس کجا بریم؟ خیلی از آن‌ها به این پارک ساحلی اشاره می‌کنند.

آدرس پارک ساحلی سورو: هرمزگان، بندرعباس، سه‌راه جهان بار، پارک ساحلی سورو

ساعت بازدید: هر روز هفته و 24 ساعته

 

پل لاتیدان

پل لاتیدان قصه عجیبی دارد، حتی اگر یکی از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس نباشد. این پلی سنگی یکی از طولانی ترین پل های ایران است و تا جایی که چشم کار می‌کند کشیده شده است. پل لاتیدان را شاه عباس صفوی سال‌ها پیش برای بیرون انداختن پرتغالی‌ها از ایران ساخت. بعد از آن پل لاتیدان به محلی برای عبور کاروان‌های تجاری تبدیل شد.

این پل دوره های تاریخی و ماجراهای زیادی را از سر گذرانده است. شاید پل لاتیدان یک جاذبه تفریحی نباشد، اما بدون شک یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف بندرعباس است.

 

بازار لاری‌ها و اوزی‌ها

زن‌های بندری لباس‌های رنگی و شلوارهای سوزن‌دوزی‌شده را از کجا می‌خرند؟ این همه رنگ، حنا، سورمه و وسایل زیبای حصیری از کجا آمده است؟ برای پیدا کردن تمام این‌ها فقط باید سری به بازار لاری ها و اوزی ها بزنید. این بازار یکی از بازارهای سنتی بندرعباس است.

بازار لاری‌ها و اوزی‌ها خیلی به هم نزدیک هستند و بافت یکسانی دارند. اگر به دنبال خرید اجناس محلی و مخصوص بندرعباس هستید بازدید از بازار لاری‌ها و اوزی‌ها را به عنوان یکی از مناطق دیدنی استان هرمزگان از دست ندهید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا