ایران گردی

جاهای دیدنی اراک ۱۴۰۳ + لیست بهترین مکان های تفریحی استان مرکزی

اراک مرکز شهر استان مرکزی است که جاهای دیدنی متعددی را در خود جای داده است. از جاذبه های تاریخی مانند موزه حمام چهارفصل اراک گرفته تا جاذبه های طبیعی و تفریحی که همگی می توانند سفر شما به اراک را جذاب تر کنند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید لیست بهترین مکان های تفریحی استان مرکزی و جاهای دیدنی اراک را مشاهده کنید تا در طول سفر برنامه ریزی بهتری برای تفریحات خود داشته باشید.

 

موزه حمام چهار فصل اراک

حمام چهار فصل در زمان احمد شاه قاجار به دست محمد ابراهیم خوانساری ساخته شد؛ علت این نام گذاری وجود تابلوهای کاشی‌کاری شده در چهار جهت حمام و در بخش سربینه مردانه است که چهار فصل را به تصویر می‌کشد. این اثر تاریخی با ۱۶۰۰مترمربع مساحت لقب بزرگترین حمام ایران را به خود اختصاص داده است. آب مورد نیاز این حمام از قنات تامین می‌شد و برای گرم نگه داشتن آن ارتفاعش را  حدود ۳.۵ متر پایین‌تر از خیابان‌های اطرافش ساخته‌اند.

بنای حمام چهار فصل اراک را می‌توان یکی از زیباترین آثار معماری و کاشی‌کاری دوره قاجار نامید. این بنای تاریخی شامل چهار بخش زنانه، مردانه، حمام ویژه اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی است.

حمام چهار فصل امروزه به موزه تبدیل شده‌ است و اشیا باستانی به‌دست آمده از دوران پیش از اسلام و پس از اسلام در آن نگهداری می‌شود.

آدرس حمام چهار فصل: اراک، خیابان شهید بهشتی

کلیسای مسروپ مقدس اراک

اگر تابه‌حال از هیچ کلیسایی در ایران دیدن نکرده‌اید، با بازدید از کلیسای مسروپ مقدس در اراک، تجربه حضور در این مکان دیدنی و خاص را به خودتان هدیه دهید. این کلیسا که به‌دست مسیحیان ارمنی اراک در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده، دارای ۲ ورودی جنوبی و غربی است. ناقوس این کلیسا درست مقابل درب ورودی ضلع غربی آن قرار دارد.

وارد حیاط کلیسای مسروپ مقدس که می‌شوید، می‌توانید بخش‌های متعددی همچون مدرسه، خانه کشیش، تالار اجتماعات و اقامتگاه سرایدار را مشاهده کنید. به همه این جذابیت‌های بصری، وجود نورگیرهای تعبیه‌شده در ۴ گوشه بنا را هم اضافه کنید. در گوشه‌ای از حیاط این کلیسا که امروز در فهرست آثار ملی ایران جا خوش کرده است، یادبودی از شهدای ارمنی جنگ تحمیلی نیز به‌ چشم می‌خورد.

  • آدرس: شهر اراک، خیابان چمران.
  • ساعت بازدید: به‌صورت شبانه‌روزی باز است.
  • هزینه ورودی: رایگان.

ارگ حکومتی اراک

برج شیشه یا همان ارگ حکومتی روزگاری به‌عنوان محل اقامت حاکم و مرکز حکومتی شهر ساخته شد، اما با وجود ثبت‌شدن در فهرست آثار ملی کشورمان، حالا چیزی زیادی از آن باقی نمانده و بخش زیادی از آن تخریب شده است! کاشی‌کاری‌های لوزی‌شکل که بالای ارگ به‌ کار رفته بودند، زیر نور خورشید درست مثل شیشه می‌درخشیدند و به‌خاطر همین این ارگ به برج شیشه معروف شد. در‌حال‌حاضر تنها بخشی از آن که منزل یوسف خان سپهدار بوده، باقی مانده و قابل‌تماشاست.

آدرس: اراک، خیابان ادبجو

بازار اراک

با توجه به نیازهای زندگی شهری بازار اراک جز اولین بناهایی بود که در اراک ساخته شد. مجموعه بازار شامل مسجد، مدرسه، سقاخانه، حمام و آب انبار بود که در حال حاضر تنها مسجد و سقاخانه باقی مانده اند. قدمت این بازار به دوره فتحعلی شاه قاجار برمی گردد و در طراحی آن به این نکته توجه شده بود که از هر سو به دروازه های اصلی شهر متصل شود. این مجموعه که به آن بازار سرپوشیده هم گفته می شود، یکی از جاذبه های شهر اراک است و از مراکز خرید پررونق و مهم این شهر به شمار می رود.

آدرس: استان مرکزی، اراک، میدان شهدا

موزه مفاخر

موزه مفاخر اراک، مجموعه‌ای است که در عمارت تاریخی حاج حسین خاکباز محسنی قرار گرفته و به معرفی بزرگان و چهره‌های مهم این استان اختصاص دارد. این بنای قاجاری که از جاهای دیدنی اراک است، نمونه‌ای از معماری کوشکی با تزئینات آجری زیبا و دو ایوان شرقی و غربی است. موزه مفاخر تا حدودی شبیه بناهای عمارتی دوره قاجار در سمنان است. این موزه در سال ۱۳۸۸ پس از یک دوره بازسازی افتتاح شد و اکنون بخش‌های مختلفی ازجمله تالارهای مخصوص به نام‌های امام خمینی، امیرکبیر و قائم‌مقام فراهانی دارد.

این مکان، به نمایش زندگی‌نامه و آثار شخصیت‌هایی چون امیرکبیر، پروین اعتصامی و پروفسور حسابی اختصاص دارد و همچنین می‌توانید اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های مرتبط با این بزرگان را در اینجا که از مکان های گردشگری اراک است، ببینید. برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردم منطقه، بازدید از موزه مفاخر انتخاب خوبی در بین جاهای دیدنی اراک است.

  • آدرس موزه مفاخر اراک: خیابان بهشتی
  • ساعت بازدید از موزه مفاخر اراک: 8 صبح تا 6 عصر، جمعه تعطیل

تالاب میقان اراک

تالاب میقان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک در بهار و تابستان است، این منطقه در گذشته با نام نمکزار فراهان نیز یاد می‌شده است و امروزه محل مناسبی برای تفریح به ویژه دوچرخه سواری است. شما می‌توانید از طبیعت سفید و برفی‌گونِ تالاب میقان لذت ببرید و محو کریستال‌های نمک آن شوید.

جالب است بدانید این نمکزار در زمستان منطقه مناسبی برای مهاجرت پرندگان است و به شما فرصت تماشای پرواز فلامینگوهای صورتی و درناهای گوناگون بر فراز تالاب را می‌دهد.

وسعت تالاب

25 هزار هکتار

آدرس

استان مرکزی، 15 کیلومتری شرق اراک، جنوب داوود آباد

 

روستای 5 هزار ساله هزاوه اراک

حدود ۱۸ کیلومتر که از شهر اراک به سمت غرب بروید به روستایی زیبا با بافت پلکانی و پیچیده به نام هزاوه می‌رسید. این روستا از همان ابتدا شما را مجذوب خود می‌کند. روستای هزاوه ۵ هزار سال قدمت دارد و متعلق به قرن پنجم هجری است.

این روستا در اکثر روزهای سال آب‌وهوایی سرد دارد و به خاطر کوهپایه‌ای بودن، بافت آن پلکانی شکل است. بیشتر خانه‌های هزاوه با دیوارهایی ضخیم از سنگ، گل و چوب ساخته شده‌اند. این روستا را به زادگاه مردان تاریخ نیز می‌شناسند چرا که مردان بزرگی مانند امیرکبیر و قائم مقام فراهانی در روستای هزاوه به دنیا آمده‌اند.

جاذبه‌های روستای هزاوه تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود بلکه این روستا دیدنی‌های طبیعی و آثار باستانی ارزشمندی را خود جای داده است که از میان آن‌ها می‌توان به تپه تاریخی هزش و مقبره شاه احمد مربوط به دوره ایلخانان در قرن پنجم هجری اشاره کرد.

آدرس روستای هزاره: استان مرکزی، ۱۸ کیلومتری شمال غرب اراک، دهستان امیریه

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

تابه‌حال تجربه بازدید از موزه حیوانات آن هم در دل طبیعت را داشته‌اید؟ با بازدید از منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله، این فرصت را پیدا می‌کنید تا از نزدیک، گونه‌های جانوری مختلفی از پرندگان گرفته تا خزندگان و پستانداران را مشاهده کنید. هفتاد قله که از جاهای دیدنی اراک خمین است و جزو جاذبه های محلات اراک هم محسوب می‌شود، در ۲۵ کیلومتری اراک قرار دارد.

این منطقه یکی از تفرجگاه‌های اصلی شاهان قدیم بوده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از طبیعت را در دل خود جای داده است. این چشم‌اندازها ترکیبی از دره‌ها، چشمه‌ها، آبشخورها و کوه‌هایی هستند که در کامل‌ترین شکل ممکن، تصویری از طبیعت را به گردشگران نشان می‌دهند. اگر در بازدید از هفتاد قله، کمی دقت به‌ خرج دهید، می‌توانید آثاری از کتیبه‌های قدیمی را روی کوه‌های بلند این منطقه مشاهده کنید.

  • آدرس: استان مرکزی، ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی شهر اراک.

باغ ملی اراک

باغ ملی اراک، یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران است که در مرکز شهر اراک قرار دارد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اراک در بین مردم این شهر شناخته می‌شود. قدمت این باغ حدود 100 سال است و درختان کهن‌سال و فضای سرسبز بزرگی دارد. از زمان‌های قدیم، این محیط که به‌شکل یک میدان با باغی در مرکز آن ساخته شده، محل عبور اتومبیل‌ و درشکه بوده است. بعدها با احداث ساختمان شهرداری و سینما در اطراف میدان، بر اهمیت آن افزوده شده و در‌حال‌حاضر، مکانی آرام برای پیاده‌روی، استراحت و لذت بردن از طبیعت محسوب می‌شود.

باغ ملی مانند سبزه‌میدان که از جاهای دیدنی رشت است، به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و زیبایی‌های طبیعی‌اش، محلی محبوب برای عکاسی و دور هم جمع‌ شدن مردم اراک است. این باغ که از دیدنی های اراک است، نه‌تنها محلی برای تفریح خانوادگی، بلکه محیطی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری نیز محسوب می‌شود.

  • آدرس باغ ملی اراک: خیابان بهشتی، میدان باغ ملی (میدان شهدا)
  • ساعت بازدید از باغ ملی اراک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط باغ ملی اراک: رایگان

غار سفید خانی اراک

اراک مملو از غارهای جذاب و قدیمی است که شما را به سفری عجیب و متفاوت به دل زمین می‌برد. غار سفید خانی یکی دیگر از جذاب ترین جاهای دیدنی ایران و از غارهای معروف اراک است که در 18 کیلومتری جنوب اراک قرار دارد.

علت نام گذاری این غار، واقع بودن آن در کوه‌های سفید خانی برمی‌گردد. در فصل بهار هنوز سفیدی برف‌ها در ارتفاعات به چشم می‌خورند و غار تا نیمه‌ها پر از آب است، همچنین از آنجایی که چشمه چپقلی اراک در همین منطقه قرار دارد؛ توصیه می‌کنیم هر دو را در یک زمان دیدن کنید و ساعاتی را در ارتفاعات سفیدخانی بگذارنید.

آدرس: استان مرکزی، 18 کیلومتری اراک

روستای انجدان

روستای انجدان در حدود ۴۰کیلومتری مرکز استان مرکزی قرار دارد. این روستا به خاطر کوه‌ها، چشمه‌های فراوان، غارهای عجیب، طبیعت شگفت انگیز، آب‌وهوای پاک کوهستانی و البته قدمت تاریخی‌اش به یکی از جاهای دیدنی اراک تبدیل شده‌است.

کوه برف شاه و کوه چشمه در اطراف روستای انجدان قرار گرفته‌اند. همچنین وجود غارهای فراوان در اطراف روستا، غارنوردان زیادی را به این منطقه می‌کشاند که از میان آن‌ها می‌توان به غار گیوه کش، غار کبوتر، غار آسیلی و غار طاق رجه اشاره کرد.

روستای انجدان قدمت هزارساله دارد. پس از حمله مغول ها به ایران، انجدان برای مدتی مقر فرماندهی اسماعیلیان شد؛ چندین مقبره از آن دوران در این روستا باقی مانده که مقبره شاه غریب یکی از آن‌هاست. در این روستا قلعه‌ها و کاروانسراهای زیادی ساخته شده بود که در حال حاضر بیشتر آن‌ها از بین رفته‌اند.

بعد از قرن ۹ هجری قمری ادیبان زیادی همچون شاه طاهر دکنی و ملا داعی انجدانی از دل این خاک پرورش یافتند.

آدرس روستای انجدان: ۳۷کیلومتری شرق اراک در دامنه کوه چشمه، بین شهرهای خمین، اراک و محلات

مدرسه سپهدار اراک

در اراک، چشمتان به هر بنای تاریخی که افتاد، بدانید پای یوسف ‌خان سپهدار در میان است! مدرسه سپهدار نیز از شاهکارهای معماری دوران پادشاهی قاجار است که به دستان توانمند همین یوسف‌ خان بنا شده است. سبک معماری این مدرسه را می‌توان اقتباسی از مدرسه‌های دوران صفویه دانست. مدرسه سپهدار که از نخستین مدارس اراک است، در بافت قدیمی این شهر و در مجاورت بازار بزرگ قرار دارد.

  • آدرس: شهر اراک، خیابان میدان شهدا (بافت قدیمی شهر)، جنب بازار بزرگ.

خانه حسن‌پور اراک

یکی از زیباترین جاهای دیدنی اراک که حال‌و‌هوای تاریخی و رنگ‌وبوی معماری سنتی ایرانی دارد، خانه حسن‌پور است. این بنای ۲طبقه خشتی در زمان احمدشاه قاجار در زمینی ۶۰۰متری ساخته شد؛ طبقه اول برای اتاق‌های زمستان‌نشین و طبقه دوم برای اتاق‌های شاه‌نشین. این بنا در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شده و حالا موزه صنایع دستی اراک در آن دایر است.

آدرس: اراک، بلوار امام خمینی، خیابان پاسداران، بازار، گذر سپهداری

خانه حاج حسین خاکباز

این بنا در خیابان بهشتی اراک قرار دارد و در زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع ساخته و با تزئینات دوره قاجار آراسته شده است. این بنای دو طبقه از دو ایوان شرقی و غربی و 11 اتاق، حمام خصوصی قدیمی و دو قنات به نام های قنات ده و قنات خان تشکیل شده است. خانه حاج حسین خاکباز از سال 1388 تبدیل به موزه مفاخر شده و در آن شخصیت های تاثیرگذار در تاریخ سیاسی، علمی و فرهنگی معاصر ایران معرفی می شود.

آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان شهید بهشتی

پیست اسکی پاکل شازند

پیست اسکی شهدای سربند، معروف به پاکل، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری زمستانی در استان مرکزی ایران است. این پیست که از جاهای دیدنی اراک محسوب می‌شود، در منطقه کوهپایه‌های روستای چال‌هما قرار دارد. پیست اسکی پاکل شازند با ارتفاع ۲۷۶۰ متر از سطح دریا، در فصل زمستان شاهد بارش برف سنگین است که محیطی ایدئال را برای اسکی فراهم می‌کند.

پیست اسکی شهدای سربند امکانات متعددی دارد که شامل دستگاه تله‌سی‌یژ، بالابر آموزشی و تجهیزات برف‌روبی است. علاوه‌بر اسکی، تیوب‌سواری نیز به‌عنوان یکی از فعالیت‌های هیجان‌انگیز این پیست شناخته می‌شود. البته این پیست به‌تازگی به تله‌کابین هم مجهز شده است که چشم‌اندازهای زیبایی از کوه‌های اطراف ارائه می‌دهد و این مکان را به یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی اراک تبدیل کرده است.

  • آدرس پیست اسکی پاکل شازند اراک:  ۲۵ کیلومتری شهر شازند و ۵۵ کیلومتری اراک
  • زمان بازدید از پیست اسکی پاکل شازند اراک: پیست در فصل زمستان و بهار از صبح تا غروب فعال است.

مقبره شاه غریب

در حدود ۴۰ کیلومتری شهر اراک و در روستای انجدان، مقبره‌ای متعلق به میرزا عباس ابن عبدالسلام وجود دارد که در بین مردم بومی به شاه غریب مشهور شده‌است. این مقبره‌ باستانی، از آثار به جا مانده از قرن ششم هجری قمری بوده که گفته می‌شود متعلق به پیشوایان فرقه‌ اسماعیلیه است. مقبره شاه غریب این روزها یکی از جاهای دیدنی اراک به شمار می‌رود.

آدرس مقبره شاه غریب: استان مرکزی، ۳۷کیلومتری اراک، روستای انجدان

امامزاده ابراهیم اراک

اگر حال‌و‌هوای زیارتگاه‌های معنوی را دوست دارید، می‌توانید نمونه‌ای دیگر از زیارتگاه‌های شهر اراک را در حوالی روستای مشهدالکوبه مشاهده کنید. این زیارتگاه که در قلب مردمان محلی این روستا، ارزش و مقام والایی دارد، متعلق به اوایل قرن ۱۲ هجری است. قدمت این امامزاده هم روایتی کتبی از کتیبه‌های حک‌شده بر صندوق چوبی امامزاده ابراهیم است.

به نقل از اهالی روستای مشهدالکوبه، امامزاده ابراهیم آرامگاه ۴ امامزاده با نام‌های امامزاده جعفر (لقب عمران)، امامزاده ابراهیم (لقب علاءالدین)، امامزاده عبدالصالح (لقب عمادالدین) و بی‌بی صفیه خاتون از نوادگان امام کاظم است.

  • آدرس: استان مرکزی، ۴۵ کیلومتری شهر اراک، روستای مشهدالکوبه.

قلعه حاج وکیل

یکی از جاهای دیدنی اراک قلعه حاج وکیل یا همان عمارت کلاه‌فرنگی اراک است. این بنا در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار و در اصل برای کمپانی فرش زیگلر ساخته شده بود، اما بعدها محمدحسن وکیل آن را خرید و به نام او شهرت پیدا کرد. امروزه موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی دایر در این قلعه، آثار ارزشمندی از فرش‌های دست‌بافت، آثار قلم‌زنی، تابلوهای خطاطی، انواع تابلوفرش و گلیم را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: اراک، بلوار دانشجو، ابتدای خیابان هاشمی نژاد

 

کلام آخر

اکثر ما شهر اراک را با امیرکبیر که در روستای قدیمی هزاوه متولد شده است می شناسیم. اما جاهای دیدنی این شهر هم می توانند یک شناسه عالی برای این شهر باشند. در این مطلب می توانید با جاهای دیدنی اراک بیشتر آشنا شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا