جاذبه های گردشگری خارجی

جاهای دیدنی آنکارا ۱۴۰۳ + عکس، آدرس و زمان بازدید

آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه یکی از مهمترین شهرهای این کشور محسوب می شود. شاید با توجه به جاذبه های گردشگری متعددی که در استانبول، آنتالیا، آنالیا، وان، ازمیر، کوش آداسی و دیگر شهرهای ترکیه وجود دارد گردشگران کمتری به آنکارا سفر کنند. اما این شهر هم می تواند مقصد ایده آلی برای سفر باشد. در این مطلب از تودی تریپ می توانید با بهترین جاهای دیدنی آنکارا آشنا شوید تا در طول سفر برنامه ریزی بهتری برای بازدید از جاذبه های پایتخت ترکیه داشته باشید.

 

دریاچه موگان

یکی از رویایی‌ترین جاهای دیدنی آنکارا دریاچه موگان (Mogan Gölü) است. دریاچه موگان که اسم دیگر آن دریاچه گولباشی است در فاصله ۲۵ کیلومتری آنکارا قرار دارد. در واقع دریاچه موگان یکی از مناطق محافظت شده ترکیه است که تبدیل به جاذبه تفریحی آنکارا شده است.

اگر به طبیعت‌گردی در جاهای دیدنی آنکارا علاقه دارید در تور آنکارا حتما سری هم به این دریاچه بزنید. تماشای انعکاس تصویر ابرهای زیبا و درختان در آب دریاچه واقعا چشم‌نواز است. همچنین، در کنار دریاچه گولباشی عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌توانید بگیرید. 

اگر به پرنده‌ها علاقه دارید، خبر خوب اینکه در طول سال گونه‌های مختلفی از پرندگان مهمان دریاچه گولباشی از جاهای دیدنی آنکارا هستند. فلامینگوها، اردک‌ها و پرندگان مختلفی را می‌توانید در دریاچه موگان ببینید. امکانات رفاهی و خدمات دریاچه موگان شامل رستوران، کافه، سرویس بهداشتی و خانه پرندگان است.

همچنین، قسمت‌هایی از دریاچه را به چادر زدن و کمپینگ اختصاص داده‌اند. 

اگر دوست دارید شب را کنار دریاچه از جاهای دیدنی آنکارا بمانید، ولی علاقه‌ای به کمپینگ ندارید، می‌توانید در اقامتگاه‌های آنکارا که نزدیک دریاچه هستند بمانید. برای رزرو اقامتگاه‌های آنکارا می‌توانید با خیال راحت از سایت علی بابا اقدام کنید.

قلعه آنکارا (Ankara Castle)

قلعه آنکارا، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ترکیه است که از آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود و قدمت آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. این قلعه به شهر اشراف دارد و امپراتوری‌های عثمانی، سلجوقی، روم و بیزانس را دیده است. به همین دلیل، سبک‌های مختلف معماری را می‌توان در آن دید. این قلعه، بیست‌ ستون و دو دروازه دارد. خیابان‌های منتهی به قلعه آنکارا پر از خانه‌های قدیمی آنکارایی است که با قدم زدن در آن‌ها می‌توانید در دل تاریخ سفر کنید و از دیدنی های آنکارا لذت ببرید.

  • ساعت بازدید از قلعه آنکارا: شنبه و یکشنبه از 8 صبح تا 1۰ شب؛ بقیه روزها از ۱۰ صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط قلعه آنکارا: رایگان
  • آدرس قلعه آنکارا: آلتیندا، کاله

مسجد قوجاتپه

از آنجا که ترکیه، کشوری مذهبی و مسلمان محسوب می‌شود، وجود مسجد در شهرهای ترکیه، چندان عجیب نیست. در شهر آنکارا مسجدی به نام قوجاتپه وجود دارد که بزرگترین مسجد در این شهر هم به حساب می‌آید. امروزه از این مکان به عنوان یکی از جاهای دیدنی آنکارا نام می‌شود. برای تاسیس و بنا نمودن مسجد قوجاتپه معماران حدود 20 سال زمان صرف نمودند و در سال 1987 این پروژه به اتمام رسید؛ همچنین در بنا این مسجد از سبک عثمانی نئوکلاسیک استفاده شده که جذابیت این مسجد را دوچندان می‌کند. وسعت و بزرگی این مسجد به قدری است که بیش از 20000 هزار مسلمان می‌تواند در این محیط حضور پیدا کنند و نماز خود را به جای آورند.

آدرس مسجد قوجاتپه: “Kültür Mahallesi, Kocatepe Mosque, Doktor Mediha Eldem Sokak, Çankaya/Ankara, Turkey”

موزه تمدن های آناتولی – Anatolian Civilizations Museum

یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی آنکارا که نشان دهنده تمدن و تاریخ آنکارا است موزه تمدن‌های آنکارا نام دارد. این موزه در نزدیکی قلعه آنکارا واقع شده و در دو ساختمان مربوط به دوره عثمانی قرار گرفته که به دلیل آهنگ‌های شاهکاری که در زمان آنتونی در این ساختمان ساخته شده در سال ۱۹۹۷ به عنوان موزه اتحادیه اروپا شناخته شده است.

موزه آناتولی شامل بخش صنایع دستی، مبلمان، دوران پارینه سنگی، مجسمه‌هایی از دوران عصر آهن که در تالار اصلی واقع شده و بسیاری بخش‌های دیگر است.

موزه تمدن‌های آناتولی آنکارا در منطقه Atpazari قرار دارد و همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ عصر میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است‌.

آنیت کبیر، مقبره آتاتورک

در صدر فهرست پربازدیدترین جاهای دیدنی آنکارا نام مقبره مصطفی کمال آتاتورک (Mustafa Kemal Atatürk)، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه دیده می‌شود. این مقبره تاریخی که به نام آنیت‌ کبیر (Anıtkabir) شناخته می‌شود، از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی مدرن کشور هم هست و بالای تپه‌ای در غرب پایتخت قرار دارد.

این مقبره مجلل مرمرین در مرکز یک میدان وسیع ساخته شده و علاوه بر سنگ یادبود بالای قبر، با کتیبه‌های طلاکاری شده از سخنان آتاتورک تزئین شده است. در این مجموعه موزه بزرگی وجود دارد که میزبان نمایشگاه‌هایی درمورد نبردهای استقلال به رهبری آتاتورک، اصلاحات و زندگی‌ او است. کتابخانه، یادگاری‌های شخصی و تصاویر خانه دوران کودکی آتاتورک هم در این موزه به نمایش گذاشته شده است. نبردهایی که آتارتورک رهبری کرد، ترکیه را به عنوان یک ملت مدرن شکل داد و به همین دلیل بسیاری از مردم کشور اهمیت و احترام خاصی برای مقبره آتاتورک قائل‌اند. از بیرون مقبره زیر طاق‌های قوسی لبه میدان می‌توانید منظره‌های چشم‌نوازی از سرتاسر آنکارا ببینید.

دریاچه ایمیر از جاهای دیدنی آنکارا

دریاچه ایمیر یا اِی‌میر گولو (Eymir Gölü) یکی دیگر از جاهای تفریحی آنکارا است. این دریاچه نزدیک دریاچه موگان قرار دارد و چون خارج از شهر است ممکن است تور آنکارا شامل بازدید از دریاچه ایمیر نباشد. اگر دوست دارید از جاذبه های طبیعی آنکارا دیدن کنید، حتما یک روز از برنامه سفرتان را برای بازدید از دریاچه ایمیر و دریاچه گولباشی بگذارید. 

فاصله دریاچه موگان از اِی‌میر گولو از جاهای دیدنی آنکارا حدود ۳ کیلومتر است. اسم این دریاچه از یک قبیله ترکمن به اسم «ایمیر» گرفته شده است. دریاچه ایمیر آنکارا بهشت علاقه‌مندان به پیک‌نیک و طبیعت است. این دریاچه طبیعی است و جالب است بدانید که در سال ۱۹۱۰ به خاطر بارش زیاد و بالا آمدن آب، دریاچه موگان و دریاچه ایمیر باهم یکی شدند!

اگر به دنبال فرار از شلوغی و کمی آرامش هستید، بد نیست نیم روزی را کنار این دریاچه زیبا بگذرانید. دریاچه ایمیر از جاهای دیدنی آنکارا محلی عالی برای پیاده روی و پیک‌نیک خانوادگی است. این دریاچه بخشی از جنگل ملی طبیعی آنکارا است. 

دوچرخه سواری، قایق سواری، ماهیگیری، صرف غذا در رستوران کنار دریاچه و تماشای گونه‌های متعدد و زیبا از تفریحات این دریاچه هستند. همچنین، اگر دوست دارید قایق سواری یاد بگیرید می‌توانید در اینجا دوره ببینید.

حمام‌های رومی آنکارا (Roman baths)

حمام‌های رومی آنکارا، در واقع یک موزه در فضای باز است که بقایای ویران‌شده یک مجموعه حمام رومی باستان را به نمایش می‌گذارد. علاوه‌بر این حمام‌ها، این محوطه یک ساختمان کامل است که یک پالسترا، منطقه‌ای برای تمرینات بدنی، یک خیابان ستون‌دار و سایر سازه‌های ناشناس را در خود جای داده است. حمام‌های رومی آنکارا با حفاری‌هایی در سال‌های 1937 تا 1944 کشف شدند. پس از مدتی، مقامات ترکیه آن‌ها را در معرض دید عموم قرار دادند و امروزه از آن به‌عنوان جاذبه های آنکارا در تور ترکیه یاد می‌کنند.

تپه‌ای که حمام‌ها روی آن ساخته شده‌اند، آثاری از سکونتگاه انسان‌های دوره فریگیه دارد. این حمام رومی 2000 ساله آپودیتریوم (رختکن)، فریگیداریوم (بخش سرد)، تپیداریوم (بخش گرم)، کالداریوم (بخش گرم) و بخش‌های دیگری هم دارد. جالب است بدانید که حمام‌های رومی در قرن سوم پس از میلاد، در زمان امپراتور کاراکالا برای ادای احترام به خدای پزشکی یونانی رومی، اسکلپیوس ساخته شد. سنگ‌نوشته‌های متعدد، سنگ‌ریزه‌ها، مجسمه‌های شیر و تابوت‌ها در اطراف ساختار حمام قرار دارند و شما موقع ورود از آن‌ها بازدید می‌کنید. حمام‌های رومی به‌عنوان یک یادگار مهم از حکومت روم در آنکاراست.

  • ساعت بازدید از حمام‌های رومی آنکارا: 8.5 صبح تا 7 شب
  • قیمت بلیط حمام‌های رومی آنکارا: 60 لیر
  • آدرس حمام‌های رومی آنکارا: آلتیندا، آنافارتالار، خیابان چانکری، پلاک 43

برج آتاکوله

برج آتاکوله به عنوان یکی از برج‌های آسمان خراش آنکارا محسوب می‌شود که ارتفاعی 125 متری دارد. این برج در مرکز شهر آنکارا قرار گرفته است. طرح و ایده ساخت این برج از سال 1987 شروع شد و در طی 2 سال این پروژه به اتمام رسید. هنگامی که به بالای این برج راه پیدا کنید، افق و چشم انداز بی‌نظیری را می‌توانید از این شهر ببینید که هیچ جای آنکارا وجود ندارد؛ همچنین در این برج، رستوران گردان‌های بین المللی وجود دارد تا لذت دیدن از برج آتاکوله را دوچندان کند.

آدرس برج آتاکوله: “Cankaya, Ankara 06550, Turkey”

موزه قوم نگاری آنکارا

موزه قوم‌نگاری آنکارا (Ethnography Museum) در ساختمانی برپا شده که سال ۱۹۲۷ ساخته شد و تا پیش از ساخت آنیت‌کبیر، ۱۵ سال میزبان پیکر آتاتورک بود. در این مجموعه کوچک اما مشهور و منظم، میراث هنری و فرهنگ مردم‌ ترکیه به نمایش گذاشته شده است. در سالن ورودی موزه، فضای مقبره قبلی آتاتورک با عکس‌هایی از مراسم تشییع جنازه او همچنان حفظ شده است.

تالار سمت چپ شامل کاشی‌های دوره سلجوقی، جواهرات منطقه آناتولی و مجموعه‌ای از آثار چوبی عثمانی از جمله منبرها و درهای حکاکی‌شده مساجد است. در تالار سمت راست، شهر فرنگ‌هایی تعبیه شده که زندگی مردم آنکارا و آناتولی را به روایت تاریخ نشان می‌دهد.

تماشای آثار هنری، لباس‌ و زیورآلات مردم ترکیه در دوره‌های مختلف، صنایع دستی و هنرهای سنتی مناطق گوناگون آناتولی از جمله فرش‌ها و قالیچه‌های دست‌بافت، ظروف و دست‌سازه‌های هنری فلزی و چینی و چوبی، سلاح‌های قدیمی از تیر و کمان و شمشیر تا تفنگ، تخت پادشاهان سلجوقی و محراب مسجدهای مشهور قرن دوازدهمی در موزه قوم‌نگاری فرصت بی‌نظیری برای آشنایی با فرهنگ و هنر منطقه فراهم می‌کند. کتابخانه تخصصی موزه هم پذیرای پژوهشگران علاقه‌مند به قوم‌شناسی، فرهنگ عامه و تاریخ هنر آناتولی است.

منطقه تاریخی اولوس

اولوس (Ulus) نام منطقه‌ای در مرکز شهر آنکارا که در اطراف بلوار آتاتورک واقع شده است. این منطقه به علت بناهای تاریخی متعددی که دارد، توانسته در چندسال اخیر به عنوان جاذبه‌های گردشگری آنکارا قرار بگیرد. توریستان در این منطقه می‌توانند درباره تاریخ و فرهنگ ترکیه آشنایی بیشتری پیدا کنند و از کشور زیبا ترکیه اطلاعات تاریخی بیشتری پیدا کنند. در نما و طرح‌های ساختمانی این منطقه از سمبل‌های نئوکلاسیک به جای سمبل‌های عربی عثمانی استفاده شده است.

آدرس منطقه تاریخی اولوس: “Türkiye, Ankara, şehir merkezi, Atatürk Bulvarı, Ulus ilçesi”

معبد آگوستوس

معبد آگوستوس یکی از جاهای دیدنی آنکارا است که در منطقه آلتینداغ قرار دارد و از مهم ترین آثار دوره رومی است. قدمت ساخت این معبد به قبل از تولد مسیح برمی‌گردد. در دوره بیزانس معبد آگوستوس یکی از کلیساهای مهم ترکیه محسوب می‌شد. معبد آگوستوس در آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده، ولی متاسفانه چون در حال تخریب است به فهرست آثار جهانی در حال تخریب یونسکو اضافه شده است.

یونسکو هنوز هیچ اقدامی برای مرمت و حفاظت از این آثار انجام نداده است. 

ارزشمندترین آثار معبد آگوستوس از جاهای دیدنی آنکارا کتیبه‌هایی هستند که به یونانی از زبان پادشاه آگوستوس نوشته شده‌اند. کتیبه انچیرانوم بر روی دیوارهای معبد حک شده‌اند. ترجمه کتیبه سندی است که ثابت می‌کند در آن دوره آنکارا پایتخت استان رومی گالاتیا و تحت سلطنت آگوستوس، یعنی امپراتور روم بود.

آگوستوس کیست؟ گایوس اکتاویوس تورینوس (آگوستوس) بنیان‌گذار پرینکیپاته و نخستین امپراتور روم بود. پرینکیپاته نامی است که به دوره اول امپراتوری روم یعنی از آغاز حکمرانی آگوستوس می‌گویند. ۲۷ سال قبل از تولد مسیح تا پایان بحران قرن سوم یعنی ۲۸۴ سال بعد از میلاد، پرینکیپاته نام دارد. 

معبد آگوستوس از جاهای دیدنی آنکارا نزدیک مسجد حاجی بایرام قرار دارد و این دو جاذبه تاریخی را می‌توانید باهم ببینید. امکانات اطراف معبد آگوستوس هم شامل لوزلِر دونر، بِی کافه و کافه چای و سیمیت شاهزاده است. همچنین، به جز مسجد حاجی بایرام، جاهای دیدنی نزدیک به معبد آگوستوس که می‌توانید ببینید عبارتند از ستون جولیان و مجسمه سوار بر اسب کمال آتاتورک.

مجسمه آتاتورک (Ataturk State)

مجسمه آتاتورک که در میدان اولوس آنکارا در نزدیکی بلوار آتاتورک قرار دارد، مجموعه‌ای از مجسمه‌های برنزی است که سربازان را در میدان جنگ به تصویر می‌کشد. این بنای تاریخی که در طول جنگ استقلال ترکیه ساخته شده است، شخصیت سوارکاری مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه و یک افسر نظامی در طول جنگ جهانی اول را نمایش می‌دهد. سه پیکر دیگر از دو سرباز و یک زن نیز در این مجموعه وجود دارد. درحالی‌که یکی از سربازان دوست خود را به جبهه می‌خواند، دیگری درحال مشاهده جبهه است.

مجسمه زن با حمل گلوله توپ، اشاره‌ای به کمک‌های زنان ترک در طول جنگ می‌کند. یکی از نمادهای تاریخی باشکوه آنکارا، مجسمه مرکزی آتاتورک است که در یونیفرم سرباز، روی یک پایه ایستاده و بر شمشیر خود تکیه داده است. این مجسمه در وسط یک خیابان نسبتاً شلوغ و در نزدیکی بازار محبوب ظفر قرار دارد.

  • ساعت بازدید از مجسمه آتاتورک: 24 ساعته
  • قیمت بلیط مجسمه آتاتورک: رایگان
  • آدرس مجسمه آتاتورک: آلتیندا، خیابان آنافارتالار

آکواریوم آکوا وگا

آکواریوک آکوا وگا از دیگر جاهای دیدنی آنکارا ترکیه به حساب می‌آید. معماران، این محیط را تونلی با طول 105 متری بنا کرده‌اند که در اطراف این تونل بتوانند 12000 هزار حیوانات آبزی مانند کوسه، ماهی، اسب دریایی و … را قرار دهند تا افراد حاضر در محیط بتوانند همه حیوانات را مشاهده کنند. از دیگر نکات ویژه‌ای که این آکواریوم دارد می‌توان به شبیه سازی حیات حیوانات دریایی اشاره کرد تا بینندگان از سبک زندگی این حیوانات بیشتر آشنا شوند.

آدرس آکواریوم آکوا وگا: ” NataVega Outlet Akşemsettin Cad./2308 Sk 1/A Mamak Merkez/Ankara Turkey”

مسجد حاجی بایرام – Haci Bayram Mosque

از دیگر جاذبه های گردشگری آنکارا که در دوره امپراتوری عثمانی ساخته شده مسجد حاجی بایرام است. این مسجد به دلیل معماری زیبا و منحصربه‌فرد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اگر از بیرون به مسجد نگاه کنید معماری به ظاهر ساده‌ای دارد اما طراحی داخلی مسجد بسیار زیبا و مورد توجه است، این مسجد از یک مناره استورانه‌ای شکل، دو تراس در ضلع جنوب شرقی مسجد، سقف چوبی، پنجره‌های رنگی و کاشی‌های زیبا با نقوش گل و بته تشکیل شده است. همچنین در اطراف مسجد حاجی بایرام کافه‌، رستوران و کتابفروشی‌های بسیاری قرار دارند.

مسجد حاجی بایرام در منطقه Ulus واقع شده و همه روزه به غیر از زمان‌هایی که نماز جماعت برگزار می‌شود اجازه بازدید دارد.

محله هامامونو

محله هامامونو یکی از جاهای دیدنی ترکیه، معروف‌ترین مناطق و جاهای دیدنی آنکارا که آثار تاریخی ارزشمندی را در قلبش جا داده است. خانه‌های تاریخی این محله چوبی و به سبک معماری عثمانی است.  کوچه و خیابان‌های هامامونو باریک هستند به همین دلیل  نمی‌توانید با خودرو به آنجا بروید. جالب‌ترین جاذبه این محله معماری خاص خانه‌های تاریخی آن است. 

اگر به محله هامامونو از جاهای دیدنی آنکارا رفتید، یکی از کافه‌های تاریخی این محله را برای استراحت انتخاب کنید. نشستن در کافه‌هایی که حال و هوای دوران عثمانی دارند و صرف میان‌وعده‌ای ترکی، تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود. این محله جایی عالی برای عکاسی است. البته هامامونو کافه رستوران‌های مدرن هم دارد. همچنین، می‌توانید سوغات آنکارا را از مغازه‌های سوغاتی فروشی هامانونو تهیه کنید.

محله هامامونو ۴ مسجد دارد:

  • مسجد تاکتین سلطان
  • مسجد ساریکادی
  • مسجد کاراکابی
  •  مسجد موسی

موزه راحمی ام کوچ (Rahmi M. Koc Museum)

موزه راحمی ام کوچ آنکارا، اولین موزه صنعتی و حمل‌و‌نقل در این شهر است که روبه‌روی ارگ آنکارا، در محله قدیمی دو کاروان‌سرای تاریخی واقع شده است. بخش‌های خاصی از موزه راحمی ام کوچ را به مصطفی کمال آتاتورک اختصاص داده‌اند. اعتقاد بر این است که بخش بزرگی از این مجموعه توسط خانواده مشهور کوچ اهدا شده است. طبقه پایین موزه، یک گالری فرش، نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی و نمایشگاه‌های دارویی وجود دارد.

ابزارهای کشاورزی قدیمی مانند اولین تراکتور ترکیه، آسیاب آرد قرن بیستم و هواپیمای کشاورزی در این طبقه مشاهده می‌شوند. در طبقه همکف، ابزارهای زندگی روزمره مانند اولین دستگاه برش ماکارونی خانگی، وسایل حمل‌و‌نقل جاده‌ای و دو رستوران و تراس قرار دارد. این موزه همچنین فعالیت‌های سرگرم‌کننده و اکتشافی ازجمله قطارسواری برای کودکان، کارگاه‌های آموزشی برای بزرگ‌سالان و سمینارهای معلمان را برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است. جا دارد ذکر کنیم که شاید قیمت برخی جاذبه های گردشگری آنکارا زیاد باشد، اما شما می‌توانید با انتخاب تور اقساطی، مدیریت مالی بهتری برای سفرتان داشته باشید و می‌توانید با خیال راحت به همه جاهای گردشگری آنکارا سر بزنید.

  • ساعت بازدید از موزه راحمی ام کوچ: همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۵ عصر، شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از 10 صبح تا 7 شب، دوشنبه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط موزه راحمی ام کوچ: بزرگسالان 250 لیر، برای دانش‌آموزان 125 لیر
  • آدرس موزه راحمی ام کوچ: آلتیندا، حاجت تپه، کاله، کوچه دپو، پلاک 1

موزه فضای باز آلتین کوی

موزه‌های همواره برای برخی افراد لذت بخش و به یاد ماندنی تلقی می‌شود، موزه‌ای که می‌تواند قدمت چندین ساله ترکیه را به رسمیت نشان دهد، موزه فضای باز آلتینکوی است که برای هر سنینی مناسب می‌باشد. آثاری که این موزه را تشکیل می‌دهد، عبارت‌اند از:

  • خانه قدیمی
  • مسجد قدیمی
  • چشمه قدیمی
  • خانه داری به سبک قدیمی
  • ماشین آلات و ابزارات

آدرس موزه فضای باز آلتین کوی: “Beşikkaya Mahallesi, 2044/1. Sk., 06230 Altındağ/Ankara, Turkey”

منطقه باستانی هاتوشا – Hattusha – جاذبه های گردشگری آنکارا

منطقه باستانی هاتوشا به عنوان یک سایت باستان شناسی که متعلق به دوره هیتی است شناخته می‌شود. در این سایت تاریخی که در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده ویرانه‌های مختلفی از معابد، قلعه‌ها، اقامتگاه‌های سلطنتی، طاق شیرهای مجلل و بسیاری موارد دیگر به جا مانده است.

بهترین زمان برای بازدید از سایت باستان شناسی هاتیشا از ساعت ۸ صبح تا ۳:۳۰ بعدازظهر است.

گالری های هنری آنکارا

شاید آنکارا از نظر شکوفایی هنر مدرن با استانبول قابل مقایسه نباشد، اما گالری‌های هنری مرکز این شهر تاریخی شما را دست خالی برنمی‌گرداند. موزه نقاشی و مجسمه‌سازی آنکارا مجموعه دائمی بزرگی از هنر قرن ۱۹ و ۲۰ ترکیه و آثار هنرمندان برجسته کشور را در دل خود گرد آورده است و از مهم‌ترین جاهای دیدنی آنکارا در میان مراکز هنری محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید فقط آثار هنری مدرن ترکیه را ببینید به گالری سِرمدرن (CerModern) در نزدیکی ایستگاه قطار آنکارا بروید که ساختمان جالبش قبلاً انبار تجهیزات قطار بوده است. این گالری در طول سال میزبان نمایشگاه‌های مختلف با تمرکز بر هنرمندان داخلی و بین‌المللی است.

موزه زندان اولوجانلار

یکی دیگر از دیدنی های آنکارا موزه زندان اولوجانلار (Ulucanlar Cezaevi Müzesi) است. بعد از اینکه ترکیه به رهبری آتاتورک به استقلال رسید و جمهوری ترکیه تاسیس شد، زندان اولوجانلار در سال ۱۹۲۵ به دستور وزارت امور داخلی ترکیه ساخته شد. مساحت زندان ۳۴ هزار متر مربع است و در آن دوره محل حبس زندانیان سیاسی بود. 

زندانیان سیاسی ترکیه چه روزهای سخت و شکنجه‌هایی را در این زندان به جان خریدند و حتی بعضی‌ها به طور ناعادلانه اعدام شدند! از نخست‌وزیر گرفته تا کارگردان، شاعر و روزنامه‌نگار همگی در آن دوره از جمله قربانیان ناعدالتی بودند!

سال ۲۰۰۶ درهای این زندان از جاهای دیدنی آنکارا برای همیشه بسته شد. شهردار وقت آنکارا بعد از انجام یک سری بازسازی، درهای زندان اولوجانلار را در سال ۲۰۱۱ به عنوان موزه به روی عموم باز کرد. خود ترک‌ها می‌گویند که تبدیل این زندان به عنوان موزه یکی از دلایل تغییر در صنعت هنر و فرهنگی کشور ترکیه است.

اگر به تاریخ سیاسی علاقه دارید بد نیست در تور آنکارا بازدید از موزه زندان اولوجانلار را در برنامه سفرتان بگذارید. این موزه اهمیت زیادی برای کشور ترکیه دارد و به عنوان میراث فرهنگی و مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه شناخته می‌شود.

مسجد اصلانهانه (Aslanhane Mosque)

مسجد اَصلانهانه یکی از قدیمی‌ترین مساجد ترکیه به شمار می‌آید که از چوب و سنگ ساخته شده است. این مسجد که متعلق به قرن سیزدهم است، در محله قدیمی آنکارا و در کنار قلعه آنکارا قرار دارد. مسجد اصلانهانه که به‌معنای خانه شیر ترجمه می‌شود، نام خود را از مجسمه‌های شیری که در اطراف آن قرار دارند، گرفته است. این بنای مربع‌شکل با سقفی چوبی که توسط 24 ستون چوبی کنده‌کاری‌شده پشتیبانی می‌شود و تنها یک مناره دارد. این مسجد به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی آنکارا محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از مسجد اصلانهانه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط مسجد اصلانهانه: رایگان
  • آدرس مسجد اصلانهانه: آلتیندا، محله کاله، کوچه کاله

موزه نیرو هوایی آنکارا

موزه‌های زیادی را می‌توانید در شهر آنکارا پیدا کنید، یکی از موزه‌های آنکارا که متفاوت عمل نموده؛ موزه نیرو هوایی است که تاریخ پرفراز آسمان ترکیه را نشان می‌دهد. از آثاری که این موزه در دید بازدیدکنندگان قرار داده، می‌توان به لباس‌ها، مدال‌ها و … اشاره داشت که حدود 700 اثر می‌باشد.

آدرس نیرو هوایی آنکارا: “Doğanbey Mh. Atatürk Bulvarı No:33 06250 Altındağ/Ankara Turkey”

خانه اپرا آنکارا – Ankara State Opera House

یکی از جاذبه های گردشگری آنکارا که به عنوان بزرگترین سالن اپرا این شهر شناخته می‌شود، خانه اپرا آنکارا است. در این خانه که محل برگزاری اجراهای باله و اپرا است یک ساختمان به نام Büyük Tiyatro قرار دارد که محل نمایش فیلم‌های دولتی ترکیه است و برای رزرو سالن‌ها می‌توانید از طریق وبسایت رسمی خانه اپرا اقدام به بررسی فیلم‌ها و اجراها کنید.

مسجد احمد حمدی آکسکی (Ahmet Hamdi Akseki Mosque)

از زیباترین مساجد ترکیه، مسجد احمد حمدی آکسِکی در آنکاراست که ترکیبی از معماری مدرن، خط عربی و طراحی باستانی اسلامی دارد. این بنا که به سبک نئوکلاسیک طراحی شده است، با جلوه باشکوهش چشم بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. این مسجد می‌تواند حدود 6 هزار نمازگزار را در خود جای دهد و یک نمازخانه اختصاصی نیز برای خانم‌ها دارد.

این بنا که در سال 2013 افتتاح شد، به نام یک محقق مذهبی، احمد حمدی آکسکی، نام‌گذاری شده است. نقاشی‌های سرامیکی داخل مسجد، تاریخ و فرهنگ، هر دو تمدن سلجوقی و عثمانی را منعکس می‌کنند و بر زیبایی مسجد می‌افزایند. همچنین یک کتاب‌فروشی در طبقه زیرین قرار دارد که اغلب کتاب‌های مذهبی می‌فروشد. اگرچه این مسجد مانند بسیاری از مساجد مهم ترکیه یک لوستر بزرگ ندارد؛ اما گنبد آن می‌تواند در رنگ‌های مختلف نورانی شود که همین امر آن را به یکی از جاهای دیدنی آنکارا تبدیل کرده است.

  • ساعت بازدید از مسجد احمد حمدی آکسکی: 24 ساعته
  • قیمت بلیط مسجد احمد حمدی آکسکی: رایگان
  • آدرس مسجد احمد حمدی آکسکی: چانکایا، اونیورسیتیلر

موزه چنگلهان راحمی

موزه چنگلهان راحمی از دیگر جاهای دیدنی آنکار محسوب می‌شود که آثار صنعتی را به بینندگان نمایش می‌دهد. همچنین این موزه در سال 2005 میلادی تاسیس شد که امروزه به جاذبه گردشگری آنکارا تبدیل شده است. آثاری که این موزه را تشکیل داده، عبارت اند از:

  • گالری‌های فرش
  • ماشین آلات کشاورزی
  • نمایشگاه‌های دارویی، حمل و نقل ریلی، وسایل ارتباطی و ….

همچنین می‌توانید درباره وهبی کوچ که به عنوان اولین صنعت گر ترکیه به حساب می‌آید هم اطالاعاتی بدست آورید.

آدرس موزه چنگلهان راحمی: “Depo Sokak No: 1 | Kale Mah., Ankara 06230, Turkey”

مرکز فرهنگی ترکی استرگم

از دیگر جاهای دیدنی آنکارا که میتوان به آن اشاره کرد، مرکز فرهنگی ترکی استرگم است. این مرکز فرهنگی در قصر تاریخی استرگم از سال 2005 پذیرا گردشگران و شهروندان می‌باشد. آثار هنری این مرکز گردشگری بر روی دیوارهایش هک شده و توریستان می‌توانند در بدو ورود از زیبایی‌ها و تاریخ ترکیه آگاه شوند. نمای مرکز فرهنگی ترکی استرگم از سنگ مرمر استفاده شده که در کنار زیبایی می‌توانید از معماری این کشور هم آگاه شوید.

آدرس مرکز فرهنگی ترکی استرگم: “Güçlükaya Mh, Fatih Cd., 06280 Keçiören/Ankara, Turkey”

پارک گنچلیک

پارک گنچلیک، یک پارک همگانی با وسعتی حدود 68 هکتار می‌باشد که از سال 1943 در دسترس قرار گرفته است. این پارک در اطراف میدان اولوس قرار دارد که به راحتی می‌توانید از دو جاذبه و محیط گردشگری دیدن کنید. در این پارک تالار انجمن شهرداری آنکارا وجود دارد.

آدرس پارک گنچلیک: “Gençlik Parkı, Doğanbey Mh., 06060 Ankara, Turkey”

شهربازی بزرگ آنکارا (آنکاپارک یا واندرلند اوراسیا)

واندرلند اوراسیا آنکارا (Wonderland Eurasia) یکی از بهترین جاهای تفریحی آنکارا است. شهربازی بزرگ آنکارا که اسم دیگر آن آنکاپارک است، بزرگترین پارک و مجتمع تفریحی اروپا شناخته شده است. این شهربازی سال ۲۰۱۹ افتتاح شد و ساخت آن ۵ سال طول کشید. آنکا پارک (Ankapark) بزرگ‌ترین پارک آنکارا و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ترکیه است. 

واندرلند اوراسیا ۱.۳ میلیون مترمربع مساحت دارد که حدود ۱۰۰ هزار متر مربع آن سرپوشیده است. به همین دلیل در فصل سرد هم می‌توانید از تفریح در شهربازی واندرلند لذت ببرید. برای رفتن به قسمت‌های مختلف شهربازی از جاهای دیدنی آنکارا باید سوار ماشین‌های مخصوص و قطار داخل پارک شوید.

چون مساحت پارک خیلی زیاد است و پیاده نمی‌توانید همه جای پارک را ببینید. این شهربازی بزرگ از جاهای دیدنی آنکارا ۲۱۱۷ وسیله بازی برای کودکان و بزرگسالان، ۱۴ ترن هوایی، ۲۶ وسیله بازی اصلی، جزیره پرنده، غار یخی و ژوراسیک پارک است. پارک دایناسورهای واندرلند اوراسیا آنکارا ۲۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد.

در شهربازی بزرگ آنکارا برای برگزاری کنسرت و جشنواره چند جای مخصوص اجرا هم درست کرده‌اند. جاذبه قابل توجه در شهربازی بزرگ آنکارا فواره ۱۲۰ متری است که می‌گویند دومین فواره بزرگ دنیا است!

پارک کولو یا پارک کوغولو (Kuğulu Park)

پارک کولو از جاهای دیدنی آنکارا یکی از جاهای تفریحی آنکارا است که بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و یک جورهایی می‌توان گفت از نمادهای شهر آنکار بحساب می‌آید. کوغولو پارک به معنی پارک قو است. این پارک یک دریاچه دارد که محل زندگی قوها است، به همین دلیل نام کولو را روی این پارک گذاشته‌اند. 

پارک کوغولو (Kuğulu Park) سال ۱۹۵۸ با ۲.۵ هکتار مساحت تاسیس شد. در اطراف دریاچه نیمکت‌هایی برای استراحت و تماشای قوها گذاشته‌اند. همچنین، کافه و رستوران‌های کنار دریاچه و آلاچیق‌های آن محلی دنج برای صرف غذا و نوشیدنی و لذت از منظره زیبای دریاچه است. این پارک برای کودکان هم زمین مخصوص بازی دارد.

سخن آخر

وقتی صحبت از جاهای دیدنی آنکارا به میان می‌آید، کمتر کسی از جزئیات دیدنی‌هایش باخبر است. بسیاری از افراد در سفرهای کاری یا اقامتشان در ترکیه از این شهر که پایتخت اداری ترکیه است، بازدید می‌کنند؛ اما گاهی اوقات برای سرگرمی و لذت بردن از سفرشان اطلاعات کافی ندارند. در این مطلب، با معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی آنکارا سعی کردیم به شما کمک کنیم تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید و روزهایی لذت‌بخش را در آنکارای ترکیه تجربه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا