ایران گردی

جالب ترین برج سمنان کجاست؟

تودی تریپ: پس از رسیدن به میدان معروف سمنان، ساختمان قدیمی با برج آجری متعلق به شورای شهر را می بینید.

این مکان در گذشته متعلق به یک کارخانه نساجی بوده و با شروع به کار کارخانه برج سوت آن کارخانه نیز نصب شده است.

این برج در گذشته با توجه به ساعت شیفت و پایان شیفت کارگران در ساعت های 18، 14 و 22 به صدا در می آمد.

به همین دلیل مردم سمنان نه تنها آن را به عنوان خاطره انگیزترین بنای تاریخی سمنان می شناسند، بلکه صنعتی شدن شهر خود را مرهون فعالیت های این کارخانه می دانند.

کارخانه نساجی پارس حدود 80 سال پیش کار خود را آغاز کرد. اما متاسفانه بعد از دهه 1970 کارخانه به دلیل مشکلاتی ورشکست شد و پس از آن هیچ اقدام مثبتی برای حفظ آن انجام نشد.

متاسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیقی از محل سوت اصلی برج در دست نیست و به احتمال زیاد این سوت دزدیده شده است.

برج کارخانه نساجی; جالب ترین برج سمنان

یکی از نقاط دیدنی این کشور کارخانه نساجی سمنان نام دارد که در فضای وسیعی بین خیابان قدس و فردوسی قرار دارد و برج قدیمی را در دل خود جای داده است.

تاریخچه این کارخانه به دوران پهلوی و سال 1310 هجری شمسی برمی گردد و با طرح و نقشه آلمانی در زمان رضا شاه فعالیت خود را آغاز کرد.

جالب ترین برج سمنان کجاست؟

در آن زمان بسیاری از کارگران زحمتکش در کارخانه نساجی و ریسندگی پارس کار و زندگی می کردند.

نمای کارخانه آجر به قدری زیباست که نمی توانی بایستی و طوری به مجموعه نگاه کنی که انگار در حال تماشای یک فیلم قدیمی و لذت بردن از آن هستید.

در حیاط کارخانه نساجی سمنان حوضی از همان دوران برایمان باقی مانده که همچنان به این بنا طراوت و تازگی می بخشد.

شما می توانید واترمارک این عنصر ناب و مقدس را در تمام سازه های ایرانی به وضوح ببینید و از آن نهایت لذت را ببرید.

در پی نوسازی ساختمان کارخانه نساجی سمنان، شورای شهر سمنان هم اکنون در حال بهره برداری از کارخانه نساجی و ریسندگی پارس سمنان است و ترافیک را به آنجا بازگردانده است.

در وسط یکی از دیوارهای حیاط، برج بلندی مانند درخت سرو برافراشته بود و به سمت آسمان به جلو حرکت می کرد.

ساکنان آن را به عنوان برج کارخانه نساجی می شناسند. برجی که در ساعت های 18، 14 و 22 به صدا درآمد تا پایان کار کارگران و شروع شیفت کاری جدید را نشان دهد.

در حال حاضر سوت برج کارخانه نساجی سمنان در باغ موزه امیر سمنان نصب شده و در ساعاتی از روز به صدا در می آید و مردم را با خود به خاطرات تلخ و شیرین گذشته می برد.

آن روزها که برج نساجی سمنان به عنوان ساعت گرینویچ برای مردم شهر عمل می کرد و با صدای سوت ساعت خود را تنظیم می کردند.

جالب ترین برج سمنان کجاست؟

یادت باشه انگار دیروز بود! پیشنهاد می کنیم از دیگر جاذبه های سمنان مانند دروازه ارگ، مسجد جامع، گرمابه پناه، جنگل ابر و … دیدن کنید. و با عزیزانتان عکس بگیرید و به گشت و گذار بپردازید.

در طول سفر می توانید از بازار سمنان نیز دیدن کنید و صنایع دستی این کشور مانند سرامیک، پارچه های چاپی سنتی، نمد و فرش را خریداری کنید و با هدایای نفیس به خانه بازگردید و عزیزان خود را به وجد بیاورید.

حتما از طعم این سرزمین لذت ببرید و با خوردن غذاهای محلی سمنانی مانند سبزی پلو یا خورش هویج و پسته سرحال شوید.

درس تاریخچه برج ساعت و کارخانه نساجی سمنان

برج ساعت کارخانه نساجی پارس سمنان این برج دیدنی که در معروف ترین کارخانه نساجی ایران توسط تاجری به نام علینکی کاشانی ساخته شده است، امروز پس از مرمت، سوت دلنشین آن در برخی مناسبت های سال از جمله سال نو خورشیدی به صدا در می آید. سال های دور روزی سه بار در ساعت 6 صبح، 2 بعد از ظهر و 10 شب این سوت به صدا درآمد و عنصری فرهنگی در منطقه محسوب می شد!

در این کارخانه پنبه تولید شده در منطقه و وارداتی از شهرهای مختلف را به نخ تابیده تبدیل می کردند و محصول را به کارخانه های بافندگی شهرهای دیگر ارسال می کردند.

از سال 1333 تا 1345 در مجاورت کارخانه ریسندگی با اضافه شدن 340 دستگاه بافندگی و همچنین ماشین آلات چاپ و تکمیل عظیم، یک کارخانه نساجی نیز تأسیس شد که مدیریت آن به شرکت سهامی تازه تأسیس پارس سپرده شد. منسوجات.

جالب ترین برج سمنان کجاست؟

این مجتمع روزانه بیش از 35 هزار متر انواع پارچه با عرض 90 تا 140 سانتی متر تولید می کند.

تولید این کارخانه به پارچه محدود نمی شد و برق شهر سمنان نیز توسط 6 ژنراتور کارخانه تامین می شد.

تعدادی واحد در مجتمع ریسندگی و نساجی تعبیه شده بود که شامل بخش اداری، سالن ریسندگی، سالن نجاری، برج دودکش، مخزن آب کارخانه و بخش هایی مانند انبارها، ساختمان های خدماتی، محوطه سازی سنتی، استخر می شود. و یک چشمه

یکی از مسائلی که کارخانه ریسندگی سمنان را پس از گذشت حدود یک قرن در ذهن مردم سمنان قوی نگه داشته است. این سوتی است که توسط آلمانی ها طراحی و ساخته شده است و در زمان فعالیت این کارخانه هر روز ساعت 18، 14 و 22 زده می شود و ساعت شیفت و پایان شیفت کاری به اطلاع کارگران می رسد. به این ترتیب

در گذشته اکثر سمنان ها ساعت های خود را با سوت این کارخانه چک می کردند. همچنین به دلیل کوچک بودن شهر و آلودگی صوتی کمتر، صدای این سوت می تواند به روستاهای زیر شهر برسد.

این سوت یک مکان تاریخی است و از آنجایی که در فهرست ملی ثبت شده است، ارزشی مضاعف دارد.

متاسفانه، سوت کارخانه در دسامبر 2014 به سرقت رفت، اما کشف آن در ژوئن 2016 دوستداران میراث را خوشحال کرد.

در فروردین ۱۳۹۶ این سوت در باغ موزه امیر نصب شد و در شهر به صدا درآمد.

مجموعه کارخانه ریسندگی و بافندگی در تقاطع خیابان فردوسی و قدس قرار دارد و این اثر در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۵۸ با شماره ثبت ۲۹۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا