ایران گردی

جالب‌ترین کلیسای اطراف تبریز

تودی تریپ: کلیسای Mujumbar که به کلیسای St. کلیسای هریپسیمه یا سورپ هریپسیمه در دره سرسبز سریچای در حدود 35 کیلومتری شمال تبریز و 39 کیلومتری مرند در روستای مجمبر واقع شده است.

ساختمان کلیسا نسبت به خانه های روستا در پایین ترین سطح قرار دارد و در مقایسه با آنها بزرگتر و زیباتر به نظر می رسد.

بنای مستطیل شکل کلیسای مجمبر بدون گنبد است و مصالح به کار رفته شامل سنگ خرد، ساروج و آهک است.

احتمالاً نام کلیسا از هریپسیمه دختر آشوت باگرادونی پادشاه ارمنستان گرفته شده است.

این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شماره ثبت ۷۷۸ به عنوان یکی از آثار شاخص استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با کلیسای Mojumbar

در فاصله 30 کیلومتری تبریز و در جاده تبریز به مرند جاده ای آسفالته وجود دارد که پس از عبور از دشت و تپه ماهورها به روستای تاریخی و باستانی مجمبر می رسد.

جالب ترین کلیسای اطراف تبریز

خانه های روستای مجمبر به صورت پلکانی در کنار هم قرار گرفته اند و برای ساخت آنها از مصالحی مانند گل و خشت و قلوه سنگ استفاده شده است.

جمعیت این روستا در اواسط قرن نوزدهم به 300 خانوار می رسید، اما در سال 1353 اکثر مردم روستا به ارمنستان مهاجرت کردند و بقیه به تبریز یا شهرهای دیگر رفتند. به همین دلیل هم اکنون این روستا خالی از سکنه است.

در روستای مجمبر کلیسایی تاریخی به نام کلیسای مجمبر یا سنت هاریپ سیمه وجود دارد که یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شبستر است.

بنای کلیسایی ساختمانی بزرگ و باشکوه است و در مقایسه با خانه های روستایی در پایین ترین سطح قرار دارد.

کلیسای Mujumbar یکی از قدیمی ترین کلیساهای کشور است و باستان شناسان قدمت آن را بین قرن 9 تا 13 تخمین می زنند.

به گفته برخی از محققین، نام این کلیسا از نام دختر پادشاه ارمنی که هاریپ سیم نام دارد، گرفته شده است.

این کلیسا بر روی تپه ای ساخته شده و اطراف آن را طبیعتی سرسبز و زیبا احاطه کرده است.

این کلیسا با معماری زیبا و مناظر خیره کننده خود گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

معماری جالب ترین کلیسای اطراف تبریز

بنای این کلیسا به سبک بازیلیکا ساخته شده است و از نظر پلان و فضای داخلی همانند کلیسای سنت سرکیس خوی است. ابعاد خارجی آن 22.8 در 13 متر و ارتفاع آن حدود 8.25 متر است که به شکل مستطیل با شیروانی در دو طرف و بدون گنبد ساخته شده است.

جالب ترین کلیسای اطراف تبریز

مصالح به کار رفته در بنا سنگ معدن، ساروج و آهک است، به جز درهای ورودی و نورگیر و بالای محیط بیرونی که با سنگ تراشکاری شده است. ورودی های بنا در زوایای جنوبی و غربی کلیسا قرار دارد که اطراف آن را سنگ کاری ساده و بدون تزئینات احاطه کرده است که به آن شکل قاب می دهد.

ورودی کلیسا مستطیل شکل و پشت دیوار بیرونی بنا است، اما نمای آن که در دیوار بیرونی نیز قرار دارد، دو ستون یا پی است که در بالای آن دوره ای به شکل طاق نعل اسبی مدور قرار گرفته است. دیوار شمالی کلیسا نسبت به دیوار نمای جنوبی ارتفاع کمی دارد، زیرا بر فراز تپه ای ساخته شده است.

فضای داخلی کلیسا مستطیل شکل به طول 19.80 متر و عرض 10.58 متر است که به وسیله چهار ستون وسط و ستون متصل به دیوارها به یک راهرو یا شبستان عریض در وسط و دو راهرو فرعی تقسیم می شود. در نتیجه در امتداد ضلع بلند، سه قوس نعل اسبی در دو طرف ظاهر شده است.

محراب کلیسا در شرق قرار دارد و به صورت نیم دایره است. محل محراب چهار پله بالاتر از کف کلیسا است و دیوار و سقف اطراف آن از نظر هنری با ساختار نیم دایره ای محراب همسطح است.

در دو طرف محراب و در همسطح طبقه اصلی دو اتاق کوچک قرار دارد که کف در و تکیه گاه های آن و کف در از سنگ تراشیده شده است. چهار ستون سنگی داخل بنا دارای طرح دوازده گوشه است. این ستون ها سرستون ندارند و فقط از جایی که قاعده طاق شروع می شود، دارای لبه به سمت شرق و غرب هستند. تمام ستون ها و ستون های دیوارها و طاق های دوره با سنگ های تراش مستطیل خاکستری پوشیده شده است. در صورتی که دیوارهای اصلی و سقف ساختمان از سنگ خرد شده باشد.

جالب ترین کلیسای اطراف تبریز

در داخل بنا شش نورگیر تعبیه شده است که به آرامی فضای داخلی بنا را در دیوارهای غربی و شرقی و دیوار جنوبی و یکی در وسط سقف کلیسا روشن می کند. نورگیرها با سنگ های تراشیده تزیین شده اند و جدای از آن هیچ تزئینی در داخل و خارج کلیسا به چشم نمی خورد.

با این حال، فضای داخلی فضایی خاص، الهام بخش و آرام دارد.

بین ستون های سنگی ممتد و دیوار شمالی کلیسا گودال مربع شکلی قرار دارد که قبلاً تا ته آن به عنوان در باز بوده ولی بعداً نیمه بسته بوده است. داخل این دروازه محوطه ای به طول هشت متر و عرض 4.25 متر است.

این محوطه که شبیه غار یا سرداب است در تپه کنده کاری شده و دیوارهای سنگی و شنی آن طبیعی و بدون پوشش نگه داشته می شود.

سقف زیرزمین به شکل هلالی تراشیده شده است و می توان گفت کاربرد آن شبیه شکل کلی اکثر محراب ها است.

کلیسای St. هریپسیم بر روی تپه، روی شیب و پشت آن به طرز پیچیده ای ساخته شده و با طبیعت اطراف خود در می آمیزد و به طور کلی بنایی بسیار جذاب و دلفریب است که بر روی شیب بنا شده و از هر طرف خانه های اهالی روستا آن را پوشانده و به وجود آورده است. مجموعه ای زیبا از طبیعت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا