ایران گردی

جالب‌ترین موزه کاشان که باید دید

تودی تریپ: موزه ملی کاشان در باغ زیبای فین قرار دارد که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. داماد فتحعلی شاه در اوایل سلطنت علی محمد خان نظام الدوله بنایی در این باغ ساخت که بعدها این بنا به ویرانه تبدیل شد. در سال 1346، جمعیت حفاظت از آثار تاریخی کاشان، بنای تاریخی بر روی بقایای آن بنا کرد و آن را به موزه ملی کاشان تبدیل کرد. اشیای موزه به کوشش فرهنگ دوستان کاشان گردآوری شده است.

معرفی موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان بر روی ویرانه های نظام الدوله ساخته شده است. این آرامستان در سال 1242 هجری قمری (1826 میلادی) توسط علی محمد خان صدر اصفهانی (داماد فتحعلی شاه و حاکم کاشان) ساخته شد که در زمان های مختلف به دلیل عدم نگهداری مناسب و شرایط نابسامان متروک و ویران شد. .

در سال 1337 هجری شمسی با حضور جمعی از بزرگان نامی کاشان و نطنزی انجمنی به نام انجمن حفاظت از آثار تاریخی کاشان تشکیل شد و در این انجمن تصمیم بر آن شد تا موزه ای در مجموعه تاریخی باغ فین به اصیل افتتاح شود. فرهنگ و تاریخ باستانی منطقه کاشان ارائه شد.

جالب ترین موزه کاشان که حتما باید دید

پس از این تصمیم، ساختمان موزه با کمک و همکاری افراد خیرخواه و علاقه مند به مدت پنج سال ساخته شد و چند سال بعد ایوان 17 ستونی توسط استاد حاج ابوالقاسم کلمانی به چهار طرف موزه اضافه شد. ، تا اینکه در سال 1346 ه.ق رسماً کشف شد.

این موزه در سال 1385 هجری شمسی برای مرمت و ساماندهی به طور موقت تعطیل و در اولین روز سال 1390 هجری شمسی بازگشایی شد. یکی از ویژگی‌های بارز موزه ملی کاشان این است که می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های کشور دانست که بنای آن صرفاً با هدف ایجاد موزه طراحی و اجرا شده است و مردم فرهنگ دوست منطقه کاشان بازی می‌کنند. نقش بسزایی در جمع آوری موضوعات خود دارند.

ساختمان موزه مربع است و حجم های آن زیبا با تقارن است. تقارن یکی از معیارهای معماری ایرانی است. این موزه از 2 طبقه، یک زیرزمین و یک طبقه همکف تشکیل شده است. طبقه همکف یک فضای نمایشگاهی است و 4 پله از سطح باغ بالاتر رفته است. پس از این 4 پله به راهرو و ایوان می روید و سپس با گذر از آن ها به تالار موزه می رسید.

جالب ترین موزه کاشان که حتما باید دید

در راهروی ورودی زیرزمین می‌توانید مخزن موزه را ببینید و در فضای نمایشگاه تالارهای مختلفی وجود دارد.

این موزه یکی از قدیمی ترین موزه های ایران است و از 4 بخش باستان شناسی، منسوجات، کتابت و نسخ خطی و معاصر تشکیل شده است.

بازدید از موزه با بخش باستان شناسی آغاز می شود و با بخش مدرن به پایان می رسد. استفاده از عناصر معماری ایرانی از جمله سقف های گنبدی و نورگیرها یادآور معماری ایرانی است.

اما شناسنامه و هویت این موزه ۲ کتیبه لاجورد است. یکی از این کتیبه‌ها در ورودی موزه قرار دارد و با فونت طلایی روی آن عبارت «موزه ملی کاشان، بنیاد 1346» درج شده است.

کتیبه دیگری به خط نستالی است و بر روی آن تاریخ ساخت موزه را مشاهده می کنید. این کتیبه در جلوی در ورودی موزه قرار گرفته است.

قسمت های جالب تر موزه

با ورود به موزه ملی کاشان این فرصت را دارید که از سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی دیدن کنید که هر کدام می تواند برای هر گردشگری جالب باشد.

جالب ترین موزه کاشان که حتما باید دید

در گردش خود در این موزه می توانید بیش از 400 اثر هنری از جمله سرامیک های مربوط به دوره های قبل و بعد از اسلام مانند اشیاء مفرغی، سفال، لباس، خط، خوشنویسی و انواع منسوجات را مشاهده کنید.

شاید جالب باشد بدانید که اشیاء به نمایش گذاشته شده در بخش باستان شناسی موزه ملی کاشان از کاوش های انجام شده در تپه سیلک، چغازنبیل، حسنلو، هوروین و لرستان به دست آمده است.

بخشی از اشیای موزه توسط هنرمندان و علاقه مندان منطقه کاشان و بخشی دیگر توسط موزه های ملی ایران و هنرهای تزئینی تهران اهدا شده است. با توجه به اشیاء موجود، موزه به چهار بخش باستان شناسی، نوشته ها و نسخ خطی، منسوجات و مدرن طبقه بندی می شود.

باستان شناسی

قبل از تاریخ و دوران تاریخی: در این بخش، اکتشافات تپه‌های باستانی سیلک کاشان که در کاوش‌های باستان‌شناسی پروفسور گریشمن و طرح بازنگری دکتر صادق ملک شهمیرزادی به دست آمده و تعدادی سرامیک و فلز. آثار کشف شده از تپه های اسماعیل آباد، هوروین قزوین، لرستان و جلگه خوزستان به نمایش گذاشته شد.

جالب ترین موزه کاشان که حتما باید دید

دوران اسلامی: در این بخش سفال های لعابدار ساده و رنگارنگ کاشان و گرگان، ظروف سنگی و شیشه ای ظریف و زیبا و تعدادی کاشی فیروزه ای و لعاب طلا و همچنین فلزکاری از دوره ایلخانی و صفوی به نمایش درآمده است.

منسوجات

کاشان یکی از مراکز مهم صنعت نساجی ایران در دوره صفویه و قاجار بود. مخمل و زری منسوجاتی است که از کاشان صادر می شود. در این قسمت نمونه پارچه های مخمل و زری قدیمی و جدید نمایش داده می شود.

کتاب ها و نسخه های خطی

در این بخش نسخ خطی و نسخ خطی نفیسی از دوره های مختلف و با قلم های مختلف که در سه جلد قرآن به خط کوفی اولیه و دو جلد در قطع جیبی و وزیری با خط و تذهیب بسیار زیبا دیده می شود و به چند مورد اشاره شده است. نمونه هایی برای سفارشات

امروزی

گلدان‌های لعاب‌دار منقوش به تصاویر داستان‌های اساطیری، کاشی‌های معرق و مشبک، منبت‌های استاد صنیع‌الحاتم و چند هنرمند دیگر، آثار این بخش را تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها توسط هنرمندان اهدا شده‌اند.

جالب ترین موزه کاشان که حتما باید دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا