ایران گردی

جالب‌ترین جاذبه‌های بمپور سیستان و بلوچستان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: بمپور یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که در بخش بلوچستان واقع شده است.

بمپور دارای آب و هوای گرم و مرطوب است که تابستان های طولانی دارد و میانگین دمای تابستان بیش از 40 درجه سانتیگراد است.

می توان گفت بمپور از نظر تاریخی یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. با توجه به کاوش های انجام شده در اطراف شهر بمپور، تاریخ تاسیس آن به زمان ساسانیان و واشکان می رسد.

باغ خلسا بمپور

این باغ و بناهای درونی آن در انتهای خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار دارد.

باغ تاریخی خلسه بمپور یکی از بناهای زیبا و ارزشمند استان سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می رسد.

باغ خالصه و بناهای داخلی آن در انتهای خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار دارد.

این باغ بازمانده ای از باغ های خلسه گذشته است که اکنون بخشی از تاریخ منطقه بمپور را با خود به همراه دارد زیرا این باغ برای حاکمانی که در زمان های مختلف از دوره اشکانی تا پهلوی بر قلعه حکومت می کردند بسیار مهم بوده است.

جالب ترین دیدنی های بمپور سیستان و بلوچستان

بیشترین اهمیت باغ خالص مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که در انتهای غربی باغ ساختمانی تقریباً عظیم ساخته شد و تمام غله، باج و خراج جمع آوری شده از مردم محل ذخیره شد. در این انبارها به مساحت حدود 1000 مترمربع

این باغ زیبا با توجه به قدمت خود دارای سیستم آبیاری جدولی است که در حال حاضر در سرتاسر باغ موجود است.

باغ بمپور خالص و بناهای داخلی آن در انتهای خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار دارد.

باغ تاریخی خلسه بمپور یکی از بناهای زیبا و ارزشمند استان سیستان و بلوچستان است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می رسد.

باغ خالصه و بناهای داخلی آن در انتهای خیابان بخشداری و در ضلع جنوب شرقی قلعه بمپور قرار دارد.

رودخانه بمپور

رودخانه بمپور یکی از رودخانه های دائمی و فراوان بلوچستان است که از رشته کوه های کارواندر که در 120 کیلومتری شمال شرق ایرانشهر قرار دارد، سرچشمه می گیرد.

شاخه های اصلی رودخانه بمپور کارواندر، ایرندگان و دامن است که پس از پیوستن به یکدیگر و نوشیدن روستاهای اطراف و همچنین رسیدن به سد بمپور، تمام اراضی سد بمپور مشروب می شود و بقیه آب این رودخانه در ماسه ها جاری می شود. مزارع جازموریان.

جالب ترین دیدنی های بمپور سیستان و بلوچستان

قلعه بمپور

در بین این همه آثار تاریخی با معروف ترین قلعه سیستان و بلوچستان آشنا می شویم. قلعه بمپور که افسانه های جالبی نیز در مورد آن نقل شده است. 24 کیلومتری ایرانشهر و 1 کیلومتری شمال بمپور یافت می شود. اما اجازه دهید به سراغ افسانه های مربوط به این قلعه برویم.

به گفته عموم مردم این قلعه متعلق به بهمن پسر اسفندیار در ابتدا به عنوان نامگذاری شد بهمن پور و به مرور زمان به بمپور تغییر نام داد. همانطور که می دانید فقیر یعنی پسر.

اکنون به زندگی و قدمت این قلعه می رسیم. باستان شناسان می گویند قدمت این قلعه به زمان خود باز می گردد ساسانی و حزب برمی گرداند؛ اما مردم بر این باورند که این قلعه به بهره برداری رسیده است نادر شاه انجام شده.

باید بدانید که بنا به دلایلی تصور رایج از این قلعه درست نیست و قدمت آن بسیار بیشتر از این حرف هاست.

قلعه بمپور در زمان خود بسیار مهم بوده و از مهم ترین قلعه های نظامی آسیا به شمار می رود. این قلعه در دو قسمت با ارتفاعات مختلف و با مصالحی مانند خشت خام بر روی تپه های مصنوعی به ارتفاع 80 متر ساخته شده است.

اگر می خواهید در تاریخ ایران غرق شوید، قلعه بمپور یکی از دیدنی های سیستان و بلوچستان است که شما را به وجد خواهد آورد.

قسمت فوقانی قلعه، ارگ و محل سکونت حاکم بوده است. ارتفاع تپه بیشتر از حیاط پایینی است، بنابراین نفوذ به ارگ ​​به دلیل ارتفاع و شیب تند تپه برای مهاجمان کار آسانی نبود.

مشخص است که محل قلعه بر فراز تپه تصادفی انتخاب نشده است، زیرا این تپه به گونه ای مشرف به اطراف است که امکان نزدیک شدن به قلعه بمپور برای مهاجم بدون نگاه نگهبانان وجود ندارد.

جالب ترین دیدنی های بمپور سیستان و بلوچستان

به همین دلیل به نظر می رسد قلعه بمپور یکی از قلعه های نظامی قدیمی و مهم در آسیا و خاورمیانه باشد.

علت نامگذاری این منطقه به بمپور را در برخی از افسانه های محلی مربوط به بهمن (پسر اسفندیار) که ابتدا بهمنپور و بعداً بمپور شد، می دانند.

بنا به اظهارات بسیاری از بزرگان ایران و بر اساس کتب تاریخی، این مکان در قدیم «بن پال» به معنای آخرین شهر نامیده می شد.

با بررسی آثار مکتوب پیشینیان در می یابیم که نام باستانی این مکان «بن پهل» بوده است که به مرور زمان به بن فهل، بن فول، بن فور، بن پور و بوم پور تغییر یافته است و در فارسی زبان امروزی بام پور اشتباه تلفظ شده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا