ایران گردی

جاذبه های فوق العاده نی ریز کجاست؟

تودی تریپ: نریز یکی از شهرهای استان فارس در ایران است. این شهر مرکز شهر نی ریز است.

جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۴ برابر با ۴۹۸۵۰ نفر است.

نی ریز در جنوب دریاچه های بختگان و ارسنجان، غرب سیرجان و شهربابک در استان کرمان، شرق استبان و جنوب غربی شهرستان حاتم در استان یزد و شمال داراب، حاجی آباد در استان هرمزگان قرار دارد.

تعیین تاریخ دقیق پیدایش این سرزمین و ارائه تصویری روشن و دقیق از آن در دوره های مختلف تاریخی دشوار و در مواردی غیر ممکن است.

برخی آن را به دوره اساطیری کایان و دوره مدیان نسبت می دهند و منبع موثقی در این زمینه وجود ندارد.

پلنگ تنگ

پلنگان یا تنگ پلنگان دره ای بسیار زیبا و سرسبز است که در حدود ۲۱ کیلومتری شرق شهرستان نی ریز در استان فارس قرار دارد.

دره ای زیبا و سرسبز که دو رشته کوه از رشته کوه های زاگرس را احاطه کرده و پوشیده از گل های بهاری فراوان از جمله شقایق های وحشی است.

این دره سرسبز خانه درختان سر به فلک کشیده انجیر، سرو، بیدهای کهنسال و بادام کوهی است که چشم انداز بسیار زیبایی را ارائه می دهد.

آب و هوای مطبوع و دلپذیر و مناظر سرسبز و زیبا این دره جذاب را به یکی از تفرجگاه های اصلی شهر نی ریز تبدیل کرده است.

عبور از رودخانه فنگان به طراوت این دره که از چشمه بشر سرچشمه می گیرد افزود.

جاذبه های شگفت انگیز نی راز کجاست؟

رودخانه پس از عبور از تنگ وارد قسمت زیبای باغ بیشه در قسمت جنوبی تنگ شده و پس از عبور از نارو باغ وارد تنگه های مسیر رودخانه می شود.

همچنین در این دره چشمه ای به نام چسمه پلنگان وجود دارد که از ارتفاعات کوه شهباز سرچشمه می گیرد و در داخل دره جاری می شود.

این چشمه سال هاست که یکی از منابع اصلی آبیاری باغ های اطراف شهر نی ریز بوده است.

این دره در نزدیکی روستای پلنگان در دهستان هرگان قرار دارد و یکی از مهم ترین تفرجگاه های مردم نی ریز می باشد. طبیعت کوهستانی نزدیک جنگل، رودخانه ها و چشمه های سیرها این منطقه تفریحی را بسیار محبوب کرده است.

عبور رودخانه خروشان پلنگان از میان صخره ها و درختان کهنسال باعث پیدایش آبشارهای کوتاه و بلند در مسیر شده است که بر زیبایی تنگ پلنگان افزوده است.

اوایل فصل بهار و تابستان بهترین روزهای سال برای سفر به تنگ پلنگان است زیرا طبیعت به زیباترین شکل ممکن با انواع گل ها و گیاهان تزئین شده و درختان سرسبز و با طراوت هستند.

هوای خنک تابستانی این تنگه از دیگر عوامل محبوبیت آن در فصل تابستان است.

راه دسترسی به این خیابان زیبا به طور کامل آسفالت است و وجود امامزاده شاه یعقوب و همچنین دریاچه آبی معروف به چاه امام حسین (ع) از دلایل محبوبیت این خیابان در بین مردم است. شهر نی ریز.

تالاب نی بختگان

به دلیل قرار گرفتن نیریز در میان کوه های مرتفع، این منطقه از رطوبت کمتری برخوردار است، اما دریاچه بختگان نیریز کمبود رطوبت این منطقه را جبران کرده و باعث رویش درختان و مزارع اطراف شده است.

خشک شدن بختگان با مخاطرات زیست محیطی مختلفی در این منطقه مواجه است.

جاذبه های شگفت انگیز نی راز کجاست؟

دریاچه بختگان مکان مناسبی برای پرندگان مهاجری است که از سیبری و روسیه می آیند. فلامینگو، اردک، غاز، درنا، کبوتر دریایی و مرغ تنها بخشی از پرندگان مهاجر بختگان هستند.

درناهای مهاجر اصلی ترین ساکنان فصلی بختگان بودند که با وجود خشک شدن دریاچه همچنان به تالاب بختگان می آیند.

وجود زمین های کشاورزی در نواحی نزدیک دریاچه باعث شده تا جرثقیل های مهاجر بتوانند با وجود کاهش محسوس سطح آب دریاچه غذای خود را تامین کنند، اما سایر پرندگان دیگر قادر به ادامه زندگی در دریاچه نبوده و آن را ترک کرده اند. .

خشک شدن این دریاچه نمک باعث پیدایش نمکزار بزرگی در منطقه شده و گرد و غبار زیادی را ایجاد می کند.

این دریاچه زیستگاه زمستانی پرندگان مهاجر روسیه، دشت های سیبری و برخی مناطق دیگر کشورمان است.

در سال های پرباران فلامینگوها، درناها، کبوترهای دریایی، اردک ها، اردک ها و غازها در این منطقه فرود می آیند و زمستان می گذرانند.

دریاچه بختگان نی ریز نیز در فصول بارندگی باعث افزایش رطوبت هوا می شود و به دلیل ارتفاع زیاد کوه های اطراف شهر نی ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی می ماند و منجر به باردهی انجیر شده است. بادام، گل رز و درخت زیتون در کوهستان به این معنی است که می توان آن را آبیاری مصنوعی کوه ها نامید.

یک رودخانه وسیع

عبور رودخانه په نبا از دره په نبا که از تنگ بوخون در نزدیکی تفرجگاه په نبا سرچشمه می گیرد باعث شده این دره چشم اندازی بسیار سرسبز داشته باشد.

مجاورت باغ های روستای پهنابه بر زیبایی این دره سرسبز می افزود. وجود صخره های مرتفع و رودخانه ای که از میان آنها می گذرد چشم انداز بسیار زیبایی را فراهم می کند.

جاذبه های شگفت انگیز نی راز کجاست؟

پهنابه تنها رودخانه دائمی شهر نی ریز است که از تنگ بوخون سرچشمه می گیرد.

این تنگه نزدیک دره چنابا این منطقه را به ایستگاهی بکر و جذاب برای طبیعت گردی تبدیل کرده است. سرازیر شدن چشمه ها از دل زمین و از شکاف کوه ها بر طراوت دره پنابا می افزاید.

جوشش چشمه ها در هنگام پایین آمدن آب چشمه از صخره های مرتفع باعث تشکیل آبشارهای کوچکی می شود که در کنار درختان، گیاهان سبز، خزه های روییده بر روی صخره ها و شکاف های کوه منظره ای بسیار زیبا و چشمگیر ایجاد می کنند.

وجود کوه های مرتفع در مجاورت این دره نیز محیط را برای فعالیت های پیاده روی مناسب می کند.

جنگلی از درختان مثمر و غیر مثمر نیز در مجاورت این دره و رودخانه خروشان آن یافت می شود که محیط مناسبی را برای کمپ زدن و اقامت در نزدیکی دره پهنا باغ فراهم می کند.

بی شک پنابا یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی شهر نی ریز است که متاسفانه کمتر شناخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا