ایران گردی

جاذبه های درجه یک نیاسر کاشان

تودی تریپ: نیاسر یکی از شهرهای تاریخی و خوش آب و هوای شهر کاشان است که از نظر جغرافیایی در 30 کیلومتری شمال غربی شهر کاشان و در ناحیه کوهستانی ارتفاعات کرکس قرار دارد. میانگین ارتفاع این باغ تاریخی شهر از سطح دریا حدود 1650 متر است. اختلاف ارتفاع حدود 200 متری شمال به جنوب نیاسر و جاری شدن چشمه آبی در دل شهر از دلایل اصلی ایجاد مناظر، مناظر و جاذبه های طبیعی منحصر به فرد در این شهرستان به شمار می رود. نیاسر خود را به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز سکونت بشر معرفی می کند و آثار تاریخی به جا مانده از دوران های مختلف گواه این امر است. وجود گلزارهای بهشتی و خوشبو در نیاسر کاشان باعث شده است که هر ساله (در اردیبهشت ماه) گردشگران زیادی برای شرکت در مراسم گلاب و خرید گلاب و عرقیات ناب گیاهی به نیاسر سفر کنند.

چشمه اسکندریه

چشمه اسکندریه یا چشمه نیاسر یکی از جاذبه های معروف نیاسر است که در ارتفاع 1680 متری از سطح دریا قرار دارد. آب چشمه نیاسر بسیار زلال و خنک است و از شکاف های صخره های داخل یک گودال می جوشد. چشمه اسکندریه دلیل ایجاد تاریخ چندین ساله و تداوم سرسبزی و خورشید نیاسر است. در فاصله کمی از چشمه قبر تاریخی و چنار کهنسال وجود دارد.

جاذبه های درجه یک نیاسر کاشان

با توجه به مطالب ثبت شده در کتاب «تاریخ کاشان»، شناسایی و ساخت چشمه نیاسر به زمان «اسکندر بن فلقوس» باز می گردد. بر اساس روایات، این مرد به عنوان یکی از یاران دانیال نبی و صاحب دانش کشف اسرار معرفی شده است. می گویند اسکندر هنگام عبور از نیاسر از وجود مقدار زیادی آب در دل کوه آگاه شد و مجسمه سازانی را استخدام کرد تا ظرف یک روز فواره را بسازند. آب این چشمه در تابستان خنک و در زمستان ولرم است.

در زیر منبع اصلی یک جداکننده قرار دارد که حدود دو سوم آب چشمه را به آبشار و بقیه را به منطقه نو نیاسر می فرستد. ماهی «شب کور» یا «آهک خوار» تنها ماهی این بهار است. در روز کربان بایرام اهالی نیاسر گاوی را در پای چشمه قربانی می کنند و خون آن را در آب می ریزند. آنها معتقدند این عمل برکات بیشتری به همراه خواهد داشت. در روز عاشورا و تاسوعا آب چشمه را با رنگ های طبیعی قرمز می کنند.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر معروف ترین جاذبه طبیعی شهر نیاسر است. این آبشار در مرکز نیاسر، بخش قدیمی سرکمار و در 34 کیلومتری شمال غربی کاشان قرار دارد.

جاذبه های درجه یک نیاسر کاشان

سرچشمه آبشار نیاسر چشمه اسکندریه است و در کنار آن آتشکده زیبایی قرار دارد. به گفته باستان شناسان و بر اساس اسناد تاریخی، این آبشار در دوره اشکانیان، ساسانیان و سلجوقیان برای استحمام و شستشو و محلی برای ستایش پروردگار مورد استفاده قرار می گرفته است. آبشار نیاسر به شماره 1083 در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

ارتفاع آبشار نیاسر حدود 25 متر است. سنگ‌های آهکی و سنگ‌های رسوبی مسیر آبشار را تشکیل داده‌اند که به مرور زمان و در اثر جریان مداوم آب به شکل‌های جذابی مانند مخروط و مخروط تبدیل شده و جلوه دیگری به آبشار داده است. پوشاندن سطح آبشار نیاسر با خزه طبیعی دلیلی است که برخی به آن آبشار خزه می گویند. بقایای خزه های قدیمی و یک سری آبراهه ها و سخنان اهالی نشان از تغییر مسیر آبشار در گذشته ای نه چندان دور دارد.

بید، توت، مو و ارس در اطراف آبشار نیاسر به چشم می خورد و زیبایی آن را دو چندان کرده است. گیاهان دارویی پرسی وشان، علف نمکی و خیار مار نیز در اطراف آبشار می رویند. فصل بهار، به خصوص اواسط اردیبهشت تا اواسط ژوئن، بهترین زمان برای بازدید از آبشار نیاسر است.

جاذبه های درجه یک نیاسر کاشان

حمام صفوی

حمام صفوی یکی از بناهای تاریخی نیاسر است. این حمام به دلیل معماری، مصالح به کار رفته و نحوه تامین آب و انرژی جالب و جذاب است. سبک معماری، طاق ها و پوشش های به کار رفته در حمام مشابه آثار دوره صفویه و قاجاریه است. معماران این حمام از آبراهه های سفالی برای انتقال آب از آبشار نیاسر به حمام استفاده کردند. در طول این مسیرها آب به حوض زیبای اختاپوس سرازیر می شد و از آنجا به حمام هدایت می شد. آب آشامیدنی حمام از طریق مسیری جداگانه به داخل حمام می رفت.

ورودی هشت ضلعی حمام صفویه با راهروهایی از بیرون جدا شده است. رختکن سربینه یا حمام در اطراف فضایی دایره ای و سلولی ساخته می شود. برخی از این سلول ها برای استادان و برخی برای سوژه ها بود. در وسط این قسمت از حمام حوض پشویه دیده می شود. سربینه توسط یک راهرو به هنرستان (محل اصلی حمام) متصل می شود. این راهرو از اتلاف گرما جلوگیری می کند. گلخانه دارای طاق و لوازم آجری است. این خزانه در گذشته بخشی از حمام صفوی بوده که در دوره پهلوی اول به دلیل شیوع بیماری های واگیردار تخریب شده و امروزه اثری از آن نیست.

جاذبه های درجه یک نیاسر کاشان

این حمام دارای دو مخزن آب ولرم و گرم بود. زیر گنج اجاق بود. آب خزانه با سوزاندن چوب گرم می شد و دود حاصل از سوختن از فضای دودکش به بیرون حمام می رسید. حمام صفوی نیاسر در 19 خرداد 1381 به شماره 9038 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

یک آسیاب

در گذشته 13 آسیاب آبی در مسیر آبشار نیاسر وجود داشت که امروزه تنها یکی از آنها بازسازی و برای بازدید گردشگران آماده شده است. این آسیاب در کنار حمام صفویه قرار دارد و قدمت آن به دوره صفویه می رسد. آبشار نیروی لازم برای گردش سنگ آسیاب را فراهم می کرد. آب ابتدا در فضایی به نام مخزن ذخیره می شود و سپس از طریق یک کانال فشار باریک به چرخه آسیاب هدایت می شود. فشار آب سنگ آسیاب را می چرخاند. از آسیاب آبی نیاسر برای آردپاشی گندم و جو استفاده می شد.

منبع: کجارو

جاذبه های درجه یک نیاسر کاشان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا