ایران گردی

جاذبه‌های مهم ماسوله

تودی تریپ: شهر تاریخی و توریستی ماسوله با معماری منحصر به فرد خود به قدمت 800 تا 1000 سال پیش، یکی از خاص ترین روستاها یا شهرهای پلکانی جهان به شمار می رود. این شهر با داشتن کوه‌های مرتفع، جنگل‌ها و چمن‌زارهای سرسبز و موزه‌ها و قله‌های متعدد، یکی از محبوب‌ترین مقاصد و جاذبه‌های گردشگری استان گیلان به‌ویژه در اواخر بهار و تابستان است. هر ساله هزاران گردشگر و کوهنورد برای دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی ماسوله به این منطقه زیبا در استان گیلان سفر می کنند و خاطراتی فراموش نشدنی را برای خود رقم می زنند.

جاذبه های طبیعی در ماسوله

آبشار کوشم

آبشار کوشم بلندترین آبشار ماسوله با ارتفاع 30 متر در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه قرار دارد. مسیر زیبای دسترسی به این آبشار با شیب ملایم در کنار رودخانه و خلاف جریان آب یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان ماسوله است که علاقه مندان به کوهنوردی را به خود جذب می کند.

دیدنی های مهم ماسوله

پس از حدود یک ساعت پیاده روی و عبور از چندین آبشار کوچک به انتهای تنگه و دیواره سنگی می رسید که آب از بالای آن جاری می شود و آبشار زیبای کوشم را ایجاد می کند.

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

رودخانه ماسوله رودان رودخانه ای نسبتاً پرآب است که از بالای کوه و از چشمه های مرتفع و آب شدن برف ها سرچشمه می گیرد. این رودخانه از مرکز شهر ماسوله می گذرد و سپس مسیر خود را به سمت جاده ماسوله ادامه می دهد. رودخانه ماسوله در منطقه سرایان به رودخانه های زیگل و لیکوند تغییر نام داده و وارد تالاب انزلی در منطقه چمشتکل می شود. در نهایت آب این رودخانه مزارع برنج را آبیاری می کند. در داخل ماسوله با دیوار بلندی در کنار رودخانه مواجه می شوید که از ورود سیلاب به شهر جلوگیری می کند.

آبشاری زیبا به همین نام به ارتفاع بیش از 20 متر بر روی رودخانه ماسوله رودان در غرب ماسوله و در ابتدای جاده ماژلانی قرار دارد. یک پیاده روی کوتاه در کنار رودخانه و در جهت مخالف آبشار شما را به آبشار می رساند. آبشار ماسوله رودخان در نزدیکی پارکینگ ماسوله قرار دارد.

دیدنی های مهم ماسوله

آبشار هورامبو

آبشار «خرم بو» که در زبان تالشی «خربو» تلفظ می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در کنار جنگل‌های اطراف مانند بهشتی است. این آبشار یکی از بکرترین جاذبه های طبیعی ماسوله است و افراد کمی از آن دیدن می کنند. برای رسیدن به آبشار خرم بو پس از گذر از بازار ماسوله باید حدود دو کیلومتر در کوه های ماسوله پیاده روی کنید و برای یافتن آن به راهنمای محلی نیاز دارید.

آبهای سیل آسای آبشار خرم بو از ارتفاع 20 متری می ریزد و نبود جاده به سمت آبشار بزرگ خرم بو باعث می شود که طبیعت این منطقه تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند. در مسیر رسیدن به آبشار بزرگ می توانید از صخره نوردی، آبشار کوچک خاربو و بقعه امامزاده هاشم دیدن کنید و از چشمه ماسوله آب گوارا بنوشید.

دیدنی های تاریخی ماسوله

بازار ماسوله

هر آنچه با نام بازار در ذهن شما شکل می گیرد را فراموش کنید زیرا در ماسوله شکلی متفاوت از بازار پیش روی شما خواهد بود.

دیدنی های مهم ماسوله

بازار ماسوله یک مرکز خرید چند طبقه است. اما شکل و شمایل آن با تصور شما از یک مرکز خرید بسیار متفاوت است. این بازار به دلیل پلکانی بودن ماسوله در چهار سطح مستقل قرار دارد و هر طبقه ویژگی های خاص خود را دارد. مغازه های طبقه پایین این بازار در یک طبقه و مغازه های سطوح بالاتر در دو طبقه هستند.

بافت پلکانی پینه

یکی از ویژگی های بارز ماسوله، بافت جالب آن است. این شهر به شکل پلکانی در کوهپایه است که پست ترین و بلندترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع دارد. در این شهر خانه ها روی هم قرار می گیرند و سقف خانه پایین نقش حیاط خانه بالا یا گذر کوچه بالا را ایفا می کند. شهرت این ویژگی خاص در معماری این شهر باعث شد تا نام ماسوله را در کنار نام یا لقب سایر روستاها و شهرهای پلکانی اقصی نقاط ایران مشاهده کنید.

آنچه ماسوله را از دیگر نمونه های معماری پلکانی متمایز می کند، شمعدان های رنگارنگی است که در کنار پنجره ها خودنمایی می کنند. ساکنان هر خانه بنا به سلیقه خود جلوی خانه خود را با گلدان های شمعدانی تزئین می کنند.

دیدنی های مهم ماسوله

کاروانسرای ماسوله

قرار گرفتن ماسوله در مسیر شاهراه ارتباطی قدیم باعث ایجاد کاروانسرا در آن شده است. امروزه بیش از 12 کاروانسرا در این شهر وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

کاروانسرای حاجی فیض که نمایانگر تحولات معماری دوره پهلوی اول در ماسوله است و بخشی از هویت این منطقه محسوب می شود.

کاروانسرای میرزا یکی از آثار به جای مانده از رونق اقتصادی ماسوله است و نام آن در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۷ به شماره ۵۱۹۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا