ایران گردی

جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی

تودی تریپ: آثار تاریخی و باستانی زیادی در مناطق مختلف استان خراسان شمالی یافت شده است که همگی نشان از تاریخ کهن این استان دارد. برخی از مناطق باستانی این استان مانند پهلوان و کوه حیدر جاجرم بیش از دوازده هزار سال قدمت دارند.

بنای سنگی اسپاخو که در غرب مانه و سملقان قرار دارد، قدیمی‌ترین اثر باستانی این استان است که از سال‌ها قبل از اسلام بر جای مانده است.

جاذبه های گردشگری بی نظیر در خراسان شمالی

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده در نزدیکی اسفرین است. این پارک سرشار از گونه های گیاهی و جانوری خاص است و به همین دلیل توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند. در نزدیکی این منطقه جاذبه های طبیعی زیادی وجود دارد که از معروف ترین آنها می توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردگان، روستای سرجسمه و چشم انداز پشت سد اسفرین اشاره کرد.

منطقه نمونه گردشگری میلان

این منطقه تعطیلات که در نزدیکی اسفرین واقع شده است از چند روستا به نام های حسن آباد، اردگان، پرکانلو، بیدواز، سرچسمه و سرکانلو تشکیل شده است.

دیدنی های جالب خراسان شمالی

طبیعت این منطقه بسیار بکر و چشمگیر است. غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و تفرجگاه چمن نیز در این منطقه قرار دارند که بسیار زیبا و دیدنی هستند.

غارهای پرستوها

در 20 کیلومتری غرب شهر درگ غارهایی وجود دارد که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آنها می توانید وارد غار شوید. این غارها به دلیل تجمع رسوبات آهکی که در چند سال گذشته رخ داده است، به وجود آمده اند. فانوس های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته است که دیدنی است. این کوه در دامنه کوه قره میغ قرار دارد. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید از یک راهنما کمک بگیرید.

روستای زوارهم

این روستا در ارتفاعات آلاداغ در 28 کیلومتری جنوب شرقی جاده شیروان – مشهد قرار دارد. این روستا دارای بیش از 80 چشمه چشمه است که در دره ای زیبا قرار گرفته است. از دیگر مکان های جالب این منطقه می توان به تپه دستریز ارک و قلعه قزلار اشاره کرد.

دیدنی های جالب خراسان شمالی

روستای دشت

در شمال غربی گرمه و در 80 کیلومتری این منطقه روستایی با آب و هوای بسیار خوب و مناظر زیبا واقع شده است. این منطقه در مسیر جاده بجنورد به گرگان قرار دارد. آب و هوای مرطوب و معتدل این منطقه باعث شکل گیری جنگل های سرسبز و بکر در این منطقه شده است.

قلعه جلال الدین

قلعه جلال الدین قلعه ای باشکوه است که در 5 کیلومتری غرب گرمه قرار دارد. این قلعه بر روی تپه های نسبتا مرتفع ساخته شده است. این منطقه دارای سکو و ظاهر خاصی است که به همین دلیل گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

شهر تاریخی بالکیس

قدمت این شهر تاریخی به چهار هزار سال می رسد و در نزدیکی اسفرین قرار دارد. در حال حاضر تنها ویرانه هایی از خندق، مقبره شیخ آذری و ارگ در این شهر باستانی باقی مانده است. اما معروف ترین مکان برای بازدید قلعه نارین است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های جالب خراسان شمالی

چشمه حضرت ایوب

این چشمه در روستایی به همین نام قرار دارد. بی شک یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی همین چشمه است که در ارتفاع حدود 300 متری دره گیفان قرار دارد. این چشمه نوعی چشمه گوگردی است و خواص درمانی زیادی دارد. نزدیک این چشمه زیارتگاه کوچک و بقعه ای قدیمی نیز وجود دارد.

دیدنی های بی نظیر خراسان شمالی

محوطه باستانی قلعه

در شهر گرمه بقایای یک قلعه خشتی وجود دارد. این منطقه در 1 کیلومتری شمال شرقی شهر درگاه قرار دارد. دروازه اصلی این قلعه در ضلع شرقی است و حصار آن به مرور زمان فرسایش یافته است. حتی در قرن ششم و هشتم میلادی نیز این قلعه دارای ساکنانی بوده است.

قله زو

این شهر در ۲۳ کیلومتری شمال غربی شهر شیروان، کلزو قرار دارد که درختان انجیر و قلعه تیموری آن ۸۰۰ سال قدمت دارند. اگر از شیروان به سمت جاده بجنورد می گذرید، از این منطقه دیدن کنید.

رباط بیل

رباط کرابل یک اثر تاریخی است که قدمت آن به قرن چهارم و پنجم هجری می رسد.

دیدنی های جالب خراسان شمالی

این بنا کاروانسرایی تاریخی بوده که در شهر گرمه و در روستایی به همین نام واقع شده است. این کاروانسرا از خشت، ساروج، آهک، گچ و سنگ ساخته شده است. این کاروانسرا دارای حیاط بزرگ با غرفه های فراوان است. سقف این آلاچیق ها گنبدی است و با گچبری بسیار زیبا تزئین شده است.

جایارم

شهرستان جاجرم یکی از مناطق دیدنی استان خراسان شمالی است. معابد معصوم زاده زین العبدین و علی بن مهزیار در این منطقه قرار دارند.

شیروان

یکی دیگر از شهرهای استان خراسان شمالی شیروان است که دیدنی های اختصاصی خود را دارد. از دیدنی های این منطقه می توان به مقبره امامزاده حمزه رضا، قلعه زیارت، غار کافر کالا و مقبره شیخ رشیدالدین محمد اشاره کرد.

میدان تیموری

چهار طاق تیموری ساختمانی هشت ضلعی است که شباهت زیادی به آرامگاه دارد. ساخت این آرامگاه مربوط به دوره ایلهان است. این مقبره متعلق به امیرتیمور است و کتیبه های سنگی نزدیک آن حاوی اطلاعاتی درباره حکومت اوست. این بنا دارای زیرزمینی است که در عمق 1.5 متری زمین ساخته شده است.

منبع: سفر مارکت

دیدنی های جالب خراسان شمالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا