ایران گردی

جاذبه‌های تماشایی در اطراف موزه موسیقی اصفهان

تودی تریپ: بی دلیل نیست که اصفهان را نصف جهان می نامند. این شهر نیمی از حافظه تاریخی ایران را در خود جای داده و هم از نظر بناهای تاریخی و هم از نظر فرهنگی جزء جدانشدنی ایران محسوب می شود. اگرچه این شهر بیشتر به خاطر آثار تاریخی معروفش مانند چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله و … شناخته می شود، اما مکان ها و مکان های دیدنی زیادی وجود دارد که مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می گیرد. یکی از این مکان های دیدنی، موزه موسیقی اصفهان است. اصفهان را می توان مهد موسیقی اصیل ایرانی نامید.

موزه موسیقی اصفهان; جذاب و موثر

اصفهان یکی از مهدهای موسیقی و آواز سنتی ایرانی است و یکی از مراکز موسیقی و یکی از پنج آواز سنتی کشورمان به نام این شهر نامگذاری شده است. اهمیت موسیقی و علاقه مردم اصفهان به این هنر باعث شد تا دو نوازنده علاقه مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی، اولین و تنها موزه خصوصی موسیقی کشور را در 20 آذر 1393 تأسیس کنند.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه موسیقی اصفهان

موزه ای که تفاوت های زیادی با سایر موزه های ایران دارد و مدل ارائه آثار، نوع راهنمایی و برخورد کارکنان شما را با بعد جدیدی از گردشگری موزه آشنا می کند. علاوه بر این، اجرای موسیقی زنده در پایان تور بازدید شما از موزه را جذاب تر می کند.

در موزه موسیقی اصفهان می‌توانید 300 آلات موسیقی ایرانی را مشاهده کنید، از نحوه ساخت آن‌ها مطلع شوید و با کمک تجهیزات صوتی و تصویری، نواختن سازها را بیاموزید و به صدای آن‌ها گوش دهید. سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را به وجود آورده است. در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را ببینید که در هیچ کشور دیگری یافت نمی شوند.

موزه موسیقی اصفهان از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

تالار سازهای ملی: در این تالار سازهای سنتی اصیل را می بینید که در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، امکانات صوتی و تصویری موزه به درک بهتر این سازها کمک می کند.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه موسیقی اصفهان

تالار سازهای محلی: همانطور که از نام آن پیداست، تالار سازهای محلی به موسیقی محلی مناطق مختلف ایران اختصاص دارد. در این سالن می توانید از سازها و موسیقی محلی لذت ببرید و از اطلاعات راهنمایان موزه در مورد موسیقی محلی بهره مند شوید.

خانه آهنگساز: موسسان موزه برای ادای احترام به استادان موسیقی ایرانی، بخشی به نام خانه آهنگساز در نظر گرفته اند که در آن با زندگی نامه و آثار این افراد آشنا می شوید.

تالار موسیقی: یکی از ویژگی های منحصر به فرد موزه موسیقی اصفهان تالار موسیقی است. در این قسمت می توانید به اجرای موسیقی دلنشین گوش دهید و از صدای سازهایی که در موزه دیدید لذت ببرید.

کارگاه ابزار: این قسمت یکی از جذاب ترین قسمت های موزه است. در اینجا با نحوه ساخت آلات موسیقی ایرانی آشنا می شوید که برای علاقه مندان به موسیقی اصیل بسیار جالب و آموزنده خواهد بود.

دیدنی های نزدیک به موزه موسیقی

کاخ هشت بهشتی

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، خیابان گلدسته باغ، پارک هشت بهشت

کاخ هشت بهشت ​​یکی از زیباترین کاخ های ایران است که در کنار موزه موسیقی اصفهان واقع شده است.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه موسیقی اصفهان

این کاخ در دو طبقه و در میان باغی بزرگ ساخته شده است. ساخت کاخ هشت بهش در سال 1080 هجری قمری و مصادف با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به پایان رسید. برخی از مورخان این بنا را حرمسرای هشت خدمه شاه می دانند. از این رو نام این کاخ را هشت بهشت ​​گذاشته اند.

معماری کاخ هشت بهش به سبک معماری اصفهانی است و تزئینات این کاخ بسیار باشکوه و هنرمندانه است. این عمارت در ارتفاع دو متری از سطح زمین قرار دارد که با دو پلکان در قسمت شرقی و غربی از زمین جدا می شود. در بالای پله ها ایوانی با دو ستون چوبی قرار دارد که به ورودی های مختلف تالار مرکزی کاخ متصل می شود. دیوارهای داخلی کاخ با نقاشی های پرندگان و گل های رنگارنگ، تذهیب، ظروف شیشه ای و آینه تزئین شده است. در لابی دو تابلوی بزرگ فتحعلی شاه دیده می شود.

موزه هنر ملی اصفهان

آدرس: اصفهان، خیابان عباس آباد، خیابان مسرور

موزه هنرهای ملی اصفهان که در حدود یک کیلومتری موزه موسیقی اصفهان قرار دارد، در بهمن ماه سال 1400 خورشیدی زیر نظر مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مصطفان در خانه‌ای دو طبقه به نام «ساختمان روی دایره صفی» افتتاح شد. بخش عباس آباد اصفهان.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه موسیقی اصفهان

قدمت این خانه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می رسد. این عمارت پس از انقلاب به محیط اداری تبدیل شد و اکنون عنوان جدیدترین موزه اصفهان را به خود اختصاص داده است.

موزه ملی هنر اصفهان بیش از 300 اثر تاریخی از هنرمندان اصفهانی از هزاره های پیش از تاریخ تا به امروز را به نمایش می گذارد. مجموعه کاشی های طلا و آثار لاکی نقش بسیار ویژه ای در این موزه دارد. گردشگران برای بازدید از موزه هنرهای ملی اصفهان ابتدا باید وسایل خود را به انبار این مجموعه تحویل دهند، روی کفش های خود روکش های پلاستیکی بگذارند و از گیت امنیتی عبور کنند. پس از عبور از دروازه، تابلوی موزه را می بینید که 6 پاساژ طراحی شده در موزه به فارسی و انگلیسی برای بازدیدکنندگان نوشته شده است.

کاخ چهل ستون

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، میدان امام حسین، خیابان سپه

کاخ چهلستون در ضلع شرقی خیابان چهارباغ و در فاصله یک کیلومتری (حدود 12 دقیقه پیاده روی) از موزه موسیقی اصفهان واقع شده است. این کاخ در یکی از باغ های سلطنتی عصر صفویه در شهر اصفهان است که به باغ موزه چهل ستون نیز معروف است.

جاذبه های دیدنی اطراف موزه موسیقی اصفهان

باغ چهلستون به عنوان یکی از زیباترین نمونه های باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در وسط این باغ، شاه عباس اول عمارتی کلاهی شکل با اتاق های کوچک دور تا دور آن ساخت که به آن هسته کاخ چهل ستون می گویند. این باغ دربار برای پذیرایی از مهمانان دربار سلطنتی برای مراسم و جشن ها استفاده می شد.

بازار هنر

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، ضلع جنوبی پارک هشت بهشت

بازار هنر یکی از بازارهای سنتی اصفهان است که در 150 متری (حدود دو دقیقه پیاده روی) موزه موسیقی اصفهان واقع شده است. این بازار که از دوره صفویه تا به امروز بازار زرگرهای اصفهان بوده است، معماری سنتی و منحصر به فردی دارد و گردشگران از گردش در آن لذت می برند. تمامی زیور آلات، طلا و جواهرات این بازار در واقع کار هنرمندان اصفهانی است که دارای طرح های بسیار ظریف و زیبایی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا