ایران گردی

جاذبه‌های تماشایی تالاب انزلی

تودی تریپ: تالاب انزلی تالاب بی نظیری در ایران و جهان است که با بیش از 100 گونه پرنده و 50 گونه آبزی دارای تنوع زیستی فراوانی است. وسعت تالاب انزلی با توجه به فصل و شرایط آب و هوایی متفاوت است و در فصل بارندگی به 120 کیلومتر مربع و در فصل بارندگی به 80 کیلومتر مربع می رسد. حوضه آبریز تالاب حدود 374 هزار هکتار است که شامل مراتع، اراضی کشاورزی، سدها و استخرها می شود.

دیدنی ترین جاذبه های تالاب انزلی

ذخیره گاه حیات وحش سلکا

جذابیت تالاب انزلی فقط به قایق سواری ختم نمی شود و می توانید مکان های مختلفی مانند پناهگاه حیات وحش سلکه را ببینید. سلکه یکی از تالاب های ارزشمند شمال کشور است که همه ساله میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است و از معدود تالاب هایی است که غازها، قوها و حتی غازهای دم سفید را در خود جای داده است.

جاذبه های دیدنی تالاب انزلی

پناهگاه حیات وحش سالکه مساحتی به وسعت 360 هکتار در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهر صومعه سرا واقع شده است. این منطقه از شمال به تالاب انزلی، از شرق به رودخانه صوفینده، از جنوب به مزارع کشاورزی روستاهای هندخانه و صوفینده و از غرب به رودخانه هندخاله ختم می شود.

منطقه حفاظت شده کاشیم سیاه

در قسمت جنوب غربی تالاب انزلی، در محدوده شهرک صومعه سرا، منطقه حفاظت شده ای به نام سیاه کاشیم وجود دارد که با مساحتی در حدود 4114 هکتار، جنوبی ترین قسمت تالاب انزلی را تشکیل می دهد.

پرندگانی مانند قو، غاز، اردک بلوط، اردک کاکلی، اردک اردک، اردک اردک، انواع حواصیل، سهره، انواع دمگل اعم از عقاب خیس، زنبق، خرچنگ، خرچنگ خیس، درنا، کاکادو و …. آنها به حساب می آیند. این منطقه دارای بستر مناسب برای پرورش پرستوهای انباری و بزرگترین منطقه پرورش حواصیل خاکستری در جنوب دریای خزر است. حواصیل خاکستری بزرگترین حواصیل استان گیلان است و بیش از 43 جفت در منطقه حفاظت شده سیاه کاشیم زندگی می کند.

جاذبه های دیدنی تالاب انزلی

گونه های گیاهی شامل لویی، نی، جاگن، آبی برهنگ، آسپرغان، آقتی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتوفیلوم، گونه های ساحلی مانند نی، تاجرزی، ورشاب کلی و گونه های خشکی زی مانند توسکا از گیاهانی هستند که در سیاه کاشیم استوا یافت می شوند.

منطقه حفاظت شده کاشیم سیاه

منطقه حفاظت شده سیاه کاشیم از شمال به دیم ماهروزه، از شرق به تالاب انزلی و رودخانه سیاه درویشان، از جنوب به مرزهای لکسار، نرگستان، چو مشقال گاوده، کلسار، سپند و چکور شمالی و از غرب به مزارع ضیابر، مزران محله. ، بهبر و جنوب و شیکا محدود است.

پناهگاه حیات وحش سرهانکل

در همسایگی تالاب بین المللی انزلی و غرب سلکا منطقه ای به نام سرخنکل قرار دارد که یکی از پناهگاه های حیات وحش کشور به شمار می رود. سرهانکل در مسیر رسیدن به منطقه سوسن مردابی است و باید از آن عبور کرد. پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، درنا و انواع اردک، طاووس، دم زرد و کاکادو در زمستان به سرخنکل می روند و زندگی خود را در آنجا می گذرانند.

جاذبه های دیدنی تالاب انزلی

همچنین در این منطقه ماهیان بومی مانند سوف، خشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر مانند سفید، کولی سفید و کولی سیاه زندگی می کنند. گونه‌های گیاهی غالب در این منطقه نیزار و سِدوم با آزولای فراوان، سیخک، لاله‌های مرطوب و نیزارها هستند.

منطقه پناهگاه حیات وحش سرهانکل

این پناهگاه از شمال به کانال ماهروزه، از جنوب به روستاهای هندخاله و سیاه درویشان، از شرق به رودخانه هندخاله و از غرب به رودخانه تاشه بکنده می رسد.

استراحت در تالاب انزلی

می توانید در نقاط مختلف بندر انزلی سوار قایق شوید و به دل تالاب بروید. اگر از اواخر خرداد تا پایان تابستان به تالاب سفر کنید با لاله های مردابی روبرو می شوید که تمام سطح تالاب را پوشانده و منظره ای بی نظیر برای عکس گرفتن و لذت بردن از طبیعت ایجاد می کند.

کایاک سواری

کایاک سواری یکی از بهترین فعالیت های تالاب انزلی است که خاطره ای فراموش نشدنی از لحظات هیجان انگیز در تالاب ایجاد می کند.

جاذبه های دیدنی تالاب انزلی

تماشای پرندگان

تالاب انزلی زیستگاه بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر است. بسیاری از پرندگان مهاجر در فصول سرد سال (زمستان و اوایل بهار) به این منطقه پناه می برند و فرصت مناسبی را برای پرنده نگری در تالاب انزلی فراهم می کنند.

صید ماهی

ماهیگیری یکی از محبوب ترین فعالیت های گردشگری در تالاب و رودخانه انزلی است. ورزشی پر از آرامش و سکوت که محال است با امتحان کردنش عاشقش نشوید. البته باید بدانید که در تالاب امکان اجاره وسایل ماهیگیری وجود ندارد و باید وسایل مورد نیاز را با خود ببرید. ضمناً بهتر است در فصل ماهیگیری به این فعالیت گردشگری بپردازید تا مشکلی برای اکوسیستم ارزشمند تالاب ایجاد نشود. برای اطلاع از فصل دقیق می توانید از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

تالاب انزلی یکی از مهم ترین تالاب های آب شیرین و ارزشمندترین جاذبه های گردشگری ایران است. اما امکانات آنجا محدود به اسکله قایق، رستوران و کافه است. امیدواریم مسئولان امر حفاظت بیشتری از این جاذبه مهم داشته باشند و با تخصیص اعتبارات بیشتر، این مکان را به یکی از مراکز بین المللی گردشگری شمال کشور تبدیل کنند.

جاذبه های دیدنی تالاب انزلی

رستوران لوتوس

رستوران لوتوس یک رستوران چوبی بزرگ و زیبا در وسط تالاب انزلی است که در خیابان استادیوم واقع شده است. این رستوران مکانی عالی برای امتحان غذاهای محلی و دریایی و همچنین مکانی عالی برای گرفتن عکس از تالاب است.

آدرس: خیابان Stadion و روبروی Pravosdieto

رستوران نگین مرداب

رستوران نگین مرداب یکی دیگر از رستوران های تالاب انزلی است که می توانید با قایق یا ماشین به آن برسید. این رستوران با سرو انواع غذاهای دریایی لذیذ، تجربه ای فراموش نشدنی را برای این منطقه در شمال به ارمغان می آورد. رستوران ناگین مرداب در خیابان تکاوران انزلی واقع شده است.

آدرس: خیابان تکاوران، بعد از روگذر، سمت چپ کوچه دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا