ایران گردی

جاذبه‌های تاریخی و حیرت‌انگیز بستک هرمزگان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: استان هرمزگان نام یکی از استان های جنوبی ایران است که در قسمت شمالی تنگه هرمز واقع شده و مرکز گردشگری و اقتصادی ایران است.

این استان حدود 68000 کیلومتر مربع (تقریباً به وسعت گرجستان) وسعت دارد که هشتمین استان کشور است.

قسمت جنوبی این استان را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول حدود 900 کیلومتر فرا گرفته است. این استان به دلیل مجاورت با آب های خلیج فارس دارای مناطق دیدنی و زیبایی است.

شهرستان بستک به دلیل مجاورت با خلیج فارس و مجاورت با منطقه گرمسیری و کوهستانی بودن، ویژگی های اقلیمی خاص خود را دارد، با توجه به موقعیت منطقه، دارای هوای گرم و خشک در تابستان و سرد و خشک است. در زمستان.

جاذبه های شگفت انگیز بستک هرمزگان

مقبره علما کوچارد

آرامگاه علمای کوخرد یا دوگنبدان کوخرد یکی از عبادتگاه های به همین نام در شهرستان بستک استان هرمزگان است که در جنوب جاده بستک به بندر لنگ واقع شده است.

آرامگاه علمای کوخرد در قبرستان روستای کوخورد و در 1000 متری غرب روستای کوخورد قرار دارد.

دیدنی های تاریخی و شگفت انگیز بستک هرمزگان

این بنای تاریخی و مذهبی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور با نام «مجموعه دو گنبدان» به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بنای این آثار برجسته و تاریخی بین سال های 1149 تا 1151 هجری قمری ساخته شده است. مجموعه دو گنبد کوخارد در 27 باخمن 2002 به ثبت رسید.

کاروانسرای دو خانواده

کاروانسرای نیمه‌تاریخی و باستانی در مسیر راه ارتباطی شهر لار، شهر بستک و شهر بندرلنگه قرار دارد.

این بنا دارای چهار ایوان و چهار گنبد بوده و دارای معماری متقارن است، شواهد نشان می دهد که تمامی مصالح به کار رفته در ساخت بنا از محوطه اطراف جمع آوری شده است.

استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی با ملات مخصوص، ساختمان را برای قرن ها در برابر بلایای طبیعی مقاوم کرده است.

کالا خان

این بنا یکی از اماکن معروف شهر بستک در دوره قاجار است که به دستور محمدرضا خان ستوت الممالک حاکم جهانگیریه و بنادر و جزایر آن ساخته شده است که قدمت آن به 110 سال می رسد و محل سکونت بوده است. حاکمان بستک که هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی را شامل می شود.

این بنا در مجموع دارای بیش از 150 اتاق و 4500 متر مربع زیر بنای سه طبقه است که شامل یک حجره، یک تالار و دو اتاق آینه است.

در مجاورت این بنا با کاربری های متنوع و تکمیل کننده آثار ثبت شده در ولسوالی حنین واقع شده است که ارزش این بنا را بیشتر کرده است.

دیدنی های تاریخی و شگفت انگیز بستک هرمزگان

خانه بنی عباس بستک

خانه بنی عباس که در شهر بستک در بخش مرکزی شهر بستک در غرب استان هرمزگان قرار دارد، یکی از بناهای تاریخی و یکی از دیدنی های استان هرمزگان در جنوب ایران است. خانه بنی عباسی در قسمت شرقی شهر بستک و در کنار همام هانی قرار دارد.

این بنا در حدود 100-110 سال پیش توسط بزرگان بستکی (حکام وقت) ساخته شده است و معمارانی که بنا را ساخته اند از معماران بستکی بوده اند.

این خانه در ابتدا سه طبقه بوده که طبقات بالای آن بر اثر زلزله تخریب شده است. این بنا حدود 200 تا 210 اتاق داشت و از سه قسمت مجزا تشکیل شده بود که هر قسمت دارای حیاط و لوازم کامل بود.

آرامگاه شیخ رشید مدنی

آرامگاه شیخ رشید مدنی یکی از بناهای تاریخی ستک است. بنای آرامگاه در سال 1263 هجری قمری توسط مصطفی خان (فیض بستکی) حاکم بستک ساخته شد. این بنا در سال 1381 هجری شمسی به ثبت آثار ملی رسیده است.

این مقبره در شهر بستک، در حاشیه قبرستان قدیمی شهر، در بلوار نیروی هوایی قرار دارد. گفته می شود این بنا در سال 1369 هجری قمری توسط مصطفی خان فیض بستکی (از امرای بستک) ساخته شده است. اما کتیبه ای در محراب بنا تاریخ رجب 1264 هجری قمری را نشان می دهد.

دیدنی های تاریخی و شگفت انگیز بستک هرمزگان

مدرسه مصطفی

ساخت مدرسه مصطفی که یکی از قدیمی ترین مدارس ایران است در سال 1302 آغاز شد و در سال 1304 به پایان رسید.

این مدرسه که در تقاطع خیابان قدیم و مصطفویه شهر بستک قرار دارد، از زمان ساخت تاکنون مورد استفاده مستمر بوده و چندین نسل متوالی در آن تحصیل کرده اند.

در این سال ها بارها مرمت و بازسازی شده و گاهاً الحاقاتی به آن اضافه شده است. مدرسه تاریخی مصطفویه در سال 1392 با شماره 6108 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تنب پرغان جناح

تنب پرگان جناح یکی از عجیب ترین بناهای دوره ساسانیان است. تنب پرگان جناح دارای ساختمان مدور درونی است. تنب پرگان جناح در استان هرمزگان قرار دارد که توسط باستان شناسان مورد کاوش قرار گرفته است.

قسمت اصلی سازه دایره ای داخلی شامل سازه ای است که از 20 بلوک سنگی ایجاد شده است که در آخرین فصل کاوش به طور کامل نمایان شد.

دیدنی های تاریخی و شگفت انگیز بستک هرمزگان

قلعه کالات

قلعه کلات قلعه ای تاریخی واقع در شهرستان بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثار تاریخی و یکی از دیدنی های استان هرمزگان در جنوب ایران است. «قلعه کلات» در دامنه کوه گچ و در ارتفاع 700 متری از سطح دری و بر فراز تپه ای مرتفع قرار دارد.

این قلعه به قلعه خان بستک نیز معروف است. به آن قلعه کالات نیز می گویند. در گویش محلی به آن «تپه بلند» (قلات) می گویند. گفته می شود حدود 280 سال پیش ساخته شده است.

مقر حاکم (خان بستک) بود. این قلعه دارای سه برج در سه طرف محوطه است که هنوز پابرجا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا