ایران گردی

جاذبه‌های بی‌همتای سیاهکل

تودی تریپ: سیاهکل یکی از شهرهای خوش آب و هوا در استان گیلان است که از سه بخش تشکیل شده است. منطقه آبرفتی که در قدیم بر اثر بقایای گل و لای رودخانه و رسوبات دریایی ایجاد می شد و منطقه کوهپایه ای با جنگل های راش فراوان و منطقه کوهستانی دیگر که معمولاً نیمی از سال در آن برف می بارد.

نام محلی سیاکال به صورت سیکال تلفظ می شود. سی به معنی کوه با شیب تند و کول به معنی روستا و در واقع نام سیاهکل به معنای روستایی در کنار کوهی با شیب تند است. این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. برای گشت و گذار در دیدنی های سیاهکل با ما همراه باشید.

دیدنی های طبیعی سیاکال

آبشار لونک

آبشار لونک در منطقه ای جنگلی در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد و فاصله آن تا شهر سیاهکل حدود 25 کیلومتر است. آبشار لونک تنها یکی از چندین آبشار و جاذبه زیبای سیاهکل است. این آبشار در فصل بهار و پاییز پر از آب است.

در اطراف این آبشار می توان جنگل های طبیعی و سرسبز راش، توت، توسکا، ممرز و انجیر را دید. این آبشار دوقلو است و به دلیل زیبایی و سرسبزی اطرافش به یکی از مهم ترین جاذبه های این منطقه تبدیل شده است.

نشانی: دیلمان، ۲۲ کیلومتری جنوب سیاک

دیدنی های بی نظیر سیاهکل

آبشار بابا ولی

آبشار بابا ولی در روستایی به همین نام و در فاصله پنج کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر در حاشیه رودخانه پاکرود واقع شده است. این منطقه سرزمین ایل دیلم باستانی است و مناظر طبیعی و تاریخی منحصر به فردی دارد. آبشاری فصلی است که بر اثر آب شدن برف ها در ارتفاعات اطراف جاری می شود. این آبشار بزرگتر از آبشار لونک است و ارتفاع آن به حدود 20 متر می رسد.

آدرس: روستای بابا ولی، 5 کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر

دهان
درفک نام قله‌ای است در رشته کوه البرز مرکزی در استان گیلان، بخش عمارلو، بخش کرگام شهرستان رودبار و در منطقه جنگلی سیاهکل. کوه درفک یکی از مکان های معروف سیاهکل است که در ضلع شمالی قله دیواری بلند به ارتفاع 500 متر قرار دارد که زیبایی خاصی به این کوه بخشیده است.

همچنین در کاسه قله چندین دهانه غار وجود دارد که معروف ترین آنها غار یخی است. در مورد نام کوه افسانه ای وجود دارد که در زبان گیلکی دال نام پرنده ای از خانواده عقاب است و فک به معنای آشیانه است. بنابراین دال فک به معنای لانه عقاب است. اگر اهل طبیعت گردی و چادر نشینی هستید، بد نیست بدانید ویلای تابستانی درفک بسیار سرسبز و تمیز است. گاهی مه غلیظی دور درختان می پیچد و فضایی رویایی ایجاد می کند.

دیدنی های تاریخی سیاکول

حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان در ابتدای ورودی شهر دیلمان در ارتفاع 1466 متری قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی این منطقه به شمار می رود. احتمالاً این بنا مربوط به دوره ایلخانی است. این بنا در زیر تلی از گل مدفون شد و به دستور میرزاعلی میربالوک از زیر لایه های خاک بیرون آورده و بازسازی شد.

دیدنی های بی نظیر سیاهکل

این حمام دارای یک صحن مرکزی است که در چهار جهت اصلی محوطه مرکزی حمام، چهار بارگاه دیگر را احاطه کرده است. نورگیرهایی در بالای گنبد حمام قرار دارد و به دلیل نبود شیشه شفاف، از سنگ شفاف و مرمر برای عبور نور استفاده شده است. به دلیل موقعیت کوهستانی و آب و هوای سرد منطقه، از جمله ساختمان هایی است که با شرایط خاص کوهستانی برای مقابله با سرما طراحی شده است. این حمام تاریخی در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

نشانی: 50 کیلومتری شهر سیاهکل، دیلمان، نزدیک خیابان میراث و قبل از میدان مرکزی شهر.

قلعه گرماور

این قلعه تاریخی با قدمت قرن سوم و چهارم هجری قمری نام خود را از روستای نزدیک آن گرفته است. این روستا بر فراز کوهی مرتفع و صخره ای واقع شده است.

دلیل این امر این است که از نظر دفاعی می توانند در دشت های اطراف اشراف کامل داشته باشند. در اطراف این قلعه قطعات سفالی زیادی مربوط به دوران جاهلیت و اسلام به دست آمده است که امروزه تنها برج مراقبت از بانی آن باقی مانده است. جدای از آن، آثاری از پایه های قلعه در قسمت غربی دیده می شود.

در ساخت این بنا از خشت خام و خشت رنگی استفاده شده است که حدود قرن سوم و چهارم هجری قمری تخمین زده می شود.

کاروانسرای تی تی

منظره زیبای بعدی که خدمات تاریخی دارد، کاروانسرای تاریخی تی تی یا تی تی خانم است.

دیدنی های بی نظیر سیاهکل

TT در زبان محلی به معنای رنگ است. این کاروانسرا تاریخی در محل تلاقی شیمرود و ساحل باباکوه در 4 کیلومتری شهر سیاهکل قرار دارد.

منطقه احداث این کاروانسرا جاده دیلمان به لاهیجان بوده است. در ساخت این کاروانسرا از سنگ، آجر و گچ استفاده شده است با این تفاوت که دیوارهای بیرونی آن از سنگ و ساروج است. قدمت این بنا با توجه به کاوش‌های انجام شده مربوط به دوران حکومت صفویه در ایران قدیم است که بانی آن عمه یکی از پادشاهان صفوی به نام ت.ت خانم بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا