ایران گردی

تپه باستانی قلایچی؛ جاذبه‌ای جالب در بوکان

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: تپه باستانی کلایچی که به تپه باستانی کلایچی نیز معروف است در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. بر اساس تحقیقات و کاوش های انجام شده در تپه باستانی کلایچی، آثاری از هزاره اول قبل از میلاد به دست آمده است. آجرهای صلیب شکل و منقوش از اولین آثاری است که در این منطقه یافت شده است. در کاوش‌هایی که مجدداً انجام شد، آثاری مانند معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگفرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق با گل اخرایی، نقشه‌های سیاه و آبی و آجرهای حکاکی شده با مردم، هندسی. و تم های گیاهی

آشنایی با تپه باستانی کالایچی

تپه باستانی کلایچی که به تپه باستانی کلایچی نیز معروف است در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. بر اساس تحقیقات و کاوش های انجام شده در این تپه تاریخی، آثاری از هزاره اول قبل از میلاد به دست آمده است.

تپه باستانی کالایچی؛  یک جاذبه جالب در بوکان

آجرهای صلیب شکل و منقوش از اولین آثاری است که در این منطقه یافت شده است. در کاوش‌هایی که مجدداً انجام شد، آثاری مانند معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگفرش، پله‌های متصل به حیاط، اتاق‌های متعددی که با خط اخر، نقشه‌های سیاه و آبی و آجرهای حکاکی شده با نقش‌های انسانی، هندسی و موضوعات گیاهی

طبق تحقیقات انجام شده احتمال می رود این مجموعه مربوط به دوران سلطنت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه شهر زیرتو یا ایسرتو، پایتخت مانایی ها بوده است.

تپه باستانی کلایچی به دلیل ارزش تاریخی بالای خود، در تاریخ 28 اردیبهشت 1380 با شماره ثبت 3823 به عنوان یکی از نقاط دیدنی بوکان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تپه باستانی کلایچی که به تپه باستانی کلایچی نیز معروف است در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد.

بر اساس بررسی ها و کاوش های انجام شده در این تپه تاریخی، آثاری از هزاره اول پیش از میلاد به دست آمده است. آجرهای صلیب شکل و منقوش از اولین آثاری است که در این منطقه یافت شده است.

تپه باستانی کالایچی؛  یک جاذبه جالب در بوکان

در کاوش‌هایی که مجدداً انجام شد، آثاری مانند معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق با اندود اخرایی، نگاره‌هایی به رنگ‌های سیاه و آبی و آجرهای حکاکی شده با انسان. ، موضوعات هندسی و گیاهی کشف می شود. طبق تحقیقات احتمالی این مجموعه مربوط به دوران سلطنت «مانا» بوده و به احتمال زیاد این منطقه شهر زیرتو یا ایزرتو پایتخت مانایی ها بوده است! تپه باستانی کلایچی به دلیل ارزش تاریخی بالای خود، در تاریخ 28 اردیبهشت 1380 با شماره ثبت 3823 به عنوان یکی از نقاط دیدنی بوکان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در دوره تاریخی تپه کلایچی

تپه کالایچی متعلق به عصر آهن I-II است. بوخان هویت تاریخی خود را از محوطه باستانی کلایچی در مجاورت روستای کلایچی در هشت کیلومتری شمال شرقی بوخان وام گرفته است که بازمانده یکی از مهمترین مراکز تمدن در منطقه شمال غرب ایران و نماد تمدن و تمدن است. قانون در بین مردم این مناطق.

تپه باستانی کالایچی؛  یک جاذبه جالب در بوکان

متأسفانه قبل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این مجموعه، کاوش‌های غیرقانونی انجام شد و مجموعه‌ای ظریف از آجرهای لعابدار و اشیای قیمتی کشف شده در کلایچی سر از بازارهای عتیقه‌فروشی برداشت شد. در حال حاضر بسیاری از اقلام این مجموعه توسط مجموعه داران خصوصی یا در موزه های خارجی (موزه ملی توکیو، موزه شرق باستان، توکیو و مرکز فرهنگی خاورمیانه ژاپن) خریداری و نگهداری می شود.

مانا یکی از پادشاهی های ناشناخته شمال غربی ایران است و نشانه هایی از مانایی ها علاوه بر تپه قلایچی در تپه زیویه در کردستان و حسنلو در آذربایجان غربی نیز دیده شده است. از دیگر آثار به دست آمده از این تپه، علاوه بر معبد مرکزی، برج‌ها و دیوارهای متصل به آن، حیاط سنگ‌فرش شده، پله‌هایی که به این حیاط متصل می‌شوند، اتاق‌هایی با گل‌های اخرایی و نقاشی‌هایی به رنگ‌های سیاه و آبی و آجرهای برجسته با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی است.

طبق تحقیقات انجام شده احتمال می رود این مجموعه مربوط به دوران سلطنت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه شهر زیرتو یا ایسرتو، پایتخت مانایی ها بوده است.

تپه باستانی کالایچی؛  یک جاذبه جالب در بوکان

تپه باستانی کلایچی به دلیل ارزش تاریخی بالای خود، در تاریخ 28 اردیبهشت 1380 با شماره ثبت 3823 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

روستای کلایچی در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان قرار دارد. برای اولین بار در سال 1363 کاوش های باستان شناسی به سرپرستی اسماعیل یغمای در این تپه انجام شد و در نتیجه این کاوش ها آثاری از هزاره اول قبل از میلاد یافت شد معابدی به شکل صلیب، برخی از دیوارهای آن با اخر نقاشی شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا