ایران گردی

تهران گردی در خانه موزه مقدم

تودی تریپ: موزه خانه مقدم یکی از آثار تاریخی تهران است که از دوران قاجار به‌جا مانده است. این بنای تاریخی به خانه موزه مقدم دانشگاه تهران نیز معروف است.

خانه مقدم در زمان نوسازي بسيار وسيع بوده و محل اقامت خاندان محمدتقي خان از اعيان دربار قاجار بوده است.

اگر علاقه مند به بازدید از بناهای تاریخی هستید، این بنای تاریخی می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد و یک روز را برای بازدید از آن اختصاص دهید.

حیاط تمیز این خانه تاریخی می تواند شما را به وجد بیاورد و ساعت ها در آن گشت و گذار کنید.

آشنایی با خانه-موزه مقدم

این خانه متعلق به یکی از مقامات دربار قاجار به نام محمدتقی خان تکبل الملک بوده و وی با خانواده خود در آن ساکن بوده است.

حسب الملک دو فرزند به نام های حسن و محسن داشت. برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن که فرزند ارشد تحبیل الملک بود، نقش مهمی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و ادبی داشت.

تهران گردی در خانه موزه مقدم

از طرفی برادر کوچکترش که محسن نام دارد در عرصه هنر فعالیت می کند. حسن متاسفانه در جوانی درگذشت. تنها چیزی که از او باقی مانده نمایشنامه معروفی به نام جعفرخان اثر فرنگ آمد است.

اما محسن فعالیت خود را در زمینه های تاریخ هنر، باستان شناسی و نقاشی ادامه داد و پس از فارغ التحصیلی در این رشته ها در سال 1315 هجری شمسی به ایران بازگشت.

محسن همسری فرانسوی به نام سلما داشت که پس از بازگشت به تهران در خانه پدری خود، خانه موزه مقدم ساکن شد. وی در کنار فعالیت علمی، در زمینه های تاریخی و فرهنگی نیز فعالیت هایی داشت.

بسیاری از تزییناتی که امروزه در خانه مقدم می بینید حاصل هنرهایی است که محسن مقدم در این خانه به کار برده است.

او به همراه همسرش آثار ارزشمندی مانند قطعات سنگ تراشیده، کاشی و… را جمع آوری می کند. و از آنها برای تزئین خانه خود با استفاده از معماری سنتی و اصیل ایرانی استفاده کرد.

از دیگر اقلام ارزشمندی که جمع آوری کردند و تا به امروز باقی مانده است، می توان به مهر و اسناد تاریخی، شیشه، منسوجات، سرامیک، مشک، تابلو، چسب، قلیان و ویفر اشاره کرد.

آنها با جمع آوری این اشیا توانستند گنجینه ای ارزشمند در خانه پدری خود ایجاد کنند و به یکی از معروف ترین و با ارزش ترین خانه های تاریخی تبدیل شود.

در سال 1351 هجری شمسی این خانه تاریخی و ارزشمند توسط محسن مقدم به دانشگاه تهران اهدا شد.

3 سال بعد از فوت استاد مقدم، همسر ایشان نیز فوت کردند. در سال 1369 هجری شمسی بلافاصله پس از فوت همسرش، موزه مقدم به دانشگاه تهران منتقل شد.

ویژگی های جالب خانه موزه مقدم

وارد باغ موزه مقدم که می شوید، ابتدا حیاط با تمیزی اش نظر شما را جلب می کند. باغ و حیاط به سبک باغ های ژاپنی ساخته شده است. و کمی جلوتر در ایوان ها نمایان است.

تهران گردی در خانه موزه مقدم

در سمت راست فضای داخلی، یکی از دیدنی ترین قسمت های خانه قرار دارد که با نقاشی برهنه روی دیوار می توان آن را تشخیص داد، یعنی وارد قسمت خصوصی خانه شده اید.

فضای داخلی محل سکونت محسن مقدم و همسرش بود.

اتاق پیشخوان

در زمان حیات مالک اتاق مجاور پذیرایی برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شد.

اکنون وسایل شخصی محسن مقدم و قاب عکس، نقاشی و موارد دیگر در آن قرار داده شده است. سفال، ابزار سنگی، شیشه، مهر در این قسمت نگهداری می شود و یکی از قسمت های داخلی آن است.

دیوار مدرنیته

یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های باغ موزه مقدم، دیوار مدرنیته و اتاق قاجاری است که در قسمت داخلی آن قرار دارد. دیوار مدرن حیاط داخلی و بیرونی را از هم جدا می کند.

این دیوار از چند ستون مارپیچ و یک ردیف طاق بر روی این ستون ها با تزئینات کاشی ساخته شده است و پایه ستون های حجاری شده شبیه پایه ستون های کاخ چهل ستون اصفهان است.

مقدم در جریان تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه، پایه ستون ها را به این مکان منتقل کرد.

اتاق کجار

طوری وارد اتاق قاجار شوید که انگار به دوره های مختلف تاریخ ایران قدم گذاشته اید. پنجره گچبری زندیه از اصفهان، شومینه کاخ فیروزه در مجاورت کاخ فیروز خانم، گوشه ناصرالدین شاه از اشیای این اتاق است.

انتهای این قسمت دریاچه است. حوضخانه قبلاً خانه خدمه بود (اکنون بسته است). و در زیرزمین کنار آن حمام است.

حمامی پر از کاشی های قرن ها و مکان های مختلف. اگرچه آن هم بسته است.

تهران گردی در خانه موزه مقدم

ایوان ها

پس از عبور از حیاط اصلی که با الهام از باغ الحمرا در اسپانیا ساخته شده و در انتهای آن کافه و گلخانه قرار دارد و دیوارها با کاشی های لعاب دار تزئین شده است، به دو ایوان زیبا می رسیم.

در وسط صحن اصلی حوض مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه قرار دارد که آب از آن سرچشمه می گیرد و از طریق نهر باریکی به حوض می ریزد. همان حوضی که در کنار حوض باغ حمرا و آب نماها ساخته شده است.

این عمارت که شبیه قلعه است برای خانم فرانسوی محسن مقدم به شکل بناهای قرون وسطایی اروپا ساخته شده است تا حس دلتنگی نداشته باشد.

در مجاورت این بنای دیدنی، اتاق صدف قرار دارد که دیوارهای آن پر از ستاره های دریایی و صدف است.

ایوان قاجار نیز یکی از زیباترین قسمت های خانه مقدم است. این ایوان با کاشی کاری های دوره زندیه و قاجاریه تزیین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا