ایران گردی

تنگ چوگان؛ جاذبه‌ای تاریخی و جالب در کازرون

تودی تریپ: تنگ چوگان در کنار ویرانه های شهر تاریخی بیشاپور ساخته شده و گنجینه گرانبهایی از مجسمه های دوران ساسانی را در دل خود جای داده است. این تنگه چوگان بازی سنتی شاهان ساسانی بوده است. همچنین غار معروف شاپور در بین دیوارهای غربی این تنگه قرار دارد و مجسمه بزرگی از شاپور اول به ارتفاع 6 متر دارد.

تنگ چوگان دارای 6 نقش برجسته مرتبط با شاپور اول، بهرام اول و دوم است. متأسفانه در آذرماه 1392 نقش سنگی منگوله اسب بهرام دوم توسط فردی با چکش تخریب شد.

آشنایی با تنگه گوگان

تنگه چوگان تنگه ای است در نزدیکی شهر بیشاپور کازرون. تنگه تاریخی چوگون گنجینه ای بی نظیر از آثار و مجسمه های دوره ساسانی است. رود شاپور از آن سرچشمه می‌گیرد و در اطراف آن نقش برجسته‌های شاهان ساسانی مانند رستم و بیستون دیده می‌شود که برخی از آن‌ها بی‌نظیر است.

تنگ چوگان محل بازی سنتی چوگان توسط پادشاهان ساسانی بوده و غار معروف شاپور و مجسمه زیبای شاپور در دیواره های غربی آن قرار دارد.

این تنگه در 24 دی ماه 1310 به شماره 158 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 2018 نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چوگان تنگ؛  یک جاذبه تاریخی و جالب در کازرون

سه روستای تنگ چوگان سفلی، علیا و مرکزی به همراه باغ ها و مزارع در منطقه ای بین دو کوه از جمله تنگ چوگان واقع شده اند. تنگه چوگان گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار و مجسمه‌های دوره ساسانی را در دل خود جای داده و در کنار طاق بستان در کرمانشاه و نقش رستم و نقش رجب در نزدیکی تخت جمشید، یکی از مکان‌های تاریخی ارزشمند ایران باستان به‌شمار می‌رود.

این دره علاوه بر 6 نقش برجسته مربوط به شاپور اول و بهرام اول و دوم، مجسمه عظیم شاپور اول به ارتفاع 6 متر را در غار شاپور که در ارتفاع نزدیک به 800 متری از بستر رودخانه قرار دارد، در خود جای داده است.

چند نقش برجسته در تنگه پولو

اولین نقش برجسته که بزرگ ترین و پرجمعیت ترین نقش برجسته در میان بقیه است، نقش برجسته مربوط به جشن پیروزی شاپور اول بر امپراتوری روم است. شاپور اول در مرکز تصویر سوار بر اسب به تصویر کشیده شده است. جسد نگهبان زیر پای اسب شاپور قرار دارد و بازوان والرین به نشانه اسارت در دست شاپور است.

فیلیپ نیز در برابر اسب شاپور زانو زد و التماس دعا کرد. افسران و سربازان ایرانی در 5 ردیف سوار بر اسب پشت سر شاپور و سربازان و مقامات رومی در 5 ردیف در مقابل شاپور دیده می شوند که برای او هدایا و پیشکش می برند. 115 رقم در این نقش برجسته دیده می شود که در بین نقش برجسته های ایرانی رکورددار است.

نقش برجسته دوم مربوط به پیروزی بهرام دوم بر اعراب صحرا است. در این نقش برجسته، بهرام سوار بر اسب در سمت چپ قرار دارد و عرب ها توسط سرداران ایرانی هدایت می شوند تا اسب و شتر را پیش از او تقدیم کنند.

چوگان تنگ؛  یک جاذبه تاریخی و جالب در کازرون

سومین نقش برجسته که کامل ترین و زیباترین نقش برجسته دوره ساسانیان به شمار می رود، مراسم دریافت انگشتر یزدی (حلقه شهریاری) از بهرام اول از اهورامزدا را به تصویر می کشد. حکاکی این نقش برجسته بسیار هنرمندانه است و چین و چروک و حرکت لباس و غیره. بسیار زیبا نمایش داده می شوند. همه چیز در مورد این نقش کاملاً مطابقت دارد. حتی جزئیات فیزیکی اسب و رگ های پاهایش نیز به تفصیل مشخص شده است.

نقش برجسته چهارم صحنه پیروزی بهرام دوم بر شورشیان را به تصویر می کشد. در این نقاشی، شاه در مرکز و رو در رو بر تخت نشسته، در سمت راست او سربازان و سرداران ایرانی با احترام ایستاده اند و در سمت چپ او اسیران و شورشیان توسط سربازان ساسانی به حضور شاه آورده می شوند.

نقش برجسته پنجم که در سمت راست تنگه قرار دارد و محکم ترین نقش برجسته در بین 6 نقش برجسته است نیز به پیروزی شاپور بر دولت روم اختصاص دارد.

نقش برجسته ششم و پایانی که آن هم در سمت راست تنگه و درست در کنار جاده قرار دارد، متأسفانه بیشترین آسیب را از نظر زمان می بیند و قسمت های بالایی آن تقریباً از بین رفته است. این نقش برجسته مراسم دریافت فر یزدی (انگشتر شهریار) توسط شاپور اول از اهورامزدا و همچنین پیروزی او در جنگ با رومیان را به تصویر می کشد.

چوگان تنگ؛  یک جاذبه تاریخی و جالب در کازرون

در این نقش، زیر سم اسب اهورامزدا، اهریمن و زیر پای اسب شاپور، گردیان، شاهنشاه مقتول را زیر پا گذاشتند. فیلیپ طبق معمول در برابر اسب پادشاه زانو می زند و برای صلح و بخشش التماس می کند.

در دسامبر 2010، قسمت منگوله اسب مجسمه بهرام دوم در تنگ چوگان توسط شخص یا افرادی با چکش تخریب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا