ایران گردی

تنگه هایقر؛ جاذبه ای خارق العاده در فارس

تودی تریپ: استان فارس در ذهن اکثر گردشگران داخلی و خارجی به تاریخ و تمدن شهره است، حال و هوای شاعرانه در این شهر برای هیچ گردشگری قابل تکرار نیست.

بسیاری از گردشگران تنگه خایکار فیروزآباد را نسخه ایرانی گرند کنیون ایالات متحده می دانند. دره ای با دیوارهای سست و رودخانه ای در ته آن جاری است که شگفتی و قدرت طبیعت را برای هر بیننده ای نشان می دهد.

گمان می رود که تنگه هایقر ابتدا بر اثر فعالیت زمین ایجاد شده، سپس با حرکت آب فرسایش آن افزایش یافته و در طی میلیون ها سال شکل کنونی خود را به خود گرفته است.

تنگه هایکار کجاست؟

برای رسیدن به تنگه هایقر از طریق جاده قیر فیروزآباد وارد شوید. در 25 کیلومتری فیروزآباد مسیر فرعی قیر-هنگام-فیروزآباد را طی کنید. پس از دیدن تابلو تاسیسات سد هایقر به تنگه زیبای هایقر می رسید. از سد پایین بروید تا بتوانید وارد تنگه شوید.

در 122 کیلومتری شهر شیراز تا تنگه خیکار قرار دارد که می توانید با ماشین کرایه ای به آنجا بروید و یک روز را در این منطقه جادویی سپری کنید.
اگر راننده هستید و مسیرتان به شیراز می رود، 100 کیلومتر تا فیروزآباد رانندگی کنید.

سپس وارد جاده فیروزآباد به سمت قیر شده و ۲۲ کیلومتری جنوب رانندگی کنید تا به جاده فیروزآباد – هنگام – قیر برسید. با دیدن تابلوی تاسیسات سد هایقر، متوجه خواهید شد که به مقصد خود رسیده اید.

تنگه هایکار؛  جاذبه ای فوق العاده در فارس

  • بهار: بازدید از دره هایقر در فصل بهار که دارای پوشش گیاهی و آب بیشتری است، فرصت خوبی برای ماجراجویی و تفریح ​​در طبیعت فراهم می کند. طبیعت بهاری زیبایی این دره بکر و رویایی را تکمیل می کند و می توانید گردشی دلپذیر را در هوای خنک تجربه کنید.
  • تابستان: تنگه هایکار در منطقه ای گرم قرار دارد و در فصول گرم سال حیوانات و حشرات خطرناک در آن مشاهده می شود. بنابراین، اگر قصد دارید در تابستان به این تنگه بروید، مراقب حیوانات خطرناک باشید. اگرچه گرمای تابستان باعث می شود که سفر چندان خوشایند نباشد، اما این فصل برای شنا بسیار مناسب است.
  • فصل پاييز: رفتن به این منطقه توصیه نمی شود زیرا هوا در پاییز سرد می شود.
  • زمستان: در فصل زمستان به دلیل سردی آزاردهنده، بازدید از این منطقه توصیه نمی شود. اما اواخر زمستان می تواند زمان خوبی برای سفر باشد.
  • راندن قایق: در منطقه توریستی تنگه هایکار، رودخانه کارای جریان دارد که فرصت قایق سواری را برای گردشگران فراهم می کند.
  • آبیاری: در فصل تابستان، شنا در آب های هایکار یکی از تفریحات و سرگرمی های دوستداران طبیعت است.
  • ضبط عکس و فیلم: به غیر از لذت بردن از غروب خورشید در دره حیقار، می توانید از تمام دیدنی های آن عکس و فیلم بگیرید.
  • صخره نوردی و کوهنوردی: برای افرادی که کوهنوردان حرفه ای و صخره نوردان هستند، بازدید از دره هایکار به یکی از بهترین تجربه ها و سرگرمی های آنها تبدیل می شود.
  • پیاده روی: اگر از جمله افرادی هستید که هفته شلوغی را سپری کرده اید و به دنبال مکانی دنج برای تفریح ​​و گذراندن تعطیلات آخر هفته هستید، سفر به تنگه هایکار می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد.

تنگه هایکار؛  جاذبه ای برجسته در فارس

ویژگی های بارز تنگه خیکار

ارتفاع دیواره های تنگه خیکار به 450 متر و طول آن بین 8 تا 18 کیلومتر می رسد. طبق موثق ترین منابع، طول تنگه هایکار 18 کیلومتر است.

دیوارهای بلند، رودخانه روان و هیاهوی پرندگانی که پژواکشان موسیقی بی نظیری را در این دره ایجاد می کند، از شگفتی هایی است که هرکسی باید یک بار در زندگی خود ببیند.

رودخانه ای که در پایین تنگه جاری است قره آج نام دارد و پس از عبور از مناطق زیادی به نام مند به خلیج فارس می ریزد.

یکی از شگفتی های طبیعت این دره گیاهانی است که در بستر آن می رویند و آن را صد برابر زیباتر می کنند.
تنگه خیکار فیروزآباد دره ای عمیق در 35 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزآباد در استان فارس است.

نام این دره برگرفته از افسانه های محلی گلین اوچان است. گلین اوچان یک عبارت ترکی به معنای عروس پرتاب شده است. ظاهراً با عبور کاروان عروسی، عروس به دره می افتد و کشته می شود.

مردم محلی پس از آن این دره را به نام گلن اوچان می شناختند. حیقار نامی است که پس از جنگ قشقایی ها و انگلیسی ها به این دره داده اند. هایقر در ترکی به معنای فریاد زدن است.

نکته ای که شاید در مورد تنگه هایقر ندانید این است که این تنگه تا حدود ده سال پیش ناشناخته بود، اما زمانی که ساخت سد بر روی آن آغاز شد، شناخته شد. یکی از نکات جالب در مورد این تنگه نحوه شکل گیری آن از نظر زمین شناسی است.

تنگه خيكار از نظر زمين شناسي مكاني مقدس است كه در اثر فشار لايه هاي زمين در كوه هاي زاگرس ايجاد شده است. تاقدیس لایه‌هایی از زمین هستند که طی میلیون‌ها سال خمیده شده‌اند و هر دو طرف آن رو به پایین است.

تنگه هایکار؛  جاذبه ای برجسته در فارس

پس از تشکیل این تاقدیس، عبور آب آن را در طول سالیان متمادی فرسایش داده و به شکل کنونی در آورده است.
در دیوار تنگه هایقر که در اثر فرسایش زمین ایجاد شده است، پله ای دیده می شود.

یکی از شگفتی های این دره دیواره های صخره ای و بسیار بلند آن است.

دیوارهایی که قدم گذاشتن روی آن ها برای کسانی که از ارتفاع می ترسند غیرممکن است. یکی دیگر از ویژگی های تنگه هایقر جاری بودن رودخانه قره آج در امتداد بستر آن است که امکان قایق سواری در آن را برای هر فردی ممکن می سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا