ایران گردی

تنگه شوتاریکو کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: تنگه شو تاریکو یکی از دیدنی‌ترین و عجیب‌ترین دره‌های استان هرمزگان است که در مجاورت شهرستان پارسیان و از سمت جنوب در میان کوه‌های مرتفع این منطقه قرار دارد.

تنگه شو تاریکو کمی پیچ در پیچ و دارای دیواره های منحنی است و صخره های آن بر اثر تغییرات جوی و جوی تغییر شکل داده اند و هر کدام شکل منحصر به فردی به خود گرفته اند.

تنگه تاریک شو مسیر سخت تری دارد و بیشتر طول می کشد.

شاید با دیدن کوه های بلند در این مکان کمی ترسیده و متحیر شوید اما جای نگرانی نیست زیرا این منطقه شگفت انگیز خلقت خداوند را به نمایش می گذارد.

برای رسیدن به این تنگه باید از چند صخره بالا رفت و از قسمت های غار مانندی که پست و سرپوشیده است عبور کرد.

سپس به فضایی بسیار زیبا و پر از چشمه خواهید رسید. این تنگه شو تاریکو است، رنگ فیروزه‌ای و سبز آب آنقدر چشمگیر است که شما را از زبان خارج می‌کند.

این تنگه دارای سقف و برخی از قسمت های آن بدون سقف است.

نور خورشید به زمین می تابد و در نواحی بدون سقف گودال می زند و این زیبایی بی نظیری را ایجاد می کند.

بازدید از تنگه شوتریکو

مسیر ناوبری شوتریکو کمی سخت است، احتیاط کنید، با تجهیزات اولیه و راهنمای محلی مجرب بروید.

تنگه شوتاریکو کجاست؟

از پارسیان به روستای چک چک می رویم که 20 کیلومتر فاصله دارد. از روستا به سمت تنگه می رویم که حدود 4 کیلومتر فاصله دارد. پس از حدود 2 ساعت پیاده روی در کنار بستر یک رودخانه فصلی به یک دوراهی می رسیم.

در دره برای دو مسیر اول باید به سمت چپ بروید پس از عبور از این جاده، یا اودبه یا شوتاریکو گرفته می شود دوباره به یک تقاطع دیگر می بینید که سمت چپ صاف است و به اودبه منتهی می شود و سمت راست که در ابتدای ورودی آن سنگ های بزرگی افتاده است شما را به شوتریکو می رساند که مسیری طولانی و سخت است.

با وجود اینکه مسیر تنگه شوتاریکو صخره ای است، اما می توانید از مناظر، گیاهان روییده در دل کوه لذت ببرید و پیاده روی کنید.

در طول مسیر، شکل صخره ها به تدریج عجیب می شود و گاهی سطح آنها پر از خزه و لجن می شود. هر چه جلوتر می روید، صخره ها به هم نزدیک می شوند و قسمت هایی از مسیر پوشیده می شود. با پیمودن مسیر آب به سرچشمه خواهید رسید.

در منطقه سرپوشیده کوهستانی که نور خورشید بر پستی و بلندی های آن می تابد، گودالی سبز-آبی پیش روی شماست که زیبایی خیره کننده آن تمام خستگی سفر را از بین می برد. این دره شوتریکو است.

هوای خنک و مطلوبی در تنگه حاکم است که دلیل سکونت پرندگان مختلف است.

برخی از مردم در تنگه شنا می کنند. اما به گفته مردم محلی بهتر است در آب شنا نکنید زیرا پرندگان فضولات خود را به داخل آب بالا می اندازند.

این مکان یک تنگه معمولی در غاری در دل کوه نیست.

جدا از اینکه خود تنگه مکانی جادویی و غافلگیرکننده است، مسیری که باید به آنجا برسید نیز دلپذیر است و حال و هوای خاصی را به ارمغان می آورد.

از دره ای که می گذرید تا کوه ها و صخره های عجیب این منطقه، هر کدام شما را به وجد می آورند. غارهایی که به دلیل صخره های عجیب شکل های جالبی دارند.

صخره های مرتفعی که به هم نزدیک می شوند تا همه جا تاریک شود و مسیر پوشیده شود.

تنگه شوتاریکو کجاست؟

موقعیت تنگه شوتریکو

در 17 کیلومتری شرق شهر پارسیان و قبل از روستای «بهده»، در قسمت شمالی روستای «چکچک»، کوه های مشرف به تنگه «شوتریکو» با ظاهری متفاوت، رنگ روشن و فرورفتگی های فراوان ناشی از فرسایش مداوم قرار گرفته است.

حرکت در این مسیر همراه با صخره نوردی و صخره نوردی از میان تنگه ای است که رودخانه ای در وسط آن قرار دارد.

در فصول گرم سال اثری از این رودخانه نیست. پس از عبور از مسیر در ابتدای تنگه به ​​دو مسیر خواهید رسید.

سمت راست به تنگه شوتاریکو و سمت چپ به تنگه و چشمه اودبه منتهی می شود. مسیر چشمه اودب کوتاه تر و قابل دسترس تر است. گیاهان دارویی و معطر در هر دو مسیر نزدیک چشمه به وفور رشد می کردند.

اودبه به خاطر آبشارهای کوچک و درختان نخلش معروف است، در حالی که شوتاریکو صخره های عجیب و غریب و پیچ در پیچ دارد.

اودبه به خاطر آبشارهای کوچک و درختان نخلش معروف است، در حالی که شوتاریکو صخره های عجیب و غریب و پیچ در پیچ دارد.

برای پیمایش در جاده صخره ای و پر پیچ و خم تنگه شوتریکو به یک راهنمای محلی نیاز دارید. در طول مسیر، صخره‌ها عجیب‌تر و خزدارتر می‌شوند.

هر چه جلوتر می روید هوای دره خنک تر و مسیر پر پیچ و خم تر می شود. در بعضی جاها سنگ ها در هم تنیده شده و فضا را می پوشانند.

در منتهی الیه تنگه آثار کمی از نور خورشید وجود دارد و دلیل نامگذاری این تنگه به ​​همین دلیل است. در انتهای مسیر، حوض های فیروزه ای و سبز با چشمه های جوشان، در میان بوته های انبوه و خزه ها، منظره ای رویایی را خلق کرده اند.

صدای پرندگان در راهروهای تنگه شما را سرشار از شادی و آرامش می کند. تنگه شوتاریکو یکی از چشمگیرترین و بکرترین جاذبه های طبیعی در منطقه پارسیا است.

تنگه شوتاریکو کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا