ایران گردی

تنگه سرسبز و بکر دم اسب / آبشار و تنگه دم اسب در فارس

تودی تریپ: در استان فارس تنگه بسیار زیبا و بزرگی وجود دارد که به آن تنگ دم اسب می گویند. در این تنگه آبشاری نیز وجود دارد که به آبشار دم اسب معروف است. سد تنگ اسب و آبشار آن یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران است.

آشنایی با آبشار و تنگه دم اسب فارس

خود را در وسط فضایی تصور کنید که زیبایی آن آنقدر زیاد است که نمی دانید کجا را نگاه کنید. رنگ های طبیعت در اوج است و سنگ ها آنقدر خوش فرم هستند که آدم تصور می کند توسط یک مجسمه ساز ماهر مجسمه سازی شده است. آیا می توانید حدس بزنید که چگونه چنین فضایی ایجاد شده است؟ شاید باور نکنید، اما خشم طبیعت چنین منظره شگفت انگیزی را خلق کرده است. در گذشته های دور زمین لرزه ای شدید مسیر رودخانه جاری در این منطقه را تغییر داد و باعث شد تا 200 متر در جهت دیگری جریان داشته باشد.

تنگه سرسبز و بکر دم اسب / آبشار و تنگه دم اسب در فارس

در زمان ساسانیان این منطقه به «دیوان قوچ» معروف بوده است. دیوان رام نقطه اتصال کوره های شاپور خوره، اردشیر خوره و شیراز جنوبی بوده است. این کوه در زمان اشکانیان پناهگاه اقوام چوپانی اشکانی بوده است. در حال حاضر این منطقه محل زندگی عشایر استان فارس است که در فصول گرم سال به اینجا باز می گردند. تاریخچه تنگه دم اسب مانند محیط طبیعی آن پر از رویدادهای مختلف است.

در جاده شیراز به تنگه دم اسب می توانید انواع درختان و پوشش گیاهی را ببینید. اما درختان انار و پونه کوهی بیشتر از سایر درختان و گیاهان دیده می شود. اما بیش از هر درخت دیگری، درختان بلوط در این منطقه خودنمایی می کنند. سنجاب های زیبا و بازیگوش این منطقه این جنگل طبیعی بلوط را به وجود آورده اند. اگر صبح زود و زمانی که هوا کاملا صاف نیست در این تنگه باشید، می توانید سنجاب ها را ببینید.

تنگه سرسبز و بکر دم اسب / آبشار و تنگه دم اسب در فارس

در این مسیر علاوه بر سنجاب، گونه های کمیاب مارمولک و عقاب نیز زندگی می کنند. البته این حیوانات اغلب به دلیل آسیبی که انسان به آنها وارد می کند خود را نشان نمی دهند. سعی کنید در حین لذت بردن از این منطقه با حیوانات مهربان باشید و به یاد داشته باشید که این جنگل برای زندگی آنها ایجاد شده است. هرگز و تحت هیچ شرایطی سنجاب های این منطقه را شکار نکنید و با خود به شهر نیاورید. لذت شما از محیط زیست نباید با آسیب همراه باشد.

لوازم مورد نیاز برای بازدید از تنگه دم اسب

اولین نکته مهم در سفر به این منطقه طبیعی این است که رسیدن به آنجا نیازمند کمی کوهنوردی است. پس همراه داشتن کفش مناسب و وسایل مخصوص کوهنوردی را فراموش نکنید. البته بالا رفتن از تنگه Horsetail سخت نیست و هر کسی می تواند آن را انجام دهد.

تنگه سرسبز و بکر دم اسب / آبشار و تنگه دم اسب در فارس

وقتی به تنگه رسیدید باید کفش های خود را در بیاورید و از قدم زدن در آب خنک لذت ببرید. البته بد نیست کفش یا دمپایی مناسب برای پیاده روی در رودخانه تهیه کنید.

حتی می توانید در این آب خنک شنا کنید. خنکی دلپذیر آب باعث می شود از شنا لذت بیشتری ببرید. اگر از مسیر باریک تنگه عبور کنید به دریاچه ای زیبا و رنگارنگ می رسید که آبشار دم اسب به آن می ریزد. ارتفاع آبشار حدود 30 متر است. این رودخانه حدود 200 متر طول دارد. در گذشته ساکنان محلی این منطقه با کمک چهارپا این مسیر را طی می کردند. اما امروزه این امکان وجود ندارد و در نتیجه گردشگران مجبورند این مسیر را با قایق طی کنند.

قایق های این رودخانه اکثراً بادی هستند و جابجایی آنها بسیار آسان است. در جاهایی مسیر آنقدر باریک می شود که تنها برای یک نفر جا دارد.

تنگه سرسبز و بکر دم اسب / آبشار و تنگه دم اسب در فارس

برای عبور از چنین قسمت هایی باید دستکش کوهنوردی به همراه داشته باشید تا بتوانید در حالی که دستان خود را روی صخره ها نگه دارید عبور کنید. استفاده از دستکش از دستان شما در برابر آسیب یا آسیب محافظت می کند. اما فشار آب و کم عرض بودن مسیر عبور از برخی مسیرها را سخت می کند. سفر به دره Horsetail یک ماجراجویی هیجان انگیز است.

از موقعیت مکانی تا دسترسی به دره Horsetail

تنگه دم اسب در منطقه «کوهمر سرخی» در فاصله حدود 50 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. این تنگه زیبا و دیدنی در منطقه ای خوش آب و هوا و در میان گذرگاه های پرآب قرار گرفته است. نزدیکترین روستا به تنگه دم اسب، روستای کور بس است که توسط درختان بلوط و کوههای سر به فلک کشیده احاطه شده است.

راه دسترسی به تنگه دم اسب در قسمت رودخانه ای مواج قرار دارد که از دره های عمیق به روستای کوره بس می رسد. جاده پاکوبی در مسیر نزدیک این رودخانه که مسیر پیاده روی این تنگه است دیده می شود.

تنگه سرسبز و بکر دم اسب / آبشار و تنگه دم اسب در فارس

این مسیر پیچ های زیادی دارد و در برخی نقاط باید از شکاف های سنگ ها عبور کرد.

سال ها پیش زلزله مهیب در این منطقه باعث ایجاد تنگه دم اسب، آبشار و دریاچه ای به طول 200 متر شد. سابقه سکونت در این منطقه به دوران حکومت ساسانیان برمی گردد و امروزه نیز عشایر استان فارس در جوار این تنگه زندگی می کنند. مسیر پیاده روی به سمت تنگه Horsetail برای علاقه مندان به طبیعت بکر و بکر بسیار جذاب خواهد بود. این منطقه یکی از بکرترین دیدنی های استان فارس است و برای بازدید از آن باید آمادگی جسمانی داشته باشید.

بهترین زمان برای سفر به دره Horsetail بهار و تابستان است. در آن زمان طبیعت اطراف این تنگه بسیار سرسبز و دیدنی می شود. آبشار دم اسب در انتهای مسیر تنگه و بعد از دریاچه دم اسب قرار دارد و یکی از زیباترین نقاط این دره دیدنی است. دشت ارژن و کوه دلو از معروف ترین دیدنی های اطراف تنگه دم اسب هستند و می توانید در سفر به این منطقه زمانی را برای بازدید از این جاذبه ها اختصاص دهید.

آدرس تنگه دم اسب: استان فارس، 50 کیلومتری جنوب شیراز، روستای کوره بس، تنگه دم اسب

تنگه سرسبز و بکر دم اسب / آبشار و تنگه دم اسب در فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا