ایران گردی

تنگه رغز؛ زیبایی‌های خمیده در مرز آسمان و زمین فارس

تودی تریپ: تنگه رگز یکی از زیباترین و بکرترین مناطق طبیعی استان فارس و در میان رشته کوه های زاگرس است. این تنگه را عروس دره های آبی ایران می نامند. تنگه رغز در 30 کیلومتری شمال شرق شهرستان داراب و در دهستان فسارود فارس قرار دارد و با روستاهای شمس آباد و حسن آباد فاصله کمی دارد.

طول تنگه رگز حدود چهار کیلومتر و از شمال به جنوب کشیده شده است. ساکنان محلی روستاهای اطراف این منطقه را به نام رودیز می نامند. در طول مسیر این تنگه بیش از 60 آبشار دائمی و فصلی و 100 دریاچه دیده می شود. اما همه آنها به راحتی قابل دسترسی نیستند و برای بازدید از برخی از آبشارهای این تنگه باید کمی پیاده روی کنید.

آشنایی با تنگه زیبا و دیدنی رغز

تنگه رگز در مجاورت شهر داراب قرار دارد و در میان مراتع سرسبز و دشت های داراب و فسا دره هایی با حوضچه های آب قرار دارد.

تنگه رگز;  زیبایی های خمیده در مرز آسمان و زمین فارس

این تنگه در مکانی با مسیری صعب العبور واقع شده است که تا ده سال پیش امکان دسترسی به آن وجود نداشت، اما باز هم نگران نباشید زیرا برای بازدید از این مکان زیبا نیازی به حرفه ای بودن ندارید، اگر راهنما داشته باشید آسان است. می توانید در طول مسیر پیاده روی کنید و از طبیعت بی نظیر این منطقه لذت ببرید.

رغاز در لغت به معنای باکره و لغزنده است که از دو طرف با دیوارهای بلند احاطه شده است. در تنگ رغاز 64 آبشار و صدها دریاچه طبیعی وجود دارد که 12 آبشار از این 64 آبشار باید از آبشار عبور کرد و ارتفاع فرودها بین 6 تا 65 متر است، اما از بقیه آبشارها می توان با پرش به داخل آب عبور کرد.

آبشارهای بی نظیر تنگه رغز

دریاچه های زیر آبشار بین 6 تا 20 متر عمق دارند و بازدید از این منطقه خوش آب و هوا برای همه گروه های سنی توصیه می شود.

تنگه رگز;  زیبایی های خمیده در مرز آسمان و زمین فارس

در ادامه به توضیح آبشارهای دره رگز می پردازیم:

این آبشارها با ارتفاع زیاد خود به سمت دره جنوبی ادامه می یابند که در نهایت به بن بست می رسند. هر کدام از آبشارها نام های خاصی دارند و توجه داشته باشید که بدون تجهیزات فقط می توانید به آبشار کبوتر بروید، اما پس از آن باید تجهیزات دره نوردی داشته باشید. آبشار نگین 16 متر ارتفاع و 8 متر عمق، آبشار بوم رنگ به ارتفاع 7 متر و عمق 8 متر، آبشار مسعود به ارتفاع 8 متر و عمق 12 متر، آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع 11 متر و عمق 7 متر، آبشار فتح به ارتفاع 8 متر. ارتفاع و 1 متر عمق 5.5 متر، آبشار حکمت به ارتفاع 11 متر و عمق 15 متر، آبشار کوبتور به ارتفاع 25 متر و عمق 20 متر، آبشار جم به ارتفاع 9 متر و عمق 6 متر، نوسما به ارتفاع 12 متر و عمق 2 متر، آبشار آذرخش ارتفاع 65 متر و عمق 6 متر، آبشار یادگار 4 متر ارتفاع و 8 متر عمق دارد و در نهایت آخرین آبشار به نام آبشار وداعه 46 متر ارتفاع و 10 متر عمق دارد.

تنگه رگز;  زیبایی های خمیده در مرز آسمان و زمین فارس

از معروف ترین آبشارهای تنگه رغز می توان به آبشارهای درخش با ارتفاع 65 متر، ودا با ارتفاع 46 متر و کبوتر با ارتفاع 25 متر اشاره کرد. برخی از دریاچه های این تنگه نیز برای غواصی و شنا عمیق هستند.

به دلیل موقعیت جغرافیایی تنگه رگز، نور و گرمای خورشید به بخش هایی از مسیر این تنگه نمی رسد و به همین دلیل هوای این منطقه سردتر از مناطق اطراف است. بهترین زمان سفر به این منطقه و شنا در دریاچه های تنگه رغز از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

زمان مناسب برای سفر و دسترسی به تنگه رغز فارس

از آنجایی که این منطقه به چشمه ها و آبشارهای پرآب شهرت دارد، بهتر است در فصل پرآب بین ماه های اردیبهشت تا اوایل مهرماه به این تنگه سفر کنید.

زیرا نه تنها درختان جنگلی سرسبز کنار جاده دسترسی به تنگ رغاز جذابیت بیشتری خواهند داشت، بلکه با هوای خنک اطراف آب و نسیم خنکی که هر از گاهی می وزد می توانید از گرمای سوزان تابستان بکاهید.

تنگه رگز;  زیبایی های خمیده در مرز آسمان و زمین فارس

حتی اگر در این فصل وارد این منطقه شدید، قبل از شروع سفر حتماً وضعیت آب و هوا را چک کنید و در هنگام بارندگی و سیل وارد این تنگه و این منطقه نشوید.

اگر می خواهید از شیراز به تنگ رغز داراب بروید، باید جاده فسا و در نهایت جاده داراب را دنبال کنید. بعد از شهر فسا به سمت داراب حرکت کنید. پیشنهاد می کنیم در میانه مسیر انشعاب حسن آباد را طی کنید و از حسن آباد و مراتع سرسبز آن به سمت ابتدای دره حرکت کنید. دره رقص، تنگه آب باریک، دره رود شهر و چشمه نیگی از دیگر جاذبه های اطراف این منطقه هستند. اگر از داراب به تنگه بروید باید 35 کیلومتری شمال غرب داراب و منطقه حسن آباد رانندگی کنید. 4-5 کیلومتر باقیمانده را باید پیاده طی کنید تا وارد دره شوید. در مجموع باید حدود 2 ساعت در جاده خاکی از گردنه دراکویه تا شروع مسیر صخره نوردی و دره نوردی رانندگی کنید. در مسیر آبشار دو چشمه خواهید دید.

تنگه رگز;  زیبایی های خمیده در مرز آسمان و زمین فارس

آدرس تنگه رغز: استان فارس، روستای حسن آباد، جاده داراب، تنگه رغز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا