ایران گردی

تماشایی ترین خانه قجری نائین / خانه پیرنیا؛ جاذبه ای درجه یک و دیدنی

تودی تریپ: امروز خانه پیرنیا به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. از گیاهان دارویی گرفته تا اسلحه و همچنین ظروف زیبا در این موزه نگهداری می شود.

همچنین بخشی از اتاق های موزه متعلق به نمایشگاه لباس های تاریخی به ویژه مربوط به دوره قاجار است.

می توانید علاوه بر تماشای اشیای موزه، سوغاتی های شهر نایین را از مغازه صنایع دستی خریداری کنید و در چایخانه آن مهمان میراث خانواده پیرنیا باشید و استراحت کنید.

آشنایی با خانه پیرنیا در نایین

خانه پیرنیا نایین در استان اصفهان و در نزدیکی مسجد جامع آن شهر قرار دارد. در گذشته خانه حاکم نایین بوده و در زمان قاجار به خاندان پیرنیا رسیده است.

این خانه تاریخی در سال 1365 به عنوان یکی از آثار گرانبهای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در حال حاضر موزه مردم شناسی نایین را در خود جای داده است. یکی از بهترین نمونه های خانه های تاریخی سنتی نایین، این خانه با سبک معماری دوره صفوی است.

یکی از مهم ترین ویژگی های این خانه سبک معماری خاص آن با نقاشی، گچبری و تزئینات زیبای دیوار است. خانه از قسمت های مختلفی مانند راهروها، کاخ، دهلیز و باغ تشکیل شده است.

با نگاه کردن به وسایل داخل این خانه، به راحتی می توان فهمید که افراد خانه هنرمند هستند.

البته این بنا چندین بار مرمت شده است اما در سال ۱۳۷۳ به موزه مردم شناسی کویر تبدیل شد و اشیا و متعلقات آن در معرض دید عموم قرار گرفت تا مردم بیشتر و بهتر با فرهنگ مردم کویر آشنا شوند.

شاخص ترین خانه گجری نایین / خانه پیرنیا;  یک جاذبه درجه یک و دیدنی

یکی از بهترین قسمت‌های بازدید از خانه یپرنیا نایین، دیدن سبک معماری با تزئینات خاص و نقاشی‌های دیواری زیبا است که منظره‌ای وصف ناپذیر را ایجاد می‌کند.

از انواع نقاشی با نقوش گیاهی گرفته تا نقوش هندسی و حیوانات مختلف. در گچ خانه می توان نقش های متفاوتی از داستان هایی مانند داستان شیرین خسرو یا داستان های تخیلی و عاشقانه را دید.

برای دسترسی به این خانه ابتدا باید به استان اصفهان و از آنجا به شهر نایین بروید. این خانه در خیابان مسجد جامع و روبروی این مسجد قرار دارد و همه روزه به جز دوشنبه ها و روزهای تعطیل از ساعت 9 صبح تا 19 می توانید از آن بازدید کنید.

معماری دیدنی خانه پیرنیا

معماری خانه پیرنیا نایین شبیه الگوی معماری و هنری خانه های تاریخی منطقه کویری است و از اجزای متعددی از جمله ورودی، راهروهای متعدد، دهلیز، غلامگردش، ایوان شاه نشین، نشیمن، گودال باغ، باغ و قسمت های مختلف دیگر

تلفیق دکوراسیون معماری، گچ سیمانی و نقاشی زیبایی وصف ناپذیری را به وجود آورده است. از دیگر تزیینات بنا می توان به تزئینات معماری کاربندی ها، یزدی بندی ها و رسمی سازی ها اشاره کرد.

گیاهان، هندسه، گل ها، مرغ، اژدها و حیوانات مختلف در نقشه های قسمت های مختلف ساختمان دیده می شود.

گچ بری خانه پیرنیا شامل قاب‌های متعددی است که داستان‌های هفت‌نظامی را نشان می‌دهد، از جمله داستان‌های خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا، صحنه‌های شکار، داستان‌های عاشقانه و فانتزی.

یکی از قسمت های مهم این بنا وجود گودال باغچه ای در مرکز حیاط است که به عنوان ییلاقی و برای دسترسی به آب قنات کنده شده است.

در حال حاضر بیش از هزار شی تاریخی و قدیمی در موزه مردم شناسی کویر نین نگهداری می شود.

شاخص ترین خانه گجری نایین / خانه پیرنیا;  یک جاذبه درجه یک و دیدنی

گردشگران می توانند در موزه مردم شناسی کویر نایین با فرهنگ مردم کویر، زندگی در کویر، ابزار کشاورزی، ابزار و تجهیزات نظامی، پوشاک، هنرهای سنتی و صنایع دستی و آداب و رسوم مردم محلی منطقه آشنا شوند.

کوزه ها و کتیبه های چوبی قدیمی مربوط به دوره ایلخانی، زیلوی قدیمی 400 ساله متعلق به دوره صفویه و درب چوبی دوجداره قدیمی با قدمت بیش از 300 سال از آثار مهم تاریخی موزه مردم شناسی کویر نایین است.

سایر اقلام قدیمی مانند پیه سوز، وسایل روشنایی، کوزه، سینی برنجی، سماور برنجی، روکش تفنگ و ظرف چرمی باروت متعلق به دوره قاجاریه و صفویه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

  • بخش ورودی: شامل نمونه هایی از پوشش گیاهی و گیاهان دارویی است
  • لابی ورودی (فروشگاه بلیط): اعم از اسب و ادوات مزرعه، انواع کلید و نمونه درب کلون و انواع قاشق و ملاقه
  • تالار بزرگ (تالار نورپردازی و سرامیک لعابدار): شامل انواع وسایل روشنایی و کاسه و کاشی
  • دهلیز ورودی حیاط موزه: از جمله انواع ظروف آبخوری
  • راهرو ورودی ابابافی: از جمله ابزار بافت قالیچه و پارچه و سفال لعابدار
  • اتاق صندلی با چهار مجسمه مومی: از جمله یک مرد، دو زن و یک پسر با لباس های دوره قاجار و اشیاء روزمره
  • تالار بافتنی: شامل یک مجسمه مومی در پشت دستگاه بافندگی آبابا و دستگاهی که روش بافت آببا را نشان می دهد.
  • سالن لباس: از جمله لباس زنان قاجار و لباس مردان قاجار
  • سالن اسلحه و ابزار نظامی
  • سالنی با ظروف فلزی

شاخص ترین خانه گجری نایین / خانه پیرنیا;  یک جاذبه درجه یک و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا