ایران گردی

تماشایی ترین جاذبه های تاریخی گرمسار

تودی تریپ: گرمسار که سنانی ها هنوز گاهی آن را هاواره می خوانند، بیش از 3500 سال قدمت دارد و در دوره اشکانیان هوران نامیده می شد.

این شهر که حوادث و حملات تاریخی مانند حمله مغول را پشت سر گذاشته است، جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد و علاوه بر صنعتی بودن، می تواند مقصدی جذاب برای گردشگران نیز باشد.

در ادامه به بررسی مهم ترین مکان های دیدنی گرمسار می پردازیم.

آب و هوای گرمسار بسیار متنوع است و برخی از ساکنان منطقه در تابستان و زمستان به این شهر می روند، بنابراین بسته به اینکه در کدام منطقه و با چه هدفی می خواهید به این شهر سفر کنید، بهترین زمان برای سفر متفاوت خواهد بود.

اما عموما اکثر مناطق شهر در تابستان هوای گرم دارند و سفر به این مناطق در این فصل چندان خوشایند نخواهد بود.

گرمسار غربی ترین شهرستان استان سمنان در کنار کویر است.

در گرمسار مردمی به زبان های مختلف با هم زندگی می کنند، برخی فارسی و برخی دیگر تات صحبت می کنند. گرمسار را جزیره اقوام نیز می نامند زیرا 5 طایفه مختلف ترک، لری، کرد، عرب و گیلک در کنار هم زندگی می کنند.

نام سابق گرمسار در زمان اشکانیان هوران بوده است. زیرا این منطقه در مکان پایین تری نسبت به مناطق اطراف قرار دارد.

این در حالی است که گرمسار امروز یکی از بخش های مرفه استان سمنان محسوب می شود.

مناظر تاریخی و دیدنی گرمسار

  • خانه تاریخی باقری: قدمت خانه تاریخی باقری به دوره قاجار می رسد و در دو طبقه و از خشت خام ساخته شده است. یکی از دلایل زیبایی این بنا، آجرهای معیوب با گچ و خاک است. در سال 2009، این خانه تاریخی به عنوان موزه اقوام عمل کرد و سبک زندگی و پوشش اقوام مختلف ساکن در شهر را به نمایش گذاشت. این خانه تاریخی در بلوار آیت الله کاشانی، خیابان شهید فیصلی واقع شده است.

دیدنی ترین دیدنی های تاریخی گرمسار

  • تانک ها: آب انبار بزرگ شهر در مرکز شهر و در ضلع شمالی مسجد قرار دارد. این آب انبار که 14 متر عمق دارد و قدمت آن به دوره قاجار می رسد، یکی از دیدنی های جالب و گرم این شهر است. یکی دیگر از آب انبارهای معروف این منطقه، آب انبار نصار یا 9 حصار است که در جنوب قلعه نصار قرار دارد و توسط مرحوم سیف الله معماریان سمنانی ساخته شده است.
  • کاخ عین الرشید: این کاخ در فاصله بین دریاچه نمک و کویر بزرگ به جای مانده از دوره صفویه قرار دارد. بخش‌هایی از این کاخ ویران شده و این خرابه‌ها و باغ‌های آن پوشیده از خارهای بیابانی است. در دو طرف ایوان ورودی کاخ عین الرشید دو تالار وجود دارد که هر یک دارای پنج در رو به حیاط است.
  • کاخ حرم: در یک کیلومتری جنوب شرقی کاروانسرای کاخ بهرام، کاخ حرم سرا قرار دارد که قدمت آن به دوره صفویه می رسد. در سفرهای شاهان صفوی از این بنا به عنوان حرمسرا استفاده می شد و گاهی شکارچیان سلطنتی در آن اقامت می کردند. به نظر می رسد زلزله باعث تخریب جزئی ساختمان شده است.

دیدنی ترین دیدنی های تاریخی گرمسار

  • کاروانسرای کاخ بهرام: در دامنه شمالی ارتفاعات سیاهکوه در پارک ملی کویر مجموعه ای تاریخی متشکل از کاخ های شاه عباس، عین الرشید و حرم سرا قرار دارد. مهمترین بنای سیاکوه و تنها مکانی که امکان اقامت گردشگران را فراهم می کند، کاخ بهرام است که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد. این بنا را بهرام گور ساخته و شاه عباس صفوی آن را مرمت کرده است. این کاروانسرا بیشتر به کاروانسراهای شهری شباهت دارد تا کاروانسراهای میانی و برخی کارشناسان بر خلاف نام آن، محل اقامت شاهان صفوی در سفرها و شکارها به شمار می رفته است.

دیدنی ترین دیدنی های تاریخی گرمسار

برخی از دیدنی های تاریخی و زیبای گرمسار

کارخانه پنبه

آسیاب پنبه دو طبقه و پلانی مستطیل شکل از خشت و گل است که برخی به دلیل معماری خاص آن را کاروانسرا اشتباه می گیرند. این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم واقع شده است.

  • نشانی: گرمسار، ضلع غربی میدان معلم

آب انبار در جاده امامزاده اسماعیل و شمس الدین

آب انبار امامزاده اسماعیل و جاده شمس الدین به آب خوز معروف است و قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد و از ملات آجر ساخته شده است. این مخزن آب دارای مخزن و بادگیر، دریچه، پله و کمان می باشد. سقف راه پله پاشیر از آجرهای نی شکل و آهنگری ساخته شده است. بر خلاف اکثر مخازن منطقه، پلان آن بر روی یک مربع مستطیل شکل ساخته شده است و مخزن به شکل چهار گوش است که ستونی در وسط و روی ستون باد قرار دارد. تویزه ها در چهار طرف به شکل علامت بعلاوه بر پایه ستون می نشینند و چهار گنبد در بالای آنها قرار می گیرند و درب مخزن را کامل می کنند.

مخزن بزرگ

آب انبار بزرگ در مرکز شهر گرمسار، جنوب میدان امام خمینی (ره) و در ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار قرار دارد. این مخزن استوانه ای 40 پله ای در زمان قاجار ساخته شده است. عمق این آب انبار 14 متر است و یکی از آب انبارهای تاریخی و پرطرفدار گرمسار محسوب می شود.

دیدنی ترین دیدنی های تاریخی گرمسار

آب انبار نصار

مخزن نصار یا 9 محوطه در جنوب قلعه نصار قرار دارد. بر اساس کتیبه بالای سر این تانک سازنده آن مرحوم سیف الله معماریان سمنانی بوده است. منبع اصلی این آب انبار از نظر فیزیکی متفاوت با دیگر آب انبارهای استان و در نوع خود بی نظیر است.

  • نشانی: گرمسار، راسته بازار، تکه نسار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا