ایران گردی

تماشایی‌ترین روستاهای سروآباد کردستان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: سروآباد یکی از سرسبزترین شهرهای استان کردستان است که دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی است که چشم هر بیننده ای را به جمال خالق معطوف می کند. سروآباد به شهرها مریوان، سنندج و کامیاران این محدود است

این شهر به دلیل مرز مشترک با عراق از اهمیت سیاسی برخوردار است. بیش از 90 درصد جمعیت شهرستان سروآباد روستانشین هستند و زندگی روستایی را به شهر ترجیح می دهند، اکثر روستاهای این شهرستان صعب العبور بوده و طبیعت آنها دست نخورده و بکر باقی مانده است.

بیساران، پایگلان، جنین، چشمیدر، درک، بوریدر و اورامانات (شامل روستاهای هورامان، سرپیر، ویسیان، رودبار و کماله) از پرجمعیت ترین روستاهای شهرستان سروآباد هستند که میانگین جمعیت در این روستاها بیش از 2500 نفر است. و شغل بیشتر مردم در این روستاها پیشه وری، کشاورزی، دامداری و باغداری است.

روستاهای دیدنی سروآباد

روستای بیساران

روستای بیساران از توابع شهرستان سروآباد واقع در منطقه جورود یا اورامان شرقی، بیساران یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین روستاهای استان کردستان است.

این روستا از دیرباز محل سکونت اقوام مختلف بوده است، وجود غارهای فراوان در اطراف روستا از جمله مرجل، مرپلنگ، مرعزیزه و غیره حکایت از سکونت انسان در دوران پیش از تاریخ دارد.

دیدنی ترین روستاهای سروآباد کردستان

روستای ژیوار

روستای ژیوار در منطقه خرمان کردستان شهرستان سروآباد در قسمت جنوبی کوه کوسالان و در کنار رودخانه سیروان قرار دارد.

ژیوار در زبان کردی به معنای زندگی است. روستای ژیوار در وسط دره قرار دارد و همین وضعیت خاص باعث شد تا سال‌ها پیش خانه‌سازی پلکانی را برای آن انتخاب کنند.

معماری روستای ژیوار سنتی است مانند راه پله ماسوله و بناهای آن. این بدان معناست که حیاط خانه بالا پشت بام خانه است که در ارتفاع پایین تری قرار دارد. اما عرض آن از ماسوله بیشتر است. خانه های آن از سنگ ساخته شده است.

روستای تفلی

روستای تفلی در دهستان سروآباد این شهرستان در استان کردستان قرار دارد. زبان مردم این روستا اورامی است. نام و تاریخچه این روستا: تفه واژه ای اورامی به معنای توت است و چون در این روستا باغ های توت فراوان وجود داشت به تفلی معروف است.

روستاهای دسلی و درکی

دزلی و درکی نام دو روستای سرسبز و زیبای کوهستانی است که در فاصله 30 و 35 کیلومتری سروآباد در اورامان در فصل بهار به دلیل خوش خلقی مردم محلی بسیاری از گروه های موسیقی و رقص کردی به صورت خودجوش به اجرای برنامه می پردازند. در این مکان.

کشت آبی و دیم در روستا رواج دارد و عمده محصولات این منطقه گندم و نخود است و انواع میوه های باغی مانند گردو، انگور، گلابی، گیلاس و زردآلو از محصولات این روستا است.

دیدنی ترین روستاهای سروآباد کردستان

روستاهای زیبا و دیدنی سروآباد کردستان

نسل

این روستا به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه و موقعیت قرار گرفتنش در زبان کردی به معنی “که در قعر زمین نیست” است که سیل زده و باعث تخریب آن شده و در جاهای دیگر. یعنی آینده
از نظر تاریخی سند معتبری که قدمت روستای نسل را نشان دهد وجود ندارد، اما بر اساس گورها و آثار تاریخی به جای مانده، قدمتی بیش از 500 سال دارد.

یک روستای مرزی

روستای مرزی در گذشته (دروازه ببر) نام داشت که در آن ببرهای وحشی زندگی می کردند. قدمت آن به اوایل اسلام و زمان عبدالله بن عمر برمی گردد.

در این روستا مسجد عبدالله و عبادت وجود دارد که قدمت آن به سیصد سال پیش می‌رسد.

تابعیت بخش: روستای مرزی تابع بخش پایگلان در بخش مرکزی شهرستان سروآباد در استان کردستان است.

روستای دوزناو

دیوزناو به معنای جایی است که خرس ها = شیاطین زیاد بودند. بین رود سیروان و کوه شاهو قرار دارد و دیوه زناو از دیوه زه ناو به معنای روستایی است که در آن درخت گردو بوده است.

دیدنی ترین روستاهای سروآباد کردستان

دی به معنی روستا و وهز به معنی داخل، روستای دیوزناو در جنوب غربی استان اورامانات در سروآباد و در 45 کیلومتری مرکز این شهرستان شاهو قرار دارد، روستایی با قدمتی هزاران ساله و به دلیل قله مرتفع و گرمسیری بودن. در این منطقه مردم این روستا پاییز کم رنگی را تجربه می کنند و هرگز بارش برف را ندیده اند.

با وجود طبیعت خشن، معماری خاص و فرهنگ سنتی، زندگی با امید و پشتکار ادامه دارد. در واقع یکی از قدیمی ترین روستاهای هورامان که به شهر معروف است دیوزناو است.

دهکده جدید

هوای لطیف کوهستانی در این سرزمین 70 هزار نفری انسان را شاد می کند و بهارهای فراوان تولد هر لحظه را به گونه ای به ذهن متبادر می کند که هر چقدر از دیدن و برآورده شدن آن لذت ببرید، باز هم احساس پوچی و تشنگی می کنید. از سراب هایش خیس شود بلوط پهن برگ و پسته وحشی نیز برخی از زیباترین انواع طبیعت را بر تخته سنگ این زمین حک کرده است.

انواع جانوران به چشم می خورد و زیباترین آن سنجاب ایرانی است که در سکوت آرام جنگل با شیطنت هایش یادآور شور کودکی است.

گل های نیلوفر آبی (زرد) در کنار سراب، تخیل بیننده را به جنون زیبای دوستی سوق می دهد.

دیدنی ترین روستاهای سروآباد کردستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا