ایران گردی

تماشایی‌ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک؛ جاذبه‌ای دیدنی در اصفهان

تودی تریپ: به راستی که عنوان نصف جهان برای شهری مثل اصفهان زیباست. گوشه و کنار شهر با معماری گذشته تزیین شده و هر کدام با اهداف متفاوت آماده پذیرایی از علاقه مندان خود است.

گشت و گذار در خانه های قدیمی اشرافی با فضای سنتی و عظمت تاریخی یکی از تجربه های فراموش نشدنی است حالا اگر با دوستان یا خانواده خود در چنین خانه ای جمع شوید و نوشیدنی های فراوان بنوشید، نورعلی راحت می شود. خانه تاریخی مشیرالملک انصاری دارای موزه و کافه ای دیدنی است که شما را به سفری عمیق به فرهنگ، هنر و تاریخ شهر می برد.

آشنایی با خانه مشیرالملک

این خانه دارای امتیازات هنری مانند نقاشی روی میز با طلا، نقاشی پشت شیشه و آینه محدب است.

خانه مشیرالملک انصاری دارای بزرگترین بال دنیا با 9 پنل است که ترکیب رنگی خاصی دارد و از نقوش اسلیمی زیبایی بهره می برد.

دیدنی ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک;  جاذبه ای دیدنی در اصفهان

این خانه در گذشته یکی از کاخ های سلطنتی ایران به شمار می رفت و متعلق به خانواده ای بود که همواره برای آبادانی کشور تلاش می کردند.

می توانید خانه ای با معماری خاص و جذاب را ببینید و زیباترین اشیا را برای عکاسی بیابید.

این خانه تاریخی یادگاری از دوران صفویه و متعلق به خاندان مشیر انصاری است. شخصی که از مستوفیان دربار صفوی بود و از شیراز به اصفهان مهاجرت کرد. پس از خاندان مشیرالملک، این خانه برای مقاصد مختلف تغییر یافت، از کنسولگری پادشاهی پروس و تجارتخانه در اصفهان تا اقامتگاه آوارگان خوزستانی که از گذشته مرمت شده بود.

خانه مشیرالملک انصاری به دلیل تزئینات متنوع و زیبا و همچنین طراحی جذاب شاهانه اش، از نظر هنر معماری یک پله بالاتر از سایر بناهای تاریخی قرار دارد. این اثر گرانبها با تزیینات زیبا، گچ بری چیره دست، آینه کاری های روی سقف، جلوه ای از هنر ایرانی به شمار می رود. لازم به ذکر است که با گذشت زمان نقشه هایی به قسمت های مختلف ساختمان اضافه شد.

دیدنی ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک;  جاذبه ای دیدنی در اصفهان

فضاهای داخلی خانه مشیرالملک

ورودی خانه در گوشه شمال غربی قرار دارد و دارای جلویی بزرگ و مجلل با قوس نیم دایره ای بر فراز آن است. وجود این طاق نمای این خانه را از دیگر خانه های اصفهان متمایز می کند.

مجموعه ورودی شامل دهلیز و راهروهایی است که یکی به گوشه حیاط و دیگری به انباری در قسمت شمالی خانه منتهی می شود. در دهلیز نیز به دربان باز می شود که محلی برای کنترل رفت و آمد افراد به داخل خانه بود.

حیاط خانه با یک حوض بزرگ به شکل صلیب در وسط و چهار باغچه در اطراف آن در مرکز قرار دارد. دیوارهای حیاط دارای ازاره های سنگی تراشیده شده است و هماهنگی تخته سنگ ها و چوب های تزئینی به کار رفته در نماهای مختلف آن باعث ایجاد هارمونی در سراسر حیاط شده است.

حیاط مستطیل شکل خانه در سه جبهه شمالی، شرقی و غربی با فضاهای زیادی احاطه شده است که در این میان جبهه شمالی با ارتفاع سه طبقه مهم ترین قسمت خانه را تشکیل می دهد.

دیدنی ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک;  جاذبه ای دیدنی در اصفهان

این نما شامل یک تالار در وسط و چهار اتاق با سه در در دو طبقه در طرفین است. هر یک از اتاق های سه دری طبقه اول با سه در چوبی و در طبقه دوم با پنجره ای به تالار باز می شوند. آنها کلاس را ایجاد می کنند.

در انتهای تالار فضایی شاه نشین با دو ستون تزیین شده و در طرف مقابل با بال پهن نه دهنه ای رو به حیاط است. دیوارها و سقف تالار با رنگ و گچ و آینه تزئین شده و بال بلند دو طبقه آن دارای گره های چینی چوبی و ویترای زیبا است.

زیر این نما، یک متر زیر کف حیاط، دو اتاق سه دری قرار دارد. این فضاها دارای ازاره های بلند کاشی فیروزه ای هستند و از طریق پنجره های بزرگ نور را از حیاط دریافت می کنند.

حوض مرتفع خانه در گوشه شمال شرقی قرار دارد که توسط آلاچیق هایی در طبقات همکف و اول احاطه شده است. در طبقه اول در ضلع شمالی حوضخانه اتاقی با پنج در رو به آن قرار دارد.

دیدنی ترین خانه تاریخی اصفهان / خانه مشیرالملک;  جاذبه ای دیدنی در اصفهان

ردیفی از نورگیرهای یک طبقه بالای حوض این فضا را روشن می کند. این نورگیرها با شیشه های رنگارنگ خود درخششی از نور و رنگ را در حوض هشت ضلعی وسط دریاچه ایجاد می کنند و در نتیجه فضایی دلنشین ایجاد می کنند.

دیوارهای حوض با گچ بری و نقاشی هایی به سبک ایرانی تزیین شده است. سقف آب انبار با شیب چهار ضلعی خود حجم مهمی را در مجموعه ساختمانی تشکیل می داد.

قسمت اصلی جبهه جنوبی دیواری است که شبیه جبهه مقابل است و تنها دو اتاق سه دری به نام های اتاق تصویر و اتاق آیینه در انتهای این جبهه قرار دارد. اتاق آینه دارای تزئینات آینه کاری، گچ بری و نقاشی فراوان است، اما اتاق تصویر آسیب دیده و چیزی از تزئینات آن باقی نمانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا