ایران گردی

تماشایی‌ترین جاذبه‌های شهرکرد

تودی تریپ: شهرکرد که مانند بسیاری از شهرهای ایران ریشه تاریخی دارد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و مرکز این استان است. سکه های کشف شده در کاوش های باستان شناسان در این شهر مربوط به دوران اشکانیان و ساسانیان است. در شهرکرد تپه ای باستانی به نام تپه گرگای وجود دارد که بیش از هفت هزار سال قدمت دارد. شهرکرد به دلیل ارتفاع زیاد تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی دارد و یکی از خنک‌ترین شهرها برای سفر در تابستان به شمار می‌رود. سفر به شهرکرد، سفر به کشوری سرسبز و سرسبز است که تصویر طبیعت بی نظیر آن هرگز از ذهن پاک نخواهد شد. در ادامه از جاذبه های گردشگری شهرکرد و دیدنی های شهرکرد بیشتر می گوییم.

دریاچه شلمزار

دریاچه شلمزار یکی از جاذبه های گردشگری شهر کیا است. دریاچه شلمزار دریاچه ای کوچک در مجاورت شهرستان شلمزار در استان چهارمحال و بختیاری است و فاصله آن تا شهرکرد 37 کیلومتر است. این دریاچه که ظاهری منحصر به فرد دارد یکی از جاذبه های گردشگری شهر کیار است و در قسمت جنوب شرقی شهر شلمزار قرار دارد.

دیدنی ترین جاذبه های شهرکرد

دشت زیبای دیزدشت در مسیر جاده دریاچه قرار گرفته و با ویژگی های منحصر به فرد خود فضای مطلوب و شگفت انگیزی را در منطقه ایجاد کرده است. گازبوس، پرندگان وحشی و مهاجر، مزارع توت فرنگی و زعفران و مرکز ماهیگیری ماهی قزل آلا زیبایی خاصی به این مکان بخشیده است. وجود کارخانه صادرات آب معدنی در کنار این چشمه برای تولید آب معدنی بر رونق این تفرجگاه می افزاید.

چشمه پرطرفدار شلمزار تاثیر بسزایی در شکل گیری محیط اطراف خود داشته است به طوری که اطراف آن را درختان چند صد ساله احاطه کرده است که زیستگاه مناسبی را برای حیوانات مختلف و پرندگان مهاجر فراهم کرده است. بسیار مهم است که در این چشمه دو رودخانه از آن سرچشمه می گیرد که یکی از این رودخانه ها برای آبیاری زمین های کشاورزی به زیرتالی، چزقان و چما می رسد و بقیه آب پس از عبور از شهر دستنا و روستای سالم به رودخانه کارون می پیوندد و در نهایت به در می ریزد. تالاب الوالاعظم.

دیدنی ترین جاذبه های شهرکرد

آب رودخانه دیگر برای پرورش ماهی قزل آلا مورد استفاده قرار می گیرد و آب باقیمانده آن با عبور از مناطق مختلف باعث سبز شدن و رویش گیاهان مختلف می شود و مزارع توت فرنگی و زعفران را آبیاری می کند و هوا را نیز معتدل می کند.

قلعه دزاک

مهمترین جاذبه استان چهارمحال و بختیاری قلعه دزک است که در سال 1368 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و در 32 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد و در روستای زیبای دزک و چهار برج آن را مخروطی نامید. و دو ایوان شمالی و جنوبی.

دیوارهای ضخیم برای حفظ دمای اتاق و عدم تبادل با محیط بیرون طراحی شده اند و برج های قلعه فقط برای نما ساخته شده اند و شکوه و عظمت بنا یکی از مهم ترین قسمت های غذاخوری این ساختمان است. اتاقی که سراسر حاشیه آن مملو از تصاویر شیر، شکار، فرهاد فرشته که برگرفته از داستان های جنگ گنجوی است، با گچ سیمان تزئین شده و کف اتاق روزگاری با فرش 50 متری پوشانده شده است. ، که جلوه بی نظیری به اتاق می داد.

دیدنی ترین جاذبه های شهرکرد

یک اتاق دیگر وجود دارد که بر ارزش و اهمیت این قلعه می افزاید، اتاق آینه یکی از زیباترین قسمت های این قلعه همانطور که از نامش پیداست، سقف و دیوارهای اتاق با آینه پوشانده شده و با اسب سواری جذاب تزئین شده است. نقوش، کاخ ها، طرح های گل و مرغ تزئین شده است. این اثر باستانی دارای حیاطی زیبا و درختان کهنسال است، در وسط حیاط حوض بزرگی با کاشی‌های کوچک وجود دارد که این کاشی‌ها و تزئینات روی آن‌ها مربوط به رویدادهای سیاسی و اجتماعی است و بر روی یکی از آن کتیبه‌ای وجود دارد. تکمیل تزئینات قلعه به همراه تمامی کتاب های قدیمی داخل آن، اکنون در اختیار سازمان میراث و گردشگری قرار دارد و به عنوان یکی از پربازدیدترین مکان ها شناخته می شود.

بهار دود

اگر می خواهید دنیای زیر آب هر چشمه ای را ببینید، آب آن چشمه باید بسیار شفاف باشد. با توجه به اینکه آب چشمه دیمه از زمین سرچشمه می گیرد، آنقدر شفاف است که به راحتی می توان کف چشمه را دید.

دیدنی ترین جاذبه های شهرکرد

گفته می شود آب این چشمه یکی از خوش آب و هواترین آب های جهان است و از آن آب معدنی درست می کنند که دارای خواص درمانی مانند پیشگیری از پوسیدگی و درمان سنگ کلیه است. در هر فصلی می توانید به دایم اسپرینگ بروید و جذابیت ها و سرگرمی های آن در هر فصلی متفاوت است.

چشمه دیمه در نزدیکی روستای دیمه در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این چشمه یکی از سرشاخه های اصلی زاینده رود و در 10 کیلومتری چالگرد قرار دارد. آب چشمه دایم از ارتفاعات زردکوه سرچشمه می گیرد و سرشار از مواد معدنی است. بنابراین برای اهداف درمانی مانند پیشگیری از پوسیدگی و درمان سنگ کلیه استفاده می شود.

چشمه دیمه با داشتن آب فراوان و مناظر طبیعی زیبا در اطراف یکی از نقاط دیدنی کوهرنگ است. همچنین این چشمه در تاریخ ۴ آبان ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

آلاچیق ها و اقامتگاه هایی در منطقه چشمه چکه دیمه در نظر گرفته شده است تا مسافران و گردشگران بتوانند در کنار هوای بی نظیر و صدای جذاب چشمه دیمه از اقامت خود لذت ببرند.

دیدنی ترین جاذبه های شهرکرد

به دلیل نزدیکی چشمه دیمه به شهر چالگرد، می توانید در خانه ها و اقامتگاه های بوم گردی این شهر اقامت کنید. کوچک بودن استان چهارمحال و بختیاری مزیتی برای مسافران است که هر شهری را در این استان زیبا برای اقامت انتخاب کنند.

منبع: فصل سبز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا