ایران گردی

تماشایی‌ترین جاذبه‌های اطراف آبشار زرد لیمه

تودی تریپ: اگر تا به حال به طبیعت بکر و زیبای استان چهار محال و بختیاری و رشته کوه های زاگرس سفر نکرده اید، درنگ نکنید. کوه های مرتفع و باشکوه زاگرس صدفی است که همچون مرواریدی درخشان و زیبا در دل خود جاذبه های فراوانی نهفته است.

آبشار لیندن زرد؛ جاذبه های خاص در چهارمحال و بختیاری

زرد لیندن یک کلمه محلی برای نام این آبشار زیبا است. نظرات زیادی در مورد معنای آهک زرد وجود دارد. در گویش محلی مردم منطقه اردل، رنگ زرد هم به معنای ارتفاع و هم در مفهوم منطقه سبز به کار می رود. کلمه لیما به معنای پست و دره نیز به کار می رود. با این توضیح زرد لیم به معنای «بلندی در دل دشت» یا «دره سرسبز» است. برخی معتقدند که زرد آهکی از مسیر آبشار بالا به پایین می آید. آبشار زرد لیمه دیناران در دل رشته کوه زاگرس در شهرستان اردل واقع شده است.

دیدنی ترین جاذبه های اطراف آبشار زرد لیمه

این آبشار یکی از وسیع ترین آبشارهای ایران است که چشم انداز وسیعی از طراوت، سرسبزی، غرش و زیبایی را به چشمان شما می آورد. ارتفاع آبشار 40 متر و عرض تاج آن 65 متر است و به همین دلیل یکی از وسیع ترین آبشارهای ایران به شمار می رود. جنگل های استان چهارمحال و بختیاری پس از جنگل های شمال، دومین منبع جنگلی طبیعی ایران محسوب می شود و دارای پوشش گیاهی متنوعی است.

در منطقه Yellow Linden درختان بلوط، درختان بادام وحشی و درختان صنوبر را خواهید دید. علاوه بر این، در منطقه لیمو زرد، مراتع سرسبز و وسیع و مزارع آب باران مردم محلی منطقه را خواهید دید. گونه اصلی چمنزارهای زرد نمدار است و در مزارع زیبا و چشم نواز آن می توان دشت های طلایی گندم و جو را نیز یافت. اگر عاشق تاریخ و عتیقه هستید، بازدید از یکی از قدیمی ترین عتیقه های استان را در نزدیکی آبشار از دست ندهید.

این آثار باستانی پل هدی آفرین و پلکان باستانی دژپات نام دارند. برای رسیدن به این آثار باید حدود 3-4 ساعت از آبشار پیاده روی کنید، اما به یاد داشته باشید که مسیر پیاده روی سختی است و برای عبور از آن به راهنمایان محلی نیاز دارید.

دیدنی ترین جاذبه های اطراف آبشار زرد لیمه

پیاده روی به سمت آبشار زرد لیمه نیاز به آمادگی جسمانی دارد زیرا مسیر پیاده روی در برخی نقاط کمی طولانی و دشوار است. به همین دلیل جدا از نیاز به کفش و لباس مناسب، باید از وضعیت بدنی خوبی نیز برخوردار باشید تا بتوانید مسافت طولانی را به راحتی طی کنید. مطمئن شوید که غذا و وسایل کافی مصرف کنید.

جاذبه های چشمگیرتر در نزدیکی آبشار زرد لیمه

پل بهشت ​​آباد

پل بهش آباد در 6 کیلومتری اردل قرار دارد و قدمت ساخت آن به دوره قاجاریه می رسد. این پل زیبا توسط حسین قلی خان بختیاری بر روی رودخانه بهشت ​​آباد ساخته شده است. طول پل بهشت ​​آباد 20 متر است و در هفت متری سطح آب قرار دارد. پل در انتهای صخره های درکش ورکش قرار دارد که بدنه و پی آن سنگی و دهانه های طاق های بنا آجری است.

دره عشق

دره عشق یکی از زیباترین مکان های طبیعی شهرکرد و یکی از دیدنی ترین روستاهای این منطقه به شمار می رود. در این دره آبشارهای زیبا و چشمه های معدنی پوشیده از جنگل های بلوط وجود دارد. معماری روستای تاریخی دره اسخ بسیار جذاب است.

دیدنی ترین جاذبه های اطراف آبشار زرد لیمه

رودخانه کارون از دره اسخ می گذرد. جریان آب رودخانه در میان صخره ها، دره ها و پرتگاه های متعدد و شالیزارهای زیبای این منطقه زیبایی دره را چندین برابر می کند. گردشگرانی که در این منطقه هستند از دیدن پوشش مخملی و سبز طبیعت شگفت زده می شوند. آبشار زیبای روستای دره عشق جاذبه اصلی این روستا است. این آبشار 100 متر ارتفاع دارد و آب زلالی دارد و میزان نشت و ریزش آب آن بسیار زیاد است.

چشمه سرداب در رستم آباد

چشمه سرداب رستم آباد یکی از پرآب ترین چشمه های رشته کوه زاگرس است که با زیبایی خود گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد چشمه آب سرد در تمام فصول سال است. به همین دلیل به چشمه سرداب نیز می گویند. چشمه سرداب با دمای بسیار پایین خود به عنوان سردترین چشمه استان چهارمحال و بختیاری شناخته می شود. آب چشمه رستم آباد در زمستان از آب شدن برف ها تامین می شود و همین ویژگی باعث سردی آب آن در تمام فصول سال می شود.

تالاب سولهان

تالاب سولیگان در ۷۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این جاذبه طبیعی زیبا در مسیر جاده شهرکرد به ایذه قرار دارد و از دو قسمت شرقی و غربی تشکیل شده است.

دیدنی ترین جاذبه های اطراف آبشار زرد لیمه

تالاب سولگان غربی را تالاب ولگان نیز می نامند. وجود گل های رنگارنگ در اطراف تالاب و قرار گرفتن آن در مسیر عشایر، تالاب را به یکی از مناطق طبیعی زیبای شهرستان اردل تبدیل کرده است. تالاب سولکان به دلیل عمق کم خود به مکانی مناسب برای پرندگان آبزی تبدیل شده و بسیاری از پرندگان مهاجر جذب این تالاب شده اند. در سال های اخیر به دلیل عدم توجه و استفاده نادرست از آب و زمین های اطراف تالاب، تعداد پرندگان مهاجر در منطقه کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا