ایران گردی

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

تودی تریپ: تل ابلیس در دشت بردسیر در 80 کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان قرار دارد.

آثار باستانی این منطقه در هفت لایه شکل گرفته است. قدیمی ترین و عمیق ترین آنها مربوط به اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد و آخرین لایه های باستانی تل ابلیس مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است.

کاوش های باستان شناسی زیادی در این تپه انجام شده است که مهم ترین آنها کشف سنگ، مس، فلزات و سرامیک های دوره های مختلف است.

آشنایی با ابلیس

تل ابلیس بقایای سکونتگاهی هفت هزار ساله است که توسط قبایل پیشرفته ایجاد شده و به مدت چهار سال تا هزاره اول پیش از میلاد مرکز تمدن این منطقه بوده است. این طوایف اولین کشاورزان استان کرمان بودند.

بیشتر اطلاعات به دست آمده از زندگی اولیه در تل ابلیس مربوط به اواخر هزاره پنجم تا اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد است. با تحقیق و بررسی لایه های این تپه، هشت دوره فرهنگی مختلف شناسایی شده است.

در این ناحیه، گذار از عصر مس به عصر برنز بدون وقفه ادامه یافت.

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

شواهد به دست آمده نشان می دهد که صنعت فلزکاری در هزاره پنجم قبل از میلاد در این منطقه بسیار پیشرفته و به طور چشمگیری گسترش یافته است.

آنچه که فلزکاری در Tell Iblis را منحصر به فرد می کند، روش کم و بیش کنترل شده دما برای ریخته گری فلز در این منطقه است.

معنی اسم تل ابلیس روشن نیست. برخی از ساکنان نزدیک بر این باورند که یک فرد شرور در این تپه زندگی می کرد. به همین دلیل به آن تل ابلیس می گویند.

برخی دیگر وضعیت غیرعادی تپه و در مواردی ترسناک بودن آن را دلیل نامیدن آن به تل ابلیس می دانند.

برخی معتقدند وجود سرباره مس فراوان بر روی تپه به مرور زمان رنگ سیاهی به آن بخشیده و به همین دلیل به آن تل ابلیس می گویند.

پیشینیان رنگ سیاه را رنگ شیطان می دانستند; بنابراین رنگ سیاه مس را به ابلیس نسبت می دهند.

همچنین در اشیای یافت شده در این تپه، نقوش مار به تعداد زیاد روی سفال دیده می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که نام تپه ارتباطی با این تصاویر داشته باشد.

برخی معتقدند نام تپه باید تغییر کند. اما باستان شناسان و دیگر کارشناسان مخالفت کردند و اصرار داشتند که نام تپه حفظ شود.

چند مطالعه جالب در تل ابلیس

در سال 1311 خورشیدی، تپه تل ابلیس برای اولین بار توسط “Seraverla Stein” مورد کاوش قرار گرفت. در این مدت قطر پایه تپه حدود 100 متر و ارتفاع آن 11 متر برآورد شده است.

حدود 31 سال پس از بررسی های استاین، مربوط به سال 1342 میلادی، یک هیئت باستان شناسی آمریکایی با همکاری اداره باستان شناسی ایران و به رهبری جوزف کالدول از تپه تل ابلیس بازدید کردند.

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

سپس در سال 1345 عملیات کاوش را آغاز کرد.

بر اساس کاوش ها، ساکنان تل ابلیس در این خانه زندگی می کردند.

مجموعه ای از اتاق ها در اندازه های مختلف به شکل مستطیل در منطقه تل ابلیس کشف شد. اتاق ها در اطراف یک انبار واقع شده اند.

این مجموعه از حیاط، کوچه و راهرو تشکیل شده است.

در تل ابلیس انواع سنگ، گل و اشیاء استخوانی یافت شد.

اشیاء سنگی شامل کاسه ها، ساینده ها، تبرهای سنگی، مجسمه های سنگی و سایر ابزارهای سنگی است. از این تپه اشیای صدفی، اشیای فلزی مسی و انواع اجسام سفالی نیز به دست آمده است.

کوره های مورد استفاده برای ذوب مس نیز کشف شده است.

سفال های منحصر به فرد تل ابلیس از هر طبقه با سفال های هم عصر خود در مناطق مجاور قابل مقایسه بود و به چند گروه تقسیم می شد.

سفال نخودی کشف شده قدمت بین هزاره پنجم تا چهارم قبل از میلاد را تایید می کند. همچنین در ظروف سفالی به دست آمده از تپه های این مکان تصاویر مختلفی از مارها را مشاهده می کنید.

وجود تعداد زیادی سنگ بزرگ و قلوه سنگ از انواع بازالت سیاه در منطقه امکان ساخت و ساز مسکونی را در دوره های قبل از میلاد تقویت می کرد.

به عبارت دیگر مردم این سرزمین در دوران پارینه سنگی از تمدن بدوی بهره می بردند.

در زیر یکی از محله های زندگی این تپه، بقایای اسکلت پیرمرد و جامی سنگی پیدا شد که نشان از اعتقادات مذهبی مردم آن دوره دارد.

تل ابلیس بردسیر کجاست؟

از وضعیت اتاق و ارتباط آن با سایر فضاها چنین به نظر می رسد که این مکان عمداً برای دفن اموات ساخته شده است و ساکنان تل ابلیس اجساد آنها را در کف خانه ها دفن کرده اند.

علاوه بر این، کاوش ها نشان داد که ساکنان تپه در خانه هایی با بیش از یک اتاق زندگی می کردند که در هزاره پنجم قبل از میلاد با خشت دست ساز ساخته شده بودند. ساکنان این تپه در این دوره به کشاورزی و دامداری می پرداختند و با مردم بین النهرین ارتباط فرهنگی و تجاری داشتند.

برای بازدید نیاز به مجوز از اداره کل حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان دارید.

  • دسترسی به تپه کمی سخت است. سعی کنید از راهنمایان محلی کمک بگیرید.
  • در سفر به مناطق مختلف استان ها به فرهنگ بومی منطقه احترام بگذارید.
  • اگرچه از تل ابلیس چیز زیادی باقی نمانده است، اما در نگهبانی از آنچه از آن باقی مانده است کوشا باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا