ایران گردی

تفاوت رم و روم

تودی تریپ: قبل از شروع متن، بهتر است تصور رایج در مورد اصطلاح روم باستان اصلاح شود. همه ما کم و بیش پایتخت فعلی ایتالیا را می شناسیم که شهر رم است. وقتی صحبت از «رم باستان» می شود، معمولاً منظور شهر رم در دوران باستان است و اگر بخواهیم از امپراتوری باستانی صحبت کنیم که این شهر را مرکز حکومت خود قرار داده است، باید با عبارت «رم باستان» از آن یاد کنیم. اما به دلیل شباهت این دو اصطلاح، آنها هنوز در بسیاری از منابع به جای یکدیگر استفاده می شوند و ما نمی توانیم این را یک اشتباه بزرگ بدانیم. علاوه بر این، دیکته لاتین برای امپراتوری روم و برای شهر رم یکسان است.

رم؛ یک شهر شگفت انگیز

شهر رم در مرکز ایتالیا و در منطقه لاتزیو و در کرانه رودخانه تیبر در ارتفاع چهار کیلومتری قرار دارد. رم پایتخت ایتالیا و بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر این کشور است.

بر اساس اسناد، پیدایش این شهر تاریخی به قرن هفتم قبل از میلاد برمی گردد و در نتیجه یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان در زمان حیات بشر به شمار می رود.

تفاوت رم و رم

در مورد نام شهر روم نظریات مختلفی وجود دارد، به عنوان مثال در برخی نظریه ها این کلمه از نام اولین پادشاه این شهر “رومولوس” (رومولوس) می آید یا طبق نظریه دیگری این نام از کلمه باستانی ( روم) به معنای «قدرت» است و در نظریه ای دیگر به نام باستانی رودخانه «تیبر» اشاره دارد، زیرا در قدیم نام این رود (رومون) یا (رومن) بوده است.

بر اساس افسانه ها، شهر رم با ۲۷۶۶ سال قدمت توسط دو برادر دوقلو به نام های «رمولوس» و «رموس» تأسیس شد. این دو برادر فرزندان «مریخ» خدای جنگ بودند و پس از تولد در سبدی قرار گرفتند و روی امواج رودخانه رها شدند و سپس توسط یک گرگ نجات یافتند و از آنها مراقبت کرد. به همین دلیل، گرگی که رمولوس و رموس را پرستاری و بزرگ کرد، هزاران سال مورد احترام مردم روم بود و از آن زمان تاکنون نمادی از روم بوده است.

شهر واتیکان به عنوان کوچکترین کشور جهان در شهر رم با 44 هکتار وسعت و 1000 نفر جمعیت واقع شده است. رم علاوه بر پایتخت ایتالیا، مرکز اقتصادی این کشور نیز می باشد.

تفاوت رم و رم

بسیاری از کارخانه ها، دفاتر و شرکت های این کشور در رم قرار دارند. صنایع مکانیک، کامپیوتر و هوافضا از جمله صنایع پر رونق این شهر هستند. جالب است بدانید که رم پس از شهرهای میلان، نیویورک و پاریس به عنوان چهارمین مرکز مد شناخته می شود و شهرهای رم و تهران با یکدیگر قرارداد خواهرخواندگی دارند. رم همچنین مقر سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) است.

رم در مساحتی بالغ بر 1285 متر مربع بالغ بر 2868 میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به 900 کلیسای کوچک و بزرگ در این شهر، مسیحیت مذهب غالب ساکنان رم محسوب می شود. زبان مردم این شهر ایتالیایی و واحد پول آنها یورو است.

رم؛ تمدن باستانی

تمدن روم باستان به قرن هشتم قبل از میلاد برمی گردد که برای اولین بار در شبه جزیره ایتالیا شکل گرفت و یکی از قدیمی ترین ایالت های جهان محسوب می شود. در عنوان قبلی در مورد وسعت امپراتوری روم صحبت کردیم. اما برخلاف تصور رایج، امپراتوری روم بزرگترین و قدرتمندترین امپراتوری تاریخ نبود. حداقل 20 امپراتوری دیگر در تاریخ شکل گرفت که از نظر قدرت و فتوحات برتر از رومیان بودند.

تفاوت رم و رم

اما هیچ کدام از اینها عظمت امپراتوری روم را زیر سوال نمی برد. دو قرن پس از میلاد مسیح، روم باستان تمام قلمرو ایتالیای امروزی، تمام سرزمین های اطراف دریای مدیترانه و کشورهایی مانند انگلستان و ولز را فتح کرد. حدود سه قرن پس از اوج شکوفایی روم باستان، بربرهای سرزمین ژرمن این امپراتوری بزرگ را در هم شکستند و اکثر مورخان این مرحله را آخرین نفس روم باستان می دانند.

از آنجایی که این امپراتوری بزرگ فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرد، ما فقط می توانیم بر اساس دوره خاصی از تاریخ بگوییم که دولت روم در کجا ایستاده است. اما اگر کنجکاو هستید که بدانید در کدام کشور ویرانه های باستانی رم وجود دارد، قطعا ایتالیا بیش از هر جای دیگری مورد توجه قرار می گیرد. در زیر سه مورد از جالب ترین حقایق در مورد اندازه رم آورده شده است:

رم در اوج گسترش خود، حدود 5 میلیون کیلومتر مربع از سرزمین های جهان را فتح کرد. این مرز عظمت روم در سال 117 پس از میلاد بدست آمد.

تفاوت رم و رم

قلمرو روم در قرن دوم پس از میلاد. کل دریای مدیترانه را شامل می شود. از این رو برخی از کشورهای شمال آفریقا از جمله مصر، لیبی و تونس مدعی شدند.

حدود 40 تا 50 کشور در جهان امروزی زمانی بخشی از امپراتوری روم بودند. این قلمرو وسیع از شرق به ترکیه و ارمنستان منتهی می شد.

کلئوپاترا یکی از اسرارآمیزترین، تأثیرگذارترین و قدرتمندترین شخصیت های تاریخ مصر است، اما به دلیل گستردگی قلمرو روم و هم مرز بودن با مصر باستان، این شخصیت نقش مهمی در تاریخ روم نیز داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا