تزئینات بیهمتای عمارت آقازاده
تودی تریپا _ خدمات توریستی: پنج خانه تاریخی در کوچه ای در ابرکوه به نام های موسوی، گبری، حسینی دوست، سیدعلی آقا و آقازاده قرار دارد.
این در حالی است که خانه آقازاده به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گیرد و با امکاناتی مانند اینترنت رایگان، رستوران، کافی نت، حمام، سرویس خواب، حمام محلی برای گردشگری و اقامت ایده آل است.
علاوه بر این عمارت، خانه های موسوی و حسینی دوست به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گیرند و بهترین گزینه برای اقامت در ابرکو هستند.
خانه سیدعلی آقا در کنار خانه آقازاده ها قرار دارد و با ساباط به آن متصل می شود که حکایت از نزدیکی یا خویشاوندی اعضای خانه ها دارد.
معماری دیدنی املاک آقازاده
ورود به عمارت آقازاده از طریق راهرویی امکان پذیر است که شما را به حیاط بزرگ و زیبایی می رساند که در مرکز آن حوضی مستطیل شکل وجود دارد.
وقتی در حیاط قدم می زنید، خانه ای دو طبقه با پنجره ها و شیشه های رنگی و همچنین سیستم تهویه ای را می بینید که چشمان شما را خیره می کند.
در سه جهت حیاط اتاق ها و بخش های مختلفی وجود دارد که در فصول مختلف سال مورد استفاده قرار می گرفت. اتاق های شرقی و غربی دارای سه در و پنج در هستند.
عمارت دو طبقه آقازاده مانند خانه های مناطق کویری ایران از مصالح بومی مانند خشت و آجر ساخته شده است. از چوب نیز در ساخت در و پنجره بسیار استفاده می شود و گچکاری قسمت های زیادی از ساختمان را تزئین می کند.
ورودی و حیاط
ورودی املاک آقازاده در ضلع شمال غربی آن قرار دارد که دارای بالای قوسی است. با عبور از در، ورودی به دهلیز و سپس راهرویی منتهی می شود که به حیاط اندرونی منتهی می شود. در وسط حیاط حوض سنگی و در سه طرف آن اتاق های خانه قرار دارد. کف حیاط سنگریزه است.
اتاقها
عمارت آقازاده شامل اتاق های پنج دری و سه دری در دو طبقه است که اتاق های پنج دری به عنوان اتاق اصلی و اتاق های سه دری اتاق خواب هایی هستند که در طرفین پنج دری قرار دارند.
- اتاق تابستانی: این اتاق در فصل تابستان مورد استفاده ساکنان خانه قرار می گرفت. زیرا از نور مستقیم خورشید محافظت می شود. به اتاق تابستانی که در قسمت جنوبی حیاط قرار دارد و دارای بادگیر در پشت بام است، ایوانی با فضای نیمه باز وجود دارد. این ایوان در مقایسه با سایر قسمت های خانه تزئینات کمتری دارد. زیرا فضای باز آن را در معرض گرد و غبار قرار می دهد. در کنار این اتاق، اتاق خیشخان با سقف نورگیر دیده می شود که نورگیر آن با کاه و سفال و غیره پوشیده شده است. و برای خنک شدن اتاق روی آن آب می پاشند.
- اتاق های پنج دری: اتاق های پنج دری یا اتاق پادشاه دارای پنج بال رو به دریاچه بزرگ هستند.
- اتاق های سه دری: این اتاق ها نیز با پنجره های ارسی تزئین شده اند و نام آن ها بر اساس تعداد ارسی ها مشخص می شود.
کلاه پرنگی
کلاه فرنگی عمارت آقازاده درست در کنار بادگیر و روی پشت بام تالار اصلی قرار دارد. این قسمت از خانه به شکل هشت ضلعی است و در هر طرف یک پنجره شیشه ای رنگی تعبیه شده تا بیشترین نور را به سالن اصلی منتقل کند.
در واقع ترکیب منحصر به فرد محافظ باد و هود در کنار هم به خنک شدن و روشنایی فضای پایین و راهرو خانه کمک کرده است.
زیرزمینی
زیرزمین بنا مانند روستای میمند به شکل تپه و با کندن سنگ شکل گرفته است.
تزیینات جالب و منحصر به فرد منزل آقازاده
یکی از عناصر اصلی معماری خانه، تزئینات به کار رفته در آنها است که زیبایی و جلوه خانه را افزایش می دهد.
میزان تزیینات و پیچیدگی آنها به اهمیت این قسمت از خانه بستگی دارد. برای مثال معمولا اتاق های سلطنتی بیشترین و باشکوه ترین تزئینات را دارند.
در این قسمت به انواع تزئینات استفاده شده در این خانه می پردازیم.
مقرنس (پای گوشت گوزن)
مقرنس نوعی تزئین حجمی است که به صورت طاقچه با استفاده از مصالحی مانند چوب و گچ ساخته می شود. در ساخت مقرنس ها حجم فرم های هندسی از پایین به بالا کاهش می یابد و این امر در معماری به دلیل تبدیل شدن پلان مربع به دایره صورت می گیرد.
بیشترین کاربرد مقرنس ها در ساخت و تزیین گنبدها، حرم ها و محراب ها بوده است. قسمت پایین کلاهک خانه آقازاده ها دارای کنده کاری های بسیار زیبایی است.
اورسی
پنجره های روکش پنجره های مشبک مستطیلی هستند که به جای بازشو مدور از پایین به بالا باز می شوند و معمولاً از تزئیناتی مانند شیشه های رنگی با قاب چوبی بافته شده استفاده می کنند.
شیشه رنگی
قدمت این هنر به هزاران سال پیش میرسد و مراحلی مانند نقاشی روی کاغذ، برش، شکافتن و غیره را طی میکند، سپس بسته به جایی که شیشه در قابهای مفتولی مسی و قابهای چوبی مختلف استفاده میشود که بارزترین آن هنر گرهزنی است، قرار میگیرد.
گچ کاری
همانطور که از نامش پیداست در این هنر از گچ برای تزئین حاشیه سقف، بالای شیروانی، پنجره ها و … استفاده می شود.
گچ به ویژه در دوره قاجار به دلیل سفر شاهان به کشورهای اروپایی دستخوش تغییراتی در طراحی شد. اما این تغییرات هرگز نتوانست جای طرح های سلیمی، ختایی و گلواگیه را در معماری ایرانی بگیرد. این گچ بری ها در لبه های پنجره ها و درهای داخل خانه دیده می شود.
توقف قطار
جان پناه نوعی هنر مقرنس است که به صورت مستقیم مانند مقرنس بین طاق و دیوارهای اتاق کار می شود. از این نوع موپ در نمای بیرونی منزل نیز استفاده می شود که نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می کنید.