ایران گردی

ترکمن صحرا؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در گلستان

تودی تریپ: تصاویر رویایی گله های اسب در حال دویدن در سرزمین ترکمن های صحرا را حتما دیده اید. این منطقه بکر و زیبا منطقه ای سرسبز در شمال شرق ایران است. ترکمن صحرا دارای فرصت های طبیعی بسیاری است و از جنگل گرفته تا مراتع، کوهستان، جنگل و سواحل دشتی را شامل می شود. این کویر سرسبز خانه مردمان خون گرم ترکمن با فرهنگ اصیل و آداب و رسوم بسیار جذاب است. در ادامه بیشتر با این منطقه زیبا آشنا خواهیم شد.

آشنایی با ترکمن های صحرا

با شنیدن نام ترکمن صحرا اولین تصویر ذهنی شما بیابان و بیابان خواهد بود، اما در واقع ترکمن صحرا منطقه ای طبیعی است که شامل کوه، جنگل و بیابان می شود. این منطقه با مردمان خون گرم و فرهنگی خود همواره میزبان میهمانان بسیاری از سراسر کشور است.

در ترکمن صحرا جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را خواهید دید که بهترین گزینه برای آشنایی با مردم این سرزمین و آداب و رسوم آنهاست. از نظر جغرافیایی در قدیم قسمت بسیار وسیعی بوده که چندین بار تقسیم شده و اکنون ترکمن صحرا را دشت وسیع می نامند. این دشت شامل کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان است.

در ایران به بخش بزرگی از استان گلستان و خراسان شمالی نیز می گویند. در واقع ترکمن صحرا از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و از جنوب به دامنه‌های جنگل البرز محدود می‌شود.

ترکمن صحرا;  جاذبه ای بی نظیر در گلستان

در طول تاریخ، اقوام ترکمن در شمال شرق ایران زندگی می کرده اند و این دشت وسیع نام ترکمن صحرا را از ساکنان آن گرفته است. دشت رسوبی این منطقه بر اثر عقب نشینی دریای خزر در دورخان باستان و رسوب رودخانه های اترک و گرگان ایجاد شده است، به طوری که ترکمن صحرا از یک طرف به کوه، از طرف دیگر به دریا و جنگل ختم می شود. از سوی دیگر.

در طول تاریخ دشت های سرسبز و اسب های اصیل این منطقه همه را به سوی خود جذب کرده است، همچنین نوع پوشش زنان این منطقه با نگین های درشت و پر از نگین های رنگارنگ و پوشش مردان نیز با کلاه های سفید بزرگ است.
شرایط آب و هوایی ترکمن صحرا بسیار خاص است و تابستان های بسیار گرم و زمستان های سردی دارد، بنابراین بهترین زمان برای سفر به این منطقه در فصل بهار است.

سبزیجات و گوشت تازه گوسفندی پایه اصلی غذاهای لذیذ این منطقه است. چاکدرمه در اصل همان پلو استانبولی با گوشت بره تازه است و بسیار خوشمزه است. «اکمک» نوعی نان محلی با شکر است. انواع بورت و ظروف خمیری به دست بانوان هنرمند ترکمن تهیه می شود. «کایش» یکی از خوشمزه ترین غذاهای زنان ترکمن است که با سبزیجات، سیر، خمیر و سس گوجه فرنگی تهیه می شود و سبک خاص خود را دارد.

به دلیل همجواری با استان مازندران، بسیاری از غذاهای مردم ترکمن شبیه غذاهای شمالی است. یکی از نکات قابل توجه گردشگری این منطقه، پذیرایی از مسافران با این غذاهای لذیذ است که در کمتر جایی با این ظرفیت و تنوع زیاد می توان یافت. در سفر به ترکمن صحرا فراموش نکنید که غذاهای ترکمنی، شیرینی، نوشیدنی، نان و سوپ را امتحان کنید، پشیمان نخواهید شد.

ترکمن صحرا;  جاذبه ای بی نظیر در گلستان

دسترسی به ترکمن صحرا

ترکمن صحرا در اصل منطقه ای عظیم بوده که در طول تاریخ بارها تقسیم شده و امروزه بیشتر قسمت های آن در کشور ترکمنستان واقع شده است. در حال حاضر این دشت وسیع در کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان قرار دارد.

در ایران، ترکمن صحرا در شمال شرق کشور بخش بزرگی از استان های گلستان و خراسان شمالی را در بر می گیرد. این منطقه از غرب به دریای خزر و بندر گز، از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و منطقه نیمه خشک بجنورد و از جنوب به کوهپایه های جنگلی البرز شمالی محدود می شود.

ارتفاع این دشت فراه از جنوب به شمال و از شرق به غرب در امتداد شبکه آبی رودخانه های منتهی به دریای خزر کاهش می یابد. طول این دشت نزدیک به 400 کیلومتر است و عرض آن در نقاط مختلف متفاوت است. از معروف ترین شهرهای ترکمن نشین صحرا می توان به شهرهای بندر ترکمن، آگ کالا، گنبد کاووس، سیمین شهر، داشلی برون، نگین شهر، مراوه تپه، کلاله و گرگان اشاره کرد.

مسیرهای سفر به ترکمن صحرا بستگی به مبدا سفر شما دارد. اگر نقطه شروع شما تهران است می توانید از جاده فیروزکوه به سمت ساری سفر خود را آغاز کرده و پس از رسیدن به این شهر از شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه و نوکنده عبور کرده و وارد بندرگز شوید. بندر ترکمن در ضلع غربی و در 20 کیلومتری بندر گز قرار دارد.

ترکمن صحرا;  جاذبه ای بی نظیر در گلستان

اگر شروع سفر شما در شمال یا شمال غرب ایران است، ابتدا باید وارد جاده اصلی گیلان و مازندران شوید و پس از عبور از شهرهای رامسر، تنکابن، نوشهر، محمودآباد، قائم شهر، ساری، نکا و بهشار وارد شوید. استان گلستان و از آنجا به بندر ترکمن تحویل داده شود.

همچنین اگر اصل شما از شهرهای شرقی ایران است باید به مشهد و سپس کوچان و سپس وارد کلاله شوید. یا می توانید از شهرستان نیشابور به سبزوار بروید و سپس به شاهرود و از آنجا به آزادشهر و سپس گرگان بروید.

برای سفر هوایی به کویر ترکمن، فرودگاه های گرگان و نکا بهترین مقصد هستند و برای سفر با قطار نیز می توانید از مسیر ریلی تهران به گرگان استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا