ایران گردی

ترکمن صحرا؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی

تودی تریپ: با شنیدن نام ترکمن صحرا اولین تصویر ذهنی شما بیابان و بیابان خواهد بود، اما در واقع ترکمن صحرا منطقه ای طبیعی است که شامل کوه، جنگل و بیابان می شود.

این منطقه با مردمان خون گرم و فرهنگی خود همواره میزبان میهمانان بسیاری از سراسر کشور است. در ترکمن صحرا جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را خواهید دید که بهترین گزینه برای آشنایی با مردم این سرزمین و آداب و رسوم آنهاست.

از نظر جغرافیایی در قدیم قسمت بسیار وسیعی بوده که چندین بار تقسیم شده و اکنون ترکمن صحرا را دشت وسیع می نامند. این دشت شامل کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان است.

در ایران به بخش بزرگی از استان گلستان و خراسان شمالی نیز می گویند. در واقع ترکمن صحرا از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و از جنوب به دامنه‌های جنگل البرز محدود می‌شود.

ترکمن های صحرا کجا هستند؟

ترکمن صحرا کجاست و شامل چه شهرهایی می شود؟ این منطقه بخش‌های زیادی از استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در بر می‌گیرد و از جمله شهرهایی که جزء زیبای ترکمن صحرا هستند، می‌توان به بندرترکمن، گنبد کاووس، آگ کالا، کلاله، مراوه تپه، گمیش تپه، سیمین شهر، آلوم انبار و نگین شهر این کار را کردند

ترکمن صحرا;  یک جاذبه خاص و دیدنی

به طور کلی این منطقه به طول 400 کیلومتر از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکمنستان منتهی می شود.

مسیرهای سفر به ترکمن صحرا بستگی به مبدا سفر شما دارد. اگر نقطه شروع شما تهران است می توانید از جاده فیروزکوه به سمت ساری سفر خود را آغاز کرده و پس از رسیدن به این شهر از شهرهای نکا، بهشهر، گلوگاه و نوکنده عبور کرده و وارد بندرگز شوید. بندر ترکمن در ضلع غربی و در 20 کیلومتری بندر گز قرار دارد.

اگر شروع سفر شما در شمال یا شمال غرب ایران است، ابتدا باید وارد جاده اصلی گیلان و مازندران شوید و پس از عبور از شهرهای رامسر، تنکابن، نوشهر، محمودآباد، قائم شهر، ساری، نکا و بهشار وارد شوید. استان گلستان و از آنجا به بندر ترکمن تحویل داده شود.

همچنین اگر اصل شما از شهرهای شرقی ایران است باید به مشهد و سپس کوچان و سپس وارد کلاله شوید. یا می توانید از شهرستان نیشابور به سبزوار بروید و سپس به شاهرود و از آنجا به آزادشهر و سپس گرگان بروید.

برای سفر هوایی به کویر ترکمن، فرودگاه های گرگان و نکا بهترین مقصد هستند و برای سفر با قطار نیز می توانید از مسیر ریلی تهران به گرگان استفاده کنید.

دیدنی های ترکمن صحرا

موسیقی و اسب از عناصر جدایی ناپذیر ترکمن های صحرا هستند که موسیقی آنها شامل دوتار است و روح انسان را اوج می بخشد.

علاوه بر این، ترکمن‌ها اسب‌ها را در فرهنگ خود عزیز می‌دانند و در طول تاریخ این مردم را به اسب‌های خود می‌شناسند تا جایی که شاعران ترکمن اشعار بی‌نظیری درباره اسب‌ها و ویژگی‌های آنها سروده‌اند.

ترکمن صحرا;  یک جاذبه خاص و دیدنی

همچنین ترکمن صحرا با قدمت بیش از هفت هزار سال دارای مناظر تاریخی و طبیعی زیبایی است که عبارتند از:

آرامگاه قابوس دم: میل گنبد یا گنبد قابوس بلندترین برج آجری ایران و نماد شهر قابوس دوم محسوب می شود و این بنا در قرن چهارم هجری به دستور قابوس بن وشمگیر از آجر ساخته شده است. گنبد قابوس در موقعیتی عالی قرار دارد و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

اسکله بندرترکمن: اسکله ای در غرب شهر بندرترکمن وجود دارد که می توانید در بازارهای محلی خرید و فروش کنید یا برای تماشای غروب خورشید و امواج دریا به این اسکله بروید یا سوار قایق های تندرو یا رکاب بزنید و هیجان را تجربه کنید.

آبشار کبودوال: کبودوال تنها آبشار خزه‌دار ایران در منطقه ترکمن صحرا است و برای بازدید از این آبشار باید راه بروید و از پله‌های زیادی بالا بروید. زیبایی این آبشار وصف ناپذیر است و تماشای درختان سر به فلک کشیده سرسبز و صدای آب بی نظیر است.

قبرستان خالد نبی: در میان جاده های پر پیچ و خم کویر ترکمن، یکی از راه ها به کوهی به نام «گوگجه» منتهی می شود که بر فراز آن قبر خالد نبی قرار دارد. این آرامگاه قدیمی و افسانه ای یکی از معروف ترین دیدنی های ترکمن صحرا است.

طبیعت این منطقه به قدری زیباست که هر بیننده ای می تواند ساعت ها به تپه ها، دره ها و گل های رنگارنگ آن خیره شود و از این همه شگفتی لذت ببرد. در نزدیکی آرامگاه خالد نبی، مقبره علم بابا و آرامگاه چوپان عطا نیز وجود دارد که گردشگران در صورت تمایل می توانند از آن بازدید کنند.

سیمین شهر: سیمین شهر در چند کیلومتری قبرستان اسرارآمیز واقع شده است. در این شهر چندین اثر تاریخی و کارگاه نمدمالی، چاقوسازی و قالی بافی زنان ترکمن وجود دارد که می توانید از آنجا خرید کنید.

ترکمن صحرا;  یک جاذبه خاص و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا