اخبار گردشگری

تخریب یخچال تاریخی سیرجان و قلعه نرماشیر

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایلنا، بارش شدید باران و جاری شدن سیل در کرمان باعث تخریب برخی از مهمترین بناهای تاریخی کرمان شد. «گنبد تاریخی یخی سیرجان» که پیش از این به طور کامل توسط مالک بازسازی شده بود، فروریخت و بخش‌هایی از قلعه نرماشیر نیز بر اثر بارندگی تخریب شد.

در جریان بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر که در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و اصفهان رخ داد، بسیاری از بناها و محوطه‌های تاریخی به شدت آسیب دیدند. با پیگیری های مسئولان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان مشخص شد که بیش از 184 میلیارد ریال به بناها و بناهای تاریخی این استان خسارت وارد شده است. روز گذشته فعالان میراث فرهنگی در زواره اعلام کردند که سیل 200 خانه تاریخی را تخریب و به 10 خانه صفویه و قاجاریه در زواره آسیب جدی وارد کرده است.

محسن محدی معاون میراث فرهنگی استان کرمان نیز به تخریب آثار تاریخی استان در پی بارندگی های اخیر اشاره کرد و گفت: استان کرمان گستره جغرافیایی بسیار وسیعی است و آثار و بناهای تاریخی این استان به صورت پراکنده است. اقلیم کوهستانی و کویری .

وی بیان کرد: بیشتر آثاری که در استان کرمان پس از بارندگی های اخیر آسیب دید، مربوط به اقلیم کویری است چرا که بیشتر مصالح به کار رفته در ساختمان های این منطقه معمولاً خاک و کاه است.

موحدی در خصوص آمار موجود و میزان خسارت سیل به بناها و محوطه های تاریخی اعلام کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان همچنان در حال جمع بندی خسارت سیل کرمان است که به وزارت میراث فرهنگی ارسال می شود. به محض اتمام، اما مهمترین آثار که در حال حاضر یخچال تاریخی سیرجان و قلعه نرماشیر است که بخشی از آن مربوط به دوره اسلامی است به کلی تخریب شده است.

معاون میراث فرهنگی افزود: خوشبختانه نقشه ها و نقشه های بناهای تاریخی تخریب شده موجود است و بر اساس اطلاعات موجود می توان به سرعت این بناها را مرمت کرد.
نجات یخچال آسیب دیده سیرجان پس از باران!

یخچال تاریخی سیرجان که سال ها پیش بدون توجه به میراث فرهنگی به صورت کاملاً ناخواسته و غیراصولی توسط مالک مرمت شد، در بارندگی ها و سیل اخیر گنبد آن فروریخت.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان درباره این اثر گفت: یخچال تاریخی سیرجان که یکی از مهم ترین بناهای تاریخی کرمان است، سال ها پیش بدون کسب مجوز و توجه به یادداشت های میراث فرهنگی توسط مالک مرمت شد. در آن زمان فرصتی برای مداخله کارشناسان میراث فرهنگی وجود نداشت زیرا هر اقدامی این بنای تاریخی بیشتر تخریب می شد.

وی گفت: یخچال تاریخی سیرجان پس از بارندگی ها آسیب شدیدی دید و گنبد مرمت شده آن فروریخت. در حال حاضر با توافق انجام شده با مالک، این بنای ارزشمند باید با اصول علمی مرمت شود تا پایداری خود را در مقابل پروتکت حفظ کند. بلایای طبیعی.

با این حال موحدی در پاسخ به این سوال که چه تعداد بناهای تاریخی شاخص در استان کرمان وجود دارد که به شدت تحت تاثیر مالکان خود قرار گرفته اند، ادامه داد: این سوال سختی است، اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در تلاش است تا آثار و بناهایی را که در آنها وجود دارد پیدا کند. در اختیار داشتن، برای نظارت مستمر بر بخش خصوصی و دولتی. در حال حاضر ساختمان هایی که در اختیار میراث فرهنگی است وضعیت خوبی دارند و از وضعیت خوبی نگهداری می شوند، اما ساختمان هایی که در اختیار نهادهای دولتی از جمله کمک های مردمی است به دلیل وجود وراث بیشتر آسیب دیده و تخریب می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا