ایران گردی

تجربه کویرگردی در سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

تودی تریپ: صحرا نوردی از آن ماجراهایی است که نیاز به یک فرد شجاع و قوی دارد. به خصوص اگر مقصد کویر سخت باشد. کویر ریگ جن یکی از مناطق اسرارآمیز کویر مرکزی ایران و مکان های دیدنی گرمسار است که سال ها به دلیل شرایط خاص جغرافیایی صعب العبور و ناشناخته باقی ماند. امروزه سفر به این منطقه رونق بیشتری یافته و علاقه مندان را دعوت می کند.

اگر شما هم فردی هستید که به دنبال کشف ناشناخته ها هستید، در سایه شجاعت خود به مناطق مرموز سفر کنید، صحرای ریگ جن را از دست ندهید. سفر به ریگ جن برای هر طبیعت گردی با توجه به خطرات و ویژگی های آن یک تجربه خاص و منحصر به فرد خواهد بود. ریگ جن یکی از جاهای دیدنی سمنان است.

کاوش در کویر ریگ جن در سمنان

کویر راین یا ریگ جن یک بیابان اسرارآمیز است و به دلیل اسرار غنی آن به مثلث برمودای ایران نیز معروف است. این کویر در بین مردم به مثلث برمودای ایران معروف است.

تجربه گردشگری کویر سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار دارد و 3800 کیلومتر مربع وسعت دارد. در این منطقه چشمه و چاهی وجود ندارد و منطقه کاملاً بایر و خالی از حیات است.

این منطقه در اکثر نقشه های بیابانی به خصوص در نیمه دوم سال ذکر نشده است. گردشگران کویر اغلب به دنبال دیدن هیجان و البته سکوت و عظمت کویر هستند و این منطقه می تواند یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران کویر باشد.

در ایران سرزمین های کویری زیادی با داستان های خاص وجود دارد و کویر راین نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که از نام راین پیداست، افسانه های مرتبط با کویر راین مربوط به جن و ارواح است.

صحرای اسرارآمیز ریگ جن

تنها دو کویرشناس اروپایی در گذشته در سفرنامه های خود به وجود چنین بیابانی در ایران اشاره کرده اند.

تجربه گردشگری کویر سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

ریگ جن شگفت‌انگیزترین، اسرارآمیزترین و ترسناک‌ترین منطقه ایران است، با باتلاق‌های وحشتناکش که مرگ را برای هر موجود زنده‌ای به ارمغان می‌آورد. اتفاقات بی پاسخ و بی دلیل بسیاری در این منطقه رخ داده و نمکزارهای این منطقه محل کشتار و دفن بسیاری از جانداران بوده است.

پایه ریگ جن دشتی فرسوده است که در حال حاضر توسط تپه های شنی برخان و تپه های شنی هرمی (قورد) اشغال شده است. کل ریگ جن دارای رسوبات نمکی زیادی است و بیشتر رسوبات و مواد فرسایشی آن از دامنه های فرسوده البرز تشکیل شده است.

فرو رفتن در گل و لای در «ریگ جن» شاید یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است برای مسافران رخ دهد و منجر به مرگ آنها شود.

سال ها هیچکس جرات سفر به «ریگ جن» و کشف راز این صحرای اسرارآمیز را نداشت و یا حتی اگر جسارت داشت به دلیل ناآگاهی از منطقه در جاده می ماند.

تجربه گردشگری کویر سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

سونهدین در سال 1900 ریگن را کشف کرد و سپس آلفونس گابریل در سال 1930 از کنار آن گذشت. اما هیچکدام نتوانستند از این قسمت کویر عبور کنند و مجبور شدند به یزد برگردند. اما عبور از آن برای کویر نوردان یک رویا باقی ماند تا اینکه سرانجام در سال 1997، طلسم ریگن توسط علی پارسا، متخصص بیابان ساکن آمریکا شکسته شد.

او به همراه آقای میران زاده، رئیس پارک ملی کویر در آن زمان، بر فراز ریگ جن پرواز کردند تا ثابت کنند هیچ چیز شگفت انگیزی در مورد ریگ جن وجود ندارد. علی پارسا اما یک سال بعد با ماشین وارد «ریگ جن» شد و پس از آن بسیاری از گردشگران کویری از «ریگ جن» عبور کردند. البته با تجهیزات کامل که نه اسیر روح می شود و نه اهریمنی!

ریگ جن از نگاه یک مسافر بی نظیر در کویر ایران; علی پارسا

همه چیز ناشناخته می ماند تا اینکه در سال 1380، 70 سال پس از سفر گابریل، یک مسافر کویرنشین ایرانی تصمیم می گیرد برای شکستن طلسم این سرزمین اسرارآمیز وارد ریگ جن شود.

تجربه گردشگری کویر سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

دکتر علی پارسا اولین فردی بود که وارد این سرزمین شد و اولین سفر خود را به تنهایی انجام داد. اما در سفرهای بعدی خود تیم های کوهنوردی را با خود به صحرا برد و سرانجام در سال 2004 پس از هشت تلاش موفق شدند از جنوب وارد ریگ جن شده و به مرکز آن برسند. سفرهای دکتر پارسا به ریگ جن به شرح زیر است:

در سال 1376 با هواپیما، 1376 با ماشین گشت، 1377 با هواپیما، 1378 با شتر، 1382 با ماشین، 1383 با جیپ، 1384 با جیپ، 1384 با پاترول

بخشی از خاطرات او را در ادامه می خوانید:

در یکی از سفرهایی که در دوران دانشجویی به کویر مرکزی داشتم، روی نقشه با ریگ ژن برخورد کردم. نام او مرموز به نظر می رسید. تصمیم گرفتم به آنجا بروم و مصادف شد با انقلاب ایران.

تجربه گردشگری کویر سمنان / بازدید از کویر ریگ جن

سالها بعد در سال ۱۳۷۵ در سفر به پارک ملی کویر دوباره آن رویا به سراغم آمد. من، دوستانم و آقای میران زاده، رئیس وقت پارک ملی کویر، تصمیم گرفتیم با هواپیما بر فراز ریگ ژن پرواز کنیم تا به خودمان ثابت کنیم که چیز عجیبی در راه نیست. این فقط نمک، شن و تپه است.

اولین شگفتی که در Rig Jen با آن مواجه شدیم این بود که یک گودال جدید شکل گرفته بود. داخل گودال فضای آبی رنگی از آب نمک بود. نمک متبلور به رنگ سفید در اطراف آن قابل مشاهده بود و اطراف آن قهوه ای رنگ بود که به وضوح نشان می داد که خاک بر اثر فشار پراکنده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا