ایران گردی

تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر

تودی تریپ: نخلستان های آبی بوشهر یکی از جاذبه های شهرستان دشستان استان بوشهر است. به دلیل وجود این نخلستان ها، شهر آبپخش به عنوان نگین سبز بوشهر شناخته می شود. نخلستان های آبی بوشهر طولانی ترین جاده نخل در جنوب ایران است. درختان نخل معلق در این جاده زیبایی وصف ناپذیری دارند. این جاده در بزرگراه بین استان های بوشهر، خوزستان و هرمزگان قرار دارد.

بزرگترین نخلستان ایران

بوشهر یکی از زیباترین شهرهای بندری و جنوبی کشور است. این شهر جمعیت زیادی دارد و سومین شهر پرجمعیت جنوب ایران محسوب می شود. این شهر از شمال، جنوب و غرب در امتداد خلیج فارس قرار دارد.

این شهر گرمسیری در ارتفاع 18 متری واقع شده و دارای آب و هوای نیمه بیابانی و گرم است. نوع آب و هوا و آب و هوای این استان باعث رویش درختان نخل زیادی در این منطقه شده است.

تجربه بوشهر بودن، آبیاری نخلستان

نخل و نخلستان یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استان بوشهر است. در ورودی اکثر شهرهای بوشهر درختان سرسبز و بلندی را می توان دید. استان بوشهر بیش از 39 هزار هکتار جنگل خرما و شش میلیون اصله نخل دارد.

در بین شهرهای بوشهر، دو شهر آبپخش و دشستان بیشترین تعداد نخل و وسیع ترین نخلستان را دارند. نخلستان های این شهر منظره بسیار جذابی است.

آبپخش شهری با 700 هکتار وسعت در شهرستان دشستان است. این شهر در نزدیکی برازجان و در 60 کیلومتری بوشهر قرار دارد. آبپخش بوشهر یکی از قطب های مهم خرما جمع آوری کشور است.

سالانه بیش از 60 هزار تن خرما از نخلستان های آبی برداشت و به سراسر ایران و سایر کشورها صادر می شود. در مجموع 35 درصد از کل خرمای تولیدی استان بوشهر متعلق به شهرستان آبپکش است. لازم به ذکر است که در این شهرستان علاوه بر خرما امکان کاشت و پرورش میوه هایی مانند مرکبات، انار، لیموترش و … وجود دارد.

تجربه بوشهر بودن، آبیاری نخلستان

این شهر دارای معماری منحصر به فردی است. مردم این منطقه بر اساس آداب و رسوم محلی زندگی می کنند. نخلستان های آبی تنها بخشی از جاذبه های گردشگری این شهر هستند.

وجود جنگل های وسیع در این شهرستان به رشد اقتصادی و درآمدزایی مردم منطقه کمک کرد. همچنین زیبایی زیادی به این شهر داده است که همواره مورد توجه گردشگران است.

شهر آبپخش از دیرباز نگین سبز استان بوشهر به شمار می رفته است. در این منطقه و اطراف آن نهرهایی وجود دارد که از رودخانه ای به نام شاهپور سرچشمه می گیرند. نهر دیگری از این رودخانه سرچشمه می گیرد و منطقه را تقسیم می کند.

تقسیم و انشعاب آب کانال در این شهرک باعث شد که نام واترسپش برای این منطقه انتخاب شود. این شهرستان در سال ۱۳۷۵ با ادغام سه روستای دروهی، قلعه ای و بهرام آباد تأسیس شد. این شهر دومین شهر بزرگ منطقه دشستان و هفتمین شهر بزرگ بوشهر است.

تجربه بوشهر بودن، آبیاری نخلستان

قدیمی ترین شبکه آبیاری کشور در این شهر قرار دارد. آبه پاش بیش از 20 شبکه آبیاری و زهکشی دارد که قدمت برخی از آنها به سال 1320 برمی گردد.

جذابیت بوته زار

انواع خرما از نخلستان های اطراف این شهر برداشت می شود. از مهم ترین نمونه های فرآورده خرما می توان به کبکاب، برهی، بریمی، شیهالی، محبوبی، حاج باقری، کندی، شکری و گونتر اشاره کرد.

اگرچه محصول اصلی حوضه آبریز خرما است، اما از دیگر محصولات این حوزه می توان به مرکبات به ویژه لیموترش، لیمو شیرین، انار، انجیر، انگور و … اشاره کرد. در بسیاری از نقاط حوضه گندم کشت می شود، هندوانه و طالبی به صورت خشک آبی کاشته می شود.

در وسط تنه خرما مغز ترد و شیری رنگی است که شیرین و چسبناک است و به آن «پنیر خرما» می گویند و بسیار مقوی و گران است. در آغاز بهار که درخت خرما شکوفا می شود، شکوفه هایی را که به آن تارون می گویند، می چینند و از آن شیره تارون می گیرند که مانند سایر گیاهان مفید و معده درد را درمان می کند. عرق طارونه مقوی، گرم و برای قلب مفید است.

تجربه بوشهر بودن، آبیاری نخلستان

“پنیر نخل” یک سوغاتی خوشمزه است که از هسته درخت خرما می آید و بسیار مقوی است. مسافران برای استراحت در کنار نخل های بلند و سبز بوپخ توقف می کنند و سوغاتی های زمستانی از بوپخ می خرند.

پنیر میانی تاج خرما ترد، شیرین و لذیذ است که به دلیل رنگ سفیدش به آن پنیر نخل می گویند. پنیر خرما بسیار مغذی است و باعث رشد و تولید برگ و میوه جدید می شود. مریستم که یکی از حساس ترین قسمت های گیاه است در صورت آسیب دیدن باعث مرگ گیاه می شود.

از برگ خرما انواع حصیر، پرده، جارو، کیف، سبد، پنکه و… می بافند. در گذشته خرما را به طور سنتی در قسمتی از حیاط جمع آوری می کردند، پس از چند روز شیره خرما را از آن جدا می کردند و در حوضچه ای از مجرای کوچکی جمع آوری می کردند، اما امروزه در کارخانه شیره خرما را با ماشین و ماشین جمع آوری می کنند. بسته بندی شده در جعبه ها البته شیره خرما و شکر و عسل خرما را هم در همین کارخانه درست می کنند.

تجربه بوشهر بودن، آبیاری نخلستان

برای تهیه سرکه نیز از خرمای بی کیفیت استفاده می کنند که طرفداران خود را دارد. سرکه خرما طعم خوبی دارد و برای برخی از ترشی ها عالی است.

از دیگر فرآورده های خرما می توان به تهیه اسانس خرما برای تولید نوشیدنی ها و رنگ های شیمیایی خوراکی اشاره کرد و در حال حاضر فرآورده های دیگری مانند شکلات خرما، خامه خرما، انواع شیرینی و کلوچه خرما و … می باشد. آنقدر شناخته شده هستند که نیازی به توضیح ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا