ایران گردی

تجربه بازارگردی در بازار بزرگ تبریز

تودی تریپ: بازار تبریز نه تنها بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است، بلکه زیباترین و یکپارچه ترین بازار جهان است که همچنان رونق تجاری و اجتماعی خود را مانند گذشته حفظ کرده است.

تاریخچه این بازار به 1000 سال قبل برمی گردد، اما متأسفانه در اثر زلزله سال 1193 هجری قمری به شدت آسیب دید، اما با همت بازاریان تبریز و عباس میرزا مرمت و بازسازی شد.

بازار تبریز دارای 20 راسته، 35 خانه، 25 تیمچه، 11 راهرو، 24 کاروانسرا، 5500 حجره، 40 کلاس مختلف، 19 مسجد، 1 مسجد بزرگ و 9 مدرسه علمیه است. بازار سرپوشیده تبریز در سال 2010 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آشنایی با بازار بزرگ تبریز

این بازار یک سازه آجری منحصربه‌فرد است و بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و زیباترین و یکپارچه‌ترین بازار ایران و کوتاه‌تر به هم متصل شده‌اند.

خرید در بازار بزرگ تبریز

طاق ها و گنبدهای بلند آن، سازه های آجری در هم تنیده، چیدمان مغازه ها، فراوانی تیمچه، وجود انواع مشاغل و تعداد زیاد مدارس و مساجدی که در کنار مراکز خرید قرار دارند، این بازار را به نمونه ای عالی تبدیل کرده است. تجارت و زندگی اسلامی و شرقی.

سبک معماری، انبوه مساجد و مساجد و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیاز خاصی بخشیده است. از تاریخ بنای اولیه مجموعه بازار تبریز اطلاعی در دست نیست، اما اکثر مورخان، جغرافی دانان و جهانگردان اسلامی و خارجی که از قرن چهارم هجری تا قاجاریه از تبریز دیدن کرده اند، اسناد مهم و اسناد ارزشمندی در مورد این بازار ارائه کرده اند. وضعیت تجاری تبریز

بازار تبریز دارای 20 راسته، 35 خانه، 25 تیمچه، 11 راهرو، 24 کاروانسرا، 5500 حجره، 40 کلاس مختلف، 19 مسجد، 1 مسجد و 9 مدرسه علمیه است. عرض بازارها بین 4 تا 5 متر و ارتفاع سقف آنها 5 تا 6 متر است که در مقایسه با سقف بازارهای مرکزی و گرمسیری بسیار کمتر است.

خرید در بازار بزرگ تبریز

بازار کنونی تبریز مربوط به اواخر زندیه (یعنی پس از زلزله سال 1193 هجری قمری) و عصر قاجار است. تبریز در زمان عباس میرزا ولیعهد و دارالسلطان شد. کاخ های جدید و همچنین بازارهای بزرگ ساخته شد.

دیدنی ترین جاذبه های بازار تبریز

ساختار اصلی بازار تبریز از دو ردیف سرپوشیده شمالی – جنوبی و شرقی – غربی تشکیل شده است. عرض بازار بین 4 تا 5 متر و ارتفاع سقف آن بین 5 تا 6 متر است. سقف ردیف ها با گنبدهای فرفورژه و آجری ساخته شده است که به خوبی با آب و هوای سرد تبریز سازگاری دارد.

در بالای این سقف ها روزنه هایی وجود دارد که نور از طریق آنها وارد محیط بازار شده و همان شرایط نوری را در فضا ایجاد می کند. این دهانه ها برای کولرهای تجاری نیز مناسب هستند.

وقتی به معماری بازار تبریز نگاه می کنیم، متوجه می شویم که کل بازار به صورت مدون ایجاد نشده است، بلکه معماران و طراحان به تدریج بخش هایی به آن اضافه کردند.

خرید در بازار بزرگ تبریز

بازار تیمچه تبریز

تیمچه به فضاهایی گفته می شود که سقفی گنبدی شکل رو به آجرکاری دارند. سبک معماری و ساخت این تیمچه ها بسیار خاص و زبان رایج و خاص است. درهای بزرگ و سنگینی برای ورود و خروج تیمچه ها تعبیه می شود و این درها در شب هنگام بسته شدن تیمچه ها قفل می شوند.

خود تیم از بخش های مختلف تشکیل شده است. بخشی از تیمچه به عنوان انبار استفاده می شود و کالاها در آنجا نگهداری می شود. تاجران غیرتبریزی در طبقه بالای تیمچه در آنجا استراحت می کردند و شب را سپری می کردند. تیمچه میرزا شفیع و تیمچه مظفریه از تیمچه های معروف بازار تبریز هستند.

کاروانسرا و کاروانسراهای بازار تبریز

در گذشته کاروانی که وارد تبریز می شد، به بازار تبریز می آمد و کالاهای خود را در این کاروانسراها تخلیه می کرد.

خرید در بازار بزرگ تبریز

با اجاره اتاق های کاروان، افراد کاروان استراحت می کنند تا برای سفر بعدی آماده شوند. میخانه‌ها و گلخانه‌های بازار تبریز از قسمت‌های مختلفی مانند حجره‌ها، حجره‌ها، حیاط‌ها، حوض‌ها، آب انبارها، فضای سبز و باغ‌ها تشکیل شده‌اند. سرای امیر یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین کاخ های بازار است که برای دیدن آن باید به نیمه جنوبی و انتهای شرقی بازار رفت.

صف در بازار تبریز

به گذرهای اصلی بازار که سرپوشیده و بدون درب ورودی هستند و بیشتر غرفه ها و مغازه ها در آن قرار دارند، راسته می گویند. معمولا هر سفارشی در بازار تبریز با اتحادیه صنفی همراه است. به عنوان مثال از مهم ترین بازارها می توان به بازار کفاشان، بازار قیزابستی، بازار صفی، بازار مسجد جمعه، کلاهدوزان، بازار صادقیه اشاره کرد.

در ردیف های این بازار می توانید اجناس زیبا و باکیفیت را با قیمت های مناسب خریداری کنید و به عنوان سوغاتی یا هدیه بازگردانید.

خرید در بازار بزرگ تبریز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا