ایران گردی

تالاب گندمان کجاست؟

تودی تریپ: در میان تالاب‌های فراوانی که در این استان وجود دارد، با تالاب بین‌المللی مواجه می‌شوید که از سایر تالاب‌ها اهمیت بیشتری دارد: تالاب گندمان. این تالاب 980 هکتاری در شهر قدمان قرار دارد و یکی از بهترین مکان ها برای پرنده نگری و طبیعت بکر است.

گفته می شود منطقه گندمان در سده های گذشته یکی از شکارگاه های بهرام گور و ییلاق خاندان های سلطنتی بوده و آثاری از آبادی های آن زمان در برخی نقاط تالاب به چشم می خورد.

آشنایی با تالاب گندمان

تالاب گندمان یکی از زیباترین تالاب های کشورمان است که در همسایگی شهرستانی به همین نام از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

تالاب گادامان علاوه بر زیبایی های فراوان، محل مهاجرت پرندگان است و در فهرست 10 تالاب برتر کشور برای پرنده نگری قرار گرفته است.

این تالاب علاوه بر زیبایی های طبیعی فراوانی که آن را به مقصدی عالی برای طبیعت گردی در کشورمان تبدیل کرده است، دارای دیدنی های تاریخی نیز می باشد.

تالاب گادامان کجاست؟

تالاب گندمان بروجن با وسعتی در حدود 700 هکتار در فصول پر بارندگی میزبان پرندگانی چون عقاب، لک‌لک خاکستری، بالکان، ماهی‌هایی مانند سیاه‌ماهی و گورخر است.

گیاهان منطقه آن دسته از گیاهانی هستند که آب زیادی را دوست دارند. بنابراین می توانید گیاهان آب دوستی مانند لوئیس، سوسن، سوسن آبی، هزار نی را بیشتر مشاهده کنید.

مرداب گندمان گذشته از زیبایی‌هایش، روزگاری شکارگاه بهرام گور با تمام نهادها، دادگاه‌ها و دستگاه‌هایش بوده است، نام خود را از شهری تاریخی در ضلع شمال شرقی آن گرفته است که اقامتگاه تابستانی خانواده‌های سلطنتی در قرون گذشته و بقایایی از سکونتگاه های آن زمان در تالاب دیده می شود.

تالاب گندمان در فهرست 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران قرار دارد و البته این تالاب زیبا در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز به ثبت رسیده است.

عمر تالاب گندمان یک میلیون سال است، عمق خاک پیت یا پیت به 12 متر می رسد و این ویژگی به طور طبیعی بستری را برای گسترش آتش فراهم می کند و اگر آتش به این عمق نفوذ کند، فاجعه خواهد بود. بسیار ویرانگرتر از تصور ما خواهد بود و تالاب توسط نسیم به آتش کشیده خواهد شد.

پوشش گیاهی تالاب گادامان عمدتاً از گونه های حاشیه ای و رطوبت دوست تشکیل شده است. به غیر از تالاب گیاهانی مانند بید، شوکران، جاگن، ساز، نی، لوئیس، سوسن، آلال آبی، هزار نی، برهنگ آبی، نخل باتلاقی، عدس آبی و بزواش را می‌توان مشاهده کرد.

در تالاب گندمان پرندگانی مانند لک لک، شکاریا، حواصیل، بالکان، اردک، گلدین و سلیم نیز دیده می شود. ماهی تالاب شامل گورخرماهی، کولی سفید، پوزه ماهی و سیاه ماهی است.

تالاب گادامان کجاست؟

دسترسی آسان به تالاب گندمان

تالاب بین المللی گندمان در استان چهار محال و بختیاری شهرستان بروجن و در نزدیکی شهر گندمان قرار دارد.

اگر می خواهید از چهار مکان جالب دیدن کنید، ارزش دیدن و بازدید از تالاب گندمان را دارد. اما این سوال پیش می آید که اصلاً مرداب گندمان کجاست؟

رفتن به آنجا بسیار آسان است، می توانید از تهران به چهار محال و بختیاری بروید و سپس به شهرستان بروجن و از آنجا به شهرستان گندمان بروید.

تالاب و شهر گادامان تنها 4 کیلومتر با شما فاصله دارند و از دو مسیر می توانید به آنجا برسید.

مسیر اول در جاده آسفالت گندمان به حسین آباد است.

راه دوم جاده ای خاکی است که به اشکفت زلیخا و از آنجا به تالاب می رود. در قسمت شرقی تالاب جاده دیگری از حسین آباد وجود دارد که تالاب را دور می زند.

این جاده عالی است اگر می خواهید آن را ببینید. این جاده به ضلع جنوبی تالاب می رسد و در نهایت به روستای سفید آباد می رسد.

مهم نیست در کدام شهر ایران باشید، اولین جایی که برای رسیدن به تالاب گندمان باید بروید، استان چهار محال و بختیاری است.

بهترین راه برای دسترسی به تالاب گدامان، استفاده از جاده بلداجی و ورود به بروجن است.

در شهر بروجن تابلوی ورودی شهر گندمان را نیز می توانید پیدا کنید.

تالاب گادامان کجاست؟

وقتی وارد شهر گندمان شدید، به خیابان مطهری بروید و رانندگی کنید تا به تابلوی جاده تالاب گندمان در سمت راست خود برسید.

خیلی ساده و راحت وارد تالاب می شوید.

اگر قصد سفر از تهران به تالاب قدمان را دارید می توانید از بزرگراه چراغی استفاده کنید. سپس وارد بزرگراه کاظمی می شوید.

وارد بزرگراه خلیج شوید و تا اتوبان امیرکبیر رانندگی کنید. سپس باید وارد بزرگراه کنارگذر غربی اصفهان شوید.

از جاده اصفهان – مبارکه – بروجن عبور کرده و وارد بلوار امام رضا (ع) شوید. در راه وارد شهر بروجن خواهید شد.

جاده بروجن – لردگان – خوزستان را پیدا کنید و به سمت بلوار ولیعصر حرکت کنید. وارد بلوار آزادی شوید مستقیما به شهر گندمان می رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا